SME
Štvrtok, 9. február, 2023 | Meniny má Zdenko

Semafor uberá vodičov o minútu

Mnohí vodiči sa sťažujú na semafory. Najmä ak sú križovatky riadené svetelnou signalizáciou miestom, kde sa začína kolóna. Niekedy stačí iba zmeniť dobu, počas ktorej bude svietiť zelená.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ak si myslíte, že semafory viac škodia plynulosti premávky ako pomáhajú, treba sa obrátiť na správcu komunikácie, prípadne na dopravný inšpektorát.

Ladislav: "Každý smer je púšťaný výhradne samostatne (šípkové semafory). Dokonca, aj keď smerom von z Bratislavy autá odbočujú vľavo na Vajnory, semafor automaticky pustí oproti idúci smer vľavo do sadu (toto je asi 5 áut za hodinu) a zastaví smer idúci z Bratislavy von rovno, aj keď tam nestojí žiadne auto. Rovnako púšťa samostatne autá idúce zo sadu alebo autá idúce od Vajnor a tým pádom všetky ostatné smery stoja.

Samozrejme, aj odbočovanie vpravo smerom do Bratislavy je riadené semaforom, aj keď si myslím, že by stačilo osadiť značku Daj prednosť v jazde. Mám pocit, že v niektorých krajinách sa vpravo môže odbočiť aj na červenú, ak dá vodič prednosť v jazde.

Semafor je pustený stále. Myslím, že len v noci (tzn. od 22 do 4-5 asi) je vypnutý. Je to naozaj veľmi iritujúce, keď ide kopec áut ráno do Bratislavy a už z diaľky vidieť, že stojí len jedno auto na každej strane (od sadu a smerom von z Bratislavy odbočuje na Vajnory vľavo), čo znamená aspoň 1-2minútové zdržanie, a veľmi zbytočné zdržanie."

Križovatka, o ktorej nám Ladislav napísal, má tvar písmena X a je riadená semaformi. Najviac áut ňou prechádza v smere z Bratislavy do Senca a opačne. To je aj dôvod, prečo tam musia byť semafory.

Bez semaforov by vodiči z vedľajších ciest mali v špičke problém

V prípade, že by križovatka nebola riadená svetelnou signalizáciou, ale prednosti by tam určovali dopravné značky, vodiči idúci od Vajnor alebo zo sadu by mali problém sa dostať v čase dopravnej špičky na hlavnú cestu. To isté by platilo pre vozidlá, ktoré by odbočovali z hlavnej vľavo.

Bez semaforov by síce vodičom na hlavnom ťahu zo Senca do Bratislavy trochu pomohli, ale veľmi by znepríjemnili život vodičom idúcich cez križovatku inými smermi.

Na to, aby semafory mali v opísanej križovatke zmysel, musia byť nastavené jedným z dvoch spôsobov alebo ich kombináciou:

  1. púšťajú autá iba z jedného príjazdu do križovatky všetkými smermi, alebo
  2. púšťajú vozidlá z protiľahlých vjazdov do križovatky - samostatne vozidlá odbočujúce vľavo a samostatne idúce rovno spolu s tými, čo odbočujú vpravo.

V závislosti od zvoleného spôsobu sa potom použijú aj typy signálov - plné svetlá alebo šípky.

Dôležitá je doba svietenia zelenej

To, akým spôsobom semafor v danom mieste púšťa vozidlá cez križovatku, nie je až tak dôležité. Podstatný je interval trvania zelenej. Kompetentní by možno mohli zvážiť nastavenie doby, ktorú majú pri prejazde k dispozícii vozidlá z ciest pripájajúcich sa k hlavnému ťahu.

Ďalšou možnosťou je použiť semafory, ktoré dokážu samé zistiť, kde čakajú v križovatke autá a podľa toho zapínať zelenú. Dokážu tak zvýšiť prejazdnosť križovatky a skrátiť čakaciu dobu na nej. Takáto križovatka si však vyžaduje investície.

Ideálnym riešením by však bolo, ak by v smere do Senca a opačne pribudli nové plnohodnotné jazdné pruhy tak, aby sa vjazd či výjazd do Bratislavy nestával úzkym hrdlom cestnej premávky. Toto platí aj pre východné a západné vjazdy do hlavného mesta (respektíve výjazdy).

Kým sa ale situácia s cestami nezmení, budeme sa musieť spoľahnúť len na finančne nenáročné opatrenia.

Veľa času neušetríte, ale možno upozorníte na problém

Ladislav sa sťažoval najmä preto, že k zdržaniu v dopravných zápchach prispieva minútové čakanie pre zelenú z bočných smerov. Otázne je, či je takto nastavená zelená skutočne tak veľký problém pre vodičov idúcich po hlavnom ťahu.

Skrátenie doby trvania zelenej pre vozidlá idúce z Vajnor alebo zo sadu dokáže ušetriť vodičom na hlavnej najviac niekoľko desiatok sekúnd. Dopravné zápchy v špičkách to neodstráni a nepomôže to teda ani plynulosti a ani psychickému stavu vodičov, ktorí sú nervózni z čakania v kolónach.

Napriek tomu nie na škodu veci, ak sa na podnet motoristov pozrú kompetentní napríklad aj na nastavenie semaforov. Aj tie majú na starosti správcovia komunikácie. S prípadným problémom sa môžte obrátiť aj na dopravný inšpektorát, ktorý spolurozhoduje o dopravnom značení a dopravnej signalizácii.

Kompetentní by mali následne zvážiť všetky dostupné informácie a dopracovať sa k výsledku, ktorý by mal pomôcť bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  2. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  5. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  8. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  1. Bezpečnosť pri šoférovaní vychádza z dobrého videnia
  2. Lesníctvo, drevárstvo, ekológia a technika sú životný štýl!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Sme Univerzita, ktorá nosí úspech v mene
  5. SME ženy a Jamie Oliver: Toto menu platí iba vo februári
  6. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  7. Na bezpečnom internete záleží
  8. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 4 861
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 4 027
  3. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 364
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 835
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 709
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 687
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 351
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  8. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 034
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 509
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 468
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 863
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 371
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 524
  8. Helena Smihulova Laucikova: Predtým ako som zostarla 2 380
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu