Semafor uberá vodičov o minútu

Mnohí vodiči sa sťažujú na semafory. Najmä ak sú križovatky riadené svetelnou signalizáciou miestom, kde sa začína kolóna. Niekedy stačí iba zmeniť dobu, počas ktorej bude svietiť zelená.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak si myslíte, že semafory viac škodia plynulosti premávky ako pomáhajú, treba sa obrátiť na správcu komunikácie, prípadne na dopravný inšpektorát.

Ladislav: "Každý smer je púšťaný výhradne samostatne (šípkové semafory). Dokonca, aj keď smerom von z Bratislavy autá odbočujú vľavo na Vajnory, semafor automaticky pustí oproti idúci smer vľavo do sadu (toto je asi 5 áut za hodinu) a zastaví smer idúci z Bratislavy von rovno, aj keď tam nestojí žiadne auto. Rovnako púšťa samostatne autá idúce zo sadu alebo autá idúce od Vajnor a tým pádom všetky ostatné smery stoja.

Samozrejme, aj odbočovanie vpravo smerom do Bratislavy je riadené semaforom, aj keď si myslím, že by stačilo osadiť značku Daj prednosť v jazde. Mám pocit, že v niektorých krajinách sa vpravo môže odbočiť aj na červenú, ak dá vodič prednosť v jazde.

Semafor je pustený stále. Myslím, že len v noci (tzn. od 22 do 4-5 asi) je vypnutý. Je to naozaj veľmi iritujúce, keď ide kopec áut ráno do Bratislavy a už z diaľky vidieť, že stojí len jedno auto na každej strane (od sadu a smerom von z Bratislavy odbočuje na Vajnory vľavo), čo znamená aspoň 1-2minútové zdržanie, a veľmi zbytočné zdržanie."

Križovatka, o ktorej nám Ladislav napísal, má tvar písmena X a je riadená semaformi. Najviac áut ňou prechádza v smere z Bratislavy do Senca a opačne. To je aj dôvod, prečo tam musia byť semafory.

Bez semaforov by vodiči z vedľajších ciest mali v špičke problém

V prípade, že by križovatka nebola riadená svetelnou signalizáciou, ale prednosti by tam určovali dopravné značky, vodiči idúci od Vajnor alebo zo sadu by mali problém sa dostať v čase dopravnej špičky na hlavnú cestu. To isté by platilo pre vozidlá, ktoré by odbočovali z hlavnej vľavo.

Bez semaforov by síce vodičom na hlavnom ťahu zo Senca do Bratislavy trochu pomohli, ale veľmi by znepríjemnili život vodičom idúcich cez križovatku inými smermi.

Na to, aby semafory mali v opísanej križovatke zmysel, musia byť nastavené jedným z dvoch spôsobov alebo ich kombináciou:

  1. púšťajú autá iba z jedného príjazdu do križovatky všetkými smermi, alebo
  2. púšťajú vozidlá z protiľahlých vjazdov do križovatky - samostatne vozidlá odbočujúce vľavo a samostatne idúce rovno spolu s tými, čo odbočujú vpravo.

V závislosti od zvoleného spôsobu sa potom použijú aj typy signálov - plné svetlá alebo šípky.

Dôležitá je doba svietenia zelenej

To, akým spôsobom semafor v danom mieste púšťa vozidlá cez križovatku, nie je až tak dôležité. Podstatný je interval trvania zelenej. Kompetentní by možno mohli zvážiť nastavenie doby, ktorú majú pri prejazde k dispozícii vozidlá z ciest pripájajúcich sa k hlavnému ťahu.

Ďalšou možnosťou je použiť semafory, ktoré dokážu samé zistiť, kde čakajú v križovatke autá a podľa toho zapínať zelenú. Dokážu tak zvýšiť prejazdnosť križovatky a skrátiť čakaciu dobu na nej. Takáto križovatka si však vyžaduje investície.

Ideálnym riešením by však bolo, ak by v smere do Senca a opačne pribudli nové plnohodnotné jazdné pruhy tak, aby sa vjazd či výjazd do Bratislavy nestával úzkym hrdlom cestnej premávky. Toto platí aj pre východné a západné vjazdy do hlavného mesta (respektíve výjazdy).

Kým sa ale situácia s cestami nezmení, budeme sa musieť spoľahnúť len na finančne nenáročné opatrenia.

Veľa času neušetríte, ale možno upozorníte na problém

Ladislav sa sťažoval najmä preto, že k zdržaniu v dopravných zápchach prispieva minútové čakanie pre zelenú z bočných smerov. Otázne je, či je takto nastavená zelená skutočne tak veľký problém pre vodičov idúcich po hlavnom ťahu.

Skrátenie doby trvania zelenej pre vozidlá idúce z Vajnor alebo zo sadu dokáže ušetriť vodičom na hlavnej najviac niekoľko desiatok sekúnd. Dopravné zápchy v špičkách to neodstráni a nepomôže to teda ani plynulosti a ani psychickému stavu vodičov, ktorí sú nervózni z čakania v kolónach.

Napriek tomu nie na škodu veci, ak sa na podnet motoristov pozrú kompetentní napríklad aj na nastavenie semaforov. Aj tie majú na starosti správcovia komunikácie. S prípadným problémom sa môžte obrátiť aj na dopravný inšpektorát, ktorý spolurozhoduje o dopravnom značení a dopravnej signalizácii.

Kompetentní by mali následne zvážiť všetky dostupné informácie a dopracovať sa k výsledku, ktorý by mal pomôcť bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 359
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 121
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 876
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 3 029
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 379
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 152
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 147
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 044
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 600
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 481

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Galkova kauza odpočúvania sa vlečie už šesť rokov, zatiaľ bez výsledku

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

EKONOMIKA

Ako sa menila najmodernejšia stanica na Slovensku

Predchádzajúca stanica bola otvorená v 80. rokoch a nikdy nebola dokončená.

Neprehliadnite tiež

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.