Nevedomosť o zóne nie je ospravedlnením za prekročenie rýchlosti

Dodržať najvyššiu povolenú rýchlosť vo vyznačenej zóne môže byť za istých okolností problém. Ale ani to nie je ospravedlnením za prekročenie rýchlosti.

Okrem toho sa dozviete, aké rýchlosti platia pri prejazde hlavným mestom Slovenska. Údajne sa vodiči nemajú ako dozvedieť, aké povolené rýchlosti majú dodržiavať.

Zistite si dopredu, či ste v zóne s dopravným obmedzením

Robert: "Na začiatku obce Stupava je dopravná značka “Zóna s maximálnou rýchlosťou 40km/h”. Až na konci obce je značka s koncom Zóny so 40km/h.

Predstavte si situáciu, že prídem do Stupavy ako spolucestujúci, nie ako vodič. Potom si presadnem na vodičovo miesto a polícia mi nameria prekročenie rýchlosti, o ktorej ja teoreticky nemôžem vedieť, keďže moja cesta začala až v obci a dopravná značka bola na začiatku obce.

Môže mi dať policajt pokutu, ak prekročím rýchlosť v obci, trebárs pôjdem rýchlosťou 50km/h a v podstate som išiel primeranou rýchlosťou povolenou v obci (vôbec nemôžem tušiť že som v Zóne s obmedzenou rýchlosťou)? Prípadne keby som išiel 60 km/h, či by mal zobrať do úvahy moje tvrdenie a posudzovať to ako prekročenie rýchlosti iba o 10 km/h? Má právo mi dať pokutu...? Čo robiť ak môj argument neuzná? Ako to dokážem na dopravnom inšpektoráte?

Tento príbeh sa reálne nestal, ale neviem ako reagovať ak by sa také niečo udialo. Prípadne sa ten argument dá aj zneužiť ..."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Použitie dopravnej značky Zóna s dopravným obmedzením môže v niektorých situáciách vyvolať pocit nespravodlivosti. Napríklad, ak vodič nevie, že je v zóne s dopravným obmedzením a ani sa to nemal ako dozvedieť. Stačí pritom prísť vlakom na stanicu, ktorá sa v zóne nachádza, požičať si v požičovni auto a vyraziť na cesty. Keď vám o zóne nikto nepovie, ľahko sa dopustíte dopravného priestupku.

Napriek tomu, vodič je povinný dodržiavať dopravné značenie. Pre dopravnú značku Zóna s dopravným obmedzením pritom platí, že je na zodpovednosti vodiča, aby si zistil, či sa v zóne nachádza alebo nie. Je totiž veľmi pravdepodobné, že policajti vám neuznajú argument, podľa ktorého ste nemali možnosť vedieť, že ste v zóne.

Zóny sa vyskytujú zvyčajne v centrách miest. Aby ste predišli prípadným problémom, vždy si pred sadnutím za volant zistite, či sa nachádzate v zóne s dopravným obmedzením. Netýka sa to len zón s obmedzením rýchlosti, ale aj takých, ktoré obmedzujú parkovanie, peších zón a podobne.

Aké rýchlosti sú povolené na ceste cez Bratislavu?

Marian: "Chcel by som sa spýtať, aké sú povolené rýchlosti (smer od Trnavy) pri vstupe do Bratislavy smerom na hranicu - Hainburg (stará cesta). A taktiež cesta od hraníc z Rakúska, smer Žilina.

Celou cestou vodiči márne hľadajú nejaké informácie o povolených rýchlostiach. Nie každý šofér je Bratislavčan, je veľa ľudí z iných miest alebo cudzincov, ktorí majú v tom zmätok. Prečo nie sú častejšie osadené značky? Stačí prejsť kúsok za hranice do Rakúska a vodič je neustále informovaný.

Tiež sa chcem spýtať na úsek, kde končí trojprúdovka za Trnavou, smer Žilina. Dávnejšie tam bola tabuľa, ktorá zvyšovala rýchlosť zo 110 na 130 km/h. Ale už asi 2-3 mesiace tú tabuľu nie je vidieť. Neviem, či ju niekto odstránil, alebo ak tam je, prečo nie je jasne viditeľná. Aká je tam vlastne povolená rýchlosť?"

Medzi základné znalosti, ktoré by vodič mal poznať, sú obmedzenia rýchlostí vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke. Na diaľnici v obci sa smie ísť najviac 90-kou, na ostatných cestách rýchlosťou 50 km/h, ak dopravné značenie neurčuje inú najvyššiu povolenú rýchlosť. Platí to aj pre Bratislavu, ktorej hranica sa končí na hranici s Rakúskom.

Informácie o tom, ako najrýchlejšie ísť v obci, nie je potrebné zdôrazňovať dopravným značením. Vyhláška to dokonca neodporúča.

Už teraz sa vodiči musia riadiť veľkým množstvom značiek. Ďalšie, ktoré nie sú potrebné, by situáciu len skomplikovali. Ani v Rakúsku nie je každý úsek cesty označený dopravným značením obmedzujúcim najvyššiu dovolenú rýchlosť.

130-ka platí aj bez značky

Ani za mimoúrovňovým krížením diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 pri Trnave nie je potrebné umiestňovať dopravné značenie, ktoré by zvýšilo najvyššiu povolenú rýchlosť zo 110 km/h na 130 km/h.

Zákon o cestnej premávke ustanovuje najvyššiu povolenú rýchlosť na diaľniciach a rýchlostných cestách na 130 km/h. Zmeniť to môže len dopravné značenie. Medzi Trnavou a Bratislavou je v oboch smeroch upravená značkami najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h.

Keďže na Slovensku platí, že zákaz vyjadrený dopravnou značkou platí po vzdialenejšiu hranicu najbližšej križovatky, nie je potrebné na D1-ku v smere do Žiliny umiestňovať značku so 130-kou za kríženie s R1-kou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 17 891
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 512
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 529
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 196
  5. Kam do tepla v januári? 1 843
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 677
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 596
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 464
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 402
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 919

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.