Ani rast cien neznížil predaj nafty, benzíny sa ale kupujú menej

V prvom polroku sa predalo najmenej benzínov od roku 2006. Predaj nafty dosahuje napriek vysokým cenám historické rekordy. Príjmy z predaja motorových palív by tak mali rásť aj štátu.

V prvom polroku sa predalo najmenej benzínov od roku 2006. Predaj nafty dosahuje napriek vysokým cenám historické rekordy. Príjmy z predaja motorových palív by tak mali rásť aj štátu

Predaj benzínov na Slovensku od začiatku roku stúpa. Rast cien pohonných látok však zbrzdil rast predaja a tak sa za prvých 6 mesiacov tohto roka predalo najmenej pohonných látok v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúcich 5 rokov. Oproti rekordnému roku 2008 sa v roku 2011 predalo o 15 % menej benzínov. V prvom polroku minulého roka sa predalo o 6,4 % viac benzínov ako v porovnateľnom období tohto roka.

Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu (SAPPO).

Ak porovnáme predaj nafty za prvých 6 mesiacov roka od roku 2006, najlepšie na to bude tento rok. Aj z hľadiska súčtu všetkých predaných pohonných látok je rok 2011 rekordný.

1. polrok Benzíny (tisíc litrov) Nafta (tisíc litrov) Všetky PHM (tisíc litrov)
2006 325 250 310 644 646 210
2007 316 390 341 328 667 699
2008 342 759 393 774 746 550
2009 310 519 348 881 670 211
2010 309 949 423 610 745 630
2011 291 283 445 762 748 928
zdroj: SAPPO

Denne sa predá o 100-tisíc litrov 95-ky menej ako pred rokom

Ani z hľadiska priemerného denného predaja pohonných látok na tom tohtoročný predaj benzínov nevyzerá najlepšie. Od roku 2008 kontinuálne klesajú tieto hodnoty.

Dnes sa denne v priemere predá do 1,5 milióna litrov najpredávanejšieho benzínu 95 Natural (1,6 milióna litrov všetkých benzínov). V roku 2008 to bolo 1,7 milióna litrov 95 Natural (1,9 milióna litrov všetkých benzínov). Z čísel tiež vyplýva, že pokles je znateľný aj z ostatných typov benzínov.

Priemerný denný predaj nafty je v tomto roku druhý najvyšší v porovnaní s rokmi 2006 až 2010. Očakáva sa ale, že najviac nafty sa už tradične predá od júla do novembra, čo by malo aj z hľadiska týchto štatistík dostať predaj nafty na historicky najvyššie hodnoty.

Vysoké ceny brzdia predaj benzínov

Hlavnou príčinou, prečo predaj benzínov klesá, je rast jej cien v prvej polovici roka. Veď v máji sme tankovali benzín za také ceny ako nikdy predtým (v priemere za 1,493 €/liter). Dovtedy benzíny zdraželi od prelomu minulého a tohto roka o 17 centov za liter.

Zdražovanie a vysoké ceny prinútilo mnoho vodičov jazdiť menej prípadne úspornejšie. Tí, ktorí uvažovali o kúpe auta, sa skôr priklonil k vozidlám na naftový pohon. Nafta je takmer o 12 centov za liter lacnejšia a aj spotreba naftových motorov je nižšia.

Svoju úlohu, aj keď len v menšej miere asi zohrala aj palivová turistika. Aj v okolitých štátoch zdražovali pohonné látky podobne ako u nás, no najmä z hľadiska benzínov sme boli drahší ako v susedných krajinách. Nie je teda vylúčené, že s rastúcimi cenami benzínov sa objavilo viac motoristov, ktorí jazdili tankovať do prihraničných oblastí susedných štátov.

Pozrite si priemerné ceny pohonných látok v krajinách Európy

Predaj nafty sa udržiava na vysokých hodnotách najmä preto, že Slovensko je napriek rastu cien konkurencieschopné v porovnaní s okolitými štátmi. Tranzitná doprava tak naďalej naftu tankuje u nás.

graf.jpg

Príjmy z predaja pohonných látok rastú

To, že rast cien pohonných látok spôsobil pokles predaja benzínov, je pre štát a pre výrobcov a predajcov pohonných látok nepríjemné. Z hľadiska predaja všetkých motorových palív si však nemôžu sťažovať, aj keď dvojciferný rast predaja nikto z nich očakávať nemôže.

Aj keď predaj pohonných látok nie je ideálny, o príjmoch z predaja sa to povedať nedá. Štátu klesli príjmy zo spotrebných daní z benzínov približne o 4 % v porovnaní s prvými 6 mesiacmi minulého roku. Na ostatných daniach si to ale vynahradil. Najmä DPH z nafty vynahradila štátu "straty". A tak by si mal štát v porovnaní s polrokom 2010 prilepšiť tento rok približne o 10 %.

Ešte lepšie sú na tom výrobcovia a predajcovia pohonných látok. Podľa našich výpočtov im mohli príjmy z predaja pohonných látok narásť medziročne aj o 20 %. Aj tu svoju podstatnú úlohu zohral predaj nafty a rast jej cien v tomto roku.

Údaje o predpokladaných príjmoch z predaja pohonných látok vychádzajú z kombinácie údajov o predaji pohonných látok zo zdrojov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu a priemerných cien pohonných látok na Slovensku podľa databáz natankuj.sme.sk.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 938
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 686
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 253
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 10 892
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 713
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 8 375
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 100
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 317
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 243

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ministerkou vnútra bude Saková, ku Kaliňákovi má blízko

Zákazka, z ktorej mal mať podľa Špirka provízie aj Kaliňák. Aj to má za sebou nová ministerka vnútra Denisa Saková.

DOMOV

Kiska prijme Sakovú, Bugár k nej výhrady nemá

Mostu-Híd Denisa Saková neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.