Chodci na priechode mali prednosť, no vodičom to bolo jedno

Predstavte si, že stojíte pri priechode pre chodcov a zasvieti vám zelená. Čo myslíte, kto má prednosť? Vy alebo odbočujúce auto, ktorému takisto naskočila zelená?

Dozviete sa tiež, komu nahlásiť nefunkčný semafor.

So žiadosťou o vysvetlenie nás oslovil neznámy čitateľ, ktorý sa v Považskej Bystrici stretol s problémom na priechode pre chodcov.

"Cesta má číslo 517, odbočka vpravo je nový diaľničný privádzač v Považskej Bystrici. V pozadí je most cez Váh a križovatka s cestou číslo 507 na Púchov a Bytču. Prechádzal som na zelenú cez priechod pre chodcov. Najskôr ma šofér skoro prešiel a keď sa mu to nepodarilo, tak to skúsil päsťami. Nafotený muž je podobný nešťastník, ktorý si myslí, že keď mu svieti zelená, tak ..."

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť;

Chodec idúci cez priechod mal prednosť, pretože mu svietila zelená. Hoci svietila zelená aj vozidlám, ktoré odbočujú vpravo, tieto musia dať prednosť chodcom. Svieti im totiž plné zelené svetlo na semafore.

Pre vodiča to síce znamená voľno, no zároveň musí dať prednosť chodcom na priechode pre chodcov.

Samozrejme, aj chodec si musí dávať pozor, ale v tomto prípade má prednosť on a nemal by preto kľučkovať medzi autami.

Mimochodom, keď začne platiť novela zákona o cestnej premávke, vodiči ktorí by nedali prednosť chodcovi na priechode, budú riskovať nielen 300-eurovú pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Semafor dáva prednosť chodcom aj keď tam nikto nie je

Problém so semaforom má aj Hugo. Posťažoval si na semafor na Pražskej ceste v smere z centra na križovatku Patrónka v blízkosti čerpacej stanice.

Hugo: "Je tam málo frekventovaný priechod pre chodcov, na ktorom sú osadené semafory s dopytovým systémom. Tento systém ale zjavne nefunguje správne, alebo vôbec, pretože sa mi pravidelne stáva, že tam je červená pre autá, aj keď v okolí priechodu nie sú žiadni chodci (napr. v noci). Kto je zodpovedný za správnu funkčnosť semaforu a na koho sa obrátiť?"

Ak sa Hugovi zdá, že semafor nefunguje správne, respektíve vôbec, mal by na tento problém upozorniť správcu cesty.

Diaľnice a rýchlostné cesty spadajú do vlastníctva a správy Národná diaľničná spoločnosti. Cesty prvých tried má vo vlastníctve štát a správu zabezpečuje Slovenská správa ciest mimo územia mesta Bratislava.

Cesty druhých a tretích tried sú v majetku jednotlivých vyšších územných celkov a v správe príslušných nimi poverených (zriadených) organizácií. Miestne komunikácie má vo vlastníctve príslušné mesto respektíve obec.

Mesto Bratislava má na starosti aj cesty prvej triedy na jeho území.

Podľa tohto je najlepšie na samotný problém upozorniť mesto, ktoré potom osloví ním poverenú organizáciu, ktorá sa o správnu funkčnosť postará.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  10. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 9 473
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 784
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 657
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 623
  5. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 277
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 224
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 845
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 538
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 518
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 334