Pozrite si 11 z najrýchlejších pirátov ciest Slovenska, ktorých sa podarilo odchytiť policajnej Kobre v 1. polroku. Viacerí z nich jazdili nielen rýchlo, ale aj agresívne a mimoriadne nebezpečne.
Jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd na Slovensku je podľa polície prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti. Pritom na ceste do cieľa dokáže vodič ušetriť rýchlejšou jazdou v lepšom prípade niekoľko minút. Zvyčajne ho to však bude stáť peniaze navyše.
Pri vysokých rýchlostiach je spotreba vozidiel zvyčajne výrazne vyššia ako pri pomalšej jazde. Podľa stránky becep.sk vozidlo, ktoré ide 130-kou ušetrí na 200 km dlhej diaľnici 17 minút v porovnaní s tým, ak by šlo rýchlosťou 110 km/h. Dráha potrebná na zastavenie sa však zvýši až o 27 metrov, zorný uhol je pri 130 km/h minimálny a spotreba paliva sa zvýši aj o viac ako 25%.
Rýchlosť zabíja najviac
Takmer 16 % nehôd spôsobili vodiči, ktorí šli rýchlejšie, než mali. Prípady usmrtení spôsobených nedodržaním povolenej rýchlosti však tvorí až tretinu z celkového počtu usmrtených.
Príčiny dopravných nehôd v 1. polroku 2011 | Celkový počet | Počet usmrtených |
Porušenie povinnosti vodiča | 2 487 | 33 |
Nedovolená rýchlosť | 1 149 | 54 |
Porušenie povinnosti účastníka CP | 437 | 5 |
Nesprávna jazda cez križovatku | 408 | 8 |
Nesprávne otáčane a cúvanie | 390 | 2 |
Nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami | 305 | 1 |
Ostatné | 2 131 | 37 |
Spolu | 7 307 | 140 |
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Z policajných štatistík vyplýva, že aj napriek relatívne nízkemu počtu dopravných nehôd spôsobených nedodržaním povolenej rýchlosti sú následky na živote pre prirýchlu jazdu vysoké.
Rýchla jazda zhoršuje následky havárie
Na prvý pohľad je zrejmé, že čím rýchlejšie pôjdete, tým sa pravdepodobnosť zhoršenia následkov prípadnej havárie zvyšuje. Ak havarujete pri rýchlosti 20 km/h, následky na majetku, zdraví a živote budú podstatne menšie, ako keby ste havarovali pri rýchlosti 150 km/h.
Podľa stránky becep.sk je pravdepodobnosť prežitia chodca, ktorého zrazí automobil v rýchlosti 50 km/h, asi 60 %. V rýchlosti 60 km/h má len 25-percentnú šancu na prežitie. Pri rýchlostiach nad 80 km/h je šanca na prežitie chodca prakticky nulová.
Napriek všetkým známym faktom mnohí vodiči ignorujú najvyššie povolené rýchlosti. Sami seba presviedčajú, že jazdiť rýchlo na cestách nie je nebezpečné, lebo sa im zatiaľ nikdy nič nestalo.
Zvykli sme si jazdiť rýchlo napriek riziku
Na Slovensku platí nepísané pravidlo o rýchlosti jazdy. Smie sa jazdiť najvyššou povolenou rýchlosťou a nikto vám nebude nadávať, ak pôjdete rýchlejšie. Ak ale spomalíte, budú vás preklínať, lebo zdržíte ostatných. Prekračovanie povolených rýchlostí je bežné, niekedy sa dokonca zdá, akoby to spoločnosť vyžadovala napriek zrejmým rizikám.
Málokoho v obci uvidíte jazdiť 50-kou alebo pomalšie, mimo obce mimo diaľnice nie je výnimočná 100-ka a na diaľniciach ísť 130 km/h je pre niektorých zdržujúce.
Rýchlou jazdou pritom nikdy nezískate toľko, koľko toho môžete stratiť.
11 pirátov ciest
Podľa štatistík, špeciálne dopravné oddelenie dopravnej polície, takzvaná Kobra, ktorá odchytáva najmä najnebezpečnejších pirátov ciest, udelila v prvom polroku 2 677 pokút za prekročenie najvyššej povolenej rýchlosti. V priemere tak denne ulovia policajti z Kobry 14 rýchlostných priestupkov.
Len pre zaujímavosť, v prvom polroku vybrala Kobra na pokutách celkovo 830 tisíc eur, čo je v priemere na priestupok približne 300 eur. Zadržali 950 vodičských preukazov (cca 5 denne, prevažne za insolventnosť).
V nasledujúcom videu uvidíte zostrih z výberu (z 1. polroku) najrýchlejších pirátov ciest. Všetci z nich priestupok priznali a policajti im na mieste uložili najvyššiu možnú blokovú pokutu: 650 €. Väčšina z nich zaplatila. Niektorí ale peniaze pri sebe nemali a tak im policajti zadržali vodičský preukaz do zaplatenia pokuty.
Deň, čas | Miesto | Povolená rýchlosť (km/h) | Prekročenie rýchlosti o (km/h) | Vozidlo | Vek vodiča |
O B E C | |||||
9.3.2011, 22:40 | Bratislava, Vajnorská – Trnavské mýto | 50 | 49, 71 | Honda Legend | 38 |
11.6.2011, 16:54 | Košice - Seňa | 50 | 72 | Volvo | 46 |
12.6.2011, 20:36 | Žilina | 50 | 50, 65, 71 | Opel Calibra | 27 |
D I A Ľ N I C A / R Ý C H L O S T N Á C E S T A | |||||
23.3.2011, 11:27 | D1 Bratislava - Trnava | 110 | 96, 104, 95 | BMW 7 | 47 |
24.3.2011, 21:55 | D1 Bratislava - Trnava | 110 | 95 | Volkswagen Passat | 35 |
1.5.2011, 13:42 | D1 Poprad | 130 | 53, 71, 86, 94, 101 | Bentley | 38 |
C E S T A M I M O O B C E | |||||
1.4.2011, 18:17 | I/61 | 90 | 78, 88 | Mercedes | 46 |
6.4.2011, 8:59 | I/63 (Dunajská Streda) | 90 | 71, 68, 81 | BMW 3 | 32 |
11.6.2011, 13:28 | I/50 | 90 | 47, 62, 71 | Mercedes | 40 |
11.6.2011, 14:02 | I/50 | 90 | 54, 66, 74 | BMW 5 | 40 |
11.6.2011, 14:59 | I/50 | 90 | 54, 70 | BMW X6 | 47 |
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.