Kedy zapínať hmlovky, denné svetlá a stretávačky

Viete, ktoré smerovky kedy zapnúť v križovatke tvaru T? A smú sa hmlovky použiť ako náhrada stretávacích svetiel?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kedy zapnúť smerovky v T-čkovej križovatke?

Miro: "Ako treba v nasledovných prípadoch dávať znamenie o zmene smeru? Križovatka T: hlavná cesta odbočuje vľavo, rovno pokračuje vedľajšia. Treba dávať znamenie o zmene smeru vľavo, ak pokračujem po hlavnej? Treba dať znamenie o zmene smeru vpravo, ak pokračujem rovno (z hlavnej na vedľajšiu)?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Smerovky treba zapínať vždy, keď vodič mení smer jazdy, pri odbočovaní a aj vtedy, ak je to potrebné pre zachovanie bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky.

Predstavte si, že vchádzate do križovatky tvaru T po hlavnej ceste, pričom hlavná pokračuje vľavo a vedľajšia rovno. Ak budete pokračovať po hlavnej ceste, musíte zapnúť smerovky vľavo. Pre zapnutie smeroviek nie je podstatné, ktorým smerom pokračuje hlavná cesta.

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Ak by ste pri odbočení vľavo nezapli smerovky, aj keby ste šli stále po hlavnej ceste, mohli by ste zmiasť vodičov v opačnom smere prichádzajúcich z vedľajšej cesty. Nezapnutím smeroviek by ste im dali signál, že majú ich smer je voľný. Ak by ste vtedy odbočili, stala by sa nehoda, za ktorú by ste boli zodpovedný vy. Práve vaše porušenie predpisov by spôsobilo prípadnú dopravnú nehodu.

Ak by ste pokračovali rovno a prechádzali by ste z hlavnej cesty na vedľajšiu, smerovky zapínať nemusíte, pretože ani neodbočujete a ani nemeníte smer jazdy.

Z hľadiska zachovania bezpečnosti cestnej premávky však nič nepokazíte, ak v tomto prípade zapnete smerovky vpravo. Platí to aj pri vychádzaní vychádzaní z vedľajšej cesty rovno na hlavnú.

Hmlovky ako náhrada stretávačiek?

Róbert: "Môžem na predné osvetlenie, za normálnych okolností, keď nie je hmla, neprší, používať namiesto klasických tlmených svetiel hmlovky? Mám dojem, že tieto zviditeľnia vozidlo na ceste rovnocenne, ak nie lepšie, ako svietidlá LED používané na niektorých vozidlách. Na ceste stretám mnoho vodičov, ktorí takto šetria drahé halogény a zadné osvetlenie."

Hmlové svetlá sa nesmú používať ako náhrada stretávacích. Podľa zákona o cestnej premávke sa hmlovky smú používať len za dažďa, sneženia alebo hmly. V týchto situáciách však musia byť povinne zapnuté stretávačky.

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

Predné hmlovky sú konštruované tak, aby dokázali doplniť stretávacie alebo diaľkové svetlá, ktoré sú v hmle, v hustom daždi alebo snežení neefektívne. Hmlovky majú väčší rozptyl svetla a kratšiu svietivosť. Práve tieto vlastnosti, ktoré by u stretávacieho svetla znemožňovali jeho funkciu, dovoľujú hmlovkám "podsvietiť" hmlu, ktorá zvyčajne býva redšia nižšie pri vozovke. Nie je potrebné, aby osvetľovali plochu ďalej ako 50 m pred autom. Je to zhruba aj viditeľnosť, pri ktorej sa tieto svetlá odporúča zapnúť.

Často sa stáva, že si ľudia mýlia hmlovky s dennými svietidlami. Niektorí výrobcovia vozidiel umiestňujú oba druhy svetiel do tesnej blízkosti, čo môže vyvolať dojem, že auto svieti hmlovkami. Rozdiel je však v tom, že predné hmlovky bez obrysových svietidiel nezapnete. No a denné svietidlá svietia len vtedy, ak obrysové nie sú zapnuté.

Denné svietidlá sa smú používať ako náhrada stretávacích svetiel, ale len za nezníženej viditeľnosti.

Zákon chápe zníženú viditeľnosť ako viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  7. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 386
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 7 274
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 339
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 463
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 873
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 765
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 310
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 083
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 713
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 599

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Najskôr rozdal cukríky, potom nariadil zabíjanie. Bosnianskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu, iní za kriminálnika. Rozsudok ich názor nezmení.

ARCHÍVNY ROZHOVOR

Nedžad Avdič: Chlapec, ktorý prežil vlastnú smrť v Srebrenici

Rozhovor s mužom, ktorý vraždenie v Srebrenici prežil.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

SVET

Mladič dostal za zverstvá v Bosne doživotie

Priznali mu zodpovednosť za etnické čistky aj za genocídu v Srebrenici.

Neprehliadnite tiež

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.