AMSTERDAM, HAAG. Cestu z Haagu do prímorského mestečka Noordwijk aan Zee absolvujeme so zatajeným dychom. Ešte pred chvíľou sme v Louwmanovom múzeu - najstaršej súkromnej automobilovej zbierke na svete - pozorovali, ako si budúcnosť vozidiel predstavovali konštruktéri v minulom a predminulom storočí.
O niekoľko minút neskôr nastupujeme do auta, ktoré môže znamenať prelom v rámci celosvetového motorizmu. Opel nám dovolil vyskúšať svoj elektromobil s predĺženým dojazdom - Amperu.
Novinka je iná, ako zbytok produkcie rüsselsheimskej značky a vidieť to na prvý pohľad. Úzke predné svetlomety nadväzujú na smerovky ukryté v prednom nárazníku a vytvárajú akési bumerangy. Čierna plastová lišta opticky zväčšuje plochu bočného presklenia. Zadnú časť päťdverového liftbacku robí ešte mohutnejšou spojler, ktorý rozdeľuje zadné okno na dve časti a úzky pás koncových svetiel.
Ak vám vizáž Ampery pripadá trochu „americká“, nemýlite sa. Jej súrodencom je Chevrolet Volt a výroba oboch modelov prebieha v USA.
![]() |
Dizajn predáva aj v kategórii "eko áut" a Opel to vie. Ampera sa v dave dennej premávky len tak nestratí. |
Ticho poteší, dynamika nadchne
Pred jazdou nám personál auto odpojil od dobíjacieho stojanu (230V/16A). Lítiovo-iónové články z neho čerpali energiu necelé štyri hodiny, kým dosiahli plnú kapacitu 16 kWh. To by malo stačiť na najviac 80 kilometrov. Potom sa k slovu dostane zážihový štvorvalec s objemom 1,4 litra (63 kW/86 k), ktorý zdieľa priestor pod prednou kapotou s dvomi elektromotormi. Hlavný (111 kW (151 k) poháňa auto, zatiaľ čo sekundárny slúži ako generátor.
Šofér auto nenaštartuje, ale ho iba zapne. Volič prevodovky putuje do režimu D a môžeme vyraziť. Jazda elektromobilom fascinuje, aj keď ju absolvujete už po niekoľkýkrát. Z motorového priestoru nevychádza tradičný hluk, iba jemné bzučanie riadiacej elektroniky.
Omnoho viac prekvapí dynamika Ampery. Krútiaci moment s hodnotou 370 Nm je totiž k dispozícii v celom spektre otáčok.
Výrobcom udávanej hodnote zrýchlenia z 0 na 100 km/h - asi deväť sekúnd - sa nám ani nechcelo veriť. Odchod z križovatky môže byť naozaj bleskový, napriek hmotnosti auta 1732 kilogramov. Stačí len poriadne zošliapnuť akcelerátor.
![]() |
V elektrickom režime prúdi energia z akumulátorov cez riadiacu elektroniku k elektromotoru. Jeho krútiaci moment prostredníctvom planétovej prevodovky roztáča kolesá. Keď v batériách zostane kritické množstvo energie, aktivuje sa spaľovací agregát. Ten cez spojku C3 poháňa generátor. Riadiaca elektronika distribuuje časť vyrobenej elektrickej energie do akumulátorov a zbytok k hlavnému elektromotoru, ktorý roztáča kolesá. Pri rýchlostiach nad 50 km/h navyše benzínový motor cez spojku C2 a planétovú prevodovku posiela časť krútiaceho momentu priamo na kolesá. |
Auto neprestáva zrýchľovať ani nad 100 km/h. Pri týchto rýchlostiach však značne stúpa spotreba energie. Krútiaci moment elektromotora sa na predné kolesá prenáša len cez planétovú prevodovku. Zrejme preto maximálna rýchlosť Ampery predstavuje iba 161 km/h.
„Zázrak“ na prvých sto kilometroch
Opel prezieravo naplánoval prvé jazdy s Amperou tak, aby sme čo najmenej prešli so zapnutým spaľovacím motorom. Naše auto zvládlo z 90 kilometrovej trasy absolvovať v elektrickom režime 70 km. Potom sa naštartoval spaľovací agregát.
Elektronika vyšle povel k aktivácii zážihového štvorvalca tesne pred vybitím batérií. Ten potom roztáča generátor vyrábajúci energiu a v rýchlostiach nad 50 km/h čiastočne prispieva k poháňaniu predných kolies.
Benzínová jedna-štvorka väčšinou mení otáčky podľa zaťaženia elektromotora. Tým končí idylka tichého presúvadla a jazda v tomto režime pripomína ktorékoľvek bežné auto. A to nielen hlukom na palube, ale aj spotrebou benzínu.
![]() |
Šesť metrov dlhý kábel na dobíjanie batérií z 230V/16A siete je v cene auta. Dizajnéri preň vytvorili v batožinovom priestore špeciálny priečinok. Kábel sa pripája v ľavom prednom blatníku. Dobíjanie podľa výrobcu trvá menej ako štyri hodiny. |
Každopádne, na prvých sto kilometroch, keď sme mali nabité batérie, sa spotreba reálne pohybovala okolo 2 l/100 km, keďže sme väčšinu cesty prešli na elektrinu.
S pribúdajúcimi kilometrami a vybitými batériami apetít logicky stúpa. Výrobca uvádza, že spaľovací agregát si každých sto kilometrov vypýta šesť litrov benzínu. My sme prešli asi 20 km na 1,7 litra, preto si tento jazdný režim radi vyskúšame v rámci redakčného testu na slovenských cestách.
Je zrejmé, že dominantou Ampery sú krátke každodenné trasy do práce či na nákupy s dobitými akumulátormi, kedy sa spaľovací motor za celý deň často ani nestihne naštartovať. Automobilke nahrávajú do karát aj prieskumy, podľa ktorých dojazd 60 km v elektrickom režime uspokojí 80 percent európskych motoristov. S plnou 35 litrovou palivovou nádržou akčný rádius Ampery presiahne 500 kilometrov.
Pre štyroch
História už niekoľkokrát ukázala, že zákazník akceptuje moderné technológie iba vtedy, ak sú zabalené do užívateľsky príjemného auta. Konštruktéri sa preto veľmi snažili, aby moderná technika neobťažovala posádku.
Pri pohľade na robustné tvary Ampery prekvapí, že celkovou dĺžkou 4498 mm iba o málo prerástla Astru hatchback. Rázvor osí kolies majú oba modely zhodný - 2685 mm. Šírkou 1787 mm a výškou 1439 mm elektromobil s predĺženým dojazdom za svojou konvenčnou sestrou zaostáva.
![]() |
Cestujúci vzadu majú k dispozícii samostatné sedadlá, odkladacie priestory, ale aj nie práve veľkorysú ponuku miesta v oblasti kolien a hlavy. |
Novinka je homologovaná ako štvormiestna. Pravú a ľavú časť kabíny od seba delí masívny stredový tunel. Sú v ňom ukryté batérie. Časť z nich sa spolu s palivovou nádržou nachádza pod zadnými sedadlami.
Priestorová ponuka evokuje Astru - vpredu bez výhrad, vzadu ale panujú stiesnenejšie podmienky. Po otvorení veľkých piatych dverí nás trochu prekvapil batožinový priestor s objemom len 310 litrov. Zadné sedadlá sa našťastie dajú sklopiť a prepravnú kapacitu tak je možné zväčšiť na 1005 l.
Nováčik sa za volantom stratí
Staršie ročníky sa po nastúpení do nových áut občas sťažujú, že na ich vkus sú dnešné palubné dosky až príliš obsypané ukazovateľmi a ovládačmi. Nuž, výdobytky doby si žiadajú svoje, no v Ampere sme sa strácali i my.
Palubná doska obsahuje dva sedempalcové monitory, z nich ten na stredovej konzole je dotykový. To by bolo fajn, keby samotná stredová konzola nebola preplnená tlačidlami. Ďalšie nachádzame vľavo od volantu. Základné funkcie sa človek naučí používať rýchlo. Spoznať celé menu dotykového displeja si nechávame ako úlohu pre redakčný test...
![]() |
Kokpit vyzerá moderne, ale treba sa naučiť v ňom orientovať. Pikoškou sú dva klaksóny: štandardný na volante a druhý s ovládaním na ľavej páčke. Vydáva vtipný zvuk a slúži na "odplašenie" chodcov v čase, keď auto ide v tichom - elektrickom - režime. |
Firma Bose navrhla pre Amperu energeticky úsporný audiosystém, rovnako elektrické kúrenie bolo projektované tak, aby dosiahlo čo najnižšiu spotrebu. K štandardnej výbave patria vyhrievané predné sedadlá.
Cítiť vyššiu hmotnosť
Opel a Chevrolet pri projektovaní podvozka Ampery, resp. Voltu stavili na jednoduchosť a úsporu hmotnosti. Základ prednej nápravy tvoria vzpery McPherson a hliníkové kované ramená, vzadu nájdeme vlečné ramená spojené torznou priečkou.
Výrobca charakterizuje jazdné vlastnosti auta ako „športové“. Na plných holandských cestách sme na ich vyskúšanie veľa príležitostí nemali. Príjemný dojem zanechalo dostatočne strmé riadenie s optimálne naladeným elektrickým posilňovačom.
Tuhšie pruženie sa usiluje minimalizovať náklony auta v zákrutách. Pomerne rýchlo sme nadobudli dojem, že Ampera nezatáča tak ochotne, ako väčšina klasických zástupcov nižšej strednej triedy. Veľký podiel viny na tom má už spomenutá pohotovostná hmotnosť 1732 kg.
![]() |
Opel uvádza, že Ampera má o 40 mm nižšie umiestnené ťažisko, než konkurenti s konvenčným typom pohonu. |
Treba čakať
Predajcovia áut Opel už údajne registrujú 5000 rezervácií Ampery od európskych zákazníkov. Predaj odštartuje koncom tohto roka, pričom prednosť dostanú najdôležitejšie trhy. Slováci i Česi prídu na rad v priebehu budúceho roka.
Základná cena 42 900 eur sa vraj ešte môže v niektorých krajinách detailne zmeniť. Potenciálny majiteľ by mal pred kúpou auta mať jasné, kde ho bude pravidelne dobíjať. Podstatná preň je aj záruka na batérie - osem rokov alebo 160 000 najazdených kilometrov.
Zaujímavé je, že Ampera zrejme v Európe čoskoro dostane konkurenta takpovediac z vlastného chovu. Na starý kontinent totiž mieri aj Chevrolet Volt s identickou technikou a mierne odlišnou karosériou i interiérom.
Technické parametre
Elektromotor | |
výkon (kW/k) | 111/151 |
najvyšší krútiaci moment (Nm) | 370 |
Spaľovací motor | |
výkon (kW/k) | 63/86 |
najvyšší krútiaci moment | 130 |
Akumulátory | |
typ | Li-ion |
kapacita (kWh) | 16 |
počet článkov | 288 |
čas dobíjania (h.) | 4 |
Spotreba | |
- el. energie (kWh/100 km) | 16 |
- benzínu (l/100 km) | 1,6-6,0 |
Dojazd | |
- v el. režime (km) | 40-80 |
- v kombi. režime (km) | cez 500 |
Dynamické parametre | |
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s.) | cca 9 |
maximálna rýchlosť (km/h) | 161 |
Rozmery a hmotnosť | |
dĺžka x výška x šírka (mm) | 4498 x 1787 x 1439 |
rázvor náprav (mm) | 2685 |
rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1546/1572 |
pohotovostná hmotnosť (kg) | 1732 |
objem batožinového priestoru (l) | 310-1005 |
priemer otáčania (m) | 11 |
Cena od (eur) | 42 900 |
Cestu redaktora hradila spoločnosť Opel.
Autor: fg