Ani rast cien neznížil predaj nafty, benzíny sa ale kupujú menej

V prvom polroku sa predalo najmenej benzínov od roku 2006. Predaj nafty dosahuje napriek vysokým cenám historické rekordy. Príjmy z predaja motorových palív by tak mali rásť aj štátu.

V prvom polroku sa predalo najmenej benzínov od roku 2006. Predaj nafty dosahuje napriek vysokým cenám historické rekordy. Príjmy z predaja motorových palív by tak mali rásť aj štátu

Predaj benzínov na Slovensku od začiatku roku stúpa. Rast cien pohonných látok však zbrzdil rast predaja a tak sa za prvých 6 mesiacov tohto roka predalo najmenej pohonných látok v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúcich 5 rokov. Oproti rekordnému roku 2008 sa v roku 2011 predalo o 15 % menej benzínov. V prvom polroku minulého roka sa predalo o 6,4 % viac benzínov ako v porovnateľnom období tohto roka.

Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO).

Ak porovnáme predaj nafty za prvých 6 mesiacov roka od roku 2006, najlepšie na to bude tento rok. Aj z hľadiska súčtu všetkých predaných pohonných látok je rok 2011 rekordný.

1. polrok Benzíny (tisíc litrov) Nafta (tisíc litrov) Všetky PHM (tisíc litrov)
2006 325 250 310 644 646 210
2007 316 390 341 328 667 699
2008 342 759 393 774 746 550
2009 310 519 348 881 670 211
2010 309 949 423 610 745 630
2011 291 283 445 762 748 928
zdroj: SAPPO

Denne sa predá o 100-tisíc litrov 95-ky menej ako pred rokom

Ani z hľadiska priemerného denného predaja pohonných látok na tom tohtoročný predaj benzínov nevyzerá najlepšie. Od roku 2008 kontinuálne klesajú tieto hodnoty.

Dnes sa denne v priemere predá do 1,5 milióna litrov najpredávanejšieho benzínu 95 Natural (1,6 milióna litrov všetkých benzínov). V roku 2008 to bolo 1,7 milióna litrov 95 Natural (1,9 milióna litrov všetkých benzínov). Z čísel tiež vyplýva, že pokles je znateľný aj z ostatných typov benzínov.

Priemerný denný predaj nafty je v tomto roku druhý najvyšší v porovnaní s rokmi 2006 až 2010. Očakáva sa ale, že najviac nafty sa už tradične predá od júla do novembra, čo by malo aj z hľadiska týchto štatistík dostať predaj nafty na historicky najvyššie hodnoty.

Vysoké ceny brzdia predaj benzínov

Hlavnou príčinou, prečo predaj benzínov klesá, je rast jej cien v prvej polovici roka. Veď v máji sme tankovali benzín za také ceny ako nikdy predtým (v priemere za 1,493 €/liter). Dovtedy benzíny zdraželi od prelomu minulého a tohto roka o 17 centov za liter.

Zdražovanie a vysoké ceny prinútilo mnoho vodičov jazdiť menej prípadne úspornejšie. Tí, ktorí uvažovali o kúpe auta, sa skôr priklonil k vozidlám na naftový pohon. Nafta je takmer o 12 centov za liter lacnejšia a aj spotreba naftových motorov je nižšia.

Svoju úlohu, aj keď len v menšej miere asi zohrala aj palivová turistika. Aj v okolitých štátoch zdražovali pohonné látky podobne ako u nás, no najmä z hľadiska benzínov sme boli drahší ako v susedných krajinách. Nie je teda vylúčené, že s rastúcimi cenami benzínov sa objavilo viac motoristov, ktorí jazdili tankovať do prihraničných oblastí susedných štátov.

Pozrite si priemerné ceny pohonných látok v krajinách Európy

Predaj nafty sa udržiava na vysokých hodnotách najmä preto, že Slovensko je napriek rastu cien konkurencieschopné v porovnaní s okolitými štátmi. Tranzitná doprava tak naďalej naftu tankuje u nás.

graf.jpg

Príjmy z predaja pohonných látok rastú

To, že rast cien pohonných látok spôsobil pokles predaja benzínov, je pre štát a pre výrobcov a predajcov pohonných látok nepríjemné. Z hľadiska predaja všetkých motorových palív si však nemôžu sťažovať, aj keď dvojciferný rast predaja nikto z nich očakávať nemôže.

Aj keď predaj pohonných látok nie je ideálny, o príjmoch z predaja sa to povedať nedá. Štátu klesli príjmy zo spotrebných daní z benzínov približne o 4 % v porovnaní s prvými 6 mesiacmi minulého roku. Na ostatných daniach si to ale vynahradil. Najmä DPH z nafty vynahradila štátu "straty". A tak by si mal štát v porovnaní s polrokom 2010 prilepšiť tento rok približne o 10 %.

Ešte lepšie sú na tom výrobcovia a predajcovia pohonných látok. Podľa našich výpočtov im mohli príjmy z predaja pohonných látok narásť medziročne aj o 20 %. Aj tu svoju podstatnú úlohu zohral predaj nafty a rast jej cien v tomto roku.

Údaje o predpokladaných príjmoch z predaja pohonných látok vychádzajú z kombinácie údajov o predaji pohonných látok zo zdrojov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu a priemerných cien pohonných látok na Slovensku podľa databáz natankuj.sme.sk.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 664
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 968
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 106
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 824
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 669
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 446
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 098
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 857
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.