Je nespravodlivé, ak vás obvinia za nehodu s autom idúcim v protismere

Vyjsť na cestu z parkoviska je občas rizikom. Stáva sa totiž, že niekto sa po ceste vybral protismerom. Hrozí pritom, že sa s ním zrazíte.

Podobná situácia sa stala aj Milošovi. Vychádzal z parkoviska, odbočoval vľavo, keď sa zrazil s autom, ktoré predbiehalo kolónu. Určili ho ako vinníka, lebo nedal prednosť. Napriek tomu, že je to nespravodlivé a aj v rozpore s predpismi.

Miloš: "Pri mojom vchádzaní na cestu z parkoviska smerom doľava do mňa narazil vodič rýchlo idúci v protismere, ktorý sa chcel vyhnúť stojacej kolóne. Samotný vjazd mi umožnil slušný vodič a overil si voľnosť cesty pre mňa. Aké mám možnosti presvedčiť políciu, že ja som nespôsobil nehodu? Arogantná jazda v protismere sa im nezdá podstatná. Prípadne ako mám postupovať?"

67-situacia1.jpg

Je nespochybniteľné, že vodič z vedľajšej cesty má dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Toto pravidlo sa vzťahuje aj na Miloša. Aj keď to na prvý pohľad vyzerá tak, že je vinný, nie je to také jednoznačné. Z hľadiska spravodlivosti by mu vinu prisúdiť nemali. A čo z hľadiska dopravných pravidiel?

Vozidlo, s ktorým sa zrazilo Milošove auto, nemalo byť v protismere. Vodič auta v protismere nepochybne predchádzalo vozidlá v dopravnej zápche. Nešlo o obchádzanie, keďže stojace autá netvorili prekážku cestnej premávky a vozidlá v zápche tiež nestáli a ani nezastavili z vôle vodiča ale pre situáciu v premávke.

Predchádzal - porušil minimálne jedno pravidlo

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Vodič vozidla zjavne taký rozhľad pred sebou nemal. V opačnom prípade by si nemohol nevšimnúť vozidlo pri výjazde na cestu.

§ 17, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,

Predchádzať nesmiete ani vtedy, ak by ste ohrozili iného účastníka cestnej premávky. V tomto prípade sa ale o ohrození Miloša predbiehajúcim autom nedá hovoriť, keďže ten, kto predchádzal, nemohol vedieť, že mu niekto vojde do jazdnej dráhy. Najmä, keď sa to stalo pri vjazde na cestu z parkoviska. Je to podobné, ako keď vám znenazdajky chodec skočí pod kolesá.

Napriek tomu ten, kto predchádzal, nesmel predbiehať ani preto, lebo sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlá, ktoré chcel predísť. Pri predbiehaní dlhej stojacej kolóny áut je v podstate nemožné zaradiť sa medzi autá, ktoré sú zvyčajne natlačené na seba. Stojace autá pritom predpisy neporušujú.

Je tiež možné, že vozidlá stáli v dlhej kolóne pred križovatkou (podľa náčrtu ďalej vpravo od výjazdu z parkoviska). Vodič však nesmie predchádzať v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.

Vodič vozidla, ktoré predchádzalo kolónu áut, tak porušil minimálne jeden predpis o zákaze predchádzania. Správal sa na ceste v rozpore s tým, čo uvádza zákon o cestnej premávke: účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Prednosť vozidlám porušujúcim pravidlá znamená paralyzovanie dopravy

Áno, Miloš mal dať prednosť. Z dopravných predpisov nepriamo vyplýva, že vodič vychádzajúci z parkoviska musí dať prednosť vozidlám na ceste, na ktorú chce vojsť. Otázkou však ostáva, či ju mohol dať vozidlu, o ktorom Miloš objektívne nemohol mať vedomosť, že sa bude v rozpore s predpismi pohybovať v protismere.

Vraví sa, že vodič má na ceste vždy očakávať nečakané. Málokto však očakáva, že sa bude niekto rútiť protismerom.

Vodiči z vedľajších ciest alebo z parkovísk sa občas potrebujú dostať na hlavnú. Ak by sa ale mali obávať toho, že sa môže nájsť vodič ktorý sa prirúti po hlavnej ceste vysokou rýchlosťou v protismere a po havárii s takýmto autom by bol na vine vždy vodič vchádzajúci na hlavnú, málokto by bol taký odvážny a riskol by to. Dopravné predpisy by stratili svoj význam, keďže by nedokázali zabezpečiť plynulosť cestnej premávky.

Miloš dal prednosť, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá

Pri výjazde na hlavnú cestu Miloš objektívne dal prednosť vozidlám na hlavnej. Až vplyvom porušenia dopravných predpisov vozidla, ktoré predchádzalo, sa zmenila situácia a zdalo sa, že Miloš nedal prednosť.

V momente, keď Miloš vchádzal na cestu z parkoviska, dal prednosť vozidlám na hlavnej, keďže ich neprinútil zmeniť smer a ani rýchlosť jazdy. V tom čase nemohol predpokladať a ani nepredpokladal, žeby niekto šiel v protismere.

Ak by tam nikto nepredbiehal, Miloš by nebol prinútený nedať prednosť a žiadna nehoda by sa nestala. A ak by sa autá zrazili o pár metrov ďalej od výjazdu, nikto by nepochyboval o vine vodiča, ktorý predbiehal kolónu.

Povrchné zhodnotenie nehody nemusí byť spravodlivé

Označiť Miloša za vinníka je jednoduché. Nedal prednosť a basta. Pri povrchnom posúdení situácie nikomu nezíde na um iná možnosť. Správne konanie na dopravnom inšpektoráte, kde by sa mali prejednať všetky skutočnosti súvisiace s nehodou, by však už nemalo "ísť po povrchu", ale analyzovať situáciu do hĺbky.

V prípade, že sa vám stane podobná situácia ako Milošovi a nebudete spokojní ani s rozhodnutím správneho konania, vždy máte možnosť obrátiť sa na súd. Ten by mal nezávisle na zažitých stereotypoch o prednostiach vjazde posúdiť všetky relevantné detaily a rozhodnúť spravodlivo v súlade s právnymi predpismi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 894
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 549
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 791
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 730
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 293
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 189
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 326
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 866
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 192
  10. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 145

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz piano kupé predstavili pred 40 rokmi v Ženeve

Športovo-elegantné kupé sa vyrábalo osem rokov. Vzniklo bezmála stotisíc exemplárov.

Vettel bol najrýchlejší v prvej časti pondelňajších testov

Pilot Ferrari Sebastian Vettel stanovil najrýchlejší čas prvej pondelňajšej časti, ktorou sa začali testy pred nadchádzajúcou sezónou motoristickej F1.

Lichtenštajnská firma predstavila elektromobil, do ktorého sa dolieva palivo

So 48-voltovým systémom bude bezpečnejší a ekonomickejší.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop