BRATISLAVA. Hoci motorky tvoria na našich cestách iba štyri percentá motorových vozidiel, každá desiata obeť smrteľnej havárie sedela na motorke. Polícia včera upozornila, že tento rok zahynulo už 17 motorkárov, 11 z nich nehodu zavinilo. Vlani zomrelo na motorkách 26 ľudí.
Prezident Slovenskej motocyklovej federácie Peter Smižík hovorí, že napriek nárastu motocyklov v posledných rokoch si na nich slovenskí vodiči stále nezvykli.
Nehody nehôd spolu: 8584 motorkári ich zavinili: 174 z toho v obci: 108 pod vplyvom alkoholu: 29 usmrtení pri nehodách s účasťou motocyklov: 17 ťažko zranení: 64 ľahko zranení: 97
„Najmä starší vodiči nevedia odhadnúť výkon a zrýchlenie motocyklov, čo často vedie k tragickým nehodám,“ vraví. „Na druhej strane niektorí mladí motorkári na silných strojoch majú tendenciu napodobňovať kúsky z akčných filmov, nezriedka podceňujú aj výstroj.“ Rifle, sandále a holé ruky patria podľa neho najmä na vidieku stále k bežnej výbave.
Potvrdzuje to aj minulotýždňový prípad od Myjavy, kde 24-ročný mladík na terénnej motorke narazil do 19-ročného vodiča na Jawe 350.
„Obaja jazdili na vyradených motocykloch, po neosvetlenom úseku cesty, bez zapnutých svetiel a bez ochranných prílb,“ hovorí Denisa Baloghová z policajného prezídia. Nehoda si vyžiadala jedno ťažké zranenie.
Odfotili ste dopravný priestupok? Vložte ho do mapy medzi ostatné
Treba sa vystrojiť Polícia varuje motorkárov, že ich výstroj často rozhoduje, či sa nehoda skončí smrťou, alebo len ťažkým zranením. „Dvaja motorkári prišli vlani o život práve preto, že jazdili bez ochrannej prilby,“ vraví Baloghová.
Celkovo sú však motocyklisti podľa Smižíka pripravení lepšie ako v minulosti. „Spočiatku, keď sa motorky najmä dovážali, nebola pre ne pripravená servisná sieť a často neboli v stopercentnom stave. To sa mení,“ hovorí.
Rizikové križovatky Polícia dnes eviduje 91-tisíc motoriek, dvakrát viac než pred siedmimi rokmi.
Od tohto leta si môžu motocyklisti vyskúšať reakcie v krízových situáciách na cvičisku Centra bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni. Riaditeľ výcviku Milan Troška hovorí, že motorkári sú ohrození najmä na križovatkách. „Vodiči osobných áut často podcenia ich rýchlosť a spriečia im cestu, motorkári zas majú problém s brzdnou dráhou.“ Tá je pri motorkách podstatne dlhšia ako pri autách.
Motorkári sú zraniteľnejší aj nedbanlivosťou iných. V piatok na ňu doplatil 55-ročný český vodič na Harley Davidsone. Zahynul na diaľnici D2 neďaleko Malaciek potom, ako ho zasiahol neupevnený klin z pred ním jazdiaceho vozidla.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.