BRATISLAVA. Automobilka z japonskej Hirošimy niekoľko mesiacov avizovala absolútnu revolúciu v stratégii vývoja automobilov, označenú ako Skyactiv. O novom koncepte stavania skeletov karosérií, podvozkov, prevodoviek a poháňacích jednotiek sme už informovali.
Jeho základnými piliermi sú jednoduchosť, nízka hmotnosť a zároveň tuhosť, ktoré úzko súvisia so spotrebou paliva, aj so zábavou za volantom. V prípade motorov je najdôležitejšie číslo, charakterizujúce kompresný pomer - 14:1. U zážihových jednotiek ide o extrémne vysokú hodnotu, u vznetových o veľmi nízku.
Nový dizajnový štýl
Prvým sériovým modelom, navrhnutým v súlade so stratégiou Skyactiv, je kompaktný crossover CX-5. Výstavnú premiéru absolvuje na septembrovom frankfurtskom autosalóne. Mazda však v predstihu zverejnila jeho prvé fotografie i niekoľko informácií.
Vizáž novinky navrhli v súlade s novým štylistickým jazykom značky Mazda - Kodo. Charakterizuje ho najmä výrazná maska chladiča s kovovým spodným lemom, ktorý navzájom spája predné svetlomety. Na zvýraznené oblúky blatníkov sme si už na autách tejto značky zvykli. Plastová ochrana karosérie je veľmi decentná a naznačuje, že domovom CX-päťky budú prevažne spevnené vozovky.
Skyactiv-G a D
Palubnú dosku horizontálne rozdeľuje dekoratívny pás. Dizajnéri sa v interiéri vyhli zbytočným výstrelkom. Všetko - aspoň podľa prvej fotografie - vyzerá byť na svojom mieste.
Fakt, že technika použitá v novom crossoveri je pre Mazdu revolučná, sme už spomenuli. Konkrétne sa pod kapotou objaví nový atmosférický zážihový dvojliter Skyactiv-G a turbodiesel Skyactiv-D, ponúkaný v dvoch výkonových verziách. Presné hodnoty však zatiaľ nepoznáme.
Mazda zatiaľ uviedla iba to, že v prípade vznetového agregátu sa budú emisie CO2,produkované na jeden kilometer, pohybovať pod hranicou 120 g/km.
Autor: fg