BRATISLAVA. Vývoj elektromobilov je síce na začiatku, BMW si ale nechce nechať újsť vlak. Preto vznikla nová divízia BMW i, zaoberajúca sa vývojom hlavne týchto vozidiel. Pri jej uvedení boli predstavené dva prototypy a je len otázkou času, kedy z nich vzniknú sériovo vyrábané vozidlá.
Hoci sa štúdie BMW i3 a i8 charakterom líšia, spája ich rovnaká konštrukcia, nazvaná LifeDrive. Zatiaľ čo Life tvorí kabínu – životný priestor pre posádku - a pozostáva z plastov zosilnených uhlíkovými vláknami, Drive predstavuje technický modul vozidla. Je vyrobený z hliníka a k nemu sú pripojené nápravy, akumulátory i jedna alebo viac poháňacích jednotiek.
Do mesta
BMW i3 názvom evokuje klasický trojkový rad, ale nenechajte sa pomýliť. Ide o 3845 mm dlhý štvormiestny hatchback, určený prevažne pre jazdu po meste. Jeho jednoducho zariadený interiér pôsobí vzdušným dojmom, k čomu prispieva aj absencia stredového tunelu. Elektromotor je umiestnený vzadu a poháňa zadné kolesá.
Disponuje zaujímavým výkonom 125 kW (170 k) a krútiacim momentom 215 Nm. V meste príde vhod najmä jeho pružnosť. 1250 kg ťažké BMW i3 zrýchli z pokoja na 100 km/h za 7,9 sekundy. Maximálna rýchlosť 150 km/h stačí aj na občasnú jazdu po diaľnici.
Dojazd na jedno nabitie predstavuje 130 až 160 kilometrov. Časť energie akumulátorom dodáva rekuperačná funkcia, ktorá sa aktivuje pri každom uvoľnení akcelerátora. BMW dodáva, že batérie získajú 80 percent svojej kapacity už po hodine dobíjania. Komu to nestačí, pre toho je pripravená verzia REx s malým spaľovacím motorom, ktorý slúži ako generátor elektrickej energie.
Na zábavu
Kým menšia i-trojka ma všetky dôležité časti vyrobené z hliníka, na potenciálne drahšom športovom modeli i8 konštruktéri použili aj uhlíkové vlákna. Pekné kupé dizajnovo i technicky vychádza z dva roky starej štúdie BMW Vision EfficientDynamics. Nejde teda o elektromobil, ale o plug-in full hybrid.
Predné kolesá zavesené na viacprvkovej náprave roztáča elektromotor (95 kW/129 k, 215 Nm). Zadné poháňa zážihový turbomotor s objemom 1,5 litra (164 kW/223 k), 300 Nm). i8 dokáže jazdiť aj v čisto elektrickom režime, no najviac 35 km. Potom buď dobijete akumulátory, alebo sa do hry zapojí spaľovací agregát. Priemerná spotreba benzínu má hodnotu 2,7 l/100 km a emisie CO2 66 g/km.
Vozidlo s hmotnosťou 1480 kg zrýchli z pokoja na 100 km/h za 4,6 sekundy a vyvinie maximálnu rýchlosť 250 km/h.
V BMW mysleli aj na zábavu za volantom a dobré jazdné vlastnosti. Riadiaca jednotka preto neustále monitoruje všetky kolesá a podľa potreby prepína medzi pohonom prednej, zadnej alebo oboch náprav.
Autor: fg