BRATISLAVA. Elektonický stabilizačný systém monitoruje otáčky všetkých kolies, uhol natočenia volantu, priečne zrýchlenie vozidla i otáčky motora. Zo získaných údajov dokáže odhaliť šmyk už v počiatočnom štádiu, výrazne skôr než vodič. Následne podľa potreby obmedzí výkon motora a pribrzdí jedno, prípadne viac kolies, aby vznikajúcu krízovú situáciu potlačil.
Podľa štúdie univerzity v Kolíne nad Rýnom, môže stabilizačný systém ročne len na európskych cestách zachrániť približne 4000 ľudských životov a predísť 100 000 zraneniam.
Tentoraz naozaj povinné
Hoci je táto technológia stále častejšie súčasťou sériovej výbavy nových áut, niektorí výrobcovia ju v snahe stlačiť základnú cenu modelu čo najnižšie, ponúkajú vo forme príplatkovej výbavy alebo vôbec.
Tomu definitívne zabráni nariadenie Európskej komisie, podľa ktorého musia všetky nové osobné i úžitkové automobily predávané v štátoch EÚ od novembra roku 2014 mať elektronický stabilizačný systém ako súčasť základnej výbavy.
Európska komisia pritom už dávnejšie zaviazala automobilky, montovať stabilizačný systém do všetkých modelov áut, homologovaných po prvom novembri 2011. Aj na slovenskom trhu však nájdeme niekoľko príkladov vozidiel, v ktorých toto rozhodnutie nebolo dodržané.
Rôzne názvy sú vraj mätúce
Brusel tiež tvrdí, že označovanie stabilizačného systému nie je pre koncového zákazníka jednoznačné. Takmer každá automobilka preň totiž má vlastný názov (ESP, VSM, DSC,...). Preto chce rôzne skratky na starom kontinente nahradiť jednotnou - ESC (Electronic Stability Control).
Proti tomu sa protestujú viaceré automobilové značky. Tvrdia, že každý má stabilizačný systém nastavený inak a chcú si ponechať svoje charakteristické názvy.
Autor: fg