SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

BMW podľahlo ekológii. Predstavilo elektromobil a hybrid

Nová divízia BMW i má za úlohu pracovať na vozidlách s alternatívnym typom pohonu. Jej prvotinami sú štúdie BMW i3 a i8.

(Zdroj: BMW)

BRATISLAVA. Vývoj elektromobilov je síce na začiatku, BMW si ale nechce nechať újsť vlak. Preto vznikla nová divízia BMW i, zaoberajúca sa vývojom hlavne týchto vozidiel. Pri jej uvedení boli predstavené dva prototypy a je len otázkou času, kedy z nich vzniknú sériovo vyrábané vozidlá.

Hoci sa štúdie BMW i3 a i8 charakterom líšia, spája ich rovnaká konštrukcia, nazvaná LifeDrive. Zatiaľ čo Life tvorí kabínu – životný priestor pre posádku - a pozostáva z plastov zosilnených uhlíkovými vláknami, Drive predstavuje technický modul vozidla. Je vyrobený z hliníka a k nemu sú pripojené nápravy, akumulátory i jedna alebo viac poháňacích jednotiek.

Do mesta

BMW i3 názvom evokuje klasický trojkový rad, ale nenechajte sa pomýliť. Ide o 3845 mm dlhý štvormiestny hatchback, určený prevažne pre jazdu po meste. Jeho jednoducho zariadený interiér pôsobí vzdušným dojmom, k čomu prispieva aj absencia stredového tunelu. Elektromotor je umiestnený vzadu a poháňa zadné kolesá.

Disponuje zaujímavým výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 215 Nm. V meste príde vhod najmä jeho pružnosť. 1250 kg ťažké BMW i3 zrýchli z pokoja na 100 km/h za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť 150 km/h stačí aj na občasnú jazdu po diaľnici.

Dojazd na jedno nabitie predstavuje 130 až 160 kilometrov. Časť energie akumulátorom dodáva rekuperačná funkcia, ktorá sa aktivuje pri každom uvoľnení akcelerátora. BMW dodáva, že batérie získajú 80 percent svojej kapacity už po hodine dobíjania. Komu to nestačí, pre toho je pripravená verzia REx s malým spaľovacím motorom, ktorý slúži ako generátor elektrickej energie.

Na zábavu

Kým menšia i-trojka ma všetky dôležité časti vyrobené z hliníka, na potenciálne drahšom športovom modeli i8 konštruktéri použili aj uhlíkové vlákna. Pekné kupé dizajnovo i technicky vychádza z dva roky starej štúdie BMW Vision EfficientDynamics. Nejde teda o elektromobil, ale o plug-in full hybrid.

Predné kolesá zavesené na viacprvkovej náprave roztáča elektromotor (95 kW/129 k, 215 Nm). Zadné poháňa zážihový turbomotor s objemom 1,5 litra (164 kW/223 k), 300 Nm). i8 dokáže jazdiť aj v čisto elektrickom režime, no najviac 35 km. Potom buď dobijete akumulátory, alebo sa do hry zapojí spaľovací agregát. Priemerná spotreba benzínu má hodnotu 2,7 l/100 km a emisie CO2 66 g/km.

Vozidlo s hmotnosťou 1480 kg zrýchli z pokoja na 100 km/h za 4,6 sekundy a vyvinie maximálnu rýchlosť 250 km/h.

V BMW mysleli aj na zábavu za volantom a dobré jazdné vlastnosti. Riadiaca jednotka preto neustále monitoruje všetky kolesá a podľa potreby prepína medzi pohonom prednej, zadnej alebo oboch náprav.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 136
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 972
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 798
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 423
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 813
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 5 688
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 036
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 790
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 231
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič predstavuje svoj návrh dávať 500-eurové poukazy ľuďom nad 60 rokov za to, že sa dajú zaočkovať proti ochoreniu Covid-19.

Ekonómovia odhadujú, že poukážka priláka len asi stotisíc ľudí.


6 h
Peter Schutz.

Zo slovenských verejných peňazí robí bankomat samotná žaba na prameni.


7 h
Víkendový výber SME

Pravidelná dávka víkendového čítania.


44m
Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


9 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 4 h
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


6 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


15 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Babenkám
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – Dôvera spoločnosti k vedeckým poznatkom.
  3. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  4. Roland Ondrus: Lockdown
  5. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  6. Štefan Vidlár: Darmožráč
  7. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  8. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 915
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 972
  3. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 801
  4. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 776
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 652
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 614
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 242
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 394
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu