SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

V dopravnom lieviku vám tlačenie sa na hlavnú nepomôže

V čase dopravnej špičky mnohí vodiči strácajú sebakontrolu a začínajú sa správať egoisticky. Vznikajú tak situácie plné nervozity. Netreba sa potom čudovať, ak sa v zápche zrazia pomaly idúce autá.

V križovatke sa musí vodič zorientovať rýchlo. Na viacerých miestach musí zhodnotiť, či sú tam pripájacie alebo odbočovacie pruhy, alebo sa tam len cesty klasicky križujú alebo spájajú. Netreba podceňovať ani pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Beata: "Večný problém nastáva pri zjazde z ul. Mostnej na ul. Vysokoškolákov, kde v mieste, ktoré som na nasledujúcom obrázku označila č. 2, ostávajú stáť vozidlá a snažia sa silou mocou zaradiť do ľavého jazdného pruhu takým spôsobom, že doslova blokujú v jazde vozidlá prichádzajúce v pravom jazdnom pruhu, pričom do ukončenia tohto pravého jazdného pruhu ostáva cca niečo do 100m.

01.jpg

Vodiči tu v ľavom jazdnom pruhu, ak vidia, že v pravom jazdnom pruhu si niekto "dovolil" prejsť až na jeho samotný koniec (i napriek tomu že svojou jazdou nijakým spôsobom nikoho neohrozil ani neobmedzil), prejdú do stredu, čím zaberajú oba jazdné pruhy tak, že nie je možný prejazd ani z jednej a ani z druhej strany.

Na konci pravého jazdného pruhu každý dáva znamenie o zmene smeru jazdy a nikdy sa nikomu do cesty netlačí a čaká na konci pruhu na možnosť zaradenia sa. Stáva sa, že aj keď vznikne medzera medzi vozidlami v ľavom jazdnom pruhu tak vodič, pred ktorým tento prázdny priestor vznikne mnohokrát pridá plyn a nedovolí vodičovi v končiacom jazdnom pruhu zaradiť sa do pruhu priebežného.

Jazdím týmto smerom veľmi často a preto by som chcela vedieť (as verím, že nie len ja) ako sa v tomto úseku správať tak, aby nedochádzalo k porušovaniu predpisov."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Miesto, ktoré opísala Beata je klasickou križovatkou, kde sa spájajú dve cesty. Zjazd z Mostovej ulice má jeden jazdný pruh a ten sa pripája k pravému jazdnému pruhu cesty na Vysokoškolskej ulici.

Nejde o prípad, kde by sa k dvojprúdovej ceste pripájala iná cesta prostredníctvom pripájacieho jazdného pruhu. Preto pri zjazde z Mostovej neplatia pravidlá prednosti v jazdných pruhoch. Vodiči sa tam musia správať podľa pravidiel prednosti v križovatke.

02.jpg
zdroj: norc.sk

Vedľajšou cestou je podľa dopravného značenia zjazd z Mostovej ulice. Vodiči prichádzajúci zo zjazdu tak musia dať prednosť tým vozidlám, ktoré idú po Ulici Vysokoškolákov.

Tlačenie sa z vedľajšej na hlavnú znamená porušenie predpisov

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Beata napísala, že jedným z problémom v križovatke je snaha niektorých vodičov dostať sa do ľavého jazdného pruhu na Ulici Vysokoškolákov z pravého "za každú cenu". Porušujú tak dopravné predpisy tým, že bezdôvodne obmedzujú plynulosť cestnej premávky.

Namiesto toho, aby sa vozidlom posunuli pravým jazdným pruhom až na jeho koniec, blokujú nielen výjazd z vedľajšej cesty, ale aj vodičov v pravom jazdnom pruhu a zbytočne predlžujú kolónu.

Tí, ktorí sa "tlačia" do akejkoľvek medzery medzi autami v ľavom jazdnom pruhu, zas porušujú predpisy o prednosti v jazde. Dať prednosť v jazde sa podľa zákona o cestnej premávke znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Ak sa ale z vedľajšej cesty tlačíte pred vozidlo na hlavnej, prednosť mu nedávate.

Ak niekomu nedáte prednosť v jazde a mali by ste, riskujete nielen pokutu do 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky

Aj nervozita vodičov na hlavnej komplikuje premávku

Ďalší problém, na ktorý upozorňuje Beata, je jazda niektorých vozidiel v ľavom jazdnom pruhu na hlavnej ceste.

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam,

Na konci spomínaného úseku je takzvaný dopravný lievik. Najprv sa premávka z dvoch ciest spája do jednej, neskôr sa zužuje z dvoch jazdných pruhov do jedného. Pravý jazdný pruh sa tam končí a zostáva len ľavý.

V čase dopravnej špičky sa do jedného jazdného pruhu pred kruhovým objazdom snažia dostať vozidlá až z troch jazdných pruhov.

Vodiči v ľavom pruhu sú potom zvyčajne nervózni už len preto, že sa ich smer hýbe veľmi pomaly. Keď si k tomu predstavia, že sa tesne pred koncom "lievika" snaží pred nich dostať vozidlo z pravého pruhu či vedľajšej cesty, je pochopiteľné, ak ho nechce pred seba pustiť. Niektorí vodiči to robia tak, že sa snažia nechávať pred svojim vozidlom minimálnu medzeru pred sebou.

Sú však aj takí, ako píše Beata, ktorí sa snažia svojim autom akoby zablokovať vjazd do ľavého pruhu. Zastavia s vozidlom uprostred jazdných pruhov. Ak je to v križovatke, jedno auto zablokuje až tri jazdné pruhy. Svojou jazdou ohrozujú iných účastníkov cestnej premávky a prispievajú k obmedzeniu plynulosti premávky.

Vodiči na vedľajšej môžu len dúfať, že ich pustia na hlavnú

Ak to všetko zhrnieme, vozidlá na Ulici Vysokoškolákov majú prednosť, lebo sú na hlavnej. Tí, ktorí idú z Mostovej musia dať prednosť. Rovnako ako tí, ktorí sú na v pravom jazdnom pruhu, musia dať prednosť vozidlám v ľavom pruhu.

Tým, ktorí sú na vedľajšej, nezostáva nič iné, len dúfať, že tí na hlavnej ich budú pred seba púšťať. Rovnako to platí aj vo vzťahu vodiči v ľavom jazdnom pruhu a v pravom. Ideálne by bolo, ak by každý jeden v ľavom jazdnom pruhu pustil pred seba jedno vozidlo z pravého na konci lievika. Hovorí sa tomu zips. Aj keď na takýchto miestach nie je prikázaný, keďže vodiči v končiacom sa jazdnom pruhu musia dať prednosť v vozidlám v priebežnom pruhu, je ideálny v čase, keď sa tvoria kolóny.

V extrémnom prípade sa totiž môže stať a bude to v súlade s dopravnými predpismi, že vodiči z vedľajšej a z pravého jazdného pruhu hlavnej sa pre upchatú hlavnú nedostanú z vedľajšej skôr, než sa doprava na hlavnej upokojí.

Neodporúčame vám správať sa na takých miestach, o akom nám napísala Beata, nervózne či agresívne. Môže to viesť k skratovitému jednaniu, ktoré ľahko skončí haváriou. Tá v čase špičky nikomu neprospeje.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  10. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 24 121
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 812
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 282
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 8 037
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 688
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 086
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 914
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


20 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


23 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  2. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  3. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  4. Ctirad Klimčík: O študentoch
  5. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  6. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  7. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  8. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 115
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 741
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 969
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 897
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 629
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 597
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 470
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu