Spomaľte a čítajte stopy áut pred vami, nešmyknete sa na mokrej ceste

Na cestách sa môže šmýkať a pritom nemusia byť ani namrznuté. Stačí aby napršalo. A tohtoročné leto dažďom nešetrí, takže aquaplaning hrozí každému.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na cestách sa môže šmýkať a pritom nemusia byť ani namrznuté. Skončiť v priekope, lebo auto nezatočí, môžete aj v lete. Stačí aby napršalo. A tohtoročné leto dažďom nešetrí, takže aquaplaning hrozí každému, napísal portál idnes.cz.

Presvedčil sa o tom vodič idúci v daždi po zdanlivo bezpečnej rovnej ceste - uvidíte to na videu.

Keď sa dostanete do krízovej situácie, je dôležité nezmätkovať, vyvarovať sa unáhlených reakcií, trhaných pohybov volantom a s pedálom brzdy i plynu je potrebné zaobchádzať veľmi opatrne. To platí aj v lete.

Na väčšinu problémových situácií by mal vodič reagovať vyšliapnutím spojky a zložením nohy z plynu. Až potom by mal začať situáciu riešiť.

Prečo sa auto na vode šmýka

Aquaplaning znamená stratu dotyku pneumatík s vozovkou pri vjazde do vody. K tejto veľmi nebezpečnej situácii dochádza pri nabehnutí do vysokej vrstvy vody. Najčastejšie vo vyjazdených koľajach.

Za vznik aquaplaningu môže jednoznačne vodič, ktorý ide vysokou rýchlosťou. Vzorka pneumatík totiž vtedy nestačí spod kolesa odvádzať vodu.

Vznikne vodný klin, ktorý zdvihne koleso. To "pláva" a vozidlo sa stane neovládateľné. Vodič ucíti ranu do volantu, kolesá sa začnú rýchlo pretáčať a zvýšia sa otáčky motora.

Čo robiť pri aquaplaningu

Čítajte stopy na ceste

Pravidelne sledujte stopy áut. Ak sú zreteľnejšie a trvanlivejšie, je povrch bezpečný. Stopy, ktoré sa rýchlo plnia vodou a strácajú sa, značí zmenšenie kontaktnej plochy pneumatiky a vozovky.

Zdroj: wikipedia.cz

Prvou správnou reakciou, ak už k aquaplaningu dôjde, je ihneď zložiť nohu z plynu, zošliapnuť spojku, vyrovnať volant a čakať, až koleso dosadne späť na zem. V žiadnom prípade nebrzdite, nezaraďujte rýchlosť a nezatáčajte. Pri dosadnutí kolesa na vozovku by sa totiž automobil mohol prevrátiť alebo prudko zmeniť smer jazdy.

Riziko aquaplaningu stúpa, ak má vozidlo ojazdené pneumatiky. Ak je vody príliš, ani dobré pneumatiky väčšinou nepomáhajú. Jediným riešením je včasné spomalenie a prejdenie mokrého miesta pomalšie ako obvykle.

Pozor na širokých kolesách

Nebezpečenstvo aquaplaningu sa zvyšuje s šírkou pneumatík. Čím lepšia je široká pneumatika na suchu, tým je horšia na vode. Široké kolesá nestačia odvádzať vodu do strán. Preto sú všeobecne náchylnejšie k aquaplaningu a hrozí väčšie nebezpečenstvo šmyku.

Nemecký autoklub ADAC vyskúšal päť rôzne širokých pneumatík na rovnakom aute. Zistil, že širšie pneumatiky dávajú autu lepšie jazdné vlastnosti, ale uberajú na komforte. Užšie kolesá zaručujú väčšiu hospodárnosť a správajú sa lepšie pri nebezpečnom aquaplaningu.

S širšími plášťami auto tiež lepšie brzdí. Kým vozidlo s pneumatikami 185/65 R15 potreboval k zastaveniu 41 metrov, auto obuté plášťom 225/40 R18 zvládlo zabrzdiť po 35,8 metroch. Podobné rozdiely nameral autoklub tiež na mokrej ceste.

No pri aquaplaningu, keď auto začne vo vode plávať a stáva sa neovládateľným, získavajú navrch úzke kolesá. S širokým obutím sa testovacie auto dostalo do problémov v rýchlosti 69 km/h. Po prezutí na úzke gumy sa aquaplaning dostavil až v rýchlosti 80 km/h.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 343
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 959
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 441
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 812
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 694
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 390
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 462
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 948
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 176
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 145

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen bol minulý rok ziskový, zarobil viac než 5 miliárd eur

Napriek emisnému škandálu sa nemeckej automobilke Volkswagen podarilo vrátiť v minulom roku do čiernych čísiel.

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop