Semafor uberá vodičov o minútu

Mnohí vodiči sa sťažujú na semafory. Najmä ak sú križovatky riadené svetelnou signalizáciou miestom, kde sa začína kolóna. Niekedy stačí iba zmeniť dobu, počas ktorej bude svietiť zelená.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak si myslíte, že semafory viac škodia plynulosti premávky ako pomáhajú, treba sa obrátiť na správcu komunikácie, prípadne na dopravný inšpektorát.

Ladislav: "Každý smer je púšťaný výhradne samostatne (šípkové semafory). Dokonca, aj keď smerom von z Bratislavy autá odbočujú vľavo na Vajnory, semafor automaticky pustí oproti idúci smer vľavo do sadu (toto je asi 5 áut za hodinu) a zastaví smer idúci z Bratislavy von rovno, aj keď tam nestojí žiadne auto. Rovnako púšťa samostatne autá idúce zo sadu alebo autá idúce od Vajnor a tým pádom všetky ostatné smery stoja.

Samozrejme, aj odbočovanie vpravo smerom do Bratislavy je riadené semaforom, aj keď si myslím, že by stačilo osadiť značku Daj prednosť v jazde. Mám pocit, že v niektorých krajinách sa vpravo môže odbočiť aj na červenú, ak dá vodič prednosť v jazde.

Semafor je pustený stále. Myslím, že len v noci (tzn. od 22 do 4-5 asi) je vypnutý. Je to naozaj veľmi iritujúce, keď ide kopec áut ráno do Bratislavy a už z diaľky vidieť, že stojí len jedno auto na každej strane (od sadu a smerom von z Bratislavy odbočuje na Vajnory vľavo), čo znamená aspoň 1-2minútové zdržanie, a veľmi zbytočné zdržanie."

Križovatka, o ktorej nám Ladislav napísal, má tvar písmena X a je riadená semaformi. Najviac áut ňou prechádza v smere z Bratislavy do Senca a opačne. To je aj dôvod, prečo tam musia byť semafory.

Bez semaforov by vodiči z vedľajších ciest mali v špičke problém

V prípade, že by križovatka nebola riadená svetelnou signalizáciou, ale prednosti by tam určovali dopravné značky, vodiči idúci od Vajnor alebo zo sadu by mali problém sa dostať v čase dopravnej špičky na hlavnú cestu. To isté by platilo pre vozidlá, ktoré by odbočovali z hlavnej vľavo.

Bez semaforov by síce vodičom na hlavnom ťahu zo Senca do Bratislavy trochu pomohli, ale veľmi by znepríjemnili život vodičom idúcich cez križovatku inými smermi.

Na to, aby semafory mali v opísanej križovatke zmysel, musia byť nastavené jedným z dvoch spôsobov alebo ich kombináciou:

  1. púšťajú autá iba z jedného príjazdu do križovatky všetkými smermi, alebo
  2. púšťajú vozidlá z protiľahlých vjazdov do križovatky - samostatne vozidlá odbočujúce vľavo a samostatne idúce rovno spolu s tými, čo odbočujú vpravo.

V závislosti od zvoleného spôsobu sa potom použijú aj typy signálov - plné svetlá alebo šípky.

Dôležitá je doba svietenia zelenej

To, akým spôsobom semafor v danom mieste púšťa vozidlá cez križovatku, nie je až tak dôležité. Podstatný je interval trvania zelenej. Kompetentní by možno mohli zvážiť nastavenie doby, ktorú majú pri prejazde k dispozícii vozidlá z ciest pripájajúcich sa k hlavnému ťahu.

Ďalšou možnosťou je použiť semafory, ktoré dokážu samé zistiť, kde čakajú v križovatke autá a podľa toho zapínať zelenú. Dokážu tak zvýšiť prejazdnosť križovatky a skrátiť čakaciu dobu na nej. Takáto križovatka si však vyžaduje investície.

Ideálnym riešením by však bolo, ak by v smere do Senca a opačne pribudli nové plnohodnotné jazdné pruhy tak, aby sa vjazd či výjazd do Bratislavy nestával úzkym hrdlom cestnej premávky. Toto platí aj pre východné a západné vjazdy do hlavného mesta (respektíve výjazdy).

Kým sa ale situácia s cestami nezmení, budeme sa musieť spoľahnúť len na finančne nenáročné opatrenia.

Veľa času neušetríte, ale možno upozorníte na problém

Ladislav sa sťažoval najmä preto, že k zdržaniu v dopravných zápchach prispieva minútové čakanie pre zelenú z bočných smerov. Otázne je, či je takto nastavená zelená skutočne tak veľký problém pre vodičov idúcich po hlavnom ťahu.

Skrátenie doby trvania zelenej pre vozidlá idúce z Vajnor alebo zo sadu dokáže ušetriť vodičom na hlavnej najviac niekoľko desiatok sekúnd. Dopravné zápchy v špičkách to neodstráni a nepomôže to teda ani plynulosti a ani psychickému stavu vodičov, ktorí sú nervózni z čakania v kolónach.

Napriek tomu nie na škodu veci, ak sa na podnet motoristov pozrú kompetentní napríklad aj na nastavenie semaforov. Aj tie majú na starosti správcovia komunikácie. S prípadným problémom sa môžte obrátiť aj na dopravný inšpektorát, ktorý spolurozhoduje o dopravnom značení a dopravnej signalizácii.

Kompetentní by mali následne zvážiť všetky dostupné informácie a dopracovať sa k výsledku, ktorý by mal pomôcť bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. Košice otvorili prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  7. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  8. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  1. Košice otvorili prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  2. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  8. Za palivo Shell BMW domov
  9. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  10. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 387
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 360
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 068
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 647
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 11 117
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 255
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 150
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 868
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 737
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 487

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prezident vymenoval Sakovú, tá pred novinármi stále uteká

Organizátori protestov novej ministerke Denise Sakovej vyčítajú blízkosť k bývalému ministrovi Robertovi Kaliňákovi.

DOMOV

Do rekreačného sídla papalášov politici už takmer nechodia

V Častej–Papierničke boli vlani ubytovaní len dvaja poslanci.

DOMOV

Z armády odchádza na protest skúsený generál

Generálporučík Macko je jediný Slovák, ktorý riadil základňu NATO.

Neprehliadnite tiež

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.

Škoda predstavila ďalšie SUV. Volá sa Kamiq a na našich cestách ho nestretnete

Auto je trochu dlhšie ako európsky Karoq a má cieliť na mladšiu klientelu.

Zviera v aute nesmie nikoho ohroziť, inak vodič riskuje pokutu

Ako prevážať psa v aute, aby ste nedostali pokutu?