SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Je nespravodlivé, ak vás obvinia za nehodu s autom idúcim v protismere

Vyjsť na cestu z parkoviska je občas rizikom. Stáva sa totiž, že niekto sa po ceste vybral protismerom. Hrozí pritom, že sa s ním zrazíte.

Podobná situácia sa stala aj Milošovi. Vychádzal z parkoviska, odbočoval vľavo, keď sa zrazil s autom, ktoré predbiehalo kolónu. Určili ho ako vinníka, lebo nedal prednosť. Napriek tomu, že je to nespravodlivé a aj v rozpore s predpismi.

Miloš: "Pri mojom vchádzaní na cestu z parkoviska smerom doľava do mňa narazil vodič rýchlo idúci v protismere, ktorý sa chcel vyhnúť stojacej kolóne. Samotný vjazd mi umožnil slušný vodič a overil si voľnosť cesty pre mňa. Aké mám možnosti presvedčiť políciu, že ja som nespôsobil nehodu? Arogantná jazda v protismere sa im nezdá podstatná. Prípadne ako mám postupovať?"

67-situacia1.jpg

Je nespochybniteľné, že vodič z vedľajšej cesty má dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Toto pravidlo sa vzťahuje aj na Miloša. Aj keď to na prvý pohľad vyzerá tak, že je vinný, nie je to také jednoznačné. Z hľadiska spravodlivosti by mu vinu prisúdiť nemali. A čo z hľadiska dopravných pravidiel?

Vozidlo, s ktorým sa zrazilo Milošove auto, nemalo byť v protismere. Vodič auta v protismere nepochybne predchádzalo vozidlá v dopravnej zápche. Nešlo o obchádzanie, keďže stojace autá netvorili prekážku cestnej premávky a vozidlá v zápche tiež nestáli a ani nezastavili z vôle vodiča ale pre situáciu v premávke.

Predchádzal - porušil minimálne jedno pravidlo

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Vodič vozidla zjavne taký rozhľad pred sebou nemal. V opačnom prípade by si nemohol nevšimnúť vozidlo pri výjazde na cestu.

§ 17, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,

Predchádzať nesmiete ani vtedy, ak by ste ohrozili iného účastníka cestnej premávky. V tomto prípade sa ale o ohrození Miloša predbiehajúcim autom nedá hovoriť, keďže ten, kto predchádzal, nemohol vedieť, že mu niekto vojde do jazdnej dráhy. Najmä, keď sa to stalo pri vjazde na cestu z parkoviska. Je to podobné, ako keď vám znenazdajky chodec skočí pod kolesá.

Napriek tomu ten, kto predchádzal, nesmel predbiehať ani preto, lebo sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlá, ktoré chcel predísť. Pri predbiehaní dlhej stojacej kolóny áut je v podstate nemožné zaradiť sa medzi autá, ktoré sú zvyčajne natlačené na seba. Stojace autá pritom predpisy neporušujú.

Je tiež možné, že vozidlá stáli v dlhej kolóne pred križovatkou (podľa náčrtu ďalej vpravo od výjazdu z parkoviska). Vodič však nesmie predchádzať v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.

Vodič vozidla, ktoré predchádzalo kolónu áut, tak porušil minimálne jeden predpis o zákaze predchádzania. Správal sa na ceste v rozpore s tým, čo uvádza zákon o cestnej premávke: účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Prednosť vozidlám porušujúcim pravidlá znamená paralyzovanie dopravy

Áno, Miloš mal dať prednosť. Z dopravných predpisov nepriamo vyplýva, že vodič vychádzajúci z parkoviska musí dať prednosť vozidlám na ceste, na ktorú chce vojsť. Otázkou však ostáva, či ju mohol dať vozidlu, o ktorom Miloš objektívne nemohol mať vedomosť, že sa bude v rozpore s predpismi pohybovať v protismere.

Vraví sa, že vodič má na ceste vždy očakávať nečakané. Málokto však očakáva, že sa bude niekto rútiť protismerom.

Vodiči z vedľajších ciest alebo z parkovísk sa občas potrebujú dostať na hlavnú. Ak by sa ale mali obávať toho, že sa môže nájsť vodič ktorý sa prirúti po hlavnej ceste vysokou rýchlosťou v protismere a po havárii s takýmto autom by bol na vine vždy vodič vchádzajúci na hlavnú, málokto by bol taký odvážny a riskol by to. Dopravné predpisy by stratili svoj význam, keďže by nedokázali zabezpečiť plynulosť cestnej premávky.

Miloš dal prednosť, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá

Pri výjazde na hlavnú cestu Miloš objektívne dal prednosť vozidlám na hlavnej. Až vplyvom porušenia dopravných predpisov vozidla, ktoré predchádzalo, sa zmenila situácia a zdalo sa, že Miloš nedal prednosť.

V momente, keď Miloš vchádzal na cestu z parkoviska, dal prednosť vozidlám na hlavnej, keďže ich neprinútil zmeniť smer a ani rýchlosť jazdy. V tom čase nemohol predpokladať a ani nepredpokladal, žeby niekto šiel v protismere.

Ak by tam nikto nepredbiehal, Miloš by nebol prinútený nedať prednosť a žiadna nehoda by sa nestala. A ak by sa autá zrazili o pár metrov ďalej od výjazdu, nikto by nepochyboval o vine vodiča, ktorý predbiehal kolónu.

Povrchné zhodnotenie nehody nemusí byť spravodlivé

Označiť Miloša za vinníka je jednoduché. Nedal prednosť a basta. Pri povrchnom posúdení situácie nikomu nezíde na um iná možnosť. Správne konanie na dopravnom inšpektoráte, kde by sa mali prejednať všetky skutočnosti súvisiace s nehodou, by však už nemalo "ísť po povrchu", ale analyzovať situáciu do hĺbky.

V prípade, že sa vám stane podobná situácia ako Milošovi a nebudete spokojní ani s rozhodnutím správneho konania, vždy máte možnosť obrátiť sa na súd. Ten by mal nezávisle na zažitých stereotypoch o prednostiach vjazde posúdiť všetky relevantné detaily a rozhodnúť spravodlivo v súlade s právnymi predpismi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  6. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 072
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 854
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 231
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 436
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 427
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 5 194
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 903
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 2 307
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Za prácou odchádzajú do zahraničia.


3. júl
Súboje Petra Sagana a Wouta van Aerta v rokoch 2020 a 2022 na Tour de France.

Elite národný rozhodca Lukáš Radosa hodnotí súboje na Tour de France.


7 h
Predseda SaS Richard Sulík.

Republiková rada SaS zasadne v stredu popoludní.


a 1 ďalší 11 h

Neprehliadnite tiež

Prvé kusy MG ZS u bratislavského predajcu.

Cenník vyzerá ako pred vlnou zdražovania.


15 h
Suzuki Vitara Strong Hybrid

Systém nie je zďaleka taký účinný ako pri Toyote.


30. jún
Honda Civic

Bohatá výbava sa stala štandardom.


1. júl

Klimatizáciu treba používať efektívne a s rozvahou.


31. júl

Blogy SME

  1. Vlasta Žampová: O tom potom Béla Bugár - Harakter
  2. Kristína Jakubičková: Niektorí fajčiari sa správajú ako holuby, len otravnejšie.
  3. Naďa Serafínová: Ako si rýchlo a jednoducho zarobiť. A iné rozprávky z paralelného vesmíru.
  4. Michal Rodziňák: VC Británie F1: Dráma v troch dejstvách
  5. Vladimír Krátky: Wiener šniceľ je 10 x väčší ako bryndzáky ( II. )
  6. Eka Balašková: Viete požiadať o pomoc?
  7. Lea Linerová: Feminizmus na pätnásť minút
  8. Andrej Hossa: Tenisky ako životný štýl: Viete, kto sú to sneakerheadi?
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 476
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 327
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 214
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 082
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 819
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 050
  7. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 932
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu