SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

BMW podľahlo ekológii. Predstavilo elektromobil a hybrid

Nová divízia BMW i má za úlohu pracovať na vozidlách s alternatívnym typom pohonu. Jej prvotinami sú štúdie BMW i3 a i8.

(Zdroj: BMW)

BRATISLAVA. Vývoj elektromobilov je síce na začiatku, BMW si ale nechce nechať újsť vlak. Preto vznikla nová divízia BMW i, zaoberajúca sa vývojom hlavne týchto vozidiel. Pri jej uvedení boli predstavené dva prototypy a je len otázkou času, kedy z nich vzniknú sériovo vyrábané vozidlá.

Hoci sa štúdie BMW i3 a i8 charakterom líšia, spája ich rovnaká konštrukcia, nazvaná LifeDrive. Zatiaľ čo Life tvorí kabínu – životný priestor pre posádku - a pozostáva z plastov zosilnených uhlíkovými vláknami, Drive predstavuje technický modul vozidla. Je vyrobený z hliníka a k nemu sú pripojené nápravy, akumulátory i jedna alebo viac poháňacích jednotiek.

Do mesta

BMW i3 názvom evokuje klasický trojkový rad, ale nenechajte sa pomýliť. Ide o 3845 mm dlhý štvormiestny hatchback, určený prevažne pre jazdu po meste. Jeho jednoducho zariadený interiér pôsobí vzdušným dojmom, k čomu prispieva aj absencia stredového tunelu. Elektromotor je umiestnený vzadu a poháňa zadné kolesá.

Disponuje zaujímavým výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 215 Nm. V meste príde vhod najmä jeho pružnosť. 1250 kg ťažké BMW i3 zrýchli z pokoja na 100 km/h za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť 150 km/h stačí aj na občasnú jazdu po diaľnici.

Dojazd na jedno nabitie predstavuje 130 až 160 kilometrov. Časť energie akumulátorom dodáva rekuperačná funkcia, ktorá sa aktivuje pri každom uvoľnení akcelerátora. BMW dodáva, že batérie získajú 80 percent svojej kapacity už po hodine dobíjania. Komu to nestačí, pre toho je pripravená verzia REx s malým spaľovacím motorom, ktorý slúži ako generátor elektrickej energie.

Na zábavu

Kým menšia i-trojka ma všetky dôležité časti vyrobené z hliníka, na potenciálne drahšom športovom modeli i8 konštruktéri použili aj uhlíkové vlákna. Pekné kupé dizajnovo i technicky vychádza z dva roky starej štúdie BMW Vision EfficientDynamics. Nejde teda o elektromobil, ale o plug-in full hybrid.

Predné kolesá zavesené na viacprvkovej náprave roztáča elektromotor (95 kW/129 k, 215 Nm). Zadné poháňa zážihový turbomotor s objemom 1,5 litra (164 kW/223 k), 300 Nm). i8 dokáže jazdiť aj v čisto elektrickom režime, no najviac 35 km. Potom buď dobijete akumulátory, alebo sa do hry zapojí spaľovací agregát. Priemerná spotreba benzínu má hodnotu 2,7 l/100 km a emisie CO2 66 g/km.

Vozidlo s hmotnosťou 1480 kg zrýchli z pokoja na 100 km/h za 4,6 sekundy a vyvinie maximálnu rýchlosť 250 km/h.

V BMW mysleli aj na zábavu za volantom a dobré jazdné vlastnosti. Riadiaca jednotka preto neustále monitoruje všetky kolesá a podľa potreby prepína medzi pohonom prednej, zadnej alebo oboch náprav.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 816
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 029
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 382
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 204
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 833
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 681
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 342
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 042
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 557
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 496
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 829
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 389
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 527
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 394
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu