GARÁŽ

Stabilizačný systém bude povinnou výbavou áut. Zjednotiť sa má aj jeho označenie

Od novembra roku 2014 bude technológia, ktorá dokáže eliminovať šmyk, povinnou súčasťou sériovej výbavy všetkých nových áut, predávaných v EÚ.

(Zdroj: -fg-)

BRATISLAVA. Elektonický stabilizačný systém monitoruje otáčky všetkých kolies, uhol natočenia volantu, priečne zrýchlenie vozidla i otáčky motora. Zo získaných údajov dokáže odhaliť šmyk už v počiatočnom štádiu, výrazne skôr než vodič. Následne podľa potreby obmedzí výkon motora a pribrzdí jedno, prípadne viac kolies, aby vznikajúcu krízovú situáciu potlačil.

Podľa štúdie univerzity v Kolíne nad Rýnom, môže stabilizačný systém ročne len na európskych cestách zachrániť približne 4000 ľudských životov a predísť 100 000 zraneniam.

Tentoraz naozaj povinné

Hoci je táto technológia stále častejšie súčasťou sériovej výbavy nových áut, niektorí výrobcovia ju v snahe stlačiť základnú cenu modelu čo najnižšie, ponúkajú vo forme príplatkovej výbavy alebo vôbec.

Tomu definitívne zabráni nariadenie Európskej komisie, podľa ktorého musia všetky nové osobné i úžitkové automobily predávané v štátoch EÚ od novembra roku 2014 mať elektronický stabilizačný systém ako súčasť základnej výbavy.

Európska komisia pritom už dávnejšie zaviazala automobilky, montovať stabilizačný systém do všetkých modelov áut, homologovaných po prvom novembri 2011. Aj na slovenskom trhu však nájdeme niekoľko príkladov vozidiel, v ktorých toto rozhodnutie nebolo dodržané.

Rôzne názvy sú vraj mätúce

Brusel tiež tvrdí, že označovanie stabilizačného systému nie je pre koncového zákazníka jednoznačné. Takmer každá automobilka preň totiž má vlastný názov (ESP, VSM, DSC,...). Preto chce rôzne skratky na starom kontinente nahradiť jednotnou - ESC (Electronic Stability Control).

Proti tomu sa protestujú viaceré automobilové značky. Tvrdia, že každý má stabilizačný systém nastavený inak a chcú si ponechať svoje charakteristické názvy.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 128
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 563
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 326
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 069
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 892
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 801
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 663
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 256
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 155
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 872

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.