Predstavte si, že do vášho auta niekto zozadu narazí. Vinník sa prizná. Podpíše správu o nehode a vy čakáte už iba na peniaze z poisťovne. Napriek tomu vám príde list z tej vašej, že ste vinníkom nehody a nesplnili ste si povinnosti. Ako by ste zareagovali?
Darina: "Koncom mája som mala dopravnú nehodu, pri ktorej nebol nikto zranený. Ja som bola poškodená, vinníčka narazila do môjho auta pri schádzaní z mostu, keď som zastavila, aby som dala prednosť v jazde (nedodržala rýchlosť a vzdialenosť vozidiel).
Dohodli sme sa bez problémov, spísali sme správu o nehode a následne aj podpísali. Keďže vinníčka mala auto úplne nové (práve šla z predajne), nemala ešte číslo poistky, len mi udala meno poisťovne. Na druhý deň mi číslo bez problémov nahlásila. Ja som bola nehodu ohlásiť v jej poisťovni o dva dni na to a prišli mi z nej urobiť odhad škody. Čakala som už len na úhradu z uvedenej poisťovni.
Začiatkom júla mi prišiel list, že dňa 27.6.2011 oznámili v mojej poisťovni, že som ja spôsobila škodu v máji. Zodpovedného za škodu označili mňa a že som si nesplnila povinnosť a ako vinník nehody som bola povinná nahlásiť škodu do 15 dní, čo som neurobila, atď.
Tak som zaslala fotokópiu správy o nehode, kde sa skutočná vinníčka priznáva, čo aj podpisom potvrdila, a šla som do pobočky jej poisťovne. Tam ma ale informovali, že aj tak nič nevymôžem od nich ani súdnou cestou, pretože auto bolo firemné, vodička (manželka) len ako zamestnanec a ak mi jej manžel nepodpíše vinu manželky, nemám nárok na škodu, čo ani súdnou cestou nevymôžem. Škodca na telefonáty nereaguje."
Darina nám tiež napísala, aká škoda na vozidlách vznikla: Na jej aute bolo poškodené zadné čelo, nárazník, spojler a lak. Vinníčka mala poškodenú prednú kapotu, nárazník, odpadnutú tabuľku s evidenčným číslom a vytečenú prevádzkovú kvapalinu.
Aj keď urobila všetko správne, k náhrade škody bude mať ďaleko
§ 15, zákon č. 381/2001 Z.z.:
(1) Náhradu škody uhrádza poisťovateľ poškodenému. Poškodený je oprávnený uplatniť svoj nárok na náhradu škody priamo proti poisťovateľovi a je povinný tento nárok preukázať.
Darina urobila po zrážke vozidiel v križovatke všetko, čo mala. Vďaka tomu, že má v ruke podpísanú správu o nehode od vinníčky havárie, môže byť pokojná. Problém bude iba v tom, ako rýchlo sa dostane k svojim peniazom za spôsobenú škodu.
Prevádzkovateľovi vozidla (vlastníkovi alebo držiteľovi), ktoré šoférovala vinníčka havárie, môžu hroziť nemalé problémy, ak vedel, že Darina je poškodenou. Za poistný podvod.
Šoférka, ktorá narazila do vozidla Dariny, priznala vinu v správe o nehode. Jej povinnosťou bolo oznámiť škodovú udalosť prevádzkovateľovi vozidla, ktoré viedla v čase havárie. Ak sa to stalo a ten sa rozhodol ignorovať fakty, pravdepodobne sa pokúsil o podvod.
Otestujte si znalosti z dopravných predpisov
Podvod?
§ 10, zákon č. 381/2001 Z.z.:
(1) Poistený je povinný písomne oznámiť poisťovateľovi vznik škodovej udalosti
a) do 15 dní po jej vzniku, ak vznikla na území Slovenskej republiky,
b) do 30 dní po jej vzniku, ak vznikla mimo územia Slovenskej republiky.
(3) Poistený je povinný bez zbytočného odkladu poisťovateľovi písomne oznámiť, že
a) bol proti nemu uplatnený nárok na náhradu škody a vyjadriť sa k požadovanej náhrade a jej výške,
c) právo na náhradu škody bolo riadne uplatnené; v takomto prípade je poistený povinný postupovať podľa pokynov poisťovateľa.
Je nepochopiteľné, ak niekoho napadne tvrdiť bez dôkazu, že sa udalosť stala inak, ako je to uvedené v podpísanej správe o nehode a zadokumentovaní havárie u poisťovni prevádzkovateľa vozidla, ktoré viedla vinníčka.
Prevádzkovateľ nemohol mať správu o nehode podľa svojej verzie, lebo by mu ju najprv Darina musela podpísať. To by sa ale aj ona musela podieľať na podvode, čo sa na základe jej opisu situácie nestalo. Ani potvrdenie od polície o tom, že vinníkom zrážky vozidiel bola Darina, by legálne nemohol získať.
Prevádzkovateľ vozidla, ktoré narazilo do Darininho, mal vo svojej poisťovni do 15 dní nahlásiť škodovú udalosť. Neurobil tak a zjavne sa rozhodol problém presunúť na Darinu. Po vyše mesiaci ohlásil škodu v poisťovni, kde má zákonne poistené vozidlo Darina a označil ju za vinníčku.
Ak by mu takýto podvod dokázali, hrozilo by mu niekoľkoročné väzenie. Darina urobila správne, že sa pred svojou poisťovňou obhájila správou o nehode.
Ak bolo vozidlo vinníčky v čase jazdy poistené
Ak bolo vozidlo vinníčky v čase havárie poistené, je neprijateľné, ak sa poisťovňa prevádzkovateľa vozidla, ktoré viedla vinníčka zrážky, postavila k vyplateniu náhrady škody spôsobom, ako uviedla v e-maili Darina.
To, že je auto firemné, ešte neznamená, že jeho prevádzkovateľ si nemusí splniť svoje povinnosti voči poškodenému a poisťovni.
Poisťovňa má podľa predpisov k dispozícii 3 mesiace na to, aby buď vyplatila peniaze Darine, alebo jej poskytla písomné vysvetlenie dôvodov, prečo jej náhradu škody nevyplatí.
Auto nemuselo byť poistené
Teoreticky je ešte možné aj to, že v čase havárie auto vinníčky ešte poistené nebolo. Potom by mal prevádzkovateľ vozidla na krku ďalší problém. Podľa predpisov je osoba, na ktorú sa vzťahuje povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu povinná uzavrieť poistnú zmluvu najneskôr v deň prvého použitia motorového vozidla.
Ak ale vozidlo v čase havárie poistené nebolo, poisťovňa, ktorá krátko na to vozidlo poistila, nenesie zodpovednosť za vyplatenie škody.
Teoreticky by sa Darina mohla o pomoc obrátiť na Garančný fond Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Haváriu by však musela potvrdiť aj polícia. Garančný fond jej nepomôže ani vtedy, ak už uplatnila svoj nárok na náhradu škody priamo proti poisťovni a ak do troch mesiacov dostala od neho písomné vysvetlenie.
Poslednú možnosť, ako získať späť peniaze, je poradiť sa s právnikom a obrátiť sa o pomoc na súd. Takto by mohla Darina získať náhradu škody priamo od vinníčky alebo prevádzkovateľa vozidla.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.