SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Prednosť máte podľa toho, z ktorého pruhu prichádzate

S niektorými dopravnými predpismi neprichádzame do styku príliš často. Nezaškodí si preto pripomenúť, kto má prednosť pri presune do stredného jazdného pruhu, alebo kedy a kde sa vyhnúť sanitke.

Kto má prednosť, ak idú dve autá do stredného pruhu?

Oto: "Cestoval som do Bratislavy po "trojprúdovej" diaľnici z Trnavy (cestujem tade denne ráno a poobede). Išiel som v pravom pruhu rýchlosťou cca 105-110 km/hod (viac sa ráno ani nedá), pričom som pomaly začal dobiehať pomalšie auto pred sebou. Tak som vyhodil smerovku, pozrel som sa do spätného zrkadla, či v strednom pruhu nejde auto a začal som vybočovať do tohto pruhu.

V tom istom momente auto idúce v ľavom pruhu idúce zarovno mnou a konštantnou rýchlosťou, taktiež ako ja, sa začalo zaradovať do stredného pruhu. Našťastie som si to v poslednej chvíli všimol a zaradil som sa naspäť do pravého pruhu, aby som sa vyhol stretu.

Kto má v takomto prípade prednosť? Obaja sme išli predpísanou rýchlosťou, obaja sme vyhodili smerovky, naraz sme začali odbočovať."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(7) Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.

Zákon o cestnej premávke jednoznačne určuje, že prednosť má Oto.

Ak chcú dve autá vojsť do stredné jazdného pruhu, jedno z pravého, druhé z ľavého, to z pravého jazdného pruhu má prednosť. Obdobne to platí aj pri viacpruhových cestách.

Ak by sa zrazilo Otove auto s tým z ľavého pruhu, vinný za haváriu by bol vodič z ľavého jazdného pruhu.

Vždy, keď sa budete chcieť z ľavého jazdného pruhu dostať do stredného, nezabudnite skontrolovať situáciu vpravo od vás. Ak uvidíte auto v pravom jazdnom pruhu so zapnutými smerovkami vľavo, musíte mu dať prednosť. Až keď sa autá z pravého jazdného pruhu presunú do stredného, môžte sa do stredného jazdného pruhu vybrať aj vy.

Toto ale platí len na troj a viacpruhových cestách. Na dvojpruhových cestách v jednom smere dáva pri zmene jazdného pruhu prednosť to vozidlo, ktoré mení jazdné pruhy.

Kde sa vyhnúť vozidlu s právom prednostnej jazdy?

Peter: "Chcem sa pýtať či musím zastaviť alebo uhnúť s autom na kraj autu s právom prednostnej jazdy (záchranka), keď ide v protismere a delia nás len malé nízke pätníky cca 10 cm výška (viď modelová situácia)."

01.jpg

§ 40, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa typické zvukové znamenie doplnené zvláštnym výstražným modrým svetlom alebo červeným svetlom, prípadne ich kombináciou (ďalej len "zvláštne výstražné znamenie"), nie je povinný dodržiavať povinnosti a zákazy ustanovené týmto zákonom okrem povinností podľa § 3 ods. 2 písm. c) a § 4 ods. 2 písm. a) až e). Vodič vozidla, ktorý pri plnení špeciálnych úloh používa zvláštne výstražné znamenia (ďalej len "vozidlo s právom prednostnej jazdy"), je povinný dbať na potrebnú opatrnosť tak, aby iných účastníkov cestnej premávky neohrozil.

Na úvod treba povedať, že vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd. Ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo.

Nič nepokazíte tým, ak sa v modelovom prípade presuniete do pravého jazdného pruhu. Samozrejme, ak vám to situácia v premávke umožní. Každý voľný priestor na ceste totiž vodičovi sanitky alebo iného vozidla s právom prednostnej jazdy môže pomôcť.

Je síce málo pravdepodobné, že by si vodič auta so zapnutým majákom a sirénou vybral prejazd cez "pätníky" naznačené na obrázku, ale v kritických situáciách to vylúčené nie je. Určite to však nespraví, ak v opačnom smere jazdy nebude mať voľný jazdný pruh.

Ak by vozidlo s právom prednostnej jazdy sa potrebovalo rýchlo dostať pred vozidlá pred ním, je viac pravdepodobné, že si na jazdu vyberie chodník bez chodcov ako prejazd do protismeru cez pevnú prekážku oddeľujúce jazdné smery. Aj preto, že by tým poškodil nielen dopravné značenie na ceste a vozidlo, ale v prípade sanitky by mohol vodič ohroziť prevážaného pacienta.

Aj keď vodič sanitky, policajného auta alebo hasičského vozidla pri zapnutom majáku a siréne nemusí dodržiavať väčšinu dopravných pravidiel, nesmie zabúdať na niekoľko zásad. Nesmie ohroziť iných účastníkov cestnej premávky. Ak hustota cestnej premávky v jednom smere jazdy vyvolá vznik kolóny stojacich vozidiel, vodič vozidla s právom prednostnej jazdy môže použiť krajnicu alebo inú časť cesty, napríklad aj chodník, ktorá nie je určená na jazdu vozidiel.

Aký je rozdiel medzi jednou čiarou na ceste a dvojitou?

Marek: "Aký je rozdiel medzi prerušovanou a dvojitou prerušovanou čiarou a tak isto medzi plnou a dvojitou plnou čiarou?"

02.jpg

Rozdiel medzi Pozdĺžnou súvislou čiarou a Dvojitou pozdĺžnou súvislou čiarou nie je veľký. Zatiaľ, čo jedna čiara oddeľuje jazdné pruhy s protismernou premávkou a radiace pruhy pred križovatkou, dvojitá oddeľuje protismernú premávku s dvomi alebo viacerými jazdnými pruhmi. Obdobne to platí aj pri prerušovaných čiarach.

Značka Pozdĺžna prerušovaná čiara s rozstupmi (medzerami) dvojnásobnej až štvornásobnej dĺžky, ako je dĺžka úsečiek vrátane odbočovacích a pripájacích pruhov, vyznačuje najmä jazdné pruhy. Značka s úsečkami rovnakej až štvornásobnej dĺžky, ako je dĺžka medzier, vyznačuje jazdné pruhy a upozorňuje na nebezpečné miesta (zákrutu, križovatku a podobne).

Dvojitá pozdĺžna prerušovaná čiara má rovnaký význam ako obyčajná prerušovaná čiara alebo vyznačuje jazdný pruh používaný striedavo pre jeden aj druhý smer jazdy.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  4. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  8. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  10. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 482
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 056
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 808
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 506
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 361
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 156
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 735
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 102
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 469
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

K prevratu by malo podľa Zelenského dôjsť z prvého na druhého decembra.


22 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov
Mariana Čengel-Solčanská.

Jazyk má strategický význam, obsahuje identitu národa. Môže zaniknúť ľahšie, než by sme predpokladali.


Mariana Čengel Solčanská 28. nov
Predsedníčka poslaneckého klubu strany Sloboda a Solidarita Anna Zemanová.

K návrhu ešte bude musieť zasadnúť vláda.


TASR 2 h

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  2. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  3. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  4. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  5. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  6. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  7. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  8. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 181
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 801
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 075
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 859
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 299
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 017
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 792
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu