TEST: Grand Vitare pomáha vylepšený diesel

Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pružnejší a menej smädný.

Oproti mladším a modernejším konkurentom kategórie SUV je Grand Vitara odolnejším protivníkom v teréne. Dominuje v tvrdších prevádzkových podmienkach ako poľovačka a zememeračstvo.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Suzuki predlžuje život aktuálnej Grand Vitare inovovaným turbodieselom. Vďaka novému turbodúchadlu a upraveným prevodom je teraz pri diaľničných rýchlostiach o niečo tichší, pružnejší a menej smädný.

BRATISLVA. Súčasná Grand Vitara je na trhu už 6 rokov, no dizajn karosérie aj interiéru celkom dobre odoláva času. Turbodiesel objemu 1,9 litra od Renaultu má však najlepšie roky za sebou. Aby s ním Grand Vitara vydržala do konca životného cyklu súčasnej generácie, automobilka Suzuki ho podrobila rozsiahlej modernizácii.

Kvôli nevyhnutnému splneniu emisnej normy Euro 5 motor dostal nové turbo, škrtiacu klapku, vstrekovanie, sacie aj výfukové potrubie a EGR ventil. Výsledkom sú okrem čistejších plynov aj ďalšie pozitíva. Použitím nového turbodúchadla mu konštruktéri pomohli zlepšiť pružnosť . Maximálny krútiaci moment 300 Nm teraz vrcholí v širšom rozsahu otáčok od 1750 – 2500 1/min. Predtým to bolo pri 2000 1/min.

Jednoduchý, ale ergonomicky a vŕzganiu odolný kvalitný japonský interiér.

Dlhšia päťka pomohla

Upravené boli tiež prevody. V prípade manuálnej prevodovky má Grand Vitara len päť prevodových stupňov, takže predĺženie najmä posledného bola nevyhnutnosť. Z hľadiska spotreby aj hlučnosti pri jazde po diaľnici. Vzhľadom na dosahované otáčky 3000 1/min pri rýchlosti 130 km/h by mu vôbec neublížil aj ťažší prevod.

Úplne najlepší by bol šiesty rýchlostný stupeň. To je tiež dôvod, prečo sa s týmto autom dá jazdiť úspornejšie v meste než ustálenou rýchlosťou po diaľnici.

Spotrebuje o liter menej

Zatiaľ čo mimo mesta, s prevažnou väčšinou diaľnice sa spotreba blížila k osem litrovej hranici, v meste sme dokázali jazdiť za 6,8 l/100 km, čo je hodnota akú výrobca píše pre kombinovaný režim.

Na auto s integrovaným rámom, permanentným pohonom všetkých kolies a s 5-rýchlostnou prevodovkou je to dobrá hodnota.
Spotreba mimo mesta teda klesla o necelý liter než v prvom našom teste súčasnej Grand Vitary z roku 2006. Automatická prevodovka v kombinácii s naftovým motorom sa do Grand Vitary nedodáva.

Na výber je len v kombinácii s benzínovým motorom 2.4, aj to len 4-stupňová. Úprava prevodov mala pozitívny vplyv aj na hluk poháňacej jednotky, ktorý je o poznanie tichší, hoci skôr dôslednejšie odizolovaný od kabíny než kultivovaný. Dynamika motora zodpovedá parametrom. Nie je to trhač asfaltu, ale ani ho nemusíte pri predbiehaní tlačiť očami dopredu. Z pohľadu servisu teraz poteší monitorovanie životnosti motorového oleja.

Motor teraz vykazuje nižšiu spotrebu, avšak šiesty prevodový stupeň chýba.

Medzi SUV dominuje v teréne

Po konštrukčnej stránke je Grand Vitara jeden z posledných mohykánov, ktorý využíva samonosnú karosériu vystuženú integrovaným rámom. Na rozdiel od bežných zástupcov segmentu SUV, ktorým sa snaží konkurovať, je to teda nekompromisný „teréniak“ s redukčnou prevodovkou a uzávierkou medzinápravového diferenciálu.

Podvozok je síce tvrdší v porovnaní s konkurenciou, posádku o niečo viac vytrasie, ale podstatne viac aj znesie. Mohutné nápravy a tuhá karoséria sú odolnejšie voči jamám, parkovaniu na obrubníku, vyjazdeným roletám v asfalte.
Od nášho prvého testu naftovej verzie sa zmenila ešte jedna podstatná vec. Zadné bubnové brzdy nahradili kotúče, ale to nie je novinka. K tejto zmene došlo už v roku 2008.

Teréniak s výzorom SUV. Pod karosériou ukrýva integrovaný rám a v teréne mu okrem iného pomáha ja redukčná prevodovka.

Ubudla rezerva na zadných dverách

Novinkou v rámci inovácie je teraz možnosť zbaviť Grand Vitaru rezervy na zadných dverách, čo je vymoženosť len najvyššej výbavy. Vozidlo síce príde o jeden z charakteristických offroadových prvkov, ale majiteľ tým získa niekoľko výhod. Odkrytá zadná časť dostane modernejší vzhľad.

Celková dĺžka auta sa skráti o 200 mm, vďaka čomu si Grand Vitara vystačí s kratším parkovacím miestom a vďaka lepšiemu výhľadu cez zadné okno sa s ňou bude ľahšie manévrovať.

Škoda len, že sa výrobca už nepohral aj s otváraním piatych dverí, ktoré sa stále odklápajú do strany. Praktickejšie by bolo vyklápanie dohora, pretože takto ak chcete vybrať niečo z kufra, stále si musíte nechať priestorovú rezervu za autom. Namiesto rezervy má takáto verzia lepiacu sadu na opravu defektu.

kupujem - nekupujem

Má síce 6 rokov, ale za cenu 25.800 € je v danej výbave na zváženie. Dobrý tip pre racionálne zmýšľajúcich ľudí a najmä pre tých, ktorí pravidelne jazdia po rozbitých cestách a do terénu. Ja sa žiaľ v prípade auta racionálne rozhodovať neviem.
(Michal Karpat)


Suzuki Grand Vitara - základné údaje

Motor 1.9 DDiS 4x4
zdvihový objem [cm3] 1870
výkon [kW/k] 95/129
pri otáčkach [1/min] 4000
krútiaci moment [Nm] 300
pri otáčkach [1/min] 1750-2500
maximálna rýchlosť [km/h] 170
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,2
nameraná spotreba [l/100 km] 6,8/8,0
emisie CO2 [g/km] 179
batožinový priestor [l] 398
cena modelu od [€] 25.800

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  4. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  5. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  6. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  8. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  9. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  10. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 140
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 877
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 3 772
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 724
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 204
  6. Kam do tepla v januári? 2 537
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 281
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 150
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 379
  10. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 1 356

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

ŠPORT

Rybáriková postúpila do osemfinále, ukázala skvelý obrat v prvom sete

Slovenka prehrávala v prvom sete už 2:5, dokázala vyhrať.

DOMOV

Dobré ráno: Prečo na olympiádu nezobrali nikoho zo Slovanu

Kto sú najväčšie slovenské nádeje?

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.