SME
Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Kto sa bojí objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky?

Zodpovednosť vlastníkov alebo držiteľov za spáchanie určených priestupkov sa ešte len plánuje, no už vyvoláva protesty. Najmä u tých, ktorí si doteraz beztrestne robili na cestách, čo chceli.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Je nespravodlivé, ak vás potrestajú za niečo, čo ste nespravili. Platí to aj vtedy, ak vám dajú pokutu za priestupok, ktorý spáchal niekto iný.

Ministerstvo vnútra spolu s políciou pripravujú takzvanú objektívnu zodpovednosť za dopravné priestupky. Jej princípom je myšlienka zodpovednosti vlastníka (respektíve držiteľa alebo prevádzkovateľa) vozidla pri vybraných dopravných priestupkoch, ak bude vodič neznámy. Nie všetkých priestupkoch ale len presne určených (prekročenie rýchlosti, jazda na červenú, nesprávne parkovanie a podobne). Platiť by mala niekedy budúci rok.

Objektívna zodpovednosť vyvoláva mnohé otázky a obavy.

Otázky sú na mieste, obavy sú však väčšinou neopodstatnené.

Prečítajte si o detailoch plánovanej objektívnej zodpovednosti

Vraví sa, že auto sa nepožičiava

Predovšetkým muži často hovoria, že žena a auto sa nepožičiavajú. Najmä pri aute to dodržiavajú. Veď, kto z vás, ak nie ste firma, už požičal auto cudziemu človeku? Veľa vás nebude. A ak sa tak niekedy urobili, určite ste sa poistili zmluvou pre prípadné škody.

U nefiremných áut je v drvivej väčšine prípadov vlastník, držiteľ (teda prevádzkovateľ) a vodič tou istou osobou. Protestovanie takýchto ľudí proti objektívnej zodpovednosti potom znamená iba ich snahu o zachovanie nespravodlivosti. Veď sa takto iba snažia vyhnúť zodpovednosti za porušenie dopravných pravidiel, ak polícia nebude vedieť, kto vozidlo šoféroval v čase spáchania priestupku.

Je veľa vodičov, ktorí ignorujú dopravné pravidlá a využívajú medzery v predpisoch, ktoré im umožňujú vyhnúť sa sankciám. Nevidia riziká vyplývajúce z ich jazdy, bagatelizujú možnosť vzniku dopravnej nehody, svoje schopnosti šoférovať stavajú na úroveň superhrdinov. A nech urobia čokoľvek, o obmedzení plynulosti vozidiel alebo chodcov nechcú ani len počuť. Pre nich je dôležitejšie zaparkovať auto.

Dnes sa dá pokute vyhnúť viacerými spôsobmi

„Neohrození“ vodiči vedia, že je malá pravdepodobnosť toho, aby ich policajti prichytili pri porušovaní pravidiel cestnej premávky.

Stačí si len uvedomiť, že policajt je človek a nie stroj. Limituje ho pracovný čas, množstvo použiteľnej techniky, doba potrebná na zdokumentovanie priestupku. A ani vtedy nie je isté, že sa pre zákony páchateľ priestupku nevyvlečie zo zodpovednosti.

Úsekové meranie rýchlosti

... spočíva v označení úseku senzormi a kamerami na začiatku a na konci meraného úseku. Tie potom pri vstupe a aj na výstupe z označeného miesta zaznamenajú vozidlo a jeho evidenčné číslo. Rýchlosť spočíta tak, že zistí rozdiel času vjazdu a výjazdu z meraného úseku a na základe známej vzdialenosti medzi senzormi vypočíta priemernú rýchlosť vozidla.

Po zavedení objektívnej zodpovednosti by sa ale mohla používať technika, ktorá je dnes nepoužiteľná na odhaľovanie porušovania dopravných pravidiel. Veď si len porovnajte možnosti policajta a napríklad úsekového merania rýchlosti.

Takéto meranie by mohlo fungovať nonstop a každé vozidlo, ktoré prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť, by dokázalo odfotiť. Alebo kamera, ktorá by dokázala odchytiť každé auto, ktoré prešlo križovatkou na červenú. Pravdepodobnosť odhalenia takýchto priestupkov by prudko vzrástla.

Vodiči, ktorí sú zvyknutí ísť na hranu pravidiel alebo pravidlá porušovať, by si tak museli dávať pozor. Pokuta by ich totiž v opačnom prípade neminula.

Objektívnej zodpovednosti sa obávajú tí, ktorí porušujú predpisy

Práve tí, ktorí porušujú predpisy, sa dnes obávajú, že pre objektívnu zodpovednosť by už nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať hocikde, lebo by museli platiť veľa pokút.

Sú situácie, keď vlastník alebo držiteľ požičia auto príbuznému. V takýchto prípadoch si vlastník môže od príbuzného pokutu vypýtať, ak ho nebude chcieť prezradiť. Veď tým, že ho zamlčí, v podstate súhlasí s jeho protiprávnym konaním. V princípe je to to isté, ako kryť zlodeja alebo vraha.

Ani leasingové spoločnosti nebudú platiť pokuty, keďže v techničáku je ako držiteľ zapísaný ten, ktorý auto spláca. A to je znovu takmer vždy vodič. Zodpovednosť za pokutu sa potom z vlastníka prenáša na držiteľa.

Ukradnuté vozidlo treba vždy nahlásiť. A ak je vlastníkom či držiteľom vozidla firma, pokutu si môže u svojho zamestnanca „vyfakturovať“, ak ho neprezradí.

Pokute sa pri objektívnej zodpovednosti nevyhnete

Niektorí už uvažujú o tom, ako systém objektívnej zodpovednosti budú obchádzať. A to ešte ani nie je známe paragrafové znenie. Predpokladajú, že im prejde to, ak nahlásia človeka žijúceho ďaleko v cudzine. Tu si ale treba uvedomiť, že v návrhu sa počíta s kauciou, ktorá sa vlastníkovi či držiteľovi vráti až potom, keď pokutu vodič zaplatí.

Mnohým sa objektívna zodpovednosť nebude páčiť. Je to totiž nástroj, ktorý efektívne „núti“ ľudí dodržiavať určené pravidlá. Tie dopravné tu nie sú preto, aby šikanovali vodičov, ale aby cesty boli bezpečné. Drvivá väčšina dopravných nehôd by sa nestala, ak by vodiči dodržiavali dopravné predpisy. Toto ale mnohí vodiči ignorujú alebo spochybňujú, pretože pre nich je prednejšie ušetriť na ceste pár sekúnd ako riziko nehody, ktorá sa môže ale nemusí stať.

Niektorým sa nebude páčiť ani to, že už nebudú môcť počítať s tým, že policajta uplatia nižšou sumou, ako mu určil policajt.

V súvislosti s objektívnou zodpovednosťou si ešte treba uvedomiť, že vlastníci alebo držitelia vozidiel budú síce platiť pokuty za priestupky spáchané ich vozidlom, ale iba za niektoré. A nebude im pritom hroziť zákaz šoférovania tak, ako vodičom.

Niektorí politici sú nepochopiteľne proti

Je nepochopiteľné, ak politici (napríklad Gábor Gál zo strany Most-Híd) v súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti rozprávajú o policajnom štáte. Treba si položiť otázku, čo je ich úmyslom: získať hlasy voličov, ktorí porušujú zákony a kryť ich, alebo pre celú spoločnosť vytvoriť podmienky, ktoré zvýšia bezpečnosť ľudí?

Jeden z politikov, Jaroslav Baška (Smer), zdôvodnil svoj nesúhlas s objektívnou zodpovednosťou tým, že si policajti chcú takto uľahčiť prácu. Namiesto toho, aby technikou preukázali, kto priestupok skutočne spáchal. Lenže, to by muselo byť na Slovensku oveľa viac dopravných policajtov (dnes ich je cca 2000) s oveľa väčším množstvom techniky. Na to ale náš štát nemá dostatok prostriedkov. Okrem toho, prečo by malo byť zlé, ak si chce polícia uľahčiť prácu a zároveň tým pomôcť spoločnosti a spravodlivosti a nikomu pritom neublížiť?

Čo myslíte? Rozhodnú sa politici pre zachovanie súčasného stavu, ktorý nenúti vodičov dodržiavať dopravné predpisy a vystavujú tak spoločnosť riziku stoviek mŕtvych ľudí na cestách ročne? Alebo sa poučia z ostatných krajín Európy, kde zavedenie objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky výrazne zvýšilo bezpečnosť na cestách?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 956
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 109
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 207
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 607
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 383
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 656
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 326
  8. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 324
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 217
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 181
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Vláda je na postupe testovania dohodnutá, tvrdí Kollár (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 223-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 474 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Ilustračné foto.
Petra Vlhová dnes ide obrovský slalom v stredisku Kranjska Gora, sledujte zjazdové lyžovanie - 2. kolo LIVE.
Daniel Lipšic.
Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.