Spomaľte a čítajte stopy áut pred vami, nešmyknete sa na mokrej ceste

Na cestách sa môže šmýkať a pritom nemusia byť ani namrznuté. Stačí aby napršalo. A tohtoročné leto dažďom nešetrí, takže aquaplaning hrozí každému.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Na cestách sa môže šmýkať a pritom nemusia byť ani namrznuté. Skončiť v priekope, lebo auto nezatočí, môžete aj v lete. Stačí aby napršalo. A tohtoročné leto dažďom nešetrí, takže aquaplaning hrozí každému, napísal portál idnes.cz.

Presvedčil sa o tom vodič idúci v daždi po zdanlivo bezpečnej rovnej ceste - uvidíte to na videu.

Keď sa dostanete do krízovej situácie, je dôležité nezmätkovať, vyvarovať sa unáhlených reakcií, trhaných pohybov volantom a s pedálom brzdy i plynu je potrebné zaobchádzať veľmi opatrne. To platí aj v lete.

Na väčšinu problémových situácií by mal vodič reagovať vyšliapnutím spojky a zložením nohy z plynu. Až potom by mal začať situáciu riešiť.

Prečo sa auto na vode šmýka

Aquaplaning znamená stratu dotyku pneumatík s vozovkou pri vjazde do vody. K tejto veľmi nebezpečnej situácii dochádza pri nabehnutí do vysokej vrstvy vody. Najčastejšie vo vyjazdených koľajach.

Za vznik aquaplaningu môže jednoznačne vodič, ktorý ide vysokou rýchlosťou. Vzorka pneumatík totiž vtedy nestačí spod kolesa odvádzať vodu.

Vznikne vodný klin, ktorý zdvihne koleso. To "pláva" a vozidlo sa stane neovládateľné. Vodič ucíti ranu do volantu, kolesá sa začnú rýchlo pretáčať a zvýšia sa otáčky motora.

Čo robiť pri aquaplaningu

Čítajte stopy na ceste

Pravidelne sledujte stopy áut. Ak sú zreteľnejšie a trvanlivejšie, je povrch bezpečný. Stopy, ktoré sa rýchlo plnia vodou a strácajú sa, značí zmenšenie kontaktnej plochy pneumatiky a vozovky.

Zdroj: wikipedia.cz

Prvou správnou reakciou, ak už k aquaplaningu dôjde, je ihneď zložiť nohu z plynu, zošliapnuť spojku, vyrovnať volant a čakať, až koleso dosadne späť na zem. V žiadnom prípade nebrzdite, nezaraďujte rýchlosť a nezatáčajte. Pri dosadnutí kolesa na vozovku by sa totiž automobil mohol prevrátiť alebo prudko zmeniť smer jazdy.

Riziko aquaplaningu stúpa, ak má vozidlo ojazdené pneumatiky. Ak je vody príliš, ani dobré pneumatiky väčšinou nepomáhajú. Jediným riešením je včasné spomalenie a prejdenie mokrého miesta pomalšie ako obvykle.

Pozor na širokých kolesách

Nebezpečenstvo aquaplaningu sa zvyšuje s šírkou pneumatík. Čím lepšia je široká pneumatika na suchu, tým je horšia na vode. Široké kolesá nestačia odvádzať vodu do strán. Preto sú všeobecne náchylnejšie k aquaplaningu a hrozí väčšie nebezpečenstvo šmyku.

Nemecký autoklub ADAC vyskúšal päť rôzne širokých pneumatík na rovnakom aute. Zistil, že širšie pneumatiky dávajú autu lepšie jazdné vlastnosti, ale uberajú na komforte. Užšie kolesá zaručujú väčšiu hospodárnosť a správajú sa lepšie pri nebezpečnom aquaplaningu.

S širšími plášťami auto tiež lepšie brzdí. Kým vozidlo s pneumatikami 185/65 R15 potreboval k zastaveniu 41 metrov, auto obuté plášťom 225/40 R18 zvládlo zabrzdiť po 35,8 metroch. Podobné rozdiely nameral autoklub tiež na mokrej ceste.

No pri aquaplaningu, keď auto začne vo vode plávať a stáva sa neovládateľným, získavajú navrch úzke kolesá. S širokým obutím sa testovacie auto dostalo do problémov v rýchlosti 69 km/h. Po prezutí na úzke gumy sa aquaplaning dostavil až v rýchlosti 80 km/h.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 497
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 422
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 252
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 113
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 866
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 642
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 233
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 991
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 866

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred trinástimi rokmi

Víchrica zničila 19. novembra 2004 až 12-tisíc hektárov lesa.

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil diktátor.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.