SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Nevedomosť o zóne nie je ospravedlnením za prekročenie rýchlosti

Dodržať najvyššiu povolenú rýchlosť vo vyznačenej zóne môže byť za istých okolností problém. Ale ani to nie je ospravedlnením za prekročenie rýchlosti.

Okrem toho sa dozviete, aké rýchlosti platia pri prejazde hlavným mestom Slovenska. Údajne sa vodiči nemajú ako dozvedieť, aké povolené rýchlosti majú dodržiavať.

Zistite si dopredu, či ste v zóne s dopravným obmedzením

Robert: "Na začiatku obce Stupava je dopravná značka “Zóna s maximálnou rýchlosťou 40km/h”. Až na konci obce je značka s koncom Zóny so 40km/h.

Predstavte si situáciu, že prídem do Stupavy ako spolucestujúci, nie ako vodič. Potom si presadnem na vodičovo miesto a polícia mi nameria prekročenie rýchlosti, o ktorej ja teoreticky nemôžem vedieť, keďže moja cesta začala až v obci a dopravná značka bola na začiatku obce.

Môže mi dať policajt pokutu, ak prekročím rýchlosť v obci, trebárs pôjdem rýchlosťou 50km/h a v podstate som išiel primeranou rýchlosťou povolenou v obci (vôbec nemôžem tušiť že som v Zóne s obmedzenou rýchlosťou)? Prípadne keby som išiel 60 km/h, či by mal zobrať do úvahy moje tvrdenie a posudzovať to ako prekročenie rýchlosti iba o 10 km/h? Má právo mi dať pokutu...? Čo robiť ak môj argument neuzná? Ako to dokážem na dopravnom inšpektoráte?

Tento príbeh sa reálne nestal, ale neviem ako reagovať ak by sa také niečo udialo. Prípadne sa ten argument dá aj zneužiť ..."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Použitie dopravnej značky Zóna s dopravným obmedzením môže v niektorých situáciách vyvolať pocit nespravodlivosti. Napríklad, ak vodič nevie, že je v zóne s dopravným obmedzením a ani sa to nemal ako dozvedieť. Stačí pritom prísť vlakom na stanicu, ktorá sa v zóne nachádza, požičať si v požičovni auto a vyraziť na cesty. Keď vám o zóne nikto nepovie, ľahko sa dopustíte dopravného priestupku.

Napriek tomu, vodič je povinný dodržiavať dopravné značenie. Pre dopravnú značku Zóna s dopravným obmedzením pritom platí, že je na zodpovednosti vodiča, aby si zistil, či sa v zóne nachádza alebo nie. Je totiž veľmi pravdepodobné, že policajti vám neuznajú argument, podľa ktorého ste nemali možnosť vedieť, že ste v zóne.

Zóny sa vyskytujú zvyčajne v centrách miest. Aby ste predišli prípadným problémom, vždy si pred sadnutím za volant zistite, či sa nachádzate v zóne s dopravným obmedzením. Netýka sa to len zón s obmedzením rýchlosti, ale aj takých, ktoré obmedzujú parkovanie, peších zón a podobne.

Aké rýchlosti sú povolené na ceste cez Bratislavu?

Marian: "Chcel by som sa spýtať, aké sú povolené rýchlosti (smer od Trnavy) pri vstupe do Bratislavy smerom na hranicu - Hainburg (stará cesta). A taktiež cesta od hraníc z Rakúska, smer Žilina.

Celou cestou vodiči márne hľadajú nejaké informácie o povolených rýchlostiach. Nie každý šofér je Bratislavčan, je veľa ľudí z iných miest alebo cudzincov, ktorí majú v tom zmätok. Prečo nie sú častejšie osadené značky? Stačí prejsť kúsok za hranice do Rakúska a vodič je neustále informovaný.

Tiež sa chcem spýtať na úsek, kde končí trojprúdovka za Trnavou, smer Žilina. Dávnejšie tam bola tabuľa, ktorá zvyšovala rýchlosť zo 110 na 130 km/h. Ale už asi 2-3 mesiace tú tabuľu nie je vidieť. Neviem, či ju niekto odstránil, alebo ak tam je, prečo nie je jasne viditeľná. Aká je tam vlastne povolená rýchlosť?"

Medzi základné znalosti, ktoré by vodič mal poznať, sú obmedzenia rýchlostí vyplývajúce zo zákona o cestnej premávke. Na diaľnici v obci sa smie ísť najviac 90-kou, na ostatných cestách rýchlosťou 50 km/h, ak dopravné značenie neurčuje inú najvyššiu povolenú rýchlosť. Platí to aj pre Bratislavu, ktorej hranica sa končí na hranici s Rakúskom.

Informácie o tom, ako najrýchlejšie ísť v obci, nie je potrebné zdôrazňovať dopravným značením. Vyhláška to dokonca neodporúča.

Už teraz sa vodiči musia riadiť veľkým množstvom značiek. Ďalšie, ktoré nie sú potrebné, by situáciu len skomplikovali. Ani v Rakúsku nie je každý úsek cesty označený dopravným značením obmedzujúcim najvyššiu dovolenú rýchlosť.

130-ka platí aj bez značky

Ani za mimoúrovňovým krížením diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1 pri Trnave nie je potrebné umiestňovať dopravné značenie, ktoré by zvýšilo najvyššiu povolenú rýchlosť zo 110 km/h na 130 km/h.

Zákon o cestnej premávke ustanovuje najvyššiu povolenú rýchlosť na diaľniciach a rýchlostných cestách na 130 km/h. Zmeniť to môže len dopravné značenie. Medzi Trnavou a Bratislavou je v oboch smeroch upravená značkami najvyššia povolená rýchlosť na 110 km/h.

Keďže na Slovensku platí, že zákaz vyjadrený dopravnou značkou platí po vzdialenejšiu hranicu najbližšej križovatky, nie je potrebné na D1-ku v smere do Žiliny umiestňovať značku so 130-kou za kríženie s R1-kou.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  4. Tento rok turizmu neprial
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  5. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  6. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  7. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  10. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 24 121
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 812
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 12 282
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 8 037
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 688
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 086
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 741
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 914
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 211
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


20 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


23 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Agáta Krupová: Juraj Ďurček: Dejiny železníc horného Zemplína (o autorovi i knihe)
  2. Jan Pražák: Já ti říkal, že to děláš blbě!
  3. Štefan Vidlár: Mojim rovesňíkom!
  4. Ctirad Klimčík: O študentoch
  5. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  6. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  7. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  8. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 10 117
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 742
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 969
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 061
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 897
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 631
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 598
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 471
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu