´
BRATISLAVA. Cyklisti v Žiline či v Piešťanoch majú iné práva ako v Bratislave. Kým niekde dopravní policajti tolerujú ich jazdu v jednosmerke obomi smermi, inde automaticky cyklistický pruh v protismere zamietajú.
Zmeniť to má nová vyhláška, ktorou ministerstvo vnútra spresňuje detaily nedávno schválenej novely zákona o cestnej premávke. Vyhláška popri podrobnostiach o vyšetrení opitých vodičov, či o skúške na autocvičisku, zavádza aj jedenásť nových dopravných značiek. Sedem z nich sa týka cyklistov.
Ministerstvo sa inšpirovalo Českom, kde väčšinu z týchto značiek zaviedli vlani.
Nové dodatkové tabuľky pod zákazom vjazdu do jednosmerky umožnia napríklad jazdu cyklistov v protismere. O umiestnení rozhodne správca cesty, teda napríklad mesto, so súhlasom dopravného inšpektorátu.
Ďalšia značka zas cyklistom umožní prechádzať križovatkou rovno aj v pravom odbočovacom pruhu, aby sa tak nemuseli riskantne preraďovať do stredu cesty.
Zmeniť sa majú aj pravidlá na priechodoch, kde bude možné na úkor predpísanej šírky chodeckej zebry vyznačiť aj priechod pre cyklistov. Dnes naň zväčša neostáva miesto a cyklisti musia pri križovaní cesty bicykel tlačiť.
Medzi autobusy
Cyklisti novinky vítajú, v mnohom zlegalizujú zaužívanú prax. Navrhujú aj iné zmeny. „Chýbajú smerové značky alebo sprístupnenie jazdných pruhov pre autobusy a taxíky aj cyklistom,“ hovorí Marián Gogola z Katedry cestnej a mestskej dopravy Žilinskej univerzity.
V hromadnej pripomienke k vyhláške tiež navrhuje zavedenie nemeckého modelu, ktorý by cyklistom umožňoval vybrať si, či pôjdu po cestičke pre cyklistov, alebo po súbežnej ceste. Dnes musí totiž cyklista využiť cyklocestu aj v prípade, ak je na nej veľa chodcov a korčuliarov.
Kamióny obišli cez značku
Vyhláška zavádza aj značku so zákazom pre kamióny nad 12 ton. Prišla potom, ako sa ministerstvám nepodarilo v parlamente presadiť celoplošný zákaz jazdy kamiónov po cestách nižších tried.
„Používať sa bude najmä na úsekoch ciest II. a III. triedy, ktoré využívajú na obchádzanie spoplatnených úsekov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy,“ hovorí Natália Hattalová z ministerstva.
Odkedy bude vyhláška platiť, je zatiaľ nejasné. Novelu, ktorú má upravovať, totiž prezident pred dvomi týždňami vrátil parlamentu a poslanci ju tak budú musieť schvaľovať znovu, pravdepodobne v septembri.