SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Chodci na priechode mali prednosť, no vodičom to bolo jedno

Predstavte si, že stojíte pri priechode pre chodcov a zasvieti vám zelená. Čo myslíte, kto má prednosť? Vy alebo odbočujúce auto, ktorému takisto naskočila zelená?

Dozviete sa tiež, komu nahlásiť nefunkčný semafor.

So žiadosťou o vysvetlenie nás oslovil neznámy čitateľ, ktorý sa v Považskej Bystrici stretol s problémom na priechode pre chodcov.

"Cesta má číslo 517, odbočka vpravo je nový diaľničný privádzač v Považskej Bystrici. V pozadí je most cez Váh a križovatka s cestou číslo 507 na Púchov a Bytču. Prechádzal som na zelenú cez priechod pre chodcov. Najskôr ma šofér skoro prešiel a keď sa mu to nepodarilo, tak to skúsil päsťami. Nafotený muž je podobný nešťastník, ktorý si myslí, že keď mu svieti zelená, tak ..."

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť;

Chodec idúci cez priechod mal prednosť, pretože mu svietila zelená. Hoci svietila zelená aj vozidlám, ktoré odbočujú vpravo, tieto musia dať prednosť chodcom. Svieti im totiž plné zelené svetlo na semafore.

Pre vodiča to síce znamená voľno, no zároveň musí dať prednosť chodcom na priechode pre chodcov.

Samozrejme, aj chodec si musí dávať pozor, ale v tomto prípade má prednosť on a nemal by preto kľučkovať medzi autami.

Mimochodom, keď začne platiť novela zákona o cestnej premávke, vodiči ktorí by nedali prednosť chodcovi na priechode, budú riskovať nielen 300-eurovú pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Semafor dáva prednosť chodcom aj keď tam nikto nie je

Problém so semaforom má aj Hugo. Posťažoval si na semafor na Pražskej ceste v smere z centra na križovatku Patrónka v blízkosti čerpacej stanice.

Hugo: "Je tam málo frekventovaný priechod pre chodcov, na ktorom sú osadené semafory s dopytovým systémom. Tento systém ale zjavne nefunguje správne, alebo vôbec, pretože sa mi pravidelne stáva, že tam je červená pre autá, aj keď v okolí priechodu nie sú žiadni chodci (napr. v noci). Kto je zodpovedný za správnu funkčnosť semaforu a na koho sa obrátiť?"

Ak sa Hugovi zdá, že semafor nefunguje správne, respektíve vôbec, mal by na tento problém upozorniť správcu cesty.

Diaľnice a rýchlostné cesty spadajú do vlastníctva a správy Národná diaľničná spoločnosti. Cesty prvých tried má vo vlastníctve štát a správu zabezpečuje Slovenská správa ciest mimo územia mesta Bratislava.

Cesty druhých a tretích tried sú v majetku jednotlivých vyšších územných celkov a v správe príslušných nimi poverených (zriadených) organizácií. Miestne komunikácie má vo vlastníctve príslušné mesto respektíve obec.

Mesto Bratislava má na starosti aj cesty prvej triedy na jeho území.

Podľa tohto je najlepšie na samotný problém upozorniť mesto, ktoré potom osloví ním poverenú organizáciu, ktorá sa o správnu funkčnosť postará.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 639
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 074
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 749
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 820
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 918
  6. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 699
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 612
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 309
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 151
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 043
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

13 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

8 h

Neprehliadnite tiež

Proti ľadu neodporúčame horúcu vodu ani stierače.

12 h
Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

20 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

26. jan
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan