Chodci na priechode mali prednosť, no vodičom to bolo jedno

Predstavte si, že stojíte pri priechode pre chodcov a zasvieti vám zelená. Čo myslíte, kto má prednosť? Vy alebo odbočujúce auto, ktorému takisto naskočila zelená?

Dozviete sa tiež, komu nahlásiť nefunkčný semafor.

So žiadosťou o vysvetlenie nás oslovil neznámy čitateľ, ktorý sa v Považskej Bystrici stretol s problémom na priechode pre chodcov.

"Cesta má číslo 517, odbočka vpravo je nový diaľničný privádzač v Považskej Bystrici. V pozadí je most cez Váh a križovatka s cestou číslo 507 na Púchov a Bytču. Prechádzal som na zelenú cez priechod pre chodcov. Najskôr ma šofér skoro prešiel a keď sa mu to nepodarilo, tak to skúsil päsťami. Nafotený muž je podobný nešťastník, ktorý si myslí, že keď mu svieti zelená, tak ..."

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť;

Chodec idúci cez priechod mal prednosť, pretože mu svietila zelená. Hoci svietila zelená aj vozidlám, ktoré odbočujú vpravo, tieto musia dať prednosť chodcom. Svieti im totiž plné zelené svetlo na semafore.

Pre vodiča to síce znamená voľno, no zároveň musí dať prednosť chodcom na priechode pre chodcov.

Samozrejme, aj chodec si musí dávať pozor, ale v tomto prípade má prednosť on a nemal by preto kľučkovať medzi autami.

Mimochodom, keď začne platiť novela zákona o cestnej premávke, vodiči ktorí by nedali prednosť chodcovi na priechode, budú riskovať nielen 300-eurovú pokutu ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Semafor dáva prednosť chodcom aj keď tam nikto nie je

Problém so semaforom má aj Hugo. Posťažoval si na semafor na Pražskej ceste v smere z centra na križovatku Patrónka v blízkosti čerpacej stanice.

Hugo: "Je tam málo frekventovaný priechod pre chodcov, na ktorom sú osadené semafory s dopytovým systémom. Tento systém ale zjavne nefunguje správne, alebo vôbec, pretože sa mi pravidelne stáva, že tam je červená pre autá, aj keď v okolí priechodu nie sú žiadni chodci (napr. v noci). Kto je zodpovedný za správnu funkčnosť semaforu a na koho sa obrátiť?"

Ak sa Hugovi zdá, že semafor nefunguje správne, respektíve vôbec, mal by na tento problém upozorniť správcu cesty.

Diaľnice a rýchlostné cesty spadajú do vlastníctva a správy Národná diaľničná spoločnosti. Cesty prvých tried má vo vlastníctve štát a správu zabezpečuje Slovenská správa ciest mimo územia mesta Bratislava.

Cesty druhých a tretích tried sú v majetku jednotlivých vyšších územných celkov a v správe príslušných nimi poverených (zriadených) organizácií. Miestne komunikácie má vo vlastníctve príslušné mesto respektíve obec.

Mesto Bratislava má na starosti aj cesty prvej triedy na jeho území.

Podľa tohto je najlepšie na samotný problém upozorniť mesto, ktoré potom osloví ním poverenú organizáciu, ktorá sa o správnu funkčnosť postará.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 14 316
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 366
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 695
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 083
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 693
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 143
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 016
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 901
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 563
  10. Splnený sen 516

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana. Sťahovanie filmov teraz menia za transparentnosť.

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

PLUS

Zázračný návod na úspech bol podvod

Chcete zvýšiť šance pred pohovorom? Už neplatí to, čo kedysi.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.