Semafor uberá vodičov o minútu

Mnohí vodiči sa sťažujú na semafory. Najmä ak sú križovatky riadené svetelnou signalizáciou miestom, kde sa začína kolóna. Niekedy stačí iba zmeniť dobu, počas ktorej bude svietiť zelená.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak si myslíte, že semafory viac škodia plynulosti premávky ako pomáhajú, treba sa obrátiť na správcu komunikácie, prípadne na dopravný inšpektorát.

Ladislav: "Každý smer je púšťaný výhradne samostatne (šípkové semafory). Dokonca, aj keď smerom von z Bratislavy autá odbočujú vľavo na Vajnory, semafor automaticky pustí oproti idúci smer vľavo do sadu (toto je asi 5 áut za hodinu) a zastaví smer idúci z Bratislavy von rovno, aj keď tam nestojí žiadne auto. Rovnako púšťa samostatne autá idúce zo sadu alebo autá idúce od Vajnor a tým pádom všetky ostatné smery stoja.

Samozrejme, aj odbočovanie vpravo smerom do Bratislavy je riadené semaforom, aj keď si myslím, že by stačilo osadiť značku Daj prednosť v jazde. Mám pocit, že v niektorých krajinách sa vpravo môže odbočiť aj na červenú, ak dá vodič prednosť v jazde.

Semafor je pustený stále. Myslím, že len v noci (tzn. od 22 do 4-5 asi) je vypnutý. Je to naozaj veľmi iritujúce, keď ide kopec áut ráno do Bratislavy a už z diaľky vidieť, že stojí len jedno auto na každej strane (od sadu a smerom von z Bratislavy odbočuje na Vajnory vľavo), čo znamená aspoň 1-2minútové zdržanie, a veľmi zbytočné zdržanie."

Križovatka, o ktorej nám Ladislav napísal, má tvar písmena X a je riadená semaformi. Najviac áut ňou prechádza v smere z Bratislavy do Senca a opačne. To je aj dôvod, prečo tam musia byť semafory.

Bez semaforov by vodiči z vedľajších ciest mali v špičke problém

V prípade, že by križovatka nebola riadená svetelnou signalizáciou, ale prednosti by tam určovali dopravné značky, vodiči idúci od Vajnor alebo zo sadu by mali problém sa dostať v čase dopravnej špičky na hlavnú cestu. To isté by platilo pre vozidlá, ktoré by odbočovali z hlavnej vľavo.

Bez semaforov by síce vodičom na hlavnom ťahu zo Senca do Bratislavy trochu pomohli, ale veľmi by znepríjemnili život vodičom idúcich cez križovatku inými smermi.

Na to, aby semafory mali v opísanej križovatke zmysel, musia byť nastavené jedným z dvoch spôsobov alebo ich kombináciou:

  1. púšťajú autá iba z jedného príjazdu do križovatky všetkými smermi, alebo
  2. púšťajú vozidlá z protiľahlých vjazdov do križovatky - samostatne vozidlá odbočujúce vľavo a samostatne idúce rovno spolu s tými, čo odbočujú vpravo.

V závislosti od zvoleného spôsobu sa potom použijú aj typy signálov - plné svetlá alebo šípky.

Dôležitá je doba svietenia zelenej

To, akým spôsobom semafor v danom mieste púšťa vozidlá cez križovatku, nie je až tak dôležité. Podstatný je interval trvania zelenej. Kompetentní by možno mohli zvážiť nastavenie doby, ktorú majú pri prejazde k dispozícii vozidlá z ciest pripájajúcich sa k hlavnému ťahu.

Ďalšou možnosťou je použiť semafory, ktoré dokážu samé zistiť, kde čakajú v križovatke autá a podľa toho zapínať zelenú. Dokážu tak zvýšiť prejazdnosť križovatky a skrátiť čakaciu dobu na nej. Takáto križovatka si však vyžaduje investície.

Ideálnym riešením by však bolo, ak by v smere do Senca a opačne pribudli nové plnohodnotné jazdné pruhy tak, aby sa vjazd či výjazd do Bratislavy nestával úzkym hrdlom cestnej premávky. Toto platí aj pre východné a západné vjazdy do hlavného mesta (respektíve výjazdy).

Kým sa ale situácia s cestami nezmení, budeme sa musieť spoľahnúť len na finančne nenáročné opatrenia.

Veľa času neušetríte, ale možno upozorníte na problém

Ladislav sa sťažoval najmä preto, že k zdržaniu v dopravných zápchach prispieva minútové čakanie pre zelenú z bočných smerov. Otázne je, či je takto nastavená zelená skutočne tak veľký problém pre vodičov idúcich po hlavnom ťahu.

Skrátenie doby trvania zelenej pre vozidlá idúce z Vajnor alebo zo sadu dokáže ušetriť vodičom na hlavnej najviac niekoľko desiatok sekúnd. Dopravné zápchy v špičkách to neodstráni a nepomôže to teda ani plynulosti a ani psychickému stavu vodičov, ktorí sú nervózni z čakania v kolónach.

Napriek tomu nie na škodu veci, ak sa na podnet motoristov pozrú kompetentní napríklad aj na nastavenie semaforov. Aj tie majú na starosti správcovia komunikácie. S prípadným problémom sa môžte obrátiť aj na dopravný inšpektorát, ktorý spolurozhoduje o dopravnom značení a dopravnej signalizácii.

Kompetentní by mali následne zvážiť všetky dostupné informácie a dopracovať sa k výsledku, ktorý by mal pomôcť bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 719
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 588
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 054
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 490
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 578
  6. Splnený sen 2 243
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 933
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 182
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 128
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 034

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

TECH

Microsoft vydal veľkú aktualizáciu pre Windows. Pozrite si novinky

???????Je zadarmo pre všetkých používateľov Windows 10.

Neprehliadnite tiež

Jazdené auto sa samo nepredá. Ako mu pomôcť

Atraktivitu auta môžete zvýšiť už za pár eur.

Volvo spúšťa značku športových áut Polestar, prvý model je hybrid

Športový hybrid Polestar 1 prichádza s výkonom 600 koní a karbónovou karosériou.

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.