BRATISLAVA. Terajšie sankcie za neuhradenie mýta, chýbajúcu palubnú jednotku v nákladnom automobile či neoprávnenú manipuláciu s ňou sa znižujú z 1 655 eur na 700 eur v blokovom a z 2 655 eur na 1 300 eur v správnom konaní. Parlament schválil zníženie pokút 30. júna a vláda 23. marca, hlava štátu novelu zákona podpísala 18. júla.
Dopravcovia musia počítať aj s novými sankciami za to, ak na výzvu polície nepredložia osvedčenie o evidencii vozidla, technický preukaz alebo iný doklad o vozidle. V týchto prípadoch zaplatia od 50 eur do 600 eur v blokovom a od 100 eur do 1 000 eur v správnom konaní.
Za priestupok, keď vodič do palubnej jednotky nezadá alebo zadá neúplné či klamlivé údaje alebo ich nesprístupní správcovi výberu mýta, zostáva pokuta vo výške 120 eur v blokovom a 160 eur v správnom konaní.
Vlani, v prvom roku prevádzky mýtneho systému, polícia udelila mýtne pokuty vo výške 6,25 mil. eur za 4 314 zistených priestupkov.
Cieľom novely mýtneho zákona je podľa rezortu dopravy zanalyzovať vývoj priestupkovosti pri výbere mýta. Malo by sa ukázať, či po znížení výšky pokút vzrastie počet priestupkov a či nižšie sankcie budú mať preventívny charakter.
Ak sa priestupkovosť pri mýte nezmení, príjmy štátneho rozpočtu v rámci blokového konania podľa ministerstva dopravy klesnú ročne zhruba o 3,63 mil. eur. Pri zvýšení priestupkovosti o polovicu by sa príjmy mali znížiť ročne o 2,31 mil. eur a pri dvojnásobnom náraste priestupkovosti príjmy klesnú približne o 1 mil. eur.
Doterajšia výška pokút za priestupky pri výbere mýta v SR patrila k najvyšším v porovnaní s Českou republikou, Maďarskom, Rakúskom, Nemeckom a Poľskom. Na Slovensku je zároveň najnižšia priestupkovosť pri výbere mýta oproti uvedeným krajinám.
Výška pokút bola podľa ministerstva dopravy napriek nízkej priestupkovosti neprimeraná k stupňu nebezpečnosti samotných priestupkov. Polícia má priebežne mesačne vyhodnocovať početnosť priestupkov pri výbere mýta. Výsledky monitoringu priestupkovosti budú podkladom pre posúdenie účinnosti preventívneho charakteru upravenej výšky pokút a následne pre prípadné ďalšie legislatívne opatrenia pri udeľovaní pokút.