SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Stabilizačný systém bude povinnou výbavou áut. Zjednotiť sa má aj jeho označenie

Od novembra roku 2014 bude technológia, ktorá dokáže eliminovať šmyk, povinnou súčasťou sériovej výbavy všetkých nových áut, predávaných v EÚ.

(Zdroj: -fg-)

BRATISLAVA. Elektonický stabilizačný systém monitoruje otáčky všetkých kolies, uhol natočenia volantu, priečne zrýchlenie vozidla i otáčky motora. Zo získaných údajov dokáže odhaliť šmyk už v počiatočnom štádiu, výrazne skôr než vodič. Následne podľa potreby obmedzí výkon motora a pribrzdí jedno, prípadne viac kolies, aby vznikajúcu krízovú situáciu potlačil.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa štúdie univerzity v Kolíne nad Rýnom, môže stabilizačný systém ročne len na európskych cestách zachrániť približne 4000 ľudských životov a predísť 100 000 zraneniam.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tentoraz naozaj povinné

Hoci je táto technológia stále častejšie súčasťou sériovej výbavy nových áut, niektorí výrobcovia ju v snahe stlačiť základnú cenu modelu čo najnižšie, ponúkajú vo forme príplatkovej výbavy alebo vôbec.

Tomu definitívne zabráni nariadenie Európskej komisie, podľa ktorého musia všetky nové osobné i úžitkové automobily predávané v štátoch EÚ od novembra roku 2014 mať elektronický stabilizačný systém ako súčasť základnej výbavy.

Európska komisia pritom už dávnejšie zaviazala automobilky, montovať stabilizačný systém do všetkých modelov áut, homologovaných po prvom novembri 2011. Aj na slovenskom trhu však nájdeme niekoľko príkladov vozidiel, v ktorých toto rozhodnutie nebolo dodržané.

Rôzne názvy sú vraj mätúce

Brusel tiež tvrdí, že označovanie stabilizačného systému nie je pre koncového zákazníka jednoznačné. Takmer každá automobilka preň totiž má vlastný názov (ESP, VSM, DSC,...). Preto chce rôzne skratky na starom kontinente nahradiť jednotnou - ESC (Electronic Stability Control).

SkryťVypnúť reklamu

Proti tomu sa protestujú viaceré automobilové značky. Tvrdia, že každý má stabilizačný systém nastavený inak a chcú si ponechať svoje charakteristické názvy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 595
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 964
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 172
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 878
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 701
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 661
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 386
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  2. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  3. Jozef Stasík: EU a roboty
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Nitrianska Blatnica
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 011
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 392
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 343
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 7 021
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 288
  7. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 582
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 510
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu