SME
Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 12:00

V dopravnom lieviku vám tlačenie sa na hlavnú nepomôže

V čase dopravnej špičky mnohí vodiči strácajú sebakontrolu a začínajú sa správať egoisticky. Vznikajú tak situácie plné nervozity. Netreba sa potom čudovať, ak sa v zápche zrazia pomaly idúce autá.

V križovatke sa musí vodič zorientovať rýchlo. Na viacerých miestach musí zhodnotiť, či sú tam pripájacie alebo odbočovacie pruhy, alebo sa tam len cesty klasicky križujú alebo spájajú. Netreba podceňovať ani pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Beata: "Večný problém nastáva pri zjazde z ul. Mostnej na ul. Vysokoškolákov, kde v mieste, ktoré som na nasledujúcom obrázku označila č. 2, ostávajú stáť vozidlá a snažia sa silou mocou zaradiť do ľavého jazdného pruhu takým spôsobom, že doslova blokujú v jazde vozidlá prichádzajúce v pravom jazdnom pruhu, pričom do ukončenia tohto pravého jazdného pruhu ostáva cca niečo do 100m.

01.jpg

Vodiči tu v ľavom jazdnom pruhu, ak vidia, že v pravom jazdnom pruhu si niekto "dovolil" prejsť až na jeho samotný koniec (i napriek tomu že svojou jazdou nijakým spôsobom nikoho neohrozil ani neobmedzil), prejdú do stredu, čím zaberajú oba jazdné pruhy tak, že nie je možný prejazd ani z jednej a ani z druhej strany.

Na konci pravého jazdného pruhu každý dáva znamenie o zmene smeru jazdy a nikdy sa nikomu do cesty netlačí a čaká na konci pruhu na možnosť zaradenia sa. Stáva sa, že aj keď vznikne medzera medzi vozidlami v ľavom jazdnom pruhu tak vodič, pred ktorým tento prázdny priestor vznikne mnohokrát pridá plyn a nedovolí vodičovi v končiacom jazdnom pruhu zaradiť sa do pruhu priebežného.

Jazdím týmto smerom veľmi často a preto by som chcela vedieť (as verím, že nie len ja) ako sa v tomto úseku správať tak, aby nedochádzalo k porušovaniu predpisov."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Miesto, ktoré opísala Beata je klasickou križovatkou, kde sa spájajú dve cesty. Zjazd z Mostovej ulice má jeden jazdný pruh a ten sa pripája k pravému jazdnému pruhu cesty na Vysokoškolskej ulici.

Nejde o prípad, kde by sa k dvojprúdovej ceste pripájala iná cesta prostredníctvom pripájacieho jazdného pruhu. Preto pri zjazde z Mostovej neplatia pravidlá prednosti v jazdných pruhoch. Vodiči sa tam musia správať podľa pravidiel prednosti v križovatke.

02.jpg
zdroj: norc.sk

Vedľajšou cestou je podľa dopravného značenia zjazd z Mostovej ulice. Vodiči prichádzajúci zo zjazdu tak musia dať prednosť tým vozidlám, ktoré idú po Ulici Vysokoškolákov.

Tlačenie sa z vedľajšej na hlavnú znamená porušenie predpisov

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Beata napísala, že jedným z problémom v križovatke je snaha niektorých vodičov dostať sa do ľavého jazdného pruhu na Ulici Vysokoškolákov z pravého "za každú cenu". Porušujú tak dopravné predpisy tým, že bezdôvodne obmedzujú plynulosť cestnej premávky.

Namiesto toho, aby sa vozidlom posunuli pravým jazdným pruhom až na jeho koniec, blokujú nielen výjazd z vedľajšej cesty, ale aj vodičov v pravom jazdnom pruhu a zbytočne predlžujú kolónu.

Tí, ktorí sa "tlačia" do akejkoľvek medzery medzi autami v ľavom jazdnom pruhu, zas porušujú predpisy o prednosti v jazde. Dať prednosť v jazde sa podľa zákona o cestnej premávke znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Ak sa ale z vedľajšej cesty tlačíte pred vozidlo na hlavnej, prednosť mu nedávate.

Ak niekomu nedáte prednosť v jazde a mali by ste, riskujete nielen pokutu do 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky

Aj nervozita vodičov na hlavnej komplikuje premávku

Ďalší problém, na ktorý upozorňuje Beata, je jazda niektorých vozidiel v ľavom jazdnom pruhu na hlavnej ceste.

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam,

Na konci spomínaného úseku je takzvaný dopravný lievik. Najprv sa premávka z dvoch ciest spája do jednej, neskôr sa zužuje z dvoch jazdných pruhov do jedného. Pravý jazdný pruh sa tam končí a zostáva len ľavý.

V čase dopravnej špičky sa do jedného jazdného pruhu pred kruhovým objazdom snažia dostať vozidlá až z troch jazdných pruhov.

Vodiči v ľavom pruhu sú potom zvyčajne nervózni už len preto, že sa ich smer hýbe veľmi pomaly. Keď si k tomu predstavia, že sa tesne pred koncom "lievika" snaží pred nich dostať vozidlo z pravého pruhu či vedľajšej cesty, je pochopiteľné, ak ho nechce pred seba pustiť. Niektorí vodiči to robia tak, že sa snažia nechávať pred svojim vozidlom minimálnu medzeru pred sebou.

Sú však aj takí, ako píše Beata, ktorí sa snažia svojim autom akoby zablokovať vjazd do ľavého pruhu. Zastavia s vozidlom uprostred jazdných pruhov. Ak je to v križovatke, jedno auto zablokuje až tri jazdné pruhy. Svojou jazdou ohrozujú iných účastníkov cestnej premávky a prispievajú k obmedzeniu plynulosti premávky.

Vodiči na vedľajšej môžu len dúfať, že ich pustia na hlavnú

Ak to všetko zhrnieme, vozidlá na Ulici Vysokoškolákov majú prednosť, lebo sú na hlavnej. Tí, ktorí idú z Mostovej musia dať prednosť. Rovnako ako tí, ktorí sú na v pravom jazdnom pruhu, musia dať prednosť vozidlám v ľavom pruhu.

Tým, ktorí sú na vedľajšej, nezostáva nič iné, len dúfať, že tí na hlavnej ich budú pred seba púšťať. Rovnako to platí aj vo vzťahu vodiči v ľavom jazdnom pruhu a v pravom. Ideálne by bolo, ak by každý jeden v ľavom jazdnom pruhu pustil pred seba jedno vozidlo z pravého na konci lievika. Hovorí sa tomu zips. Aj keď na takýchto miestach nie je prikázaný, keďže vodiči v končiacom sa jazdnom pruhu musia dať prednosť v vozidlám v priebežnom pruhu, je ideálny v čase, keď sa tvoria kolóny.

V extrémnom prípade sa totiž môže stať a bude to v súlade s dopravnými predpismi, že vodiči z vedľajšej a z pravého jazdného pruhu hlavnej sa pre upchatú hlavnú nedostanú z vedľajšej skôr, než sa doprava na hlavnej upokojí.

Neodporúčame vám správať sa na takých miestach, o akom nám napísala Beata, nervózne či agresívne. Môže to viesť k skratovitému jednaniu, ktoré ľahko skončí haváriou. Tá v čase špičky nikomu neprospeje.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj perspektívne programy!
  2. Si maturant? Vyber si kvalitu a príď študovať pod Zobor!
  3. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  4. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  5. Študuj ekonómiu na špičkovej škole a odštartuj svoju kariéru!
  6. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 16 366
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 13 189
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 8 385
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 132
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 846
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 564
  7. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 6 315
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 162
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 161
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 641
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 300-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 6 966 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

5 h
Podnikateľ Michal Suchoba.

Ministerstvo spravodlivosti finišuje so žiadosťou o vydanie.

15 h
Petra Vlhová dnes ide zjazd vo Val di Fassa.

Sledujte online prenos s nami.

4 h

Neprehliadnite tiež

McLaren Artura

Prevodovka nového superšportu nemá spiatočku.

22 h
Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

17 h
Maskovaná Škoda Fabia

Známe sú už motory aj rozmery auta.

23 h
Mercedes-Benz triedy C

Pod kapotou budú už len štvorvalce.

24. feb