SME
reklama

Prednosť máte podľa toho, z ktorého pruhu prichádzate

S niektorými dopravnými predpismi neprichádzame do styku príliš často. Nezaškodí si preto pripomenúť, kto má prednosť pri presune do stredného jazdného pruhu, alebo kedy a kde sa vyhnúť sanitke.

Kto má prednosť, ak idú dve autá do stredného pruhu?

Oto: "Cestoval som do Bratislavy po "trojprúdovej" diaľnici z Trnavy (cestujem tade denne ráno a poobede). Išiel som v pravom pruhu rýchlosťou cca 105-110 km/hod (viac sa ráno ani nedá), pričom som pomaly začal dobiehať pomalšie auto pred sebou. Tak som vyhodil smerovku, pozrel som sa do spätného zrkadla, či v strednom pruhu nejde auto a začal som vybočovať do tohto pruhu.

V tom istom momente auto idúce v ľavom pruhu idúce zarovno mnou a konštantnou rýchlosťou, taktiež ako ja, sa začalo zaradovať do stredného pruhu. Našťastie som si to v poslednej chvíli všimol a zaradil som sa naspäť do pravého pruhu, aby som sa vyhol stretu.

Kto má v takomto prípade prednosť? Obaja sme išli predpísanou rýchlosťou, obaja sme vyhodili smerovky, naraz sme začali odbočovať."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

Zákon o cestnej premávke jednoznačne určuje, že prednosť má Oto.

Ak chcú dve autá vojsť do stredné jazdného pruhu, jedno z pravého, druhé z ľavého, to z pravého jazdného pruhu má prednosť. Obdobne to platí aj pri viacpruhových cestách.

Ak by sa zrazilo Otove auto s tým z ľavého pruhu, vinný za haváriu by bol vodič z ľavého jazdného pruhu.

Vždy, keď sa budete chcieť z ľavého jazdného pruhu dostať do stredného, nezabudnite skontrolovať situáciu vpravo od vás. Ak uvidíte auto v pravom jazdnom pruhu so zapnutými smerovkami vľavo, musíte mu dať prednosť. Až keď sa autá z pravého jazdného pruhu presunú do stredného, môžte sa do stredného jazdného pruhu vybrať aj vy.

Toto ale platí len na troj a viacpruhových cestách. Na dvojpruhových cestách v jednom smere dáva pri zmene jazdného pruhu prednosť to vozidlo, ktoré mení jazdné pruhy.

Kde sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy?

Peter: "Chcem sa pýtať či musím zastaviť alebo uhnúť s autom na kraj autu s právom prednostnej jazdy (záchranka), keď ide v protismere a delia nás len malé nízke pätníky cca 10 cm výška (viď modelová situácia)."

01.jpg

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Na úvod treba povedať, že vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Nič nepokazíte tým, ak sa v modelovom prípade presuniete do pravého jazdného pruhu. Samozrejme, ak vám to situácia v premávke umožní. Každý voľný priestor na ceste totiž vodičovi sanitky alebo iného vozidla s právom prednostnej jazdy môže pomôcť.

Je síce málo pravdepodobné, že by si vodič auta so zapnutým majákom a sirénou vybral prejazd cez "pätníky" naznačené na obrázku, ale v kritických situáciách to vylúčené nie je. Určite to však nespraví, ak v opačnom smere jazdy nebude mať voľný jazdný pruh.

Ak by vozidlo s právom prednostnej jazdy sa potrebovalo rýchlo dostať pred vozidlá pred ním, je viac pravdepodobné, že si na jazdu vyberie chodník bez chodcov ako prejazd do protismeru cez pevnú prekážku oddeľujúce jazdné smery. Aj preto, že by tým poškodil nielen dopravné značenie na ceste a vozidlo, ale v prípade sanitky by mohol vodič ohroziť prevážaného pacienta.

Aj keď vodič sanitky, policajného auta alebo hasičského vozidla pri zapnutom majáku a siréne nemusí dodržiavať väčšinu dopravných pravidiel, nesmie zabúdať na niekoľko zásad. Nesmie ohroziť iných účastníkov cestnej premávky. Ak hustota cestnej premávky v jednom smere jazdy vyvolá vznik kolóny stojacich vozidiel, vodič vozidla s právom prednostnej jazdy môže použiť krajnicu alebo inú časť cesty, napríklad aj chodník, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel.

Aký je rozdiel medzi jednou čiarou na ceste a dvojitou?

Marek: "Aký je rozdiel medzi prerušovanou a dvojitou prerušovanou čiarou a tak isto medzi plnou a dvojitou plnou čiarou?"

02.jpg

Rozdiel medzi Pozdĺžnou súvislou čiarou a Dvojitou pozdĺžnou súvislou čiarou nie je veľký. Zatiaľ, čo jedna čiara oddeľuje jazdné pruhy s protismernou premávkou a radiace pruhy pred križovatkou, dvojitá oddeľuje protismernú premávku s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Obdobne to platí aj pri prerušovaných čiarach.

Značka Pozdĺžna prerušovaná čiara s rozstupmi (medzerami) dvojnásobnej až štvornásobnej dĺžky, ako je dĺžka úsečiek vrátane odbočovacích a pripájacích pruhov, vyznačuje najmä jazdné pruhy. Značka s úsečkami rovnakej až štvornásobnej dĺžky, ako je dĺžka medzier, vyznačuje jazdné pruhy a upozorňuje na nebezpečné miesta (zákrutu, križovatku a podobne).

Dvojitá pozdĺžna prerušovaná čiara má rovnaký význam ako obyčajná prerušovaná čiara alebo vyznačuje jazdný pruh používaný striedavo pre jeden aj druhý smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 580
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 551
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 049
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 825
  5. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 10 592
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 591
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 087
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 155
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  2. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  3. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  4. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  5. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  6. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  7. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  8. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 172
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 491
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 217
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 416
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 551
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 475
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu