Prednedávnom sme zverejnili článok Policajti chceli vodiča pokutovať za neexistujúci priestupok, v ktorom sa dočítate o tom, ako sa jeden z vodičov posťažoval na prácu niektorých policajtov. Mali ho nútiť zaplatiť pokutu za neexistujúci priestupok.
Podobnú skúsenosť zažil aj Braňo. V jeho prípade však policajti trvali na existujúcich priestupkoch. Napriek tomu hrozili zabavením vodičáku aj za prípadné priestupky, za ktoré nie je možné zadržať vodičský preukaz.
Braňo: "Išiel som svojím autom v Bratislave od Volkswagenu na dlhú rovinku smerom na Dúbravku. V spätnom zrkadle som videl policajtov, tak som sa snažil dôsledne dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť. Pri výjazde na diaľnicu smerom do Bratislavy boli policajti za mnou asi 100 m. Na tomto výjazde sa už vodiči akosi automaticky naučili, že ten, kto ide pomalšie, sa zaradí na pravý okraj cesty a nechá rýchlejším autám, aby ho predbehli.
Predbiehanie na výjazde na diaľnicu Je to tam bežná denná prax a úplne bez problémov to funguje. Fungujú tak autobusy MHD, nákladiaky a rovnako aj osobné automobily, či policajné autá, ktoré tam denne jazdia do a z policajnej akadémie.
Keď som prišiel na daný výjazd, bolo predo mnou pomalšie auto, ktoré sa zaradilo doprava a mňa pustilo pred seba. Ja som teda pridal na maximálnu povolenú rýchlosť a pokračoval ďalej po diaľnici. Po chvíli som videl v spätnom zrkadle policajný maják a následne ma policajti zastavili.
Vraj som išiel agresívne a zvlášť nebezpečne. Použili argumentáciu, že "zrýchľovanie bolo neprimerané a že ma takmer ani nevedeli dobehnúť". Ja som tvrdil, že si nie som ničoho vedomý.
Keď nepomohla agresívna jazda, skúšali rýchlosť Skúšali to najprv rýchlosťou. Skonštatoval som, že ma nemajú nameraného. Keď videli, že ma na to nedostanú, obzerali si moje auto. A keď usúdili, že je asi z tých drahších, tak pokračovali zase vo vyhrážaní sa, že som išiel agresívne, že som vodiča pred sebou ohrozil.
Rovnako sa mi vyhrážali pokutou a odobratím vodičského preukazu. Keďže na druhý deň som musel ísť autom mimo Slovenska, nemohol som si dovoliť prísť o vodičský preukaz ani dočasne. Spýtali sa ma, koľko mám pri sebe peňazí, pričom mi nakúkal do peňaženky, koľko tam mám. Keďže som si nebol úplne istý, či dvaja policajti a teda dve tvrdenia sú viac, ako moje a keďže som bol sám v aute, zaplatil som im pokutu.
Bola pokuta spravodlivá? Chcem sa spýtať, či mali právo ma pokutovať, keď nemali žiadny záznam. Nie som si vedomý závažného priestupku. A to, že moje auto akceleruje podstatne lepšie, ako ich Fabia, tak to som sa nikde nedočítal, že je predpísané, ako rýchlo sa môžem dostať z 20 km/h na 90 km/h.
Policajti argumentovali len tým, že oni boli dvaja a teda to sú dve tvrdenia proti jednému a teda nepochodím ani na dopravnom inšpektoráte.
Musím povedať, že dovtedy som mal len pozitívne skúsenosti s policajtmi a aj potom. Nemám problém si priznať chybu a mám skúsenosť, že keď je človek slušný a chybu si prizná, tak aj policajti sú ústretoví a v pohode. No toto ma dosť naštvalo."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Zadržanie vodičáku je silný motivátor aj na zaplatenie nespravodlivej pokuty Na základe toho, čo napísal Braňo, sa policajti prinajmenšom nezachovali spravodlivo. To, že policajti postupne skúšali vodiča "nachytať" na niekoľko rôznych priestupkov, naznačuje skôr ich snahu získať od vodiča za každú cenu peniaze. Mali šťastie, keďže sa Braňo obával zadržania vodičáku.
Práve oprávnenie policajta zadržať vodičák prinúti mnohých vodičov zaplatiť pokutu aj za taký priestupok, ktorý nespáchali. Zadržaný vodičský preukaz pre mnohých znamená problémy nielen v súkromnom, ale aj pracovnom živote.
Najhoršie na tom celom je to, že niekedy nepomôže ani to, ak policajta upozorníte na fakt, že nie za všetko majú oprávnenie zadržať vodičský preukaz. V Braňovom prípade na to takisto nemali oprávnenie.
Policajti smeli zadržať Braňovi vodičák len v prípade, že spáchal priestupok, za ktorý možno uložiť zákaz činnosti. To sú všetky závažné priestupky. Sú vymenované v zákone o cestnej premávke.
Otestujte si znalosti z dopravných priestupkov
Za aký priestupok mohli policajti zadržať vodičák? § 15, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(3) Vodič nesmie pri predchádzaní ohroziť ani obmedziť vodiča vozidla, pred ktoré sa po predídení zaraďuje; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Pri predchádzaní musí zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla.
§ 137, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
d) prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel ustanovenej týmto zákonom alebo vyplývajúcej z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
o) predchádzanie iného vozidla v mieste, kde je to zakázané,
Z toho, čo napísal Braňo, ale vyplýva, že len za jeden priestupok, z ktorého ho obvinili policajti, mohol prísť o vodičák: prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti. Tú by ale policajti najprv museli zmerať. Zdá sa však, že žiadnym dôkazom takéhoto priestupku nedisponovali.
Podľa Braňa policajti ustúpili od obvinenia z prekročenia najvyššej povolenej rýchlosti. Mali mu "hodiť na krk" agresívnu jazdu. Agresívna jazda ako taká je nebezpečný jav na cestách. No vodičák sa za ňu neodoberá. Či Braňo jazdil agresívne alebo nie, policajti mu nemali hroziť zadržaním vodičáku.
Ani akékoľvek zrýchľovanie nie je samo o sebe priestupkom.
Ďalej ho mali obviniť z ohrozenia vodiča pred ním. Toto samo o sebe takisto nie je na zadržanie vodičáku. Ak by ale policajti použili priestupok predchádzania iného vozidla v mieste, kde je to zakázané a zdôvodnili by to ohrozením vodiča pred ním, Braňo by to mal ťažšie. Musel by presvedčiť policajtov o tom, že v danom mieste nebolo predbiehanie zakázané a nikoho neohrozil.
V prípade správneho konania či súdu by však policajti museli dokazovať, že šlo o daný priestupok. Iba svedectvo by im najmä na súde neprešlo.
Cesta, kde mal porušiť dopravné predpisy, je široká Výjazd na diaľnicu medzi bratislavskými mestskými časťami Lamač a Záhorská Bystrica, kde sa stal Braňov prípad, je samostatnou cestou, ktorá nemá vyznačené jazdné pruhy. Nachádza sa tam vozovka, ktorá je z oboch krajov ohraničená krajnicou. Krajnicu zo strany vozovky označuje dopravné značenie Vodiaca čiara (č. V 4). Jazdné pruhy tam vyznačené nie sú ani vodorovným a ani zvislým dopravným značením.
Zväčšiť mapu
Aké ustanovenia o predchádzaní mohol Braňo porušiť? Výjazd je dostatočne široký, aby tam mohli jazdiť dve autá vedľa seba s tým, že medzi sebou budú mať dosť priestoru na zachovanie bezpečnosti cestnej premávky. Ani jedno z vozidiel pritom nemusí zájsť na krajnicu. Je tam tiež dosť priestoru, aby sa rýchlejšie vozidlo mohlo bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť.
Ak Braňo neprešiel vozidlom cez plnú čiaru na kraji jazdného pruhu alebo vyšrafovanú plochu na vozovke, dopravné predpisy v danom mieste s veľkou pravdepodobnosťou neporušil. Keďže výjazd na diaľnicu medzi Záhorskou Bystricou a Lamačom je dostatočne široký, Braňo by musel skutočne jazdiť agresívne, aby ohrozil vozidlo pred ním. Pri zachovaní bezpečnosti premávky tam nie je problém bezpečne predbehnúť iné vozidlo.
Vodič tam má takisto pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Najmä pri schopnosti moderných áut dostatočne zrýchliť aj do kopca.
Vodiči si môžu pomôcť aj sami § 8, zákon č. 171/1993 Z.z.:
(1) Pri vykonávaní služobnej činnosti je policajt povinný dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť osoby i svoju vlastnú a nepripustiť, aby v súvislosti s touto jeho činnosťou vznikla osobe bezdôvodná ujma a aby prípadný zásah do jej práv a slobôd prekročil mieru nevyhnutnú na dosiahnutie účelu sledovaného jeho služobnou činnosťou.
Braňo však na koniec súhlasil s pokutou a priznal tak priestupok. Aj keď na to mal svoje dôvody, už nie je dôležité, či dopravné predpisy porušil alebo nie. Podstatné je, že ak mu udelili pokutu policajti, ktorí si priestupok vymysleli, len aby z vodiča vytiahli peniaze, pomohol im.
"Čierny Peter" sa tak presunie na ďalších vodičov, ktorí sa budú čudovať, prečo musia platiť pokutu, keď žiadny priestupok nespáchali. To sa však bude diať dovtedy, kým sa sami vodiči podobným praktikám nevzoprú.
V prípadoch, ako zažil Braňo, je najlepšie si celý priebeh komunikácie s policajtom zaznamenávať napríklad na mobilný telefón alebo na kameru. Policajt, ako verejne činná osoba, musí takúto kontrolu verejnosti strpieť. Vy budete mať zároveň dôkaz pre prípad, ak policajt koná nezákonne a snaží sa zneužiť svoje postavenie. Takisto nezaškodí oznámiť konanie policajtov, ktoré nie je v súlade s pravidlami, ich nadriadeným.
Bez toho, aby ste dobre poznali dopravné predpisy, sa však ďaleko nedostanete. Bez argumentov podložených pravidlami sa stanete ľahkou korisťou tých, ktorých cieľom je vás za každú cenu obrať o peniaze.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk