Ako vodič je zodpovedný, ako cyklista jazdí po chodníku opitý

Predstavte si, že sa bicyklujete. Riskovali by ste pokutu jazdením po chodníku a ešte k tomu s dvomi pivami v sebe? A čo by ste robili, ak by sa proti vám vyrútilo auto, ktoré predbieha iné vozidlo?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Cyklisti to majú na cestách ťažké. Často ich ohrozujú netolerantní vodiči motorových vozidiel, ktorí popri cyklistoch jazdia tak, ako by žiadni cyklisti ani neexistovali.

Sú však aj takí, ktorí ako šoféri poznajú dopravné predpisy, no nie ako cyklisti.

Aj predchádzanie iného vozidla môže ohroziť cyklistu

Jozef: "Môže motorové vozidlo obiehať iné motorové vozidlo, ak sa v protismere pohybuje cyklista po krajnici? Samozrejme, hovoríme o úseku cesty, kde nie je zákaz predchádzania vyznačený zvislými ani vodorovnými dopravnými značkami.

Už niekoľkokrát sa mi stalo, že ma takto obiehajúci vodiči ohrozili a je to ozaj nepríjemné, ak sa oproti vám vyrúti osobné auto v 120-130 kilometrovej rýchlosti."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Vozidlám môže predchádzanie obmedziť alebo zakázať nielen dopravné značenie. Samotné dopravné pravidlá obsahujú ustanovenia, podľa ktorých vodiči nesmú predchádzať napríklad v križovatke alebo na železničnom priecestí.

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,

§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič je povinný
e) dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom a chodcom, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu, a starým osobám,

Predchádzať je zakázané aj vtedy, ak by ste ohrozili alebo obmedzili vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozili iného účastníka cestnej premávky.

Už len pri predchádzaní cyklistu je nebezpečné jazdiť pri ňom blízko. Fyzikálne zákony vtedy môžu spôsobiť až pád cyklistu, bez toho, aby proti tomu mohol niečo spraviť. To platí aj keď sa auto rúti z opačného smeru, ako cyklista.

Ak auto predchádza iné na "obyčajnej" ceste, robí to zvyčajne cez protismerný jazdný pruh. Ten susedí bezprostredne s krajnicou. A kým pri predchádzaní cyklistu naň pôsobia menšie sily, tlaková vlna rýchlo idúceho predbiehajúceho vozidla z protismeru je pre cyklistu nebezpečnejšia.

Predbiehajúce auto sa musí vyhýbať nielen vozidlu, ktoré predchádza ale aj cyklistovi na krajnici v opačnom smere. Pre vodiča auta je pritom psychologicky menším rizikom zrážka s cyklistom ako s autom. Zákonite má potom vodič tendenciu sa viac priblížiť k cyklistovi ako k predbiehanému autu.

Často si to ale vodiči motorových vozidiel neuvedomia. Predchádzaním iného vozidla však môžu ohroziť cyklistu jazdiaceho v protismernej premávke po krajnici. Preto je takéto predchádzanie nielen nebezpečné, ale aj zakázané.

Zodpovedný šofér z povolania, ktorý sa na bicykli správa nezodpovedne

Anonym: "Po odparkovaní vozidla do garáže nasadnem na bicykel a po ubehnutí asi 1 km prídem k pivárni asi 200 metrov od domu. Tu si zvyknem dať 2 pivá. Následne pokračujem už len po chodníku k domu, po celý čas nepotrebujem ani raz zísť s chodníka na cestu.

Som povolaním šofér a preto si dávam záležať, aby som nešiel po ceste, kde by ma mohla zastihnúť policajná kontrola. Bol som však prekvapený, keď mi bolo policajtom dané na vedomie, že si ma môže odchytiť aj na chodníku a sankcionovať ma za požitie alkoholických nápojov. Mal som za to, že neporušujem zákon, nakoľko ako šofér z povolania sa správam zodpovedne."

Je rozdiel myslieť si, že sa správame zodpovedne a skutočne sa tak aj správať.

Predtým, než sa pozrieme na to, kde urobil Anonym chybu, je potrebné vysvetliť si, čo je to chodník, cesta a vozovka.

Čo je to chodník a čo cesta

Podľa dopravných predpisov je vozovka spevnená časť cesty, po ktorej sa pohybujú prevažne motorové vozidlá. Vozovka je zvyčajne ohraničená krajnicou. Tam, kde krajnica nie je, okraj vozovky môže byť súčasťou kraja cesty. Ale to len v prípade, že súčasťou cesty nie je chodník.

Chodník je z hľadiska zákona o cestnej premávke komunikáciou či časťou cesty určenou chodcom. Je jedno, či je pripojený k vozovke alebo ku krajnici, alebo je samostatný. Od vozovky je spravidla oddelený výškovo alebo iným spôsobom.

Ak teda idete po komunikácii určenej či vozidlám alebo chodcom, vždy idete podľa dopravných pravidiel po ceste.

Po chodníku sa smie bicykel len tlačiť

Aj cyklista je vodič vozidla. Aj preňho platia dopravné pravidlá, podľa ktorých je jazda vozidlom po chodníku zakázaná.

Anonym napísal, že po dvoch pivách pokračuje domov po chodníku. Otázkou ale je, akým spôsobom. Ak vedľa seba tlačí bicykel, všetko je podľa predpisov, ak pritom neobmedzuje alebo neohrozuje ostatných chodcov. Ak sa ale vozí na bicykli po chodníku, má veľký problém.

Ani cyklista nesmie jazdiť s alkoholom v krvi

Cyklista jazdiaci po chodníku ho používa nedovoleným spôsobom. Potenciálne tiež obmedzuje alebo ohrozuje chodcov. O to viac, ak jazdí pod vplyvom alkoholu. Už pri hodnotách nad 0,3 promile dokáže látka obsiahnutá v pive, vo víne alebo v destiláte spomaliť reakcie, znížiť pozornosť, zhoršiť vnímanie okolia a dodáva tiež opojný pocit prehnaného sebavedomia.

Anonymovi za jeho zvyk hrozí, že si ho policajti veľmi rýchlo všimnú. Ak jazdí na bicykli po chodníku. A ak mu potom dajú aj fúkať, čaká ho vysoká sankcia. Vodičák mu síce nevezmú, no na mieste mu budú môcť uložiť pokutu až 650 eur alebo na dopravnom inšpektoráte od 200 do 1 000 eur.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  2. Modern luxury next to the Blue Church
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  8. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 021
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 945
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 059
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 660
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 541
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 394
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 071
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 005
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 819
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 720

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

SVET

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Neprehliadnite tiež

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.