Kedy zapínať hmlovky, denné svetlá a stretávačky

Viete, ktoré smerovky kedy zapnúť v križovatke tvaru T? A smú sa hmlovky použiť ako náhrada stretávacích svetiel?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Kedy zapnúť smerovky v T-čkovej križovatke?

Miro: "Ako treba v nasledovných prípadoch dávať znamenie o zmene smeru? Križovatka T: hlavná cesta odbočuje vľavo, rovno pokračuje vedľajšia. Treba dávať znamenie o zmene smeru vľavo, ak pokračujem po hlavnej? Treba dať znamenie o zmene smeru vpravo, ak pokračujem rovno (z hlavnej na vedľajšiu)?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Smerovky treba zapínať vždy, keď vodič mení smer jazdy, pri odbočovaní a aj vtedy, ak je to potrebné pre zachovanie bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky.

Predstavte si, že vchádzate do križovatky tvaru T po hlavnej ceste, pričom hlavná pokračuje vľavo a vedľajšia rovno. Ak budete pokračovať po hlavnej ceste, musíte zapnúť smerovky vľavo. Pre zapnutie smeroviek nie je podstatné, ktorým smerom pokračuje hlavná cesta.

§ 30, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.

Ak by ste pri odbočení vľavo nezapli smerovky, aj keby ste šli stále po hlavnej ceste, mohli by ste zmiasť vodičov v opačnom smere prichádzajúcich z vedľajšej cesty. Nezapnutím smeroviek by ste im dali signál, že majú ich smer je voľný. Ak by ste vtedy odbočili, stala by sa nehoda, za ktorú by ste boli zodpovedný vy. Práve vaše porušenie predpisov by spôsobilo prípadnú dopravnú nehodu.

Ak by ste pokračovali rovno a prechádzali by ste z hlavnej cesty na vedľajšiu, smerovky zapínať nemusíte, pretože ani neodbočujete a ani nemeníte smer jazdy.

Z hľadiska zachovania bezpečnosti cestnej premávky však nič nepokazíte, ak v tomto prípade zapnete smerovky vpravo. Platí to aj pri vychádzaní vychádzaní z vedľajšej cesty rovno na hlavnú.

Hmlovky ako náhrada stretávačiek?

Róbert: "Môžem na predné osvetlenie, za normálnych okolností, keď nie je hmla, neprší, používať namiesto klasických tlmených svetiel hmlovky? Mám dojem, že tieto zviditeľnia vozidlo na ceste rovnocenne, ak nie lepšie, ako svietidlá LED používané na niektorých vozidlách. Na ceste stretám mnoho vodičov, ktorí takto šetria drahé halogény a zadné osvetlenie."

Hmlové svetlá sa nesmú používať ako náhrada stretávacích. Podľa zákona o cestnej premávke sa hmlovky smú používať len za dažďa, sneženia alebo hmly. V týchto situáciách však musia byť povinne zapnuté stretávačky.

§ 32, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) Predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

Predné hmlovky sú konštruované tak, aby dokázali doplniť stretávacie alebo diaľkové svetlá, ktoré sú v hmle, v hustom daždi alebo snežení neefektívne. Hmlovky majú väčší rozptyl svetla a kratšiu svietivosť. Práve tieto vlastnosti, ktoré by u stretávacieho svetla znemožňovali jeho funkciu, dovoľujú hmlovkám "podsvietiť" hmlu, ktorá zvyčajne býva redšia nižšie pri vozovke. Nie je potrebné, aby osvetľovali plochu ďalej ako 50 m pred autom. Je to zhruba aj viditeľnosť, pri ktorej sa tieto svetlá odporúča zapnúť.

Často sa stáva, že si ľudia mýlia hmlovky s dennými svietidlami. Niektorí výrobcovia vozidiel umiestňujú oba druhy svetiel do tesnej blízkosti, čo môže vyvolať dojem, že auto svieti hmlovkami. Rozdiel je však v tom, že predné hmlovky bez obrysových svietidiel nezapnete. No a denné svietidlá svietia len vtedy, ak obrysové nie sú zapnuté.

Denné svietidlá sa smú používať ako náhrada stretávacích svetiel, ale len za nezníženej viditeľnosti.

Zákon chápe zníženú viditeľnosť ako viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 283
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 080
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 839
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 198
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 014
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 917
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 792
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 666
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 330

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.