Prednosť máte podľa toho, z ktorého pruhu prichádzate

S niektorými dopravnými predpismi neprichádzame do styku príliš často. Nezaškodí si preto pripomenúť, kto má prednosť pri presune do stredného jazdného pruhu, alebo kedy a kde sa vyhnúť sanitke.

Kto má prednosť, ak idú dve autá do stredného pruhu?

Oto: "Cestoval som do Bratislavy po "trojprúdovej" diaľnici z Trnavy (cestujem tade denne ráno a poobede). Išiel som v pravom pruhu rýchlosťou cca 105-110 km/hod (viac sa ráno ani nedá), pričom som pomaly začal dobiehať pomalšie auto pred sebou. Tak som vyhodil smerovku, pozrel som sa do spätného zrkadla, či v strednom pruhu nejde auto a začal som vybočovať do tohto pruhu.

V tom istom momente auto idúce v ľavom pruhu idúce zarovno mnou a konštantnou rýchlosťou, taktiež ako ja, sa začalo zaradovať do stredného pruhu. Našťastie som si to v poslednej chvíli všimol a zaradil som sa naspäť do pravého pruhu, aby som sa vyhol stretu.

Kto má v takomto prípade prednosť? Obaja sme išli predpísanou rýchlosťou, obaja sme vyhodili smerovky, naraz sme začali odbočovať."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

Zákon o cestnej premávke jednoznačne určuje, že prednosť má Oto.

Ak chcú dve autá vojsť do stredné jazdného pruhu, jedno z pravého, druhé z ľavého, to z pravého jazdného pruhu má prednosť. Obdobne to platí aj pri viacpruhových cestách.

Ak by sa zrazilo Otove auto s tým z ľavého pruhu, vinný za haváriu by bol vodič z ľavého jazdného pruhu.

Vždy, keď sa budete chcieť z ľavého jazdného pruhu dostať do stredného, nezabudnite skontrolovať situáciu vpravo od vás. Ak uvidíte auto v pravom jazdnom pruhu so zapnutými smerovkami vľavo, musíte mu dať prednosť. Až keď sa autá z pravého jazdného pruhu presunú do stredného, môžte sa do stredného jazdného pruhu vybrať aj vy.

Toto ale platí len na troj a viacpruhových cestách. Na dvojpruhových cestách v jednom smere dáva pri zmene jazdného pruhu prednosť to vozidlo, ktoré mení jazdné pruhy.

Kde sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy?

Peter: "Chcem sa pýtať či musím zastaviť alebo uhnúť s autom na kraj autu s právom prednostnej jazdy (záchranka), keď ide v protismere a delia nás len malé nízke pätníky cca 10 cm výška (viď modelová situácia)."

01.jpg

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Na úvod treba povedať, že vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Nič nepokazíte tým, ak sa v modelovom prípade presuniete do pravého jazdného pruhu. Samozrejme, ak vám to situácia v premávke umožní. Každý voľný priestor na ceste totiž vodičovi sanitky alebo iného vozidla s právom prednostnej jazdy môže pomôcť.

Je síce málo pravdepodobné, že by si vodič auta so zapnutým majákom a sirénou vybral prejazd cez "pätníky" naznačené na obrázku, ale v kritických situáciách to vylúčené nie je. Určite to však nespraví, ak v opačnom smere jazdy nebude mať voľný jazdný pruh.

Ak by vozidlo s právom prednostnej jazdy sa potrebovalo rýchlo dostať pred vozidlá pred ním, je viac pravdepodobné, že si na jazdu vyberie chodník bez chodcov ako prejazd do protismeru cez pevnú prekážku oddeľujúce jazdné smery. Aj preto, že by tým poškodil nielen dopravné značenie na ceste a vozidlo, ale v prípade sanitky by mohol vodič ohroziť prevážaného pacienta.

Aj keď vodič sanitky, policajného auta alebo hasičského vozidla pri zapnutom majáku a siréne nemusí dodržiavať väčšinu dopravných pravidiel, nesmie zabúdať na niekoľko zásad. Nesmie ohroziť iných účastníkov cestnej premávky. Ak hustota cestnej premávky v jednom smere jazdy vyvolá vznik kolóny stojacich vozidiel, vodič vozidla s právom prednostnej jazdy môže použiť krajnicu alebo inú časť cesty, napríklad aj chodník, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel.

Aký je rozdiel medzi jednou čiarou na ceste a dvojitou?

Marek: "Aký je rozdiel medzi prerušovanou a dvojitou prerušovanou čiarou a tak isto medzi plnou a dvojitou plnou čiarou?"

02.jpg

Rozdiel medzi Pozdĺžnou súvislou čiarou a Dvojitou pozdĺžnou súvislou čiarou nie je veľký. Zatiaľ, čo jedna čiara oddeľuje jazdné pruhy s protismernou premávkou a radiace pruhy pred križovatkou, dvojitá oddeľuje protismernú premávku s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Obdobne to platí aj pri prerušovaných čiarach.

Značka Pozdĺžna prerušovaná čiara s rozstupmi (medzerami) dvojnásobnej až štvornásobnej dĺžky, ako je dĺžka úsečiek vrátane odbočovacích a pripájacích pruhov, vyznačuje najmä jazdné pruhy. Značka s úsečkami rovnakej až štvornásobnej dĺžky, ako je dĺžka medzier, vyznačuje jazdné pruhy a upozorňuje na nebezpečné miesta (zákrutu, križovatku a podobne).

Dvojitá pozdĺžna prerušovaná čiara má rovnaký význam ako obyčajná prerušovaná čiara alebo vyznačuje jazdný pruh používaný striedavo pre jeden aj druhý smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 783
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 658
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 628
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 434
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 619
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 338
  7. Kam do tepla v januári? 2 436
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 200
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 078
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 193

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.