SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Desatina ľudí na cestách zahynie na motorke

Za úmrtia motorkárov môže najmä zlý výstroj a nepozornosť vodičov áut.

Tento rok zomrelo na cestách už sedemnásť motocyklistov.Tento rok zomrelo na cestách už sedemnásť motocyklistov. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Hoci motorky tvoria na našich cestách iba štyri percentá motorových vozidiel, každá desiata obeť smrteľnej havárie sedela na motorke. Polícia včera upozornila, že tento rok zahynulo už 17 motorkárov, 11 z nich nehodu zavinilo. Vlani zomrelo na motorkách 26 ľudí.

Prezident Slovenskej motocyklovej federácie Peter Smižík hovorí, že napriek nárastu motocyklov v posledných rokoch si na nich slovenskí vodiči stále nezvykli.

Nehody
  • nehôd spolu: 8584
  • motorkári ich zavinili: 174
  • z toho v obci: 108
  • pod vplyvom alkoholu: 29
  • usmrtení pri nehodách s účasťou motocyklov: 17
  • ťažko zranení: 64
  • ľahko zranení: 97

„Najmä starší vodiči nevedia odhadnúť výkon a zrýchlenie motocyklov, čo často vedie k tragickým nehodám,“ vraví. „Na druhej strane niektorí mladí motorkári na silných strojoch majú tendenciu napodobňovať kúsky z akčných filmov, nezriedka podceňujú aj výstroj.“ Rifle, sandále a holé ruky patria podľa neho najmä na vidieku stále k bežnej výbave.

Potvrdzuje to aj minulotýždňový prípad od Myjavy, kde 24-ročný mladík na terénnej motorke narazil do 19-ročného vodiča na Jawe 350.

„Obaja jazdili na vyradených motocykloch, po neosvetlenom úseku cesty, bez zapnutých svetiel a bez ochranných prílb,“ hovorí Denisa Baloghová z policajného prezídia. Nehoda si vyžiadala jedno ťažké zranenie.

Odfotili ste dopravný priestupok? Vložte ho do mapy medzi ostatné

Treba sa vystrojiť

Polícia varuje motorkárov, že ich výstroj často rozhoduje, či sa nehoda skončí smrťou, alebo len ťažkým zranením. „Dvaja motorkári prišli vlani o život práve preto, že jazdili bez ochrannej prilby,“ vraví Baloghová.

Celkovo sú však motocyklisti podľa Smižíka pripravení lepšie ako v minulosti. „Spočiatku, keď sa motorky najmä dovážali, nebola pre ne pripravená servisná sieť a často neboli v stopercentnom stave. To sa mení,“ hovorí.

Rizikové križovatky

Polícia dnes eviduje 91-tisíc motoriek, dvakrát viac než pred siedmimi rokmi.

Od tohto leta si môžu motocyklisti vyskúšať reakcie v krízových situáciách na cvičisku Centra bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni. Riaditeľ výcviku Milan Troška hovorí, že motorkári sú ohrození najmä na križovatkách. „Vodiči osobných áut často podcenia ich rýchlosť a spriečia im cestu, motorkári zas majú problém s brzdnou dráhou.“ Tá je pri motorkách podstatne dlhšia ako pri autách.

Motorkári sú zraniteľnejší aj nedbanlivosťou iných. V piatok na ňu doplatil 55-ročný český vodič na Harley Davidsone. Zahynul na diaľnici D2 neďaleko Malaciek potom, ako ho zasiahol neupevnený klin z pred ním jazdiaceho vozidla.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 577
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 743
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 426
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 380
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 822
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 050
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 504
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 447
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 227
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N