Zvykli si brať prednosť tam, kde ju majú dávať

Aj jednoduchý prejazd križovatkou sa môže skomplikovať. Stačí, že bude chýbať dopravná značka upravujúca prednosť v jazde, alebo si vodiči zvyknú na svojské pravidlá o prednosti v jazde.

Peter: "V minulosti som často chodieval do Martina, kde sa na jednej križovatke spájajú cesty M. R. Štefánika, Jilemnického, Červenej armády a Tehelná. Ulica Štefánika je jednosmerná, pričom sa z nej dá odbočiť na Červenej armády alebo pokračovať po Jilemnického. Z ulice Jilemnického je možné odbočiť na ulicu Červenej armády. Ulica Červenej armády je obojsmerná, avšak smery sú oddelené ostrovčekom/zeleňou.

Ulice Jilemnického i Štefánikova sú hlavnou ulicou, Červenej armády je vedľajšou – t.j. pri výjazde z ulice Červenej armády dávajú autá prednosť autám idúcim po ulici Štefánika.

01.jpg

Problém z môjho pohľadu nastáva pri odbočovaní z M. R. Štefánika na Červenej armády. Tento smer má 2 jazdné pruhy, pričom doprava z Jilemnickeho je vodorovným značením smerovaná do pravého pruhu a autá z M. R. Štefánika sú smerované do ľavého pruhu.

Na ulici Červenej armády nie sú za križovatkou pruhy oddelené plnou čiarou, ale čiarou prerušovanou. Keďže väčšina vozidiel idúcich z Jilemnického na najbližšej križovatke odbočuje doľava, martinčania sú zvyknutí sa okamžite za križovatkou presúvať do ľavého jazdného pruhu a vodiči idúci z M. R. Štefánika to očakávajú a dávajú vozidlám idúcim z Jilemnického prednosť – t.j. zastavia pred vjazdom do križovatky a križovatkou prejdú len, ak neprichádza do križovatky auto z Jilemnického.

02.jpg

Ja, ako vodič z iného mesta, som na križovatke prešiel z ulice M. R. štefánika do ľavého jazdného pruhu na ulici Červenej armády (červená šípka), za čo som si vyslúžil zúrivé trúbenie a gestikulovanie od vodiča prichádzajúceho z ulice Jilemnického (modrá šípka), ktorý evidentne chcel okamžite za križovatkou priamo prejsť do tohto ľavého pruhu.

Zaujímalo by ma, ako by bola posúdená prípadná dopravná nehoda – t.j. kto by nehodu zavinil."

V prípade, o ktorom nám napísal Peter, ide o problém dávania prednosti. Zjavne si vodiči v Martine zvykli na svojské uplatňovanie dopravných predpisov.

Prednosť pri odbočovaní vľavo

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.

Predstavte si na chvíľu, že Ulica Červenej armády by mala len jeden jazdný pruh. Vodiči z Jilemnického i Štefánika by sa museli riadiť pravidlom dávania prednosti pri odbočovaní vľavo.

Ten, kto odbočuje vľavo, je povinný dať prednosť vozidlám idúcim v opačnom smere. Je pritom jedno, či odbočujú z ich pohľadu vpravo alebo idú rovno.

Prednosť pri prechádzaní z pruhu do pruhu

Lenže na križovatke, ktorú opísal Peter, sú Ulici Červenej armády dva jazdné pruhy, do ktorých sú vozidlá z iných ulíc priamo nasmerované vodorovným dopravným značením. Ak chcú potom vodiči z Jilemnického ulice prejsť z pravého jazdného pruhu do ľavého, musia sa riadiť pravidlom dávania prednosti v jazdných pruhoch. Vodiči už totiž odbočili a nemá teda zmysel dávať prednosť ako pri odbočení vľavo.

Keď sa vodiči z Jilemnického ulice dostanú na Ulicu Červenej armády, vchádzajú do nej cez pravý jazdný pruh. Ak chcú potom prejsť do ľavého pruhu, sú povinní dať prednosť tým, ktorí sú v ľavom jazdnom pruhu.

Zvykli si porušovať dopravné pravidlá

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ten, ktorý na Petra gestikuloval a pohoršoval sa nad tým, že ho Peter nepustil do svojho jazdného pruhu, sa dožadoval prednosti v rozpore s predpismi. Prednosť mal totiž Peter a to aj napriek miestnemu zvyku.

Peter tiež napísal, že na danej križovatke je zvykom aj to, že vodiči z M. R. Štefánika neodbočia skôr, než sa posledné auto na Jilemnického nevyberie do Ulice Červenej armády. V takom prípade porušujú predpisy tí, ktorí čakajú s odbočením. Napriek voľnému smeru totiž obmedzujú premávku. Nič im totiž nebráni prejsť križovatkou plynule a bezpečne.

Ako prejsť plynulo križovatkou, na ktorej chýbajú značky

Martin: Ak sú pred križovatkou značky len z niektorých smerov, ako sa má zachovať vodič, ktorý žiadne značenie nemá? Často sa stáva, že pri križovatke sú značky "Daj prednosť v jazde", ale ja napríklad nemám značenie žiadne (chýba značenie hlavná cesta). Mám sa riadiť ako na hlavnej ceste? Alebo sa mám riadiť pravidlom pravej ruky? Potom budem dávať prednosť niekomu, kto prichádza po ceste označenej ako vedľajšia (to vtedy ani nemusím vedieť), a on bude dávať prednosť mne."

K značke č. P 1:

.... Ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka č. P 1 musí byť na hlavnej ceste v obci umiestnená značka č. P 8 a mimo obce najmä značka č. P 5 alebo č. P 6. ...
09.jpg

Takéto situácie bohužiaľ nie sú na Slovensku výnimkou. A to aj napriek tomu, že ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka Daj prednosť v jazde, musí byť na hlavnej ceste umiestnená značka označujúca hlavnú cestu.

V takomto prípade môže dôjsť nanajvýš k obmedzeniu plynulosti cestnej premávky. Všetko sa ale dá vyriešiť, ak sa vodiči medzi sebou dohodnú, kto prejde križovatkou ako prvý.

Horšia situácia nastane a aj taká sa stáva, ak hlavná cesta je označená, no na vedľajšej ceste, ktorá sa pripája k hlavnej, chýba značka Daj prednosť v jazde. Na takýchto križovatkách sa môže stať aj havária, ak si aj vodič na vedľajšej bude myslieť pre chýbajúce značenie, že má prednosť (pre "pravidlo pravej ruky").

Značka Daj prednosť v jazde sa ale neumiestňuje len pri križovatkách. Možno ju tiež použiť na mieste, kde je potrebné vodičovi prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde. Napríklad na mieste výjazdu z pešej zóny alebo z parkoviska. Tu však môže nastať podobný problém, ako v prípade s križovatkami, kde na hlavnej chýba príslušné označenie. Najmä ak sa takéto miesto dá vizuálne len ťažko odlíšiť od križovatky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  2. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  3. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  4. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  8. Všetko, čo rodiny milujú
  9. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  10. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 703
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 14 916
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 9 023
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 413
  5. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 6 952
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 817
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 289
  8. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 4 870
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 449
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 459

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nekradnite, Boh vás vidí. Ako vyzerali prvé zájazdy po Nežnej revolúcii

Cestovali s paštétami a termoskami a hodiny v autobusoch prespievali. Keď Taliani videli československý autobus, zamykali záchody.

PRIMÁR

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.