Chodci na priechode mali prednosť, no vodičom to bolo jedno

Predstavte si, že stojíte pri priechode pre chodcov a zasvieti vám zelená. Čo myslíte, kto má prednosť? Vy alebo odbočujúce auto, ktorému takisto naskočila zelená?

Dozviete sa tiež, komu nahlásiť nefunkčný semafor.

So žiadosťou o vysvetlenie nás oslovil neznámy čitateľ, ktorý sa v Považskej Bystrici stretol s problémom na priechode pre chodcov.

"Cesta má číslo 517, odbočka vpravo je nový diaľničný privádzač v Považskej Bystrici. V pozadí je most cez Váh a križovatka s cestou číslo 507 na Púchov a Bytču. Prechádzal som na zelenú cez priechod pre chodcov. Najskôr ma šofér skoro prešiel a keď sa mu to nepodarilo, tak to skúsil päsťami. Nafotený muž je podobný nešťastník, ktorý si myslí, že keď mu svieti zelená, tak ..."

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť;

Chodec idúci cez priechod mal prednosť, pretože mu svietila zelená. Hoci svietila zelená aj vozidlám, ktoré odbočujú vpravo, tieto musia dať prednosť chodcom. Svieti im totiž plné zelené svetlo na semafore.

Pre vodiča to síce znamená voľno, no zároveň musí dať prednosť chodcom na priechode pre chodcov.

Samozrejme, aj chodec si musí dávať pozor, ale v tomto prípade má prednosť on a nemal by preto kľučkovať medzi autami.

Mimochodom, keď začne platiť novela zákona o cestnej premávke, vodiči ktorí by nedali prednosť chodcovi na priechode, budú riskovať nielen 300-eurovú pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Semafor dáva prednosť chodcom aj keď tam nikto nie je

Problém so semaforom má aj Hugo. Posťažoval si na semafor na Pražskej ceste v smere z centra na križovatku Patrónka v blízkosti čerpacej stanice.

Hugo: "Je tam málo frekventovaný priechod pre chodcov, na ktorom sú osadené semafory s dopytovým systémom. Tento systém ale zjavne nefunguje správne, alebo vôbec, pretože sa mi pravidelne stáva, že tam je červená pre autá, aj keď v okolí priechodu nie sú žiadni chodci (napr. v noci). Kto je zodpovedný za správnu funkčnosť semaforu a na koho sa obrátiť?"

Ak sa Hugovi zdá, že semafor nefunguje správne, respektíve vôbec, mal by na tento problém upozorniť správcu cesty.

Diaľnice a rýchlostné cesty spadajú do vlastníctva a správy Národná diaľničná spoločnosti. Cesty prvých tried má vo vlastníctve štát a správu zabezpečuje Slovenská správa ciest mimo územia mesta Bratislava.

Cesty druhých a tretích tried sú v majetku jednotlivých vyšších územných celkov a v správe príslušných nimi poverených (zriadených) organizácií. Miestne komunikácie má vo vlastníctve príslušné mesto respektíve obec.

Mesto Bratislava má na starosti aj cesty prvej triedy na jeho území.

Podľa tohto je najlepšie na samotný problém upozorniť mesto, ktoré potom osloví ním poverenú organizáciu, ktorá sa o správnu funkčnosť postará.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  2. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  3. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  5. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  6. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  7. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  8. Modern luxury next to the Blue Church
  9. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 043
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 5 184
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 782
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 195
  5. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 828
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 724
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 165
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 067
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

SVET

Rádioaktívny mrak prišiel z Uralu. Potvrdili to aj Rusi

Znečistenie izotopom Ru-106 presiahlo normu až tisícnásobne.

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia tvrdia, že podobne kroky neplánujú.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.