SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Akí sme vodiči?

Podľa nedávno zverejneného výskumu si až 45 percent Slovákov o sebe myslí, že sú lepší ako priemerní šoféri. V chválenkárstve sme sa tak ocitli v rámci Európy na druhom mieste hneď za Talianmi. Aká je však pravda o našom šoférovaní?

Pred niekoľkými dňami informovala spoločnosť Goodyear Dunlop o výsledkoch výskumu, ktorý sa týkal bezpečnosti cestnej premávky v Európe. Päťtisícšesťsto respondentov z pätnástich krajín malo pri zodpovedaní otázok k dispozícii trinásť možností, ktorými v rozsahu od „bezpečné“ po „riskantné“ mali opísať svoj štýl jazdy.

Polovica európskych vodičov o svojom spôsobe jazdy vyhlásila, že je buď „opatrný“ (31 percent), alebo „bezpečný“ (18 percent), ale na druhej strane sa aj tí vodiči, ktorí sa označili za „ostrieľaných profesionálov“, priznali, že na ceste veľakrát riskujú a napríklad na dvojprúdovej ceste predchádzajú viac ako jedno vozidlo naraz (60 percent).

Nebezpečná nervozita

Ďalšiu nebezpečnú skupinu predstavujú aj vodiči, ktorí svoje správanie za volantom považujú za „nervózne“. Priznávajú, že zámerne zrýchľujú, ak sa ich niekto snaží predbehnúť (24 percent), brzdia prudko, keď je auto za nimi príliš blízko (23 percent), či dokonca z okna vyhadzujú niečo na iné vozidlo (12 percent).

Každý desiaty oslovený na seba prezradil, že patrí do skupiny takýchto „vyhrážajúcich sa vodičov“, čo sú ľudia, ktorí na ostatných kričia, robia neslušné gestá alebo hneď vystúpia z auta, aby sa o svoje pocity podelili s ostatnými. Okrem toho môže byť viac ako jeden vodič z dvadsiatich (šesť percent) zaradený do kategórie „nebezpečný vodič“.

Ide o tých, ktorí z dôvodu zlosti narážajú do iných áut, vyhadzujú niečo z okna na okoloidúce autá, naschvál zrýchľujú, keď sa ich niekto pokúša predísť alebo naopak, zámerne prudko brzdia, keď je auto za nimi príliš blízko.

obr_1.jpg

Cestných pirátov u nás chytá špeciálne policajné oddelenie Kobra. S takýmito
autami nemajú problém chytať ani vodičov, rútiacich sa dvestovkou

Nadpriemerní Taliani?

Najzaujímavejšie výsledky vyšli pri porovnaní jednotlivých národov. Pokiaľ ide o vlastné hodnotenie vodičských schopností, najčastejšie sa za „lepších ako priemer“ prekvapivo označili Taliani. Avšak v minuloročnom prieskume práve Talianov označili ostatní európski motoristi za najnebezpečnejších vodičov v Európe. Za najlepších šoférov označili Európania Nemcov.

Zaujímavý je aj pohľad na Britov. Ostrovania vo väčšine prípadov tvrdia, že ich štýl jazdy je „bezpečný“. To je podporené aj ďalším zistením, keď opäť najčastejšie Briti konštatovali, že pri približovaní sa ku križovatke na oranžovú radšej spomalia, ako by križovatkou rýchlo prešli. Na druhej strane sa však najviac britských vodičov priznáva k šoférovaniu pod vplyvom stresu.

Frustrácia za volantom

O Slovákoch výsledky výskumu veľa nehovoria. Jediná relevantná informácia je, že až 45 percent Slovákov si o sebe myslí, že sú lepší ako priemerní šoféri. V chválenkárstve sme sa tak ocitli na druhom mieste za Talianmi. Realita je však predsa len o čosi iná. Redaktor Rádia Expres Igor Güttler, ktorý nedávno v SME uverejnil článok s názvom Keď vás z cesty vytlačí číslo 666, hovorí najmä o zlých návykoch slovenských šoférov.

„To, ako slovenskí vodiči jazdia, sa dá zovšeobecniť a súvisí to s ekonomickým a so sociálnym stavom spoločnosti,“ hovorí Güttler. „Podľa môjho názoru sa vodiči v celom východnom bloku podobajú. Majú podobné črty – frustrácia, agresivita, dokazovanie si niečoho.“ Podľa Güttlera sú, samozrejme, takíto vodiči aj v Rakúsku, ale nie je ich tak vidno ako u nás:

„Tu človek zažíva viac stresových faktorov, napríklad v práci. A keď sa presúvam domov, stretávam sa s ďalšími stresovanými a frustrovanými vodičmi, ktorí sa takisto potrebujú dostať domov čo najrýchlejšie. A k tomu dopravná polícia, ktorá sa ešte stále viac sústreďuje na trestanie ako na prevenciu. To je zlá kombinácia.“

obr_2.jpg

Slovenská polícia sa zatiaľ zameriava na represiu. Svedčila
by jej však aj prevencia, ktorej by sa mali venovať i autoškoly

Agresivita a alkohol

Kedysi sa za prototyp nebezpečenstva považovala pomalá škodovka s dunajskostredskou značkou. Dnes to môže byť rýchle a bezpečné Audi s akýmkoľvek, zväčša však mladším mužským šoférom. Veľkým problémom je ich agresivita. Igor Güttler cíti ako najväčší problém správanie vodičov v kolónach. „Je to vlastne šialenstvo. Predstavte si bratislavský obchvat.

Autá tu jazdia natlačené za sebou, takže nemáte šancu vidieť, čo sa deje vpredu. Ak pred vami niekto prudko zabrzdí, je to koniec, to nikto neubrzdí.“ Problém majú podľa Güttlera aj tí, ktorí chcú dodržiavať bezpečné rozostupy medzi vozidlami: „Len čo zväčšíte vzdialenosť medzi vozidlom pred vami, hneď sa tam strčí niekto, kto sa ponáhľa, a ste tam, kde ste boli.“

„Vo všeobecnosti sa hovorí, že bratislavskí vodiči sú arogantní, ja si to však nemyslím,“ hovorí automobilový pretekár a publicista Rastislav Chvála. „Podľa mňa sú zo všetkých slovenských vodičov najviac vyjazdení. Až keď prídu do styku s menej ostrieľanými šoférmi, môže nastať problém.“ Za najväčšie problémy považuje alkohol, ktorý môže aj za mnohé „diskotékové nehody“, a fakt, že šoférujúca mládež nemá dobré vzory a napodobňuje rodičov v obchádzaní zákona.

Chvála hovorí, že agresivitu nemožno spájať s rýchlou jazdou, ale skôr ide o to, že dotyční šoféri ignorujú záujmy druhých, často menej zručných. „Ale sme to práve my, ktorí si myslíme, že auto ovládame lepšie, kto by mal predvídať aj za druhého.“

Na vine je egoizmus

Podľa Chválu sú Slováci za volantom dosť schopní, napríklad aj preto, že boli donedávna nútení jazdiť na starších autách. Problémom však je, že nám napríklad chýba odhad toho, čo sa môže na ceste stať. Spomína pritom školenia jazdy na snehu: „Ľudia veľakrát netušia, koľko trvá a čo sa deje, kým auto idúce päťdesiatkilometrovou rýchlosťou na snehu zastaví.“

Rozdiel oproti západným krajinám spočíva v tom, že tam majú hustú dopravu oveľa dlhšie ako u nás. Na Západe sa tiež dedí šoférska gramotnosť: „To východné je práve v tom, že deti od rodičov zdedili zlé návyky. Kým rodičia ešte zažili na cestách slobodu – ešte pred desiatimi rokmi bolo možné, aby si človek z Banskej Bystrice do Bratislavy zajazdil – dnes je to u nás husté ako na Západe, kde je priestoru málo. Ale oni o sebectvo dávno prišli, Východoeurópania sú na ceste ešte stále egoisti.“

Problém autoškôl

Na otázku, čo by sa muselo stať, aby boli slovenskí šoféri lepší, odpovedajú obaja experti podobne: musela by sa zlepšiť výučba v autoškolách. „Nechcem ich hádzať do jedného vreca, ale je veľký rozdiel medzi tým, či adept splní podmienky na získanie vodičského preukazu, a tým, či sa naučil jazdiť,“ hovorí Chvála. Na Slovensku majú podľa neho absolventi autoškôl slabé zručnosti – veľká časť šoférov nemá auto pod kontrolou, a preto sa nemôže sústrediť na to, čo sa deje okolo auta.

„Je to ako v hokeji. Keď hrám ja, pozerám na puk, keď hrá profesionál, pozerá sa okolo seba.“ Igor Güttler upozorňuje na inú vec: „Niekedy sa mi zdá, ako keby mladých vodičov v autoškole nenaučili úplný základ. Keď idem s mladým vodičom za autom, ktoré brzdí, on často pokojne sedí a tvári sa, ako keby sa nič nedialo.

Zareaguje tak po troch sekundách, keď už dávno nemá bezpečnú vzdialenosť.“ Dôležité by podľa novinára tiež bolo, aby sa v autoškolách sústredili na vysvetlenie základných fyzikálnych zákonov: „Čo napríklad spraví 60 kilogramov v rýchlosti 60 km/h? Keby si mladí vodiči uvedomili, že 60-kilogramový nepripútaný človek pri priamom náraze v šesťdesiatke vyletí z auta čelným sklom, tak by si dokázali predstaviť, čo to urobí pri dvojnásobnej rýchlosti.“

Českí piráti

Hoci oprávnene nadávame na slovenských vodičov, nezaškodí pozrieť sa aj za hranice. Českom v poslednom čase otriasli najmä prípady cestných pirátov Luboša Lacinu a Aleša Trpišovského. Začiatkom mája potvrdil súd Lacinovi päťročný trest za ťažké ublíženie na zdraví. Ako bolo vidno aj na populárnom videozázname diaľničnej polície, páchateľ minulý rok na diaľnici D1 vytlačil z pravého pruhu Mazdu, ktorej vodička aj spolujazdec utrpeli ťažké zranenia.

Lacina síce od začiatku tvrdil, že „len“ nezvládol riadenie, na zázname však bolo vidno niečo iné. Vodička predbiehala kamión, ale vodič Škody Superb na ňu blikal a trúbil, aby mu uvoľnila cestu. Keď sa Mazda zaradila do pruhu pred kamión, Superb ju vytlačil z cesty. Mazda vyletela do poľa, niekoľkokrát sa prevrátila a narazila do stromu.

Práve v čase, keď sa v Česku rozprúdila ostrá debata na tému cestných pirátov, polícia začala stíhať Aleša Trpišovského. Trpišovský podľa polície v dvoch prípadoch predbehol na tej istej diaľnici pomalšie autá sprava, zaradil sa pred ne a prudko zabrzdil. V jednom prípade vodič pomalšieho auta nestačil zabrzdiť a havaroval.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 156
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 15 226
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 8 311
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 812
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 822
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 900
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 432
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 3 396
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 150
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 021
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Herec Daniel Brühl.

Nechce si predstaviť, aké je to byť Johnnym Deppom.


22. nov
Peter Schutz.

Prečo by mala byť vakcína nebezpečnejšia ženám v druhom stave než „v prvom“?


3. dec
Ilustračné foto.

Merajte si saturáciu kyslíka.


3. dec
Slovenské florbalistky.

Slovenské florbalistky budú hrať o konečné 5. miesto na MS 2021.


Sportnet 2 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 20 h
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


21 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


3. dec

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Aj babkám
  2. Naďa Serafínová: Nezmysel zvaný EZOchoroba. Forerov efekt.
  3. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa?
  4. Martin Majzlan: Altyn Arashan - Horúce pramene v nebesiach
  5. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (19.diel) - Hrad Branč
  6. Zuzana Cascino: Živoriaci živnostník versus boj o život.
  7. Adam Puškár: Nový trestný čin šírenia nepravdivej informácie – cesta k totalite
  8. Vladimír Benčík: Ako Valné zhromaždenie OSN poprelo kresťanské a židovské väzby na Chrámovú horu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 357
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 078
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 802
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 642
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 271
  6. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 156
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 532
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 131
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu