ZÜRICH. Segmentu SUV sa nesmierne darí po celom svete, pretože posed s nadhľadom imponuje stále väčšej skupine zákazníkov. No nie všetci, ktorí uprednostňujú výhľad z „prvého poschodia“, radi šoférujú veľké autá. Predovšetkým v meste, kde je s veľkými SUV problém parkovať aj manévrovať. Spojiť vyšší posed s kompaktnými rozmermi karosérie bol logický a z vývoja trhu vyplývajúci ťah.
Za ostatných 5 rokov značka Audi umiestnila na svetové trhy viac ako 500.000 vozidiel s prívlastkom Q, ale kým zareagovala na BMW a Mercedes v roku 2006 (Audi Q7), obe značky mali dávno zarobené. Tento raz poučená na príklade Volkswagen Tiguan z vlastných koncernových radov reaguje modelom Q3 oveľa skôr.
Na trh ho uvádza ako druhý v poradí po BMW X1, teda presnejšie takmer naraz s Range Roverom Evoque. Takže približne v rovnakom čase odštartujú svoju kariéru dvaja silní konkurenti, z ktorých prvý zaboduje hlavne vysokou kvalitou a dynamickým potenciálom na úrovni klasických kompaktov. Druhý jedinečným dizajnom, ale aj pozoruhodnými jazdnými vlastnosťami ako na asfalte tak aj v teréne.
Na začiatok predaja budú k dispozícii len verzie s pohonom 4x4 quattro , všetky v kombinácii s dvojlitrovými preplňovanými motormi.
Podľahol klasickým črtámDizajn Audi Q3 nie je až taký zaujímavý a originálny ako vzhľad Range Roveru Evoque. V podstate ide o ďalšiu kombináciu typických štylistických prvkov značky, zladených do novej a neopozeranej formy, ktorá má pozoruhodne nízky súčiniteľ odporu vzduchu – iba 0,32. Tvar karosérie najviac čerpá z modelov Q5 a A1.
Nás na tomto aute rušia dlhé previsy a opticky príliš mohutná predná časť, ktorú zachraňuje predĺžená a výrazne klesajúca línia strechy. Spomínané dlhé previsy najlepšie vykresľuje porovnanie vonkajších parametrov s Range Roverom Evoque.
Zatiaľ čo 5-dverový model je o 30 mm kratší než Q3, pri celkovej dĺžke 4355 mm ponúka rázvor náprav 2660 mm ( Audi len 2603 mm). Dlhé previsy sú však v tomto segmente módou. BMW X1 je napríklad ešte dlhšie (4453 mm) a rázvor má 2760 mm. Tiguan je na tom podobne.
Toto porovnanie skôr prezrádza, že všetky modely okrem Range Roveru boli stavané hlavne na asfaltovú cestu, zatiaľ čo Evoque myslí aj na terén (krátke previsy znamenajú dobré nájazdové uhly).
BMW X1 sa na túto kabínu nechytá a po čerstvej skúsenosti s Range Roverom Evoque môžeme povedať, že aj voči nemu má stále navrch.
Interiéru dominuje kvalitaNa materiáloch a vyhotovení kabíny najlepšie vidieť hierarchicky rozdiel medzi VW a Audi. Zároveň tiež rozdiel medzi Q3 a konkurenciou. Mimochodom nemecké média tvrdia, že interiér Q3 je už ochutnávkou novej generácie modelu A3 .
Jeho nový 4-ramenný športový volant, palubná doska obliehajúca vodiča aj spolujazdca so zjednodušeným stredovým ovládacím panelom natočeným k vodičovi a materiály kvalitou presahujúce svoju triedu – s tým všetkým sa vraj stretneme v novom Audi A3.
Budete hľadať polohuCelkovo je v interiéri viac miesta ako by ste vzhľadom na rozmery auta čakali. Prední pasažieri majú dostatok voľnosti v oblasti nôh aj hlavy. Za volantom si však treba chvíľu zvyknúť na trochu divný, strmší sklon tyče riadenia. Hľadanie ideálnej polohy preto môže trvať dlhšie ako v iných modeloch tejto značky.
Všetko ostatné, ovládanie navigácie, rozmiestnenie ovládacích prvkov je na tradičných miestach. Zadný priestor má už svoje limity. Po chvíli začal prekážať krátky sedák aj obmedzený priestor na kolená.
Ani nad hlavou mi neostala veľká rezerva, takže zadné sedadlá skôr zodpovedajú požiadavkám na pohodlné detské sedenie. Nehovoriac o sťaženom prístupe cez malé zadné dvere a nutnosti sa zohýnať kvôli nízkej a zvažujúcej sa streche.
Pri nastupovaní dozadu pozor na hlavu, inak si ľahko spôsobíte hrču.
Príjemným prekvapením je veľkosť batožinového priestoru. Objem 460 by málo kto čakal. Solídna je tiež jeho vnútorná šírka 1067 mm. Variabilitu zadnej časti zvyšujú delené zadné sedadlá, ktoré sa dajú pohodlne sklápať aj s nasadenými opierkami hlavy. Prepravná kapacita kufra potom vzrastie na 1365 l.
Dostane tiež voľnobežkuBenzínové motory TSI dosahujú výkon 125 a 155 kW (170 a 211 k). Slabší výrobca kombinuje so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a silnejší so 7-stupňovou dvojspojkovou automatikou S-tronic. Z naftových dvojlitrov TDI je najprv k dispozícii 130 kW (177 k), taktiež štandardne spriahnutý s automatickou prevodovkou S tronic.
Model Q3 je prvým Audi, v ktorom 7-stupňový S tronic dostal novinku v podobe funkcie voľnobežky. Tá podporuje zníženie spotreby paliva aj produkcie emisií.
Stačí si pomocou príplatkového systému regulácie jazdnej dynamiky Audi Drive Select zvoliť režim Efficiency a vždy keď vodič uvoľní nohou akcelerátor, prevodovka čiastočne odpojí pohon spôsobom porovnateľným s vyšliapnutím spojky. Tým sa obmedzí prílev výkonu na poháňané kolesá, auto doroluje na voľnobehu a zároveň klesá spotreba.
Pozor však na túto funkciu pri jazde dolu kopcom. Pokiaľ ste zvyknutí na automat a brzdenie motorom pri zjazde z kopca, rýchlejšie rozbiehajúce sa auto vplyvom voľnobehu vás môže zaskočiť. Všetky motorizácie sú štandardne vybavené systémom stop/štart s rekuperáciou brzdnej energie.
Cenník Audi Q3 (ceny s DPH)
2.0 TFSI quattro - 125 kW/170 k - 31.320 eur
2.0 TFSI quattro S tronic - 155 kW/211 k - 35.700 eur
2.0 TDI fwd - 103 kW/140 k - 29.600 eur
2.0 TDI quattro S tronic -130 kW/177 k - 36.400 eur
Neskôr príde na trh ešte známa a úspornejšia verzia naftového dvojlitra 103 kW/140 k s pohonom prednej nápravy. Na druhej strane výkonového spektra pribudne budúci rok preplňovaný päťvalec 2.5 TFSI s výkonom cez 220 kW/300 k.
Zoznam základnej výbavy je na prvý pohľad bohatý, ale chýbajú tam zásadne prvky, na ktoré sú zákazníci prémiového segmentu zvyknutí. Preto importér operatívne zareagoval uvedením akciovej ponuky Premium, ktorá za príplatok 2.960 € navyše pridáva stredovú lakťovú opierku vpredu, akustický parkovací asistent vzadu, tempomat, automatickú klimatizáciu, palubný počítač s farebným displejom, vyhrievané predné sedadlá, bi-xenónové predné svetlá, sústavu odkladacích priestorov a kvalitnejšie rádio s 10 reproduktormi.
V Španielsku Audi plánuje produkciu 100.000 kusov tohto modelového radu ročne. S rovnakým objemom počíta aj Range Rover Evoque.
Audi plánuje urobiť z Q3 globálny model, ktorý bude doma na všetkých kontinentoch. Prvým náznakom ambícii nemeckej automobilky s týmto vozidlom bola svetová premiéra Q3 na autosalóne v Šanghaji. Čína bude totiž spolu so španielskou fabrikou Seatu v Martorell druhým miestom, kde sa má Q3 vyrábať.
Jazdili SMEPrvý som skúšal naftový dvojliter s výkonom 130 kW/177 k a automatickou prevodovkou S tronic. Agregát je nielen príjemne kultivovaný, ale tiež príkladne odizolovaný od hluku aj vibrácii. Počas jazdy viac počuť hluk z obtekania karosérie vzduchom, presnejšie veľkých spätných zrkadiel než od motora. Ďalšou dobrou správou je, že motor s prevodovkou spolu výborne ladia. Automat pracuje tak intuitívne, že inú prevodovku by som k nemu ani nechcel. Jedine výkon motora sa mi nezdal byť taký presvedčivý ako udáva papier, ale to môže byť aj bezprostredným presadnutím z prototypu Q3 RS, po ktorom je každý motor slabý.
Kombinovaná spotreba testovaného nafťáku má podľa výrobcu hodnotu 5,9 l/100km. Pokiaľ pre niekoho nie je turbodiesel dostatočne kultivovaný, odporúčam vyskúšať si základný benzínový dvojliter 2.0 TSI (125 kW/170 k). Okrem toho, že je o 75 kg ľahší, čo cítiť na ovládateľnosti, je aj excelentne tichý. Vďaka dvom vyvažovacím hriadeľom s protizávažiami, otáčajúcimi sa v kľukovej skrini proti sebe. Zaberá relatívne nízko, podobne ako turbodiesel, približne od otáčok 1700 1/min a točiť sa nechá až po 7000 1/min. Jeho silnou stránkou je plynulý jednoliaty ťah v celom spektre pracovných otáčok, čo z neho robí vyvážený motor – vhodný na plachtenie sa mestom aj dynamickú jazdu v serpentínach. Výkon 125 kW/177 k každého uspokojí. Kombinovaná spotreba 7,3 l benzínu na 100 km tiež.
Audi Q3 poteší ľahkým a precíznym ovládaním, bez vplyvu hmotnosti a iných neduhov na riadenie. Vodič si vôbec neuvedomuje, že šoféruje SUV. Za volantom sa cíti ako v modeli A3 s výborným výhľadom na všetky strany. Q3 jazdí športovo a agilne, čo z neho robí dobrého služobníka na manévrovanie v meste, kde bude podľa výrobcu hlavné pole pôsobnosti novinky. Podvozok so vzperami McPherson vpredu a štvorprvkovou nápravou vzadu ochotne a s ľahkosťou mení smer. Napriek veľkému prednému previsu nedotáčavosť nedostáva takmer žiaden priestor. V zákrutách sa správa čitateľne a dlho neutrálne. Úplne súhlasím s výrobcom, že ak by mal niektorý z jeho Q modelov dostať verziu RS, tak určite Q3. Pretože toto auto sa dobre ovláda a po dynamickej stránke je najlepšie vyváženým SUV z ponuky štyroch kruhov. Aj vďaka nízkej pohotovostnej hmotnosti, ktorá vplyvom väčšieho využívania hliníka na konštrukcii začína od 1510 kg.
Len pre porovnanie VW Tiguan s menším motorom 1.4 TSI váži 1526 kg, najľahší 5-dverový Range Romer Evoque váži 1625 kg. Ľahšie od Q3 je len BMW X1 18i. O pohon 4x4 sa stará viaclamelová spojka Haldex, podobne ako v modeloch Tiguan a Audi A3. Všetky vychádzajú z jednej platformy.
(Michal Karpat)
Technické parametre vozidiel Audi Q3Motor
2.0 TFSI
2.0 TFSI
2.0 TDI
2.0 TDI
zdvihový objem [cm3]
1984
1984
1968
1968
výkon [kW/k]
125/170
155/211
103/140
130/177
pri otáčkach [1/min]
4300-6200
5000-6200
4200
4200
krútiaci moment [Nm]
280
300
320
380
pri otáčkach [1/min]
1700-4200
1800-4900
1750-2500
1750-2500
prevodovka
6M
7-st. S tronic
6M
7-st. S tronic
druh pohonu
quattro
quattro
2WD
quattro
pohotovostná hmotnosť [kg]
1510
1565
1525
1585
spotreba [l/100 km]
9,5/6,1/7,3
10,2/6,4/7,7
6,2/4,7/5,2
7,0/5,3/5,9
emisie CO2 [g/km]
174
179
138
156
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]
8,2
6,9
9,9
8,2
maximálna rýchlosť [km/h]
212
230
202
212
Rozmery
dĺžka
4385 mm
šírka
1831 mm
výška
1590 mm
rázvor náprav
2603 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu
1571/1575 mm
svetlá výška podvozka
170 mm
objem batožinového priestoru
460 litrov
Cestu redaktora hradila spoločnosť Audi