Semafor uberá vodičov o minútu

Mnohí vodiči sa sťažujú na semafory. Najmä ak sú križovatky riadené svetelnou signalizáciou miestom, kde sa začína kolóna. Niekedy stačí iba zmeniť dobu, počas ktorej bude svietiť zelená.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak si myslíte, že semafory viac škodia plynulosti premávky ako pomáhajú, treba sa obrátiť na správcu komunikácie, prípadne na dopravný inšpektorát.

Ladislav: "Každý smer je púšťaný výhradne samostatne (šípkové semafory). Dokonca, aj keď smerom von z Bratislavy autá odbočujú vľavo na Vajnory, semafor automaticky pustí oproti idúci smer vľavo do sadu (toto je asi 5 áut za hodinu) a zastaví smer idúci z Bratislavy von rovno, aj keď tam nestojí žiadne auto. Rovnako púšťa samostatne autá idúce zo sadu alebo autá idúce od Vajnor a tým pádom všetky ostatné smery stoja.

Samozrejme, aj odbočovanie vpravo smerom do Bratislavy je riadené semaforom, aj keď si myslím, že by stačilo osadiť značku Daj prednosť v jazde. Mám pocit, že v niektorých krajinách sa vpravo môže odbočiť aj na červenú, ak dá vodič prednosť v jazde.

Semafor je pustený stále. Myslím, že len v noci (tzn. od 22 do 4-5 asi) je vypnutý. Je to naozaj veľmi iritujúce, keď ide kopec áut ráno do Bratislavy a už z diaľky vidieť, že stojí len jedno auto na každej strane (od sadu a smerom von z Bratislavy odbočuje na Vajnory vľavo), čo znamená aspoň 1-2minútové zdržanie, a veľmi zbytočné zdržanie."

Križovatka, o ktorej nám Ladislav napísal, má tvar písmena X a je riadená semaformi. Najviac áut ňou prechádza v smere z Bratislavy do Senca a opačne. To je aj dôvod, prečo tam musia byť semafory.

Bez semaforov by vodiči z vedľajších ciest mali v špičke problém

V prípade, že by križovatka nebola riadená svetelnou signalizáciou, ale prednosti by tam určovali dopravné značky, vodiči idúci od Vajnor alebo zo sadu by mali problém sa dostať v čase dopravnej špičky na hlavnú cestu. To isté by platilo pre vozidlá, ktoré by odbočovali z hlavnej vľavo.

Bez semaforov by síce vodičom na hlavnom ťahu zo Senca do Bratislavy trochu pomohli, ale veľmi by znepríjemnili život vodičom idúcich cez križovatku inými smermi.

Na to, aby semafory mali v opísanej križovatke zmysel, musia byť nastavené jedným z dvoch spôsobov alebo ich kombináciou:

  1. púšťajú autá iba z jedného príjazdu do križovatky všetkými smermi, alebo
  2. púšťajú vozidlá z protiľahlých vjazdov do križovatky - samostatne vozidlá odbočujúce vľavo a samostatne idúce rovno spolu s tými, čo odbočujú vpravo.

V závislosti od zvoleného spôsobu sa potom použijú aj typy signálov - plné svetlá alebo šípky.

Dôležitá je doba svietenia zelenej

To, akým spôsobom semafor v danom mieste púšťa vozidlá cez križovatku, nie je až tak dôležité. Podstatný je interval trvania zelenej. Kompetentní by možno mohli zvážiť nastavenie doby, ktorú majú pri prejazde k dispozícii vozidlá z ciest pripájajúcich sa k hlavnému ťahu.

Ďalšou možnosťou je použiť semafory, ktoré dokážu samé zistiť, kde čakajú v križovatke autá a podľa toho zapínať zelenú. Dokážu tak zvýšiť prejazdnosť križovatky a skrátiť čakaciu dobu na nej. Takáto križovatka si však vyžaduje investície.

Ideálnym riešením by však bolo, ak by v smere do Senca a opačne pribudli nové plnohodnotné jazdné pruhy tak, aby sa vjazd či výjazd do Bratislavy nestával úzkym hrdlom cestnej premávky. Toto platí aj pre východné a západné vjazdy do hlavného mesta (respektíve výjazdy).

Kým sa ale situácia s cestami nezmení, budeme sa musieť spoľahnúť len na finančne nenáročné opatrenia.

Veľa času neušetríte, ale možno upozorníte na problém

Ladislav sa sťažoval najmä preto, že k zdržaniu v dopravných zápchach prispieva minútové čakanie pre zelenú z bočných smerov. Otázne je, či je takto nastavená zelená skutočne tak veľký problém pre vodičov idúcich po hlavnom ťahu.

Skrátenie doby trvania zelenej pre vozidlá idúce z Vajnor alebo zo sadu dokáže ušetriť vodičom na hlavnej najviac niekoľko desiatok sekúnd. Dopravné zápchy v špičkách to neodstráni a nepomôže to teda ani plynulosti a ani psychickému stavu vodičov, ktorí sú nervózni z čakania v kolónach.

Napriek tomu nie na škodu veci, ak sa na podnet motoristov pozrú kompetentní napríklad aj na nastavenie semaforov. Aj tie majú na starosti správcovia komunikácie. S prípadným problémom sa môžte obrátiť aj na dopravný inšpektorát, ktorý spolurozhoduje o dopravnom značení a dopravnej signalizácii.

Kompetentní by mali následne zvážiť všetky dostupné informácie a dopracovať sa k výsledku, ktorý by mal pomôcť bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 749
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 190
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 351
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 164
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 575
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 489
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 808
  8. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 4 754
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 887
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 015

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop