Zuzana: "Ja som šla z mosta Apollo, na križovatke som zastala prvá a chcela som ísť rovno na Košickú. Keďže pruhy na ceste nie sú, a ja túto križovatku nepoznám, v domnení, že idem správne, som šla priamo tak, že za križovatkou už na Košickej som sa zaradila doľava, pretože napravo bola zastávka a pruhy sa zužovali.
Nečakala som, že ten, čo stál na križovatke naľavo vedľa mňa, pôjde tiež na Košickú. Lenže som týmto obmedzila vodičku, ktorá tiež išla na Košickú, ale po mojej ľavej strane.
Keďže som si myslela, že ide odbočovať doľava, pretože vďaka chýbajúcim pruhom na ceste som bola v domnienke, že môj pruh ide priamo na Košickú a ten vedľa mňa doľava, som ju vlastne "vytlačila" na ostrovček po mojej ľavej strane. Ona naň nabehla a rozbila si olejovú vaňu.
Nemala však aj ona reagovať tak, že keď videla, ako niekto ide "do jej" pruhu, tak mohla spomaliť a zaradiť sa za mňa? Je mi jasné, že policajti by to asi riešili tak, že jednoznačne som na vine ja, ale je to naozaj tak? A čo chýbajúce pruhy na križovatke? Ako som mala vedieť, kam sa zaradiť? Nedá sa aj toto použiť ako poľahčujúca okolnosť pri dokazovaní?"
Na základe toho, čo napísala Zuzana, jednoznačne spôsobila dopravnú nehodu iného vozidla. Vytlačila iné vozidlo z vozovky.
Je pravdou, že cez križovatku od mosta Apollo nie sú vyznačené jazdné pruhy. To ale nie je jediné vodítko, ako prejsť z cesty s tromi jazdnými pruhmi cez križovatku na cestu s tromi jazdnými pruhmi. Najmä, keď je cesta rovná.
Zväčšiť mapu
Na konci mosta Apollo v smere na Košickú ulicu, pred križovatkou, sa nachádza dopravné značenie, ktoré jednoznačne určuje, ktoré jazdné pruhy kam smerujú. Dokonca aj na ceste pred vjazdom do križovatky sú tieto pruhy vyznačené. Pre vodiča, ktorý si všíma dopravné značenie, nemôže byť problém spočítať si, v ktorom jazdnom pruhu sa nachádza a kam smerujú susedné jazdné pruhy. Najmä v situácii, keď v križovatke nie sú naznačené jazdné pruhy.
Zuzana ale napísala, že cez križovatku prechádzala prvý krát. Dá sa pochopiť, že tan nepoznala dopravnú situáciu, dokonca aj to, že si nevšimla značenie pred križovatkou. Mala byť ale o to viac opatrná pri prejazde na Košickú ulicu.
Jazdné pruhy nemusia byť vyznačené, aby boli Značka Radenie jazdných pruhov pred križovatkou (č. C 25)
... označuje spôsob radenia do jazdných pruhov a určený smer jazdy cez križovatku v súlade s príslušnými vodorovnými značkami a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste; značkou možno vyznačiť, kde platí povolené otáčanie vozidiel v priestore riadenej križovatky. ...
Zuzana vytlačila susedné auto zo svojho jazdného pruhu. Možno ste si niektorí položili otázku, ako je to možné, keď v križovatke žiadne jazdné pruhy nie sú vyznačené. Dopravné pravidlá na to myslia.
Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou (§ 10, ods. 11, zákon č. 8/2009 Z.z.).
Aj auto, ktoré havarovalo a aj auto Zuzany mohli prejsť križovatkou len rovno. To im prikazovalo dopravné značenie pred križovatkou. Vozidlo vľavo od auta Zuzany šlo v križovatke na vozovke bez vyznačených jazdných pruhov podľa definície v ľavom jazdnom pruhu. Zuzana mala ísť vpravo od neho, "vo virtuálnom" strednom pruhu.
Nie je podstatné, či o tom v danom momente Zuzana vedela. Mala a mohla o tom vedieť.
Nedala prednosť vodičovi vozidla vedľa § 11, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. ...
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,
Zuzana porušila predpisy tým, že pri prechode zo svojho jazdného pruhu do susedného nedala prednosť vozidlu, ktoré šlo v susednom jazdnom pruhu. A to aj napriek tomu, že jazdné pruhy tam neboli namaľované.
Jednoducho, podľa predpisov, susedné vozidlo šlo po časti vozovky dovoľujúcej jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou, teda v jazdnom pruhu. Takisto aj Zuzana. Lenže ona z toho svojho pruhu prešla do susedného vľavo a vytlačila z neho iné auto na ostrovček.
Vyhla sa nebezpečenstvu a havarovala Tak, ako napísala Zuzana, šoférka vedľajšieho auta mohla spomaliť a zabrániť nehode. Lenže, len samotné brzdenie nemusí vždy pomôcť. Preto, ak sa na vodiča niekto tlačí zboku, reflexívne sa snaží vyhnúť zrážke aj otočením volantu na inú stranu, než z ktorej prichádza nebezpečenstvo.
Vodička susedného auta sa svojim manévrom snažila zabrániť nehode. Možno sa to inak ani nedalo, možno to inak ani nevedela. No to, že sa pokúšala zabrániť nehode, stačí k tomu, aby sa zbavila akéhokoľvek podielu viny na opísanej nehode.
V neznámom prostredí buďte sústredení a opatrní § 4, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič je povinný
c) venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke,
Ak sa dostanete do prostredia, ktoré nepoznáte a priblížite sa k veľkej križovatke, nezabudnite si všimnúť, ako sa na ceste radia jazdné pruhy. Aby ste vedeli, kadiaľ pôjde vodič zo susedného pruhu. Budete si tak môcť lepšie vybrať svoje miesto na ceste.
A keď budete prechádzať križovatkou, ktorá pre vás nie je známa, buďte opatrní a jazdite pomalšie. Budete mať tak viac času na reakciu v prípade nepríjemnej situácie.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.