Je nespravodlivé, ak vás obvinia za nehodu s autom idúcim v protismere

Vyjsť na cestu z parkoviska je občas rizikom. Stáva sa totiž, že niekto sa po ceste vybral protismerom. Hrozí pritom, že sa s ním zrazíte.

Podobná situácia sa stala aj Milošovi. Vychádzal z parkoviska, odbočoval vľavo, keď sa zrazil s autom, ktoré predbiehalo kolónu. Určili ho ako vinníka, lebo nedal prednosť. Napriek tomu, že je to nespravodlivé a aj v rozpore s predpismi.

Miloš: "Pri mojom vchádzaní na cestu z parkoviska smerom doľava do mňa narazil vodič rýchlo idúci v protismere, ktorý sa chcel vyhnúť stojacej kolóne. Samotný vjazd mi umožnil slušný vodič a overil si voľnosť cesty pre mňa. Aké mám možnosti presvedčiť políciu, že ja som nespôsobil nehodu? Arogantná jazda v protismere sa im nezdá podstatná. Prípadne ako mám postupovať?"

67-situacia1.jpg

Je nespochybniteľné, že vodič z vedľajšej cesty má dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Toto pravidlo sa vzťahuje aj na Miloša. Aj keď to na prvý pohľad vyzerá tak, že je vinný, nie je to také jednoznačné. Z hľadiska spravodlivosti by mu vinu prisúdiť nemali. A čo z hľadiska dopravných pravidiel?

Vozidlo, s ktorým sa zrazilo Milošove auto, nemalo byť v protismere. Vodič auta v protismere nepochybne predchádzalo vozidlá v dopravnej zápche. Nešlo o obchádzanie, keďže stojace autá netvorili prekážku cestnej premávky a vozidlá v zápche tiež nestáli a ani nezastavili z vôle vodiča ale pre situáciu v premávke.

Predchádzal - porušil minimálne jedno pravidlo

Zo zákona o cestnej premávke vyplýva, že vodič nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Vodič vozidla zjavne taký rozhľad pred sebou nemal. V opačnom prípade by si nemohol nevšimnúť vozidlo pri výjazde na cestu.

§ 17, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,

Predchádzať nesmiete ani vtedy, ak by ste ohrozili iného účastníka cestnej premávky. V tomto prípade sa ale o ohrození Miloša predbiehajúcim autom nedá hovoriť, keďže ten, kto predchádzal, nemohol vedieť, že mu niekto vojde do jazdnej dráhy. Najmä, keď sa to stalo pri vjazde na cestu z parkoviska. Je to podobné, ako keď vám znenazdajky chodec skočí pod kolesá.

Napriek tomu ten, kto predchádzal, nesmel predbiehať ani preto, lebo sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlá, ktoré chcel predísť. Pri predbiehaní dlhej stojacej kolóny áut je v podstate nemožné zaradiť sa medzi autá, ktoré sú zvyčajne natlačené na seba. Stojace autá pritom predpisy neporušujú.

Je tiež možné, že vozidlá stáli v dlhej kolóne pred križovatkou (podľa náčrtu ďalej vpravo od výjazdu z parkoviska). Vodič však nesmie predchádzať v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky.

Vodič vozidla, ktoré predchádzalo kolónu áut, tak porušil minimálne jeden predpis o zákaze predchádzania. Správal sa na ceste v rozpore s tým, čo uvádza zákon o cestnej premávke: účastník cestnej premávky je povinný správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Prednosť vozidlám porušujúcim pravidlá znamená paralyzovanie dopravy

Áno, Miloš mal dať prednosť. Z dopravných predpisov nepriamo vyplýva, že vodič vychádzajúci z parkoviska musí dať prednosť vozidlám na ceste, na ktorú chce vojsť. Otázkou však ostáva, či ju mohol dať vozidlu, o ktorom Miloš objektívne nemohol mať vedomosť, že sa bude v rozpore s predpismi pohybovať v protismere.

Vraví sa, že vodič má na ceste vždy očakávať nečakané. Málokto však očakáva, že sa bude niekto rútiť protismerom.

Vodiči z vedľajších ciest alebo z parkovísk sa občas potrebujú dostať na hlavnú. Ak by sa ale mali obávať toho, že sa môže nájsť vodič ktorý sa prirúti po hlavnej ceste vysokou rýchlosťou v protismere a po havárii s takýmto autom by bol na vine vždy vodič vchádzajúci na hlavnú, málokto by bol taký odvážny a riskol by to. Dopravné predpisy by stratili svoj význam, keďže by nedokázali zabezpečiť plynulosť cestnej premávky.

Miloš dal prednosť, aj keď to tak na prvý pohľad nevyzerá

Pri výjazde na hlavnú cestu Miloš objektívne dal prednosť vozidlám na hlavnej. Až vplyvom porušenia dopravných predpisov vozidla, ktoré predchádzalo, sa zmenila situácia a zdalo sa, že Miloš nedal prednosť.

V momente, keď Miloš vchádzal na cestu z parkoviska, dal prednosť vozidlám na hlavnej, keďže ich neprinútil zmeniť smer a ani rýchlosť jazdy. V tom čase nemohol predpokladať a ani nepredpokladal, žeby niekto šiel v protismere.

Ak by tam nikto nepredbiehal, Miloš by nebol prinútený nedať prednosť a žiadna nehoda by sa nestala. A ak by sa autá zrazili o pár metrov ďalej od výjazdu, nikto by nepochyboval o vine vodiča, ktorý predbiehal kolónu.

Povrchné zhodnotenie nehody nemusí byť spravodlivé

Označiť Miloša za vinníka je jednoduché. Nedal prednosť a basta. Pri povrchnom posúdení situácie nikomu nezíde na um iná možnosť. Správne konanie na dopravnom inšpektoráte, kde by sa mali prejednať všetky skutočnosti súvisiace s nehodou, by však už nemalo "ísť po povrchu", ale analyzovať situáciu do hĺbky.

V prípade, že sa vám stane podobná situácia ako Milošovi a nebudete spokojní ani s rozhodnutím správneho konania, vždy máte možnosť obrátiť sa na súd. Ten by mal nezávisle na zažitých stereotypoch o prednostiach vjazde posúdiť všetky relevantné detaily a rozhodnúť spravodlivo v súlade s právnymi predpismi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.