Prednosť máte podľa toho, z ktorého pruhu prichádzate

S niektorými dopravnými predpismi neprichádzame do styku príliš často. Nezaškodí si preto pripomenúť, kto má prednosť pri presune do stredného jazdného pruhu, alebo kedy a kde sa vyhnúť sanitke.

Kto má prednosť, ak idú dve autá do stredného pruhu?

Oto: "Cestoval som do Bratislavy po "trojprúdovej" diaľnici z Trnavy (cestujem tade denne ráno a poobede). Išiel som v pravom pruhu rýchlosťou cca 105-110 km/hod (viac sa ráno ani nedá), pričom som pomaly začal dobiehať pomalšie auto pred sebou. Tak som vyhodil smerovku, pozrel som sa do spätného zrkadla, či v strednom pruhu nejde auto a začal som vybočovať do tohto pruhu.

V tom istom momente auto idúce v ľavom pruhu idúce zarovno mnou a konštantnou rýchlosťou, taktiež ako ja, sa začalo zaradovať do stredného pruhu. Našťastie som si to v poslednej chvíli všimol a zaradil som sa naspäť do pravého pruhu, aby som sa vyhol stretu.

Kto má v takomto prípade prednosť? Obaja sme išli predpísanou rýchlosťou, obaja sme vyhodili smerovky, naraz sme začali odbočovať."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

Zákon o cestnej premávke jednoznačne určuje, že prednosť má Oto.

Ak chcú dve autá vojsť do stredné jazdného pruhu, jedno z pravého, druhé z ľavého, to z pravého jazdného pruhu má prednosť. Obdobne to platí aj pri viacpruhových cestách.

Ak by sa zrazilo Otove auto s tým z ľavého pruhu, vinný za haváriu by bol vodič z ľavého jazdného pruhu.

Vždy, keď sa budete chcieť z ľavého jazdného pruhu dostať do stredného, nezabudnite skontrolovať situáciu vpravo od vás. Ak uvidíte auto v pravom jazdnom pruhu so zapnutými smerovkami vľavo, musíte mu dať prednosť. Až keď sa autá z pravého jazdného pruhu presunú do stredného, môžte sa do stredného jazdného pruhu vybrať aj vy.

Toto ale platí len na troj a viacpruhových cestách. Na dvojpruhových cestách v jednom smere dáva pri zmene jazdného pruhu prednosť to vozidlo, ktoré mení jazdné pruhy.

Kde sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy?

Peter: "Chcem sa pýtať či musím zastaviť alebo uhnúť s autom na kraj autu s právom prednostnej jazdy (záchranka), keď ide v protismere a delia nás len malé nízke pätníky cca 10 cm výška (viď modelová situácia)."

01.jpg

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Na úvod treba povedať, že vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Nič nepokazíte tým, ak sa v modelovom prípade presuniete do pravého jazdného pruhu. Samozrejme, ak vám to situácia v premávke umožní. Každý voľný priestor na ceste totiž vodičovi sanitky alebo iného vozidla s právom prednostnej jazdy môže pomôcť.

Je síce málo pravdepodobné, že by si vodič auta so zapnutým majákom a sirénou vybral prejazd cez "pätníky" naznačené na obrázku, ale v kritických situáciách to vylúčené nie je. Určite to však nespraví, ak v opačnom smere jazdy nebude mať voľný jazdný pruh.

Ak by vozidlo s právom prednostnej jazdy sa potrebovalo rýchlo dostať pred vozidlá pred ním, je viac pravdepodobné, že si na jazdu vyberie chodník bez chodcov ako prejazd do protismeru cez pevnú prekážku oddeľujúce jazdné smery. Aj preto, že by tým poškodil nielen dopravné značenie na ceste a vozidlo, ale v prípade sanitky by mohol vodič ohroziť prevážaného pacienta.

Aj keď vodič sanitky, policajného auta alebo hasičského vozidla pri zapnutom majáku a siréne nemusí dodržiavať väčšinu dopravných pravidiel, nesmie zabúdať na niekoľko zásad. Nesmie ohroziť iných účastníkov cestnej premávky. Ak hustota cestnej premávky v jednom smere jazdy vyvolá vznik kolóny stojacich vozidiel, vodič vozidla s právom prednostnej jazdy môže použiť krajnicu alebo inú časť cesty, napríklad aj chodník, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel.

Aký je rozdiel medzi jednou čiarou na ceste a dvojitou?

Marek: "Aký je rozdiel medzi prerušovanou a dvojitou prerušovanou čiarou a tak isto medzi plnou a dvojitou plnou čiarou?"

02.jpg

Rozdiel medzi Pozdĺžnou súvislou čiarou a Dvojitou pozdĺžnou súvislou čiarou nie je veľký. Zatiaľ, čo jedna čiara oddeľuje jazdné pruhy s protismernou premávkou a radiace pruhy pred križovatkou, dvojitá oddeľuje protismernú premávku s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Obdobne to platí aj pri prerušovaných čiarach.

Značka Pozdĺžna prerušovaná čiara s rozstupmi (medzerami) dvojnásobnej až štvornásobnej dĺžky, ako je dĺžka úsečiek vrátane odbočovacích a pripájacích pruhov, vyznačuje najmä jazdné pruhy. Značka s úsečkami rovnakej až štvornásobnej dĺžky, ako je dĺžka medzier, vyznačuje jazdné pruhy a upozorňuje na nebezpečné miesta (zákrutu, križovatku a podobne).

Dvojitá pozdĺžna prerušovaná čiara má rovnaký význam ako obyčajná prerušovaná čiara alebo vyznačuje jazdný pruh používaný striedavo pre jeden aj druhý smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Dom od ES - bolo to fajn
  3. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  4. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  5. Obnova kaštieľa v Malinove
  6. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  7. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  8. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  9. Nové bývanie bez murovania
  10. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 681
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 015
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 287
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 757
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 420
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 264
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 818
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 481
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 157
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 927

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

Neprehliadnite tiež

Sezóna na plochej dráhe odštartuje v nedeľu v Žarnovici

Medzinárodnými majstrovstvami Slovenska odštartuje v nedeľu sezóna pretekov na plochej dráhe.

Spoznali sme slovenské ceny Nissanu Micra

Nissan stlačil základnú cenu pod hranicu 10-tisíc eur.

Škoda pripravuje svoj prvý elektromobil

Prvá štúdia elektromobilu značky Škoda pod názvom Vision E bude mať premiéru na autosalóne Auto Shanghai 2017.

Emisná kauza ceny jazdených áut koncernu Volkswagen neovplyvnila

Motor s podvodnou riadiacou jednotkou zákazníkov od kúpy neodradí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop