Chodci na priechode mali prednosť, no vodičom to bolo jedno

Predstavte si, že stojíte pri priechode pre chodcov a zasvieti vám zelená. Čo myslíte, kto má prednosť? Vy alebo odbočujúce auto, ktorému takisto naskočila zelená?

Dozviete sa tiež, komu nahlásiť nefunkčný semafor.

So žiadosťou o vysvetlenie nás oslovil neznámy čitateľ, ktorý sa v Považskej Bystrici stretol s problémom na priechode pre chodcov.

"Cesta má číslo 517, odbočka vpravo je nový diaľničný privádzač v Považskej Bystrici. V pozadí je most cez Váh a križovatka s cestou číslo 507 na Púchov a Bytču. Prechádzal som na zelenú cez priechod pre chodcov. Najskôr ma šofér skoro prešiel a keď sa mu to nepodarilo, tak to skúsil päsťami. Nafotený muž je podobný nešťastník, ktorý si myslí, že keď mu svieti zelená, tak ..."

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť;

Chodec idúci cez priechod mal prednosť, pretože mu svietila zelená. Hoci svietila zelená aj vozidlám, ktoré odbočujú vpravo, tieto musia dať prednosť chodcom. Svieti im totiž plné zelené svetlo na semafore.

Pre vodiča to síce znamená voľno, no zároveň musí dať prednosť chodcom na priechode pre chodcov.

Samozrejme, aj chodec si musí dávať pozor, ale v tomto prípade má prednosť on a nemal by preto kľučkovať medzi autami.

Mimochodom, keď začne platiť novela zákona o cestnej premávke, vodiči ktorí by nedali prednosť chodcovi na priechode, budú riskovať nielen 300-eurovú pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Semafor dáva prednosť chodcom aj keď tam nikto nie je

Problém so semaforom má aj Hugo. Posťažoval si na semafor na Pražskej ceste v smere z centra na križovatku Patrónka v blízkosti čerpacej stanice.

Hugo: "Je tam málo frekventovaný priechod pre chodcov, na ktorom sú osadené semafory s dopytovým systémom. Tento systém ale zjavne nefunguje správne, alebo vôbec, pretože sa mi pravidelne stáva, že tam je červená pre autá, aj keď v okolí priechodu nie sú žiadni chodci (napr. v noci). Kto je zodpovedný za správnu funkčnosť semaforu a na koho sa obrátiť?"

Ak sa Hugovi zdá, že semafor nefunguje správne, respektíve vôbec, mal by na tento problém upozorniť správcu cesty.

Diaľnice a rýchlostné cesty spadajú do vlastníctva a správy Národná diaľničná spoločnosti. Cesty prvých tried má vo vlastníctve štát a správu zabezpečuje Slovenská správa ciest mimo územia mesta Bratislava.

Cesty druhých a tretích tried sú v majetku jednotlivých vyšších územných celkov a v správe príslušných nimi poverených (zriadených) organizácií. Miestne komunikácie má vo vlastníctve príslušné mesto respektíve obec.

Mesto Bratislava má na starosti aj cesty prvej triedy na jeho území.

Podľa tohto je najlepšie na samotný problém upozorniť mesto, ktoré potom osloví ním poverenú organizáciu, ktorá sa o správnu funkčnosť postará.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 695
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 937
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 210
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 397
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 945
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 937
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 680
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 499
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 293
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 789