Bratislavský obchvat riadi premenlivé dopravné značenie málokedy.
BRATISLAVA. Súčasťou diaľnice Bratislava – Trnava má byť inteligentný dopravný systém. Do roku 2014 však jeho stavba nie je v pláne.
Diaľnica TT–BA medzi 5.00 a 19.00 zostáva rýchlosť obmedzená na 110 kilometrov za hodinu, v noci stúpa na 130, obmedzenie zostáva aj počas víkendov.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Aj po víkendovej zmene povolenej maximálnej rýchlosti zostáva premenlivé dopravné značenie podľa odborníkov najlepším riešením.
Aktuálne zmeny schvaľujú, no priebežná regulácia rýchlosti dokáže podľa nich premávku riadiť najlepšie.
Premenlivé značenie dlhodobo funguje na obchvate Bratislavy, povolenú maximálnu rýchlosť však mení zriedka. Najčastejšie používa výstražné značky, ako že na ceste sa vytvorila kolóna. Zmenu môže nariadiť polícia, ale svojho človeka v riadiacom centre nemá. Národná diaľničná spoločnosť aj polícia spoluprácu hodnotia ako dobrú a zmeny nepotrebujú.
„Nie je to dobré, možnosť meniť prednastavené režimy by mali mať aj operátori. Ak sa tvoria kolóny, zmenia režim,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.
Po viacerých konfliktoch musel nedávno právomoci vymedziť zákon – o všetkom rozhoduje polícia. „Ak by to urobil svojvoľne náš človek a niekto by havaroval, niesli by sme zodpovednosť,“ povedal Marcel Jánošík z NDS.
Operátor môže riadiť len dopravu v tuneli. „Existujú schválené schémy, ktoré môže používať pracovník NDS,“ povedal bratislavský policajný hovorca František Peczár. O zmene musí informovať políciu, ktorá všetko schvaľuje.
„Stačí ísť len do Viedne, premenné dopravné značenie tam riadia senzory,“ povedal Drahovský. Rýchlosť zvyšujú aj znižujú podľa potreby.