Kto sa bojí objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky?

Zodpovednosť vlastníkov alebo držiteľov za spáchanie určených priestupkov sa ešte len plánuje, no už vyvoláva protesty. Najmä u tých, ktorí si doteraz beztrestne robili na cestách, čo chceli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Je nespravodlivé, ak vás potrestajú za niečo, čo ste nespravili. Platí to aj vtedy, ak vám dajú pokutu za priestupok, ktorý spáchal niekto iný.

Ministerstvo vnútra spolu s políciou pripravujú takzvanú objektívnu zodpovednosť za dopravné priestupky. Jej princípom je myšlienka zodpovednosti vlastníka (respektíve držiteľa alebo prevádzkovateľa) vozidla pri vybraných dopravných priestupkoch, ak bude vodič neznámy. Nie všetkých priestupkoch ale len presne určených (prekročenie rýchlosti, jazda na červenú, nesprávne parkovanie a podobne). Platiť by mala niekedy budúci rok.

Objektívna zodpovednosť vyvoláva mnohé otázky a obavy.

Otázky sú na mieste, obavy sú však väčšinou neopodstatnené.

Prečítajte si o detailoch plánovanej objektívnej zodpovednosti

Vraví sa, že auto sa nepožičiava

Predovšetkým muži často hovoria, že žena a auto sa nepožičiavajú. Najmä pri aute to dodržiavajú. Veď, kto z vás, ak nie ste firma, už požičal auto cudziemu človeku? Veľa vás nebude. A ak sa tak niekedy urobili, určite ste sa poistili zmluvou pre prípadné škody.

U nefiremných áut je v drvivej väčšine prípadov vlastník, držiteľ (teda prevádzkovateľ) a vodič tou istou osobou. Protestovanie takýchto ľudí proti objektívnej zodpovednosti potom znamená iba ich snahu o zachovanie nespravodlivosti. Veď sa takto iba snažia vyhnúť zodpovednosti za porušenie dopravných pravidiel, ak polícia nebude vedieť, kto vozidlo šoféroval v čase spáchania priestupku.

Je veľa vodičov, ktorí ignorujú dopravné pravidlá a využívajú medzery v predpisoch, ktoré im umožňujú vyhnúť sa sankciám. Nevidia riziká vyplývajúce z ich jazdy, bagatelizujú možnosť vzniku dopravnej nehody, svoje schopnosti šoférovať stavajú na úroveň superhrdinov. A nech urobia čokoľvek, o obmedzení plynulosti vozidiel alebo chodcov nechcú ani len počuť. Pre nich je dôležitejšie zaparkovať auto.

Dnes sa dá pokute vyhnúť viacerými spôsobmi

„Neohrození“ vodiči vedia, že je malá pravdepodobnosť toho, aby ich policajti prichytili pri porušovaní pravidiel cestnej premávky.

Stačí si len uvedomiť, že policajt je človek a nie stroj. Limituje ho pracovný čas, množstvo použiteľnej techniky, doba potrebná na zdokumentovanie priestupku. A ani vtedy nie je isté, že sa pre zákony páchateľ priestupku nevyvlečie zo zodpovednosti.

Úsekové meranie rýchlosti

... spočíva v označení úseku senzormi a kamerami na začiatku a na konci meraného úseku. Tie potom pri vstupe a aj na výstupe z označeného miesta zaznamenajú vozidlo a jeho evidenčné číslo. Rýchlosť spočíta tak, že zistí rozdiel času vjazdu a výjazdu z meraného úseku a na základe známej vzdialenosti medzi senzormi vypočíta priemernú rýchlosť vozidla.

Po zavedení objektívnej zodpovednosti by sa ale mohla používať technika, ktorá je dnes nepoužiteľná na odhaľovanie porušovania dopravných pravidiel. Veď si len porovnajte možnosti policajta a napríklad úsekového merania rýchlosti.

Takéto meranie by mohlo fungovať nonstop a každé vozidlo, ktoré prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, by dokázalo odfotiť. Alebo kamera, ktorá by dokázala odchytiť každé auto, ktoré prešlo križovatkou na červenú. Pravdepodobnosť odhalenia takýchto priestupkov by prudko vzrástla.

Vodiči, ktorí sú zvyknutí ísť na hranu pravidiel alebo pravidlá porušovať, by si tak museli dávať pozor. Pokuta by ich totiž v opačnom prípade neminula.

Objektívnej zodpovednosti sa obávajú tí, ktorí porušujú predpisy

Práve tí, ktorí porušujú predpisy, sa dnes obávajú, že pre objektívnu zodpovednosť by už nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať hocikde, lebo by museli platiť veľa pokút.

Sú situácie, keď vlastník alebo držiteľ požičia auto príbuznému. V takýchto prípadoch si vlastník môže od príbuzného pokutu vypýtať, ak ho nebude chcieť prezradiť. Veď tým, že ho zamlčí, v podstate súhlasí s jeho protiprávnym konaním. V princípe je to to isté, ako kryť zlodeja alebo vraha.

Ani leasingové spoločnosti nebudú platiť pokuty, keďže v techničáku je ako držiteľ zapísaný ten, ktorý auto spláca. A to je znovu takmer vždy vodič. Zodpovednosť za pokutu sa potom z vlastníka prenáša na držiteľa.

Ukradnuté vozidlo treba vždy nahlásiť. A ak je vlastníkom či držiteľom vozidla firma, pokutu si môže u svojho zamestnanca „vyfakturovať“, ak ho neprezradí.

Pokute sa pri objektívnej zodpovednosti nevyhnete

Niektorí už uvažujú o tom, ako systém objektívnej zodpovednosti budú obchádzať. A to ešte ani nie je známe paragrafové znenie. Predpokladajú, že im prejde to, ak nahlásia človeka žijúceho ďaleko v cudzine. Tu si ale treba uvedomiť, že v návrhu sa počíta s kauciou, ktorá sa vlastníkovi či držiteľovi vráti až potom, keď pokutu vodič zaplatí.

Mnohým sa objektívna zodpovednosť nebude páčiť. Je to totiž nástroj, ktorý efektívne „núti“ ľudí dodržiavať určené pravidlá. Tie dopravné tu nie sú preto, aby šikanovali vodičov, ale aby cesty boli bezpečné. Drvivá väčšina dopravných nehôd by sa nestala, ak by vodiči dodržiavali dopravné predpisy. Toto ale mnohí vodiči ignorujú alebo spochybňujú, pretože pre nich je prednejšie ušetriť na ceste pár sekúnd ako riziko nehody, ktorá sa môže ale nemusí stať.

Niektorým sa nebude páčiť ani to, že už nebudú môcť počítať s tým, že policajta uplatia nižšou sumou, ako mu určil policajt.

V súvislosti s objektívnou zodpovednosťou si ešte treba uvedomiť, že vlastníci alebo držitelia vozidiel budú síce platiť pokuty za priestupky spáchané ich vozidlom, ale iba za niektoré. A nebude im pritom hroziť zákaz šoférovania tak, ako vodičom.

Niektorí politici sú nepochopiteľne proti

Je nepochopiteľné, ak politici (napríklad Gábor Gál zo strany Most-Híd) v súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti rozprávajú o policajnom štáte. Treba si položiť otázku, čo je ich úmyslom: získať hlasy voličov, ktorí porušujú zákony a kryť ich, alebo pre celú spoločnosť vytvoriť podmienky, ktoré zvýšia bezpečnosť ľudí?

Jeden z politikov, Jaroslav Baška (Smer), zdôvodnil svoj nesúhlas s objektívnou zodpovednosťou tým, že si policajti chcú takto uľahčiť prácu. Namiesto toho, aby technikou preukázali, kto priestupok skutočne spáchal. Lenže, to by muselo byť na Slovensku oveľa viac dopravných policajtov (dnes ich je cca 2000) s oveľa väčším množstvom techniky. Na to ale náš štát nemá dostatok prostriedkov. Okrem toho, prečo by malo byť zlé, ak si chce polícia uľahčiť prácu a zároveň tým pomôcť spoločnosti a spravodlivosti a nikomu pritom neublížiť?

Čo myslíte? Rozhodnú sa politici pre zachovanie súčasného stavu, ktorý nenúti vodičov dodržiavať dopravné predpisy a vystavujú tak spoločnosť riziku stoviek mŕtvych ľudí na cestách ročne? Alebo sa poučia z ostatných krajín Európy, kde zavedenie objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky výrazne zvýšilo bezpečnosť na cestách?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 744
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 484
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 952
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 278
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 824
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 494
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 448
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 292
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 818
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 467

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Niektorí ľudia majú zvláštny dar, chutí im dúha a vidia zvuky

Ak vám vonia hudba alebo zapácha nejaká situácia, zrejme máte dobrú slovnú zásobu a radi sa vyjadrujete opisne. Alebo ste synestetik a myslíte to doslovne.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop