SME
reklama

Nevedomosť o zóne nie je ospravedlnením za prekročenie rýchlosti

Dodržať najvyššiu povolenú rýchlosť vo vyznačenej zóne môže byť za istých okolností problém. Ale ani to nie je ospravedlnením za prekročenie rýchlosti.

Okrem toho sa dozviete, aké rýchlosti platia pri prejazde hlavným mestom Slovenska. Údajne sa vodiči nemajú ako dozvedieť, aké povolené rýchlosti majú dodržiavať.

Zistite si dopredu, či ste v zóne s dopravným obmedzením

Robert: "Na začiatku obce Stupava je dopravná značka “Zóna s maximálnou rýchlosťou 40km/h”. Až na konci obce je značka s koncom Zóny so 40km/h.

Predstavte si situáciu, že prídem do Stupavy ako spolucestujúci, nie ako vodič. Potom si presadnem na vodičovo miesto a polícia mi nameria prekročenie rýchlosti, o ktorej ja teoreticky nemôžem vedieť, keďže moja cesta začala až v obci a dopravná značka bola na začiatku obce.

Môže mi dať policajt pokutu, ak prekročím rýchlosť v obci, trebárs pôjdem rýchlosťou 50km/h a v podstate som išiel primeranou rýchlosťou povolenou v obci (vôbec nemôžem tušiť že som v Zóne s obmedzenou rýchlosťou)? Prípadne keby som išiel 60 km/h, či by mal zobrať do úvahy moje tvrdenie a posudzovať to ako prekročenie rýchlosti iba o 10 km/h? Má právo mi dať pokutu...? Čo robiť ak môj argument neuzná? Ako to dokážem na dopravnom inšpektoráte?

Tento príbeh sa reálne nestal, ale neviem ako reagovať ak by sa také niečo udialo. Prípadne sa ten argument dá aj zneužiť ..."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Použitie dopravnej značky Zóna s dopravným obmedzením môže v niektorých situáciách vyvolať pocit nespravodlivosti. Napríklad, ak vodič nevie, že je v zóne s dopravným obmedzením a ani sa to nemal ako dozvedieť. Stačí pritom prísť vlakom na stanicu, ktorá sa v zóne nachádza, požičať si v požičovni auto a vyraziť na cesty. Keď vám o zóne nikto nepovie, ľahko sa dopustíte dopravného priestupku.

Napriek tomu, vodič je povinný dodržiavať dopravné značenie. Pre dopravnú značku Zóna s dopravným obmedzením pritom platí, že je na zodpovednosti vodiča, aby si zistil, či sa v zóne nachádza alebo nie. Je totiž veľmi pravdepodobné, že policajti vám neuznajú argument, podľa ktorého ste nemali možnosť vedieť, že ste v zóne.

Zóny sa vyskytujú zvyčajne v centrách miest. Aby ste predišli prípadným problémom, vždy si pred sadnutím za volant zistite, či sa nachádzate v zóne s dopravným obmedzením. Netýka sa to len zón s obmedzením rýchlosti, ale aj takých, ktoré obmedzujú parkovanie, peších zón a podobne.

Aké rýchlosti sú povolené na ceste cez Bratislavu?

Marian: "Chcel by som sa spýtať, aké sú povolené rýchlosti (smer od Trnavy) pri vstupe do Bratislavy smerom na hranicu - Hainburg (stará cesta). A taktiež cesta od hraníc z Rakúska, smer Žilina.

Celou cestou vodiči márne hľadajú nejaké informácie o povolených rýchlostiach. Nie každý šofér je Bratislavčan, je veľa ľudí z iných miest alebo cudzincov, ktorí majú v tom zmätok. Prečo nie sú častejšie osadené značky? Stačí prejsť kúsok za hranice do Rakúska a vodič je neustále informovaný.

Tiež sa chcem spýtať na úsek, kde končí trojprúdovka za Trnavou, smer Žilina. Dávnejšie tam bola tabuľa, ktorá zvyšovala rýchlosť zo 110 na 130 km/h. Ale už asi 2-3 mesiace tú tabuľu nie je vidieť. Neviem, či ju niekto odstránil, alebo ak tam je, prečo nie je jasne viditeľná. Aká je tam vlastne povolená rýchlosť?"

Medzi základné znalosti, ktoré by vodič mal poznať, sú obmedzenia rýchlostí vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke. Na diaľnici v obci sa smie ísť najviac 90-kou, na ostatných cestách rýchlosťou 50 km/h, ak dopravné značenie neurčuje inú najvyššiu povolenú rýchlosť. Platí to aj pre Bratislavu, ktorej hranica sa končí na hranici s Rakúskom.

Informácie o tom, ako najrýchlejšie ísť v obci, nie je potrebné zdôrazňovať dopravným značením. Vyhláška to dokonca neodporúča.

Už teraz sa vodiči musia riadiť veľkým množstvom značiek. Ďalšie, ktoré nie sú potrebné, by situáciu len skomplikovali. Ani v Rakúsku nie je každý úsek cesty označený dopravným značením obmedzujúcim najvyššiu dovolenú rýchlosť.

130-ka platí aj bez značky

Ani za mimoúrovňovým krížením diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 pri Trnave nie je potrebné umiestňovať dopravné značenie, ktoré by zvýšilo najvyššiu povolenú rýchlosť zo 110 km/h na 130 km/h.

Zákon o cestnej premávke ustanovuje najvyššiu povolenú rýchlosť na diaľniciach a rýchlostných cestách na 130 km/h. Zmeniť to môže len dopravné značenie. Medzi Trnavou a Bratislavou je v oboch smeroch upravená značkami najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h.

Keďže na Slovensku platí, že zákaz vyjadrený dopravnou značkou platí po vzdialenejšiu hranicu najbližšej križovatky, nie je potrebné na D1-ku v smere do Žiliny umiestňovať značku so 130-kou za kríženie s R1-kou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 805
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 076
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 934
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 637
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 057
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 128
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 058
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 387
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 690
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 599
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 438
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 348
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu