TEST: Grand Vitare pomáha vylepšený diesel

Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pružnejší a menej smädný.

Oproti mladším a modernejším konkurentom kategórie SUV je Grand Vitara odolnejším protivníkom v teréne. Dominuje v tvrdších prevádzkových podmienkach ako poľovačka a zememeračstvo.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pri diaľničných rýchlostiach o niečo tichší, pružnejší a menej smädný.

BRATISLVA. Súčasná Grand Vitara je na trhu už 6 rokov, no dizajn karosérie aj interiéru celkom dobre odoláva času. Turbodiesel objemu 1,9 litra od Renaultu má však najlepšie roky za sebou. Aby s ním Grand Vitara vydržala do konca životného cyklu súčasnej generácie, automobilka Suzuki ho podrobila rozsiahlej modernizácii.

Kvôli nevyhnutnému splneniu emisnej normy Euro 5 motor dostal nové turbo, škrtiacu klapku, vstrekovanie, sacie aj výfukové potrubie a EGR ventil. Výsledkom sú okrem čistejších plynov aj ďalšie pozitíva. Použitím nového turbodúchadla mu konštruktéri pomohli zlepšiť pružnosť . Maximálny krútiaci moment 300 Nm teraz vrcholí v širšom rozsahu otáčok od 1750 – 2500 1/min. Predtým to bolo pri 2000 1/min.

Jednoduchý, ale ergonomicky a vŕzganiu odolný kvalitný japonský interiér.

Dlhšia päťka pomohla

Upravené boli tiež prevody. V prípade manuálnej prevodovky má Grand Vitara len päť prevodových stupňov, takže predĺženie najmä posledného bola nevyhnutnosť. Z hľadiska spotreby aj hlučnosti pri jazde po diaľnici. Vzhľadom na dosahované otáčky 3000 1/min pri rýchlosti 130 km/h by mu vôbec neublížil aj ťažší prevod.

Úplne najlepší by bol šiesty rýchlostný stupeň. To je tiež dôvod, prečo sa s týmto autom dá jazdiť úspornejšie v meste než ustálenou rýchlosťou po diaľnici.

Spotrebuje o liter menej

Zatiaľ čo mimo mesta, s prevažnou väčšinou diaľnice sa spotreba blížila k osem litrovej hranici, v meste sme dokázali jazdiť za 6,8 l/100 km, čo je hodnota akú výrobca píše pre kombinovaný režim.

Na auto s integrovaným rámom, permanentným pohonom všetkých kolies a s 5-rýchlostnou prevodovkou je to dobrá hodnota.
Spotreba mimo mesta teda klesla o necelý liter než v prvom našom teste súčasnej Grand Vitary z roku 2006. Automatická prevodovka v kombinácii s naftovým motorom sa do Grand Vitary nedodáva.

Na výber je len v kombinácii s benzínovým motorom 2.4, aj to len 4-stupňová. Úprava prevodov mala pozitívny vplyv aj na hluk poháňacej jednotky, ktorý je o poznanie tichší, hoci skôr dôslednejšie odizolovaný od kabíny než kultivovaný. Dynamika motora zodpovedá parametrom. Nie je to trhač asfaltu, ale ani ho nemusíte pri predbiehaní tlačiť očami dopredu. Z pohľadu servisu teraz poteší monitorovanie životnosti motorového oleja.

Motor teraz vykazuje nižšiu spotrebu, avšak šiesty prevodový stupeň chýba.

Medzi SUV dominuje v teréne

Po konštrukčnej stránke je Grand Vitara jeden z posledných mohykánov, ktorý využíva samonosnú karosériu vystuženú integrovaným rámom. Na rozdiel od bežných zástupcov segmentu SUV, ktorým sa snaží konkurovať, je to teda nekompromisný „teréniak“ s redukčnou prevodovkou a uzávierkou medzinápravového diferenciálu.

Podvozok je síce tvrdší v porovnaní s konkurenciou, posádku o niečo viac vytrasie, ale podstatne viac aj znesie. Mohutné nápravy a tuhá karoséria sú odolnejšie voči jamám, parkovaniu na obrubníku, vyjazdeným roletám v asfalte.
Od nášho prvého testu naftovej verzie sa zmenila ešte jedna podstatná vec. Zadné bubnové brzdy nahradili kotúče, ale to nie je novinka. K tejto zmene došlo už v roku 2008.

Teréniak s výzorom SUV. Pod karosériou ukrýva integrovaný rám a v teréne mu okrem iného pomáha ja redukčná prevodovka.

Ubudla rezerva na zadných dverách

Novinkou v rámci inovácie je teraz možnosť zbaviť Grand Vitaru rezervy na zadných dverách, čo je vymoženosť len najvyššej výbavy. Vozidlo síce príde o jeden z charakteristických offroadových prvkov, ale majiteľ tým získa niekoľko výhod. Odkrytá zadná časť dostane modernejší vzhľad.

Celková dĺžka auta sa skráti o 200 mm, vďaka čomu si Grand Vitara vystačí s kratším parkovacím miestom a vďaka lepšiemu výhľadu cez zadné okno sa s ňou bude ľahšie manévrovať.

Škoda len, že sa výrobca už nepohral aj s otváraním piatych dverí, ktoré sa stále odklápajú do strany. Praktickejšie by bolo vyklápanie dohora, pretože takto ak chcete vybrať niečo z kufra, stále si musíte nechať priestorovú rezervu za autom. Namiesto rezervy má takáto verzia lepiacu sadu na opravu defektu.

kupujem - nekupujem

Má síce 6 rokov, ale za cenu 25.800 € je v danej výbave na zváženie. Dobrý tip pre racionálne zmýšľajúcich ľudí a najmä pre tých, ktorí pravidelne jazdia po rozbitých cestách a do terénu. Ja sa žiaľ v prípade auta racionálne rozhodovať neviem.
(Michal Karpat)


Suzuki Grand Vitara - základné údaje

Motor 1.9 DDiS 4x4
zdvihový objem [cm3] 1870
výkon [kW/k] 95/129
pri otáčkach [1/min] 4000
krútiaci moment [Nm] 300
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 170
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,2
nameraná spotreba [l/100 km] 6,8/8,0
emisie CO2 [g/km] 179
batožinový priestor [l] 398
cena modelu od [€] 25.800

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 31 552
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 685
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 187
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 028
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 7 527
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 923
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 497
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 673
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 821
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 156