SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Dvojlitrová spotreba Ampery je reálna

Vyskúšali sme dlho očakávanú novinku značky Opel - elektromobil s predĺženým dojazdom. Po prvých kilometroch za volantom je jasné, že Ampere najviac vyhovujú kratšie trasy, hoci s plnou nádržou a nabitými batériami prejde viac ako 500 kilometrov.

(Zdroj: Opel)

AMSTERDAM, HAAG. Cestu z Haagu do prímorského mestečka Noordwijk aan Zee absolvujeme so zatajeným dychom. Ešte pred chvíľou sme v Louwmanovom múzeu - najstaršej súkromnej automobilovej zbierke na svete - pozorovali, ako si budúcnosť vozidiel predstavovali konštruktéri v minulom a predminulom storočí.

O niekoľko minút neskôr nastupujeme do auta, ktoré môže znamenať prelom v rámci celosvetového motorizmu. Opel nám dovolil vyskúšať svoj elektromobil s predĺženým dojazdom - Amperu.

Novinka je iná, ako zbytok produkcie rüsselsheimskej značky a vidieť to na prvý pohľad. Úzke predné svetlomety nadväzujú na smerovky ukryté v prednom nárazníku a vytvárajú akési bumerangy. Čierna plastová lišta opticky zväčšuje plochu bočného presklenia. Zadnú časť päťdverového liftbacku robí ešte mohutnejšou spojler, ktorý rozdeľuje zadné okno na dve časti a úzky pás koncových svetiel.

Ak vám vizáž Ampery pripadá trochu „americká“, nemýlite sa. Jej súrodencom je Chevrolet Volt a výroba oboch modelov prebieha v USA.

Dizajn predáva aj v kategórii "eko áut" a Opel to vie. Ampera sa v dave dennej premávky len tak nestratí.

Ticho poteší, dynamika nadchne

Pred jazdou nám personál auto odpojil od dobíjacieho stojanu (230V/16A). Lítiovo-iónové články z neho čerpali energiu necelé štyri hodiny, kým dosiahli plnú kapacitu 16 kWh. To by malo stačiť na najviac 80 kilometrov. Potom sa k slovu dostane zážihový štvorvalec s objemom 1,4 litra (63 kW/86 k), ktorý zdieľa priestor pod prednou kapotou s dvomi elektromotormi. Hlavný (111 kW (151 k) poháňa auto, zatiaľ čo sekundárny slúži ako generátor.

Šofér auto nenaštartuje, ale ho iba zapne. Volič prevodovky putuje do režimu D a môžeme vyraziť. Jazda elektromobilom fascinuje, aj keď ju absolvujete už po niekoľkýkrát. Z motorového priestoru nevychádza tradičný hluk, iba jemné bzučanie riadiacej elektroniky.

Omnoho viac prekvapí dynamika Ampery. Krútiaci moment s hodnotou 370 Nm je totiž k dispozícii v celom spektre otáčok.

Výrobcom udávanej hodnote zrýchlenia z 0 na 100 km/h - asi deväť sekúnd - sa nám ani nechcelo veriť. Odchod z križovatky môže byť naozaj bleskový, napriek hmotnosti auta 1732 kilogramov. Stačí len poriadne zošliapnuť akcelerátor.

V elektrickom režime prúdi energia z akumulátorov cez riadiacu elektroniku k elektromotoru. Jeho krútiaci moment prostredníctvom planétovej prevodovky roztáča kolesá. Keď v batériách zostane kritické množstvo energie, aktivuje sa spaľovací agregát. Ten cez spojku C3 poháňa generátor. Riadiaca elektronika distribuuje časť vyrobenej elektrickej energie do akumulátorov a zbytok k hlavnému elektromotoru, ktorý roztáča kolesá. Pri rýchlostiach nad 50 km/h navyše benzínový motor cez spojku C2 a planétovú prevodovku posiela časť krútiaceho momentu priamo na kolesá.

Auto neprestáva zrýchľovať ani nad 100 km/h. Pri týchto rýchlostiach však značne stúpa spotreba energie. Krútiaci moment elektromotora sa na predné kolesá prenáša len cez planétovú prevodovku. Zrejme preto maximálna rýchlosť Ampery predstavuje iba 161 km/h.

„Zázrak“ na prvých sto kilometroch

Opel prezieravo naplánoval prvé jazdy s Amperou tak, aby sme čo najmenej prešli so zapnutým spaľovacím motorom. Naše auto zvládlo z 90 kilometrovej trasy absolvovať v elektrickom režime 70 km. Potom sa naštartoval spaľovací agregát.

Elektronika vyšle povel k aktivácii zážihového štvorvalca tesne pred vybitím batérií. Ten potom roztáča generátor vyrábajúci energiu a v rýchlostiach nad 50 km/h čiastočne prispieva k poháňaniu predných kolies.

Benzínová jedna-štvorka väčšinou mení otáčky podľa zaťaženia elektromotora. Tým končí idylka tichého presúvadla a jazda v tomto režime pripomína ktorékoľvek bežné auto. A to nielen hlukom na palube, ale aj spotrebou benzínu.

Šesť metrov dlhý kábel na dobíjanie batérií z 230V/16A siete je v cene auta. Dizajnéri preň vytvorili v batožinovom priestore špeciálny priečinok. Kábel sa pripája v ľavom prednom blatníku. Dobíjanie podľa výrobcu trvá menej ako štyri hodiny.

Každopádne, na prvých sto kilometroch, keď sme mali nabité batérie, sa spotreba reálne pohybovala okolo 2 l/100 km, keďže sme väčšinu cesty prešli na elektrinu.

S pribúdajúcimi kilometrami a vybitými batériami apetít logicky stúpa. Výrobca uvádza, že spaľovací agregát si každých sto kilometrov vypýta šesť litrov benzínu. My sme prešli asi 20 km na 1,7 litra, preto si tento jazdný režim radi vyskúšame v rámci redakčného testu na slovenských cestách.

Je zrejmé, že dominantou Ampery sú krátke každodenné trasy do práce či na nákupy s dobitými akumulátormi, kedy sa spaľovací motor za celý deň často ani nestihne naštartovať. Automobilke nahrávajú do karát aj prieskumy, podľa ktorých dojazd 60 km v elektrickom režime uspokojí 80 percent európskych motoristov. S plnou 35 litrovou palivovou nádržou akčný rádius Ampery presiahne 500 kilometrov.

Pre štyroch

História už niekoľkokrát ukázala, že zákazník akceptuje moderné technológie iba vtedy, ak sú zabalené do užívateľsky príjemného auta. Konštruktéri sa preto veľmi snažili, aby moderná technika neobťažovala posádku.

Pri pohľade na robustné tvary Ampery prekvapí, že celkovou dĺžkou 4498 mm iba o málo prerástla Astru hatchback. Rázvor osí kolies majú oba modely zhodný - 2685 mm. Šírkou 1787 mm a výškou 1439 mm elektromobil s predĺženým dojazdom za svojou konvenčnou sestrou zaostáva.

Cestujúci vzadu majú k dispozícii samostatné sedadlá, odkladacie priestory, ale aj nie práve veľkorysú ponuku miesta v oblasti kolien a hlavy.

Novinka je homologovaná ako štvormiestna. Pravú a ľavú časť kabíny od seba delí masívny stredový tunel. Sú v ňom ukryté batérie. Časť z nich sa spolu s palivovou nádržou nachádza pod zadnými sedadlami.

Priestorová ponuka evokuje Astru - vpredu bez výhrad, vzadu ale panujú stiesnenejšie podmienky. Po otvorení veľkých piatych dverí nás trochu prekvapil batožinový priestor s objemom len 310 litrov. Zadné sedadlá sa našťastie dajú sklopiť a prepravnú kapacitu tak je možné zväčšiť na 1005 l.

Nováčik sa za volantom stratí

Staršie ročníky sa po nastúpení do nových áut občas sťažujú, že na ich vkus sú dnešné palubné dosky až príliš obsypané ukazovateľmi a ovládačmi. Nuž, výdobytky doby si žiadajú svoje, no v Ampere sme sa strácali i my.

Palubná doska obsahuje dva sedempalcové monitory, z nich ten na stredovej konzole je dotykový. To by bolo fajn, keby samotná stredová konzola nebola preplnená tlačidlami. Ďalšie nachádzame vľavo od volantu. Základné funkcie sa človek naučí používať rýchlo. Spoznať celé menu dotykového displeja si nechávame ako úlohu pre redakčný test...

Kokpit vyzerá moderne, ale treba sa naučiť v ňom orientovať. Pikoškou sú dva klaksóny: štandardný na volante a druhý s ovládaním na ľavej páčke. Vydáva vtipný zvuk a slúži na "odplašenie" chodcov v čase, keď auto ide v tichom - elektrickom - režime.

Firma Bose navrhla pre Amperu energeticky úsporný audiosystém, rovnako elektrické kúrenie bolo projektované tak, aby dosiahlo čo najnižšiu spotrebu. K štandardnej výbave patria vyhrievané predné sedadlá.

Cítiť vyššiu hmotnosť

Opel a Chevrolet pri projektovaní podvozka Ampery, resp. Voltu stavili na jednoduchosť a úsporu hmotnosti. Základ prednej nápravy tvoria vzpery McPherson a hliníkové kované ramená, vzadu nájdeme vlečné ramená spojené torznou priečkou.

Výrobca charakterizuje jazdné vlastnosti auta ako „športové“. Na plných holandských cestách sme na ich vyskúšanie veľa príležitostí nemali. Príjemný dojem zanechalo dostatočne strmé riadenie s optimálne naladeným elektrickým posilňovačom.

Tuhšie pruženie sa usiluje minimalizovať náklony auta v zákrutách. Pomerne rýchlo sme nadobudli dojem, že Ampera nezatáča tak ochotne, ako väčšina klasických zástupcov nižšej strednej triedy. Veľký podiel viny na tom má už spomenutá pohotovostná hmotnosť 1732 kg.

Opel uvádza, že Ampera má o 40 mm nižšie umiestnené ťažisko, než konkurenti s konvenčným typom pohonu.

Treba čakať

Predajcovia áut Opel už údajne registrujú 5000 rezervácií Ampery od európskych zákazníkov. Predaj odštartuje koncom tohto roka, pričom prednosť dostanú najdôležitejšie trhy. Slováci i Česi prídu na rad v priebehu budúceho roka.

Základná cena 42 900 eur sa vraj ešte môže v niektorých krajinách detailne zmeniť. Potenciálny majiteľ by mal pred kúpou auta mať jasné, kde ho bude pravidelne dobíjať. Podstatná preň je aj záruka na batérie - osem rokov alebo 160 000 najazdených kilometrov.

Zaujímavé je, že Ampera zrejme v Európe čoskoro dostane konkurenta takpovediac z vlastného chovu. Na starý kontinent totiž mieri aj Chevrolet Volt s identickou technikou a mierne odlišnou karosériou i interiérom.

Technické parametre

Elektromotor
výkon (kW/k) 111/151
najvyšší krútiaci moment (Nm) 370
Spaľovací motor
výkon (kW/k) 63/86
najvyšší krútiaci moment 130
Akumulátory
typ

Li-ion

kapacita (kWh) 16
počet článkov 288
čas dobíjania (h.) 4
Spotreba
- el. energie (kWh/100 km) 16
- benzínu (l/100 km) 1,6-6,0
Dojazd
- v el. režime (km) 40-80
- v kombi. režime (km) cez 500
Dynamické parametre
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s.) cca 9
maximálna rýchlosť (km/h) 161
Rozmery a hmotnosť
dĺžka x výška x šírka (mm) 4498 x 1787 x 1439
rázvor náprav (mm) 2685
rozchod vpredu/vzadu (mm) 1546/1572
pohotovostná hmotnosť (kg) 1732
objem batožinového priestoru (l) 310-1005
priemer otáčania (m) 11
Cena od (eur) 42 900

Cestu redaktora hradila spoločnosť Opel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  3. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 289
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 707
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 331
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 902
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 639
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 149
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 188
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 826
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 382
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 215
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kníhkupectvo Panta Rhei v Bratislave.

Robí nám vrásky, že stále nepoznáme kompenzácie, vraví Michal Rajter.


13 h
Pre zaočkovaných a tých, ktorí ochorenie Covid-19 prekonali, sa otvoria všetky obchody už v piatok 10. decembra.

Od pondelka ostane doma druhý stupeň a stredné školy.


5 h
Ukrajinskí vojaci na fronte v Doneckej oblasti.

Biden volal v utorok s Putinom.


4 h

Neprehliadnite tiež

Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


8 h
Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


6. dec
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu, alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec

Blogy SME

  1. Ján Šeďo: Kocúrkovo alebo len aby sme v hanbe nezostali.
  2. Lubomir Zahora: Koľko je známych zriedkavých ochorení
  3. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  4. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  5. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  6. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť.
  7. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  8. Sylvia Smatanová: Máme predsa lockdown
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 889
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 978
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 468
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 977
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 794
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 569
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 2 837
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 769
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu