SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

TEST: Grand Vitare pomáha vylepšený diesel

Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pružnejší a menej smädný.

Oproti mladším a modernejším konkurentom kategórie SUV je Grand Vitara odolnejším protivníkom v teréne. Dominuje v tvrdších prevádzkových podmienkach ako poľovačka a zememeračstvo.Oproti mladším a modernejším konkurentom kategórie SUV je Grand Vitara odolnejším protivníkom v teréne. Dominuje v tvrdších prevádzkových podmienkach ako poľovačka a zememeračstvo. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pri diaľničných rýchlostiach o niečo tichší, pružnejší a menej smädný.

BRATISLVA. Súčasná Grand Vitara je na trhu už 6 rokov, no dizajn karosérie aj interiéru celkom dobre odoláva času. Turbodiesel objemu 1,9 litra od Renaultu má však najlepšie roky za sebou. Aby s ním Grand Vitara vydržala do konca životného cyklu súčasnej generácie, automobilka Suzuki ho podrobila rozsiahlej modernizácii.

Kvôli nevyhnutnému splneniu emisnej normy Euro 5 motor dostal nové turbo, škrtiacu klapku, vstrekovanie, sacie aj výfukové potrubie a EGR ventil. Výsledkom sú okrem čistejších plynov aj ďalšie pozitíva. Použitím nového turbodúchadla mu konštruktéri pomohli zlepšiť pružnosť . Maximálny krútiaci moment 300 Nm teraz vrcholí v širšom rozsahu otáčok od 1750 – 2500 1/min. Predtým to bolo pri 2000 1/min.

Jednoduchý, ale ergonomicky a vŕzganiu odolný kvalitný japonský interiér.

Dlhšia päťka pomohla

Upravené boli tiež prevody. V prípade manuálnej prevodovky má Grand Vitara len päť prevodových stupňov, takže predĺženie najmä posledného bola nevyhnutnosť. Z hľadiska spotreby aj hlučnosti pri jazde po diaľnici. Vzhľadom na dosahované otáčky 3000 1/min pri rýchlosti 130 km/h by mu vôbec neublížil aj ťažší prevod.

Úplne najlepší by bol šiesty rýchlostný stupeň. To je tiež dôvod, prečo sa s týmto autom dá jazdiť úspornejšie v meste než ustálenou rýchlosťou po diaľnici.

Spotrebuje o liter menej

Zatiaľ čo mimo mesta, s prevažnou väčšinou diaľnice sa spotreba blížila k osem litrovej hranici, v meste sme dokázali jazdiť za 6,8 l/100 km, čo je hodnota akú výrobca píše pre kombinovaný režim.

Na auto s integrovaným rámom, permanentným pohonom všetkých kolies a s 5-rýchlostnou prevodovkou je to dobrá hodnota.
Spotreba mimo mesta teda klesla o necelý liter než v prvom našom teste súčasnej Grand Vitary z roku 2006. Automatická prevodovka v kombinácii s naftovým motorom sa do Grand Vitary nedodáva.

Na výber je len v kombinácii s benzínovým motorom 2.4, aj to len 4-stupňová. Úprava prevodov mala pozitívny vplyv aj na hluk poháňacej jednotky, ktorý je o poznanie tichší, hoci skôr dôslednejšie odizolovaný od kabíny než kultivovaný. Dynamika motora zodpovedá parametrom. Nie je to trhač asfaltu, ale ani ho nemusíte pri predbiehaní tlačiť očami dopredu. Z pohľadu servisu teraz poteší monitorovanie životnosti motorového oleja.

Motor teraz vykazuje nižšiu spotrebu, avšak šiesty prevodový stupeň chýba.

Medzi SUV dominuje v teréne

Po konštrukčnej stránke je Grand Vitara jeden z posledných mohykánov, ktorý využíva samonosnú karosériu vystuženú integrovaným rámom. Na rozdiel od bežných zástupcov segmentu SUV, ktorým sa snaží konkurovať, je to teda nekompromisný „teréniak“ s redukčnou prevodovkou a uzávierkou medzinápravového diferenciálu.

Podvozok je síce tvrdší v porovnaní s konkurenciou, posádku o niečo viac vytrasie, ale podstatne viac aj znesie. Mohutné nápravy a tuhá karoséria sú odolnejšie voči jamám, parkovaniu na obrubníku, vyjazdeným roletám v asfalte.
Od nášho prvého testu naftovej verzie sa zmenila ešte jedna podstatná vec. Zadné bubnové brzdy nahradili kotúče, ale to nie je novinka. K tejto zmene došlo už v roku 2008.

Teréniak s výzorom SUV. Pod karosériou ukrýva integrovaný rám a v teréne mu okrem iného pomáha ja redukčná prevodovka.

Ubudla rezerva na zadných dverách

Novinkou v rámci inovácie je teraz možnosť zbaviť Grand Vitaru rezervy na zadných dverách, čo je vymoženosť len najvyššej výbavy. Vozidlo síce príde o jeden z charakteristických offroadových prvkov, ale majiteľ tým získa niekoľko výhod. Odkrytá zadná časť dostane modernejší vzhľad.

Celková dĺžka auta sa skráti o 200 mm, vďaka čomu si Grand Vitara vystačí s kratším parkovacím miestom a vďaka lepšiemu výhľadu cez zadné okno sa s ňou bude ľahšie manévrovať.

Škoda len, že sa výrobca už nepohral aj s otváraním piatych dverí, ktoré sa stále odklápajú do strany. Praktickejšie by bolo vyklápanie dohora, pretože takto ak chcete vybrať niečo z kufra, stále si musíte nechať priestorovú rezervu za autom. Namiesto rezervy má takáto verzia lepiacu sadu na opravu defektu.

kupujem - nekupujem

Má síce 6 rokov, ale za cenu 25.800 € je v danej výbave na zváženie. Dobrý tip pre racionálne zmýšľajúcich ľudí a najmä pre tých, ktorí pravidelne jazdia po rozbitých cestách a do terénu. Ja sa žiaľ v prípade auta racionálne rozhodovať neviem.
(Michal Karpat)


Suzuki Grand Vitara - základné údaje

Motor 1.9 DDiS 4x4
zdvihový objem [cm3] 1870
výkon [kW/k] 95/129
pri otáčkach [1/min] 4000
krútiaci moment [Nm] 300
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 170
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,2
nameraná spotreba [l/100 km] 6,8/8,0
emisie CO2 [g/km] 179
batožinový priestor [l] 398
cena modelu od [€] 25.800
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 315
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 215
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 715
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 707
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 135
  6. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 035
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 800
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 751
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinské ministerstvo obrany dostane nové vedenie.

Reznikov by mal skončiť vo funkcii.


58m
Zemetrasenie zničilo aj mešity, záchranné práce komplikuje sneh.

Dve silné zemetrasenia zabili najmenej 1500 ľudí.


2 h
Peter Tkačenko

Hnutie postupuje podobne ako v minulosti, a čaká iný výsledok.


1 h
Pátranie po preživších v troskách zničených budov po zemetrasení v Turecku a Sýrii.

Ranné zemetrasenie si v Turecku a Sýrii vyžiadalo už viac ako 1600 obetí.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Martin Pekár: Mýto na slovenský spôsob
  2. Matúš Lazúr: O hodinách zatváracích a otváracích.
  3. Věra Tepličková: Vážení občania, teraz zbytočne neotravujme
  4. Marián Viskupič: Zákaz nedeľného predaja po x-té, alebo ako chcú konzervatívci "pomáhať" zákazmi
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Abrahám
  6. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Sociálne služby pre zdravotne znevýhodnených podľa medzinárodných štandardov nie sú dostupné
  8. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 26 101
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 13 924
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 874
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 244
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 843
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 030
  7. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 922
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 385
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu