GARÁŽ

Stabilizačný systém bude povinnou výbavou áut. Zjednotiť sa má aj jeho označenie

Od novembra roku 2014 bude technológia, ktorá dokáže eliminovať šmyk, povinnou súčasťou sériovej výbavy všetkých nových áut, predávaných v EÚ.

(Zdroj: -fg-)

BRATISLAVA. Elektonický stabilizačný systém monitoruje otáčky všetkých kolies, uhol natočenia volantu, priečne zrýchlenie vozidla i otáčky motora. Zo získaných údajov dokáže odhaliť šmyk už v počiatočnom štádiu, výrazne skôr než vodič. Následne podľa potreby obmedzí výkon motora a pribrzdí jedno, prípadne viac kolies, aby vznikajúcu krízovú situáciu potlačil.

Podľa štúdie univerzity v Kolíne nad Rýnom, môže stabilizačný systém ročne len na európskych cestách zachrániť približne 4000 ľudských životov a predísť 100 000 zraneniam.

Tentoraz naozaj povinné

Hoci je táto technológia stále častejšie súčasťou sériovej výbavy nových áut, niektorí výrobcovia ju v snahe stlačiť základnú cenu modelu čo najnižšie, ponúkajú vo forme príplatkovej výbavy alebo vôbec.

Tomu definitívne zabráni nariadenie Európskej komisie, podľa ktorého musia všetky nové osobné i úžitkové automobily predávané v štátoch EÚ od novembra roku 2014 mať elektronický stabilizačný systém ako súčasť základnej výbavy.

Európska komisia pritom už dávnejšie zaviazala automobilky, montovať stabilizačný systém do všetkých modelov áut, homologovaných po prvom novembri 2011. Aj na slovenskom trhu však nájdeme niekoľko príkladov vozidiel, v ktorých toto rozhodnutie nebolo dodržané.

Rôzne názvy sú vraj mätúce

Brusel tiež tvrdí, že označovanie stabilizačného systému nie je pre koncového zákazníka jednoznačné. Takmer každá automobilka preň totiž má vlastný názov (ESP, VSM, DSC,...). Preto chce rôzne skratky na starom kontinente nahradiť jednotnou - ESC (Electronic Stability Control).

Proti tomu sa protestujú viaceré automobilové značky. Tvrdia, že každý má stabilizačný systém nastavený inak a chcú si ponechať svoje charakteristické názvy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. Od septembra opäť po starom
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 663
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 969
  3. Od septembra opäť po starom 2 855
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 846
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 636
  6. Ako sme jazdili v socializme 1 634
  7. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 460
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 270
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 170
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

TECH

Ako zanikla záhadná kultúra na Veľkonočnom ostrove

Prudký rozvrat alebo pomalé umieranie? Pôsobilo oboje.

Neprehliadnite tiež

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby. Teraz už naozaj

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.