BREZNO, KOŠICE. Test a fotenie nového modelu DS4 nám oprášilo spomienky na niekdajšiu návštevu múzea značky Citroen. Francúzska automobilka už od svojho počiatku nerešpektovala zaužívané pravidlá v dizajne a stavbe áut a preto jej koncepty aj sériové autá vyzerali vždy inak ako konkurenčné.
Navyše Citroeny boli často okorenené netradičným technickým riešením. Nie všetky výrazné modely histórie boli pekné a nie všetky technické nápady sa ujali. Pri pohľade na nový Citroen DS4 konštatujeme, že Citroenu teraz dizajnový úlet vyšiel na sto percent.
Spája takmer nespojiteľné Karoséria síce koncepčne vychádza zo základného modelu C4 avšak zadok dokázal pohltiť rysy kupé, svetlosť podvozka evokuje crossover a vysoká predná maska nie je ďaleko od sebavedomia SUV.
Pritom všetkom je DS4 poctivý päťdverový hatchback klasickej koncepcie. Počítať treba s extrémne vysokou nakladacou hranou, ale tiež slušným kufrom objemu 385 litrov.
Počas testu sme ich nazvali „Black and White“, pričom „čierneho petra“ si vytiahla čierna naftová verzia. Biely Citroen DS4 mal výkonný a zároveň úsporný motor. Biela farba zvýrazňuje podstatné línie, ktoré v čiernej úplne zaniknú.
Objem nechýba, akurát väčšie predmety kvôli malému otvoru dnu naraz nevložíte. Teda také, ktoré do základnej C4 vmestíte. Asi najväčšou daňou za vzhľad štýlovej zadnej časti je menší vstupný otvor a úplne nevhodný tvar zadných dverí.
Trojuholníková časť s kľučkou z nich doslova trčí a prekáža pri nastupovaní. Za optické maskovanie zadného páru dverí musíte priniesť obetu v podobe sťaženého nastupovania dozadu. Nepočítajte tiež so spúšťaním zadných okien a extra priestorom vzadu nad hlavou.
Tvar zadných dverí s kľučkou v trojuholníku možno lahodí oku, ale nižšie postavy môže do oka aj udrieť.
Bez väčšieho prekvapeniaDizajnéri zmenili výraz DS4 oproti C4 tak markantne, že málokomu udrú do očí rovnaké svetlomety a predná kapota ako má základný model. Možno to spôsobujú štandardné LED svetlá v prednom nárazníku. Podľa návrhárov sú LED vpredu aj vzadu akýsi svetelný podpis DS4.
Zmeny v interiéri nie sú v porovnaní s C4 tak výrazné ako vonkajšie. Na výber je viac farebných kombinácií doplnkov a viac svetla vpredu vďaka natiahnutému čelnému sklu. Daňou za presvetlenie je veľmi zlá čitateľnosť displeja navigácie.
Keby Citroen ponúkol výkonnej verzii Sport menší a športovejší volant s menej tlačidlami, nenahnevali by sme sa.
Už podľa farebných kombinácií koženého čalúnenia sedadiel vidieť zmysel pre individualizáciu. Sedadlá potešili tvarom a komfortom. Doplnková masážna funkcia nestojí za nič.
Benzínové turbo lákaV úvodnom teste dvoch motorizácií jednoznačne zvíťazil benzínový motor 1,6 THP. Napokon DS4 je auto pre radosť a vychutnanie si jazdy. Benzínová verzia ponúka až 200 koní, výborné dynamické parametre a spotrebou aj cenou nie je príliš vzdialená od naftovej.
Dvojlitrový diesel má oneskorenejšie reakcie, nemá taký výkon a hlavne prevodovka s ním spojená je tradične francúzsky nepresná. Šesťstupňový manuál v benzínovej verzii bol z úplne iného súdka.
Palubná doska bežného modelu DS4 sa od Citroenu C4 veľmi neodlišuje. Pristal by menší športovejší volant a lepší displej navigácie. Dlhé čelné sklo zasahuje do strechy a presvetľuje práve zónu, v ktorej je displej.
Navyše benzínová verzia ponúka také zvezenie aké sa hodí zovňajšku bieleho auta s čiernymi diskami neobyčajného dizajnu. Akurát pri nastavení pruženia DS4 sú 18 palcové kolesá verzie Sport na hornej hranici prijateľného komfortu.
Za 19 palcové si nepriplácajte a zabudnite na ponúkané robotizované prevodovky. Napokon najsilnejšie verzie THP 200 a HDi 160 sú v ponuke len s manuálom.
Vyskúšali sme štýlový Citroen s mimoriadne prepracovaným dizajnom zadnej časti. Celkovo DS4 lahodí oku a ponúka o niečo lepšie jazdné vlastnosti ako základný model C4. V porovnaní s ním zaostáva v praktickom využití, ale lepšie jazdí.
Napriek iniciatíve automobilky označovať DS4 za kupé si do volíme tvrdiť, že takto má vyzerať zadok pekného hatchbacku.
Podvozok na nerovnostiach tak neodskakuje a karoséria sa menej nakláňa. Kývanie z boka na bok na vlnách cesty, typické pre C4, je minulosťou. Za lepším pocitom z jazdy sú tuhšie pružiny, masívnejší predný stabilizátor, tuhšia torzná priečka vzadu a inak nastavený posilňovač riadenia.
Najmä benzínová verzia je výborným kompaktným autom so slušným pomerom dynamiky a spotreby. V podstate mu niet čo vytknúť, ale zladeniu podvozka, radenia a riadenia chýba taká iskra akú majú Golf aj Focus. Spomenutí konkurenti mu však štýlom a emóciou nesiahajú ani po členky.
Kupujem - nekupujem
Veľmi príťažlivé auto, zvlášť v najsilnejšej benzínovej verzii. Od takmer istého rozhodnutia v prospech DS4 1,6 THP by dokázal odradiť len horší komfort podvozka na nekvalitnej ceste. To auto je na pulze doby a dostalo ma. (rch)
Citroen DS4 – základné údaje oboch verziíMotor
1,6 THP
2,0 HDi
Verzia
SPORT
SPORT
Cena verzie (eur)
24 990
25 790
Objem motora (cm3)
1598
1997
Výkon (kW(k))
147 (200)
120 (163)
Pri otáčkach (ot./min.)
5800
3750
Krútiaci moment (Nm)
275
340
Pri otáčkach (ot./min.)
1700
2000
Max. rýchlosť (km/h)
235
212
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
8,5
9,3
Spotreba v teste (l/100 km)
7,8
6,9
Objem kufra (l)
385
385