Na cestách sa môže šmýkať a pritom nemusia byť ani namrznuté. Skončiť v priekope, lebo auto nezatočí, môžete aj v lete. Stačí aby napršalo. A tohtoročné leto dažďom nešetrí, takže aquaplaning hrozí každému, napísal portál idnes.cz.
Presvedčil sa o tom vodič idúci v daždi po zdanlivo bezpečnej rovnej ceste - uvidíte to na videu.
Keď sa dostanete do krízovej situácie, je dôležité nezmätkovať, vyvarovať sa unáhlených reakcií, trhaných pohybov volantom a s pedálom brzdy i plynu je potrebné zaobchádzať veľmi opatrne. To platí aj v lete.
Na väčšinu problémových situácií by mal vodič reagovať vyšliapnutím spojky a zložením nohy z plynu. Až potom by mal začať situáciu riešiť.
Prečo sa auto na vode šmýka Aquaplaning znamená stratu dotyku pneumatík s vozovkou pri vjazde do vody. K tejto veľmi nebezpečnej situácii dochádza pri nabehnutí do vysokej vrstvy vody. Najčastejšie vo vyjazdených koľajach.
Za vznik aquaplaningu môže jednoznačne vodič, ktorý ide vysokou rýchlosťou. Vzorka pneumatík totiž vtedy nestačí spod kolesa odvádzať vodu.
Vznikne vodný klin, ktorý zdvihne koleso. To "pláva" a vozidlo sa stane neovládateľné. Vodič ucíti ranu do volantu, kolesá sa začnú rýchlo pretáčať a zvýšia sa otáčky motora.
Čo robiť pri aquaplaningu Čítajte stopy na ceste
Pravidelne sledujte stopy áut. Ak sú zreteľnejšie a trvanlivejšie, je povrch bezpečný. Stopy, ktoré sa rýchlo plnia vodou a strácajú sa, značí zmenšenie kontaktnej plochy pneumatiky a vozovky.
Zdroj: wikipedia.cz
Prvou správnou reakciou, ak už k aquaplaningu dôjde, je ihneď zložiť nohu z plynu, zošliapnuť spojku, vyrovnať volant a čakať, až koleso dosadne späť na zem. V žiadnom prípade nebrzdite, nezaraďujte rýchlosť a nezatáčajte. Pri dosadnutí kolesa na vozovku by sa totiž automobil mohol prevrátiť alebo prudko zmeniť smer jazdy.
Riziko aquaplaningu stúpa, ak má vozidlo ojazdené pneumatiky. Ak je vody príliš, ani dobré pneumatiky väčšinou nepomáhajú. Jediným riešením je včasné spomalenie a prejdenie mokrého miesta pomalšie ako obvykle.
Pozor na širokých kolesách Nebezpečenstvo aquaplaningu sa zvyšuje s šírkou pneumatík. Čím lepšia je široká pneumatika na suchu, tým je horšia na vode. Široké kolesá nestačia odvádzať vodu do strán. Preto sú všeobecne náchylnejšie k aquaplaningu a hrozí väčšie nebezpečenstvo šmyku.
Nemecký autoklub ADAC vyskúšal päť rôzne širokých pneumatík na rovnakom aute. Zistil, že širšie pneumatiky dávajú autu lepšie jazdné vlastnosti, ale uberajú na komforte. Užšie kolesá zaručujú väčšiu hospodárnosť a správajú sa lepšie pri nebezpečnom aquaplaningu.
S širšími plášťami auto tiež lepšie brzdí. Kým vozidlo s pneumatikami 185/65 R15 potreboval k zastaveniu 41 metrov, auto obuté plášťom 225/40 R18 zvládlo zabrzdiť po 35,8 metroch. Podobné rozdiely nameral autoklub tiež na mokrej ceste.
No pri aquaplaningu, keď auto začne vo vode plávať a stáva sa neovládateľným, získavajú navrch úzke kolesá. S širokým obutím sa testovacie auto dostalo do problémov v rýchlosti 69 km/h. Po prezutí na úzke gumy sa aquaplaning dostavil až v rýchlosti 80 km/h.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Autor: idnes.cz