AKTUALIZOVANÉ 12:00

V dopravnom lieviku vám tlačenie sa na hlavnú nepomôže

V čase dopravnej špičky mnohí vodiči strácajú sebakontrolu a začínajú sa správať egoisticky. Vznikajú tak situácie plné nervozity. Netreba sa potom čudovať, ak sa v zápche zrazia pomaly idúce autá.

V križovatke sa musí vodič zorientovať rýchlo. Na viacerých miestach musí zhodnotiť, či sú tam pripájacie alebo odbočovacie pruhy, alebo sa tam len cesty klasicky križujú alebo spájajú. Netreba podceňovať ani pravidlá jazdy v jazdných pruhoch.

Beata: "Večný problém nastáva pri zjazde z ul. Mostnej na ul. Vysokoškolákov, kde v mieste, ktoré som na nasledujúcom obrázku označila č. 2, ostávajú stáť vozidlá a snažia sa silou mocou zaradiť do ľavého jazdného pruhu takým spôsobom, že doslova blokujú v jazde vozidlá prichádzajúce v pravom jazdnom pruhu, pričom do ukončenia tohto pravého jazdného pruhu ostáva cca niečo do 100m.

01.jpg

Vodiči tu v ľavom jazdnom pruhu, ak vidia, že v pravom jazdnom pruhu si niekto "dovolil" prejsť až na jeho samotný koniec (i napriek tomu že svojou jazdou nijakým spôsobom nikoho neohrozil ani neobmedzil), prejdú do stredu, čím zaberajú oba jazdné pruhy tak, že nie je možný prejazd ani z jednej a ani z druhej strany.

Na konci pravého jazdného pruhu každý dáva znamenie o zmene smeru jazdy a nikdy sa nikomu do cesty netlačí a čaká na konci pruhu na možnosť zaradenia sa. Stáva sa, že aj keď vznikne medzera medzi vozidlami v ľavom jazdnom pruhu tak vodič, pred ktorým tento prázdny priestor vznikne mnohokrát pridá plyn a nedovolí vodičovi v končiacom jazdnom pruhu zaradiť sa do pruhu priebežného.

Jazdím týmto smerom veľmi často a preto by som chcela vedieť (as verím, že nie len ja) ako sa v tomto úseku správať tak, aby nedochádzalo k porušovaniu predpisov."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Miesto, ktoré opísala Beata je klasickou križovatkou, kde sa spájajú dve cesty. Zjazd z Mostovej ulice má jeden jazdný pruh a ten sa pripája k pravému jazdnému pruhu cesty na Vysokoškolskej ulici.

Nejde o prípad, kde by sa k dvojprúdovej ceste pripájala iná cesta prostredníctvom pripájacieho jazdného pruhu. Preto pri zjazde z Mostovej neplatia pravidlá prednosti v jazdných pruhoch. Vodiči sa tam musia správať podľa pravidiel prednosti v križovatke.

02.jpg
zdroj: norc.sk

Vedľajšou cestou je podľa dopravného značenia zjazd z Mostovej ulice. Vodiči prichádzajúci zo zjazdu tak musia dať prednosť tým vozidlám, ktoré idú po Ulici Vysokoškolákov.

Tlačenie sa z vedľajšej na hlavnú znamená porušenie predpisov

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.

Beata napísala, že jedným z problémom v križovatke je snaha niektorých vodičov dostať sa do ľavého jazdného pruhu na Ulici Vysokoškolákov z pravého "za každú cenu". Porušujú tak dopravné predpisy tým, že bezdôvodne obmedzujú plynulosť cestnej premávky.

Namiesto toho, aby sa vozidlom posunuli pravým jazdným pruhom až na jeho koniec, blokujú nielen výjazd z vedľajšej cesty, ale aj vodičov v pravom jazdnom pruhu a zbytočne predlžujú kolónu.

Tí, ktorí sa "tlačia" do akejkoľvek medzery medzi autami v ľavom jazdnom pruhu, zas porušujú predpisy o prednosti v jazde. Dať prednosť v jazde sa podľa zákona o cestnej premávke znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Ak sa ale z vedľajšej cesty tlačíte pred vozidlo na hlavnej, prednosť mu nedávate.

Ak niekomu nedáte prednosť v jazde a mali by ste, riskujete nielen pokutu do 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na 2 roky

Aj nervozita vodičov na hlavnej komplikuje premávku

Ďalší problém, na ktorý upozorňuje Beata, je jazda niektorých vozidiel v ľavom jazdnom pruhu na hlavnej ceste.

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam,

Na konci spomínaného úseku je takzvaný dopravný lievik. Najprv sa premávka z dvoch ciest spája do jednej, neskôr sa zužuje z dvoch jazdných pruhov do jedného. Pravý jazdný pruh sa tam končí a zostáva len ľavý.

V čase dopravnej špičky sa do jedného jazdného pruhu pred kruhovým objazdom snažia dostať vozidlá až z troch jazdných pruhov.

Vodiči v ľavom pruhu sú potom zvyčajne nervózni už len preto, že sa ich smer hýbe veľmi pomaly. Keď si k tomu predstavia, že sa tesne pred koncom "lievika" snaží pred nich dostať vozidlo z pravého pruhu či vedľajšej cesty, je pochopiteľné, ak ho nechce pred seba pustiť. Niektorí vodiči to robia tak, že sa snažia nechávať pred svojim vozidlom minimálnu medzeru pred sebou.

Sú však aj takí, ako píše Beata, ktorí sa snažia svojim autom akoby zablokovať vjazd do ľavého pruhu. Zastavia s vozidlom uprostred jazdných pruhov. Ak je to v križovatke, jedno auto zablokuje až tri jazdné pruhy. Svojou jazdou ohrozujú iných účastníkov cestnej premávky a prispievajú k obmedzeniu plynulosti premávky.

Vodiči na vedľajšej môžu len dúfať, že ich pustia na hlavnú

Ak to všetko zhrnieme, vozidlá na Ulici Vysokoškolákov majú prednosť, lebo sú na hlavnej. Tí, ktorí idú z Mostovej musia dať prednosť. Rovnako ako tí, ktorí sú na v pravom jazdnom pruhu, musia dať prednosť vozidlám v ľavom pruhu.

Tým, ktorí sú na vedľajšej, nezostáva nič iné, len dúfať, že tí na hlavnej ich budú pred seba púšťať. Rovnako to platí aj vo vzťahu vodiči v ľavom jazdnom pruhu a v pravom. Ideálne by bolo, ak by každý jeden v ľavom jazdnom pruhu pustil pred seba jedno vozidlo z pravého na konci lievika. Hovorí sa tomu zips. Aj keď na takýchto miestach nie je prikázaný, keďže vodiči v končiacom sa jazdnom pruhu musia dať prednosť v vozidlám v priebežnom pruhu, je ideálny v čase, keď sa tvoria kolóny.

V extrémnom prípade sa totiž môže stať a bude to v súlade s dopravnými predpismi, že vodiči z vedľajšej a z pravého jazdného pruhu hlavnej sa pre upchatú hlavnú nedostanú z vedľajšej skôr, než sa doprava na hlavnej upokojí.

Neodporúčame vám správať sa na takých miestach, o akom nám napísala Beata, nervózne či agresívne. Môže to viesť k skratovitému jednaniu, ktoré ľahko skončí haváriou. Tá v čase špičky nikomu neprospeje.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  2. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  3. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  4. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  8. Všetko, čo rodiny milujú
  9. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  10. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 593
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 14 683
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 8 599
  4. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 7 985
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 398
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 721
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 286
  8. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 5 223
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 374
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 458

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Real využil šialené chyby brankára. Liverpool je v slzách a Salah vážne zranený

Mohamed Salah má vraj vykĺbené rameno a pokiaľ sa informácie potvrdia, tak bude chýbať na majstrovstvách sveta.

PRIMÁR

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

KULTÚRA

Pavol Habera: Rozum ma drží pri zemi, preto som tak dlho nevydal platňu

Slovenské texty môžu byť najväčšia sila.

AUTORSKÁ STRANA BORISA VANYU

Prečo sa na malom ostrove strieľalo aj po nemeckej kapitulácii

Zabíjajme, lebo aj tak nás zabijú.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.