SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

TEST: Grand Vitare pomáha vylepšený diesel

Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pružnejší a menej smädný.

Oproti mladším a modernejším konkurentom kategórie SUV je Grand Vitara odolnejším protivníkom v teréne. Dominuje v tvrdších prevádzkových podmienkach ako poľovačka a zememeračstvo.Oproti mladším a modernejším konkurentom kategórie SUV je Grand Vitara odolnejším protivníkom v teréne. Dominuje v tvrdších prevádzkových podmienkach ako poľovačka a zememeračstvo. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pri diaľničných rýchlostiach o niečo tichší, pružnejší a menej smädný.

BRATISLVA. Súčasná Grand Vitara je na trhu už 6 rokov, no dizajn karosérie aj interiéru celkom dobre odoláva času. Turbodiesel objemu 1,9 litra od Renaultu má však najlepšie roky za sebou. Aby s ním Grand Vitara vydržala do konca životného cyklu súčasnej generácie, automobilka Suzuki ho podrobila rozsiahlej modernizácii.

Kvôli nevyhnutnému splneniu emisnej normy Euro 5 motor dostal nové turbo, škrtiacu klapku, vstrekovanie, sacie aj výfukové potrubie a EGR ventil. Výsledkom sú okrem čistejších plynov aj ďalšie pozitíva. Použitím nového turbodúchadla mu konštruktéri pomohli zlepšiť pružnosť . Maximálny krútiaci moment 300 Nm teraz vrcholí v širšom rozsahu otáčok od 1750 – 2500 1/min. Predtým to bolo pri 2000 1/min.

Jednoduchý, ale ergonomicky a vŕzganiu odolný kvalitný japonský interiér.

Dlhšia päťka pomohla

Upravené boli tiež prevody. V prípade manuálnej prevodovky má Grand Vitara len päť prevodových stupňov, takže predĺženie najmä posledného bola nevyhnutnosť. Z hľadiska spotreby aj hlučnosti pri jazde po diaľnici. Vzhľadom na dosahované otáčky 3000 1/min pri rýchlosti 130 km/h by mu vôbec neublížil aj ťažší prevod.

Úplne najlepší by bol šiesty rýchlostný stupeň. To je tiež dôvod, prečo sa s týmto autom dá jazdiť úspornejšie v meste než ustálenou rýchlosťou po diaľnici.

Spotrebuje o liter menej

Zatiaľ čo mimo mesta, s prevažnou väčšinou diaľnice sa spotreba blížila k osem litrovej hranici, v meste sme dokázali jazdiť za 6,8 l/100 km, čo je hodnota akú výrobca píše pre kombinovaný režim.

Na auto s integrovaným rámom, permanentným pohonom všetkých kolies a s 5-rýchlostnou prevodovkou je to dobrá hodnota.
Spotreba mimo mesta teda klesla o necelý liter než v prvom našom teste súčasnej Grand Vitary z roku 2006. Automatická prevodovka v kombinácii s naftovým motorom sa do Grand Vitary nedodáva.

Na výber je len v kombinácii s benzínovým motorom 2.4, aj to len 4-stupňová. Úprava prevodov mala pozitívny vplyv aj na hluk poháňacej jednotky, ktorý je o poznanie tichší, hoci skôr dôslednejšie odizolovaný od kabíny než kultivovaný. Dynamika motora zodpovedá parametrom. Nie je to trhač asfaltu, ale ani ho nemusíte pri predbiehaní tlačiť očami dopredu. Z pohľadu servisu teraz poteší monitorovanie životnosti motorového oleja.

Motor teraz vykazuje nižšiu spotrebu, avšak šiesty prevodový stupeň chýba.

Medzi SUV dominuje v teréne

Po konštrukčnej stránke je Grand Vitara jeden z posledných mohykánov, ktorý využíva samonosnú karosériu vystuženú integrovaným rámom. Na rozdiel od bežných zástupcov segmentu SUV, ktorým sa snaží konkurovať, je to teda nekompromisný „teréniak“ s redukčnou prevodovkou a uzávierkou medzinápravového diferenciálu.

Podvozok je síce tvrdší v porovnaní s konkurenciou, posádku o niečo viac vytrasie, ale podstatne viac aj znesie. Mohutné nápravy a tuhá karoséria sú odolnejšie voči jamám, parkovaniu na obrubníku, vyjazdeným roletám v asfalte.
Od nášho prvého testu naftovej verzie sa zmenila ešte jedna podstatná vec. Zadné bubnové brzdy nahradili kotúče, ale to nie je novinka. K tejto zmene došlo už v roku 2008.

Teréniak s výzorom SUV. Pod karosériou ukrýva integrovaný rám a v teréne mu okrem iného pomáha ja redukčná prevodovka.

Ubudla rezerva na zadných dverách

Novinkou v rámci inovácie je teraz možnosť zbaviť Grand Vitaru rezervy na zadných dverách, čo je vymoženosť len najvyššej výbavy. Vozidlo síce príde o jeden z charakteristických offroadových prvkov, ale majiteľ tým získa niekoľko výhod. Odkrytá zadná časť dostane modernejší vzhľad.

Celková dĺžka auta sa skráti o 200 mm, vďaka čomu si Grand Vitara vystačí s kratším parkovacím miestom a vďaka lepšiemu výhľadu cez zadné okno sa s ňou bude ľahšie manévrovať.

Škoda len, že sa výrobca už nepohral aj s otváraním piatych dverí, ktoré sa stále odklápajú do strany. Praktickejšie by bolo vyklápanie dohora, pretože takto ak chcete vybrať niečo z kufra, stále si musíte nechať priestorovú rezervu za autom. Namiesto rezervy má takáto verzia lepiacu sadu na opravu defektu.

kupujem - nekupujem

Má síce 6 rokov, ale za cenu 25.800 € je v danej výbave na zváženie. Dobrý tip pre racionálne zmýšľajúcich ľudí a najmä pre tých, ktorí pravidelne jazdia po rozbitých cestách a do terénu. Ja sa žiaľ v prípade auta racionálne rozhodovať neviem.
(Michal Karpat)


Suzuki Grand Vitara - základné údaje

Motor 1.9 DDiS 4x4
zdvihový objem [cm3] 1870
výkon [kW/k] 95/129
pri otáčkach [1/min] 4000
krútiaci moment [Nm] 300
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 170
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,2
nameraná spotreba [l/100 km] 6,8/8,0
emisie CO2 [g/km] 179
batožinový priestor [l] 398
cena modelu od [€] 25.800
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 989
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 635
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 796
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 164
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 198
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 811
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 233
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 957
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 374
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 2 943
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


6 h
Hegerova vláda.

Pri platoch rozhoduje priemerná mzda a plat poslancov.


9 h
Festival Pohoda

Festival Grape sa sťahuje do Trenčína, Pohoda odmieta spoluprácu.


2 h
Vľavo riaditeľ klubu Ľudovít Jurinyi s trénerom hokejistov HK Poprad Coreym Nelsonom a predseda predstavenstva Neklan Herold.

Ako funguje hokejový klub v pandemickej ére?


Ondrej Rusnák 12 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 40m
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


2 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


12 h

Blogy SME

  1. Marian Nanias: Jadrová energia – Dôvera spoločnosti k vedeckým poznatkom.
  2. Štefan Vidlár: Babenkám
  3. Roland Ondrus: Lockdown
  4. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  5. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  6. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  7. Štefan Vidlár: Darmožráč
  8. Rudolfa Vallová: Je ľahko kritizovať každú vládu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 749
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 942
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 920
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 833
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 758
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 602
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 228
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 409
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu