Zvykli si brať prednosť tam, kde ju majú dávať

Aj jednoduchý prejazd križovatkou sa môže skomplikovať. Stačí, že bude chýbať dopravná značka upravujúca prednosť v jazde, alebo si vodiči zvyknú na svojské pravidlá o prednosti v jazde.

Peter: "V minulosti som často chodieval do Martina, kde sa na jednej križovatke spájajú cesty M. R. Štefánika, Jilemnického, Červenej armády a Tehelná. Ulica Štefánika je jednosmerná, pričom sa z nej dá odbočiť na Červenej armády alebo pokračovať po Jilemnického. Z ulice Jilemnického je možné odbočiť na ulicu Červenej armády. Ulica Červenej armády je obojsmerná, avšak smery sú oddelené ostrovčekom/zeleňou.

Ulice Jilemnického i Štefánikova sú hlavnou ulicou, Červenej armády je vedľajšou – t.j. pri výjazde z ulice Červenej armády dávajú autá prednosť autám idúcim po ulici Štefánika.

01.jpg

Problém z môjho pohľadu nastáva pri odbočovaní z M. R. Štefánika na Červenej armády. Tento smer má 2 jazdné pruhy, pričom doprava z Jilemnickeho je vodorovným značením smerovaná do pravého pruhu a autá z M. R. Štefánika sú smerované do ľavého pruhu.

Na ulici Červenej armády nie sú za križovatkou pruhy oddelené plnou čiarou, ale čiarou prerušovanou. Keďže väčšina vozidiel idúcich z Jilemnického na najbližšej križovatke odbočuje doľava, martinčania sú zvyknutí sa okamžite za križovatkou presúvať do ľavého jazdného pruhu a vodiči idúci z M. R. Štefánika to očakávajú a dávajú vozidlám idúcim z Jilemnického prednosť – t.j. zastavia pred vjazdom do križovatky a križovatkou prejdú len, ak neprichádza do križovatky auto z Jilemnického.

02.jpg

Ja, ako vodič z iného mesta, som na križovatke prešiel z ulice M. R. štefánika do ľavého jazdného pruhu na ulici Červenej armády (červená šípka), za čo som si vyslúžil zúrivé trúbenie a gestikulovanie od vodiča prichádzajúceho z ulice Jilemnického (modrá šípka), ktorý evidentne chcel okamžite za križovatkou priamo prejsť do tohto ľavého pruhu.

Zaujímalo by ma, ako by bola posúdená prípadná dopravná nehoda – t.j. kto by nehodu zavinil."

V prípade, o ktorom nám napísal Peter, ide o problém dávania prednosti. Zjavne si vodiči v Martine zvykli na svojské uplatňovanie dopravných predpisov.

Prednosť pri odbočovaní vľavo

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.

Predstavte si na chvíľu, že Ulica Červenej armády by mala len jeden jazdný pruh. Vodiči z Jilemnického i Štefánika by sa museli riadiť pravidlom dávania prednosti pri odbočovaní vľavo.

Ten, kto odbočuje vľavo, je povinný dať prednosť vozidlám idúcim v opačnom smere. Je pritom jedno, či odbočujú z ich pohľadu vpravo alebo idú rovno.

Prednosť pri prechádzaní z pruhu do pruhu

Lenže na križovatke, ktorú opísal Peter, sú Ulici Červenej armády dva jazdné pruhy, do ktorých sú vozidlá z iných ulíc priamo nasmerované vodorovným dopravným značením. Ak chcú potom vodiči z Jilemnického ulice prejsť z pravého jazdného pruhu do ľavého, musia sa riadiť pravidlom dávania prednosti v jazdných pruhoch. Vodiči už totiž odbočili a nemá teda zmysel dávať prednosť ako pri odbočení vľavo.

Keď sa vodiči z Jilemnického ulice dostanú na Ulicu Červenej armády, vchádzajú do nej cez pravý jazdný pruh. Ak chcú potom prejsť do ľavého pruhu, sú povinní dať prednosť tým, ktorí sú v ľavom jazdnom pruhu.

Zvykli si porušovať dopravné pravidlá

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ten, ktorý na Petra gestikuloval a pohoršoval sa nad tým, že ho Peter nepustil do svojho jazdného pruhu, sa dožadoval prednosti v rozpore s predpismi. Prednosť mal totiž Peter a to aj napriek miestnemu zvyku.

Peter tiež napísal, že na danej križovatke je zvykom aj to, že vodiči z M. R. Štefánika neodbočia skôr, než sa posledné auto na Jilemnického nevyberie do Ulice Červenej armády. V takom prípade porušujú predpisy tí, ktorí čakajú s odbočením. Napriek voľnému smeru totiž obmedzujú premávku. Nič im totiž nebráni prejsť križovatkou plynule a bezpečne.

Ako prejsť plynulo križovatkou, na ktorej chýbajú značky

Martin: Ak sú pred križovatkou značky len z niektorých smerov, ako sa má zachovať vodič, ktorý žiadne značenie nemá? Často sa stáva, že pri križovatke sú značky "Daj prednosť v jazde", ale ja napríklad nemám značenie žiadne (chýba značenie hlavná cesta). Mám sa riadiť ako na hlavnej ceste? Alebo sa mám riadiť pravidlom pravej ruky? Potom budem dávať prednosť niekomu, kto prichádza po ceste označenej ako vedľajšia (to vtedy ani nemusím vedieť), a on bude dávať prednosť mne."

K značke č. P 1:

.... Ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka č. P 1 musí byť na hlavnej ceste v obci umiestnená značka č. P 8 a mimo obce najmä značka č. P 5 alebo č. P 6. ...
09.jpg

Takéto situácie bohužiaľ nie sú na Slovensku výnimkou. A to aj napriek tomu, že ak je na úpravu prednosti v jazde cez križovatku použitá značka Daj prednosť v jazde, musí byť na hlavnej ceste umiestnená značka označujúca hlavnú cestu.

V takomto prípade môže dôjsť nanajvýš k obmedzeniu plynulosti cestnej premávky. Všetko sa ale dá vyriešiť, ak sa vodiči medzi sebou dohodnú, kto prejde križovatkou ako prvý.

Horšia situácia nastane a aj taká sa stáva, ak hlavná cesta je označená, no na vedľajšej ceste, ktorá sa pripája k hlavnej, chýba značka Daj prednosť v jazde. Na takýchto križovatkách sa môže stať aj havária, ak si aj vodič na vedľajšej bude myslieť pre chýbajúce značenie, že má prednosť (pre "pravidlo pravej ruky").

Značka Daj prednosť v jazde sa ale neumiestňuje len pri križovatkách. Možno ju tiež použiť na mieste, kde je potrebné vodičovi prikázať, zopakovať alebo zdôrazniť povinnosť dať prednosť v jazde. Napríklad na mieste výjazdu z pešej zóny alebo z parkoviska. Tu však môže nastať podobný problém, ako v prípade s križovatkami, kde na hlavnej chýba príslušné označenie. Najmä ak sa takéto miesto dá vizuálne len ťažko odlíšiť od križovatky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 774
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 409
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 394
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 235
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 899
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 873
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 802
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 655
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 829
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 494

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Poľsko možno v Dudovi našlo svojho Michala Kováča

O osude Poľska dnes nerozhoduje Brusel ani varšavská ulica, ale poľskí nasledovníci Michala Kováča, Milana Kňažka alebo Jozefa Moravčíka.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

Neprehliadnite tiež

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.