SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

TEST: Citroen DS4 ukazuje harmóniu tvarov

V novej línii DS pribudol asi najkrajší Citroen posledných rokov s naozaj pekným zadkom. Z porovnania dvoch verzií vyšiel lepšie najsilnejší benzínový motor s dvesto konskými silami. Diesel mal len o málo lepšiu spotrebu a prevodovku s horším radením.

Citroen vždy experimentoval s dizajnom a porušovaním zaužívaných pravidiel pri stavbe áut. S modelom DS4 mu to vyšlo.Citroen vždy experimentoval s dizajnom a porušovaním zaužívaných pravidiel pri stavbe áut. S modelom DS4 mu to vyšlo. (Zdroj: autor)

BREZNO, KOŠICE. Test a fotenie nového modelu DS4 nám oprášilo spomienky na niekdajšiu návštevu múzea značky Citroen. Francúzska automobilka už od svojho počiatku nerešpektovala zaužívané pravidlá v dizajne a stavbe áut a preto jej koncepty aj sériové autá vyzerali vždy inak ako konkurenčné.

Navyše Citroeny boli často okorenené netradičným technickým riešením. Nie všetky výrazné modely histórie boli pekné a nie všetky technické nápady sa ujali. Pri pohľade na nový Citroen DS4 konštatujeme, že Citroenu teraz dizajnový úlet vyšiel na sto percent.

Spája takmer nespojiteľné

Karoséria síce koncepčne vychádza zo základného modelu C4 avšak zadok dokázal pohltiť rysy kupé, svetlosť podvozka evokuje crossover a vysoká predná maska nie je ďaleko od sebavedomia SUV.

Pritom všetkom je DS4 poctivý päťdverový hatchback klasickej koncepcie. Počítať treba s extrémne vysokou nakladacou hranou, ale tiež slušným kufrom objemu 385 litrov.

Počas testu sme ich nazvali „Black and White“, pričom „čierneho petra“ si vytiahla čierna naftová verzia. Biely Citroen DS4 mal výkonný a zároveň úsporný motor. Biela farba zvýrazňuje podstatné línie, ktoré v čiernej úplne zaniknú.

Objem nechýba, akurát väčšie predmety kvôli malému otvoru dnu naraz nevložíte. Teda také, ktoré do základnej C4 vmestíte. Asi najväčšou daňou za vzhľad štýlovej zadnej časti je menší vstupný otvor a úplne nevhodný tvar zadných dverí.

Trojuholníková časť s kľučkou z nich doslova trčí a prekáža pri nastupovaní. Za optické maskovanie zadného páru dverí musíte priniesť obetu v podobe sťaženého nastupovania dozadu. Nepočítajte tiež so spúšťaním zadných okien a extra priestorom vzadu nad hlavou.

Tvar zadných dverí s kľučkou v trojuholníku možno lahodí oku, ale nižšie postavy môže do oka aj udrieť.

Bez väčšieho prekvapenia

Dizajnéri zmenili výraz DS4 oproti C4 tak markantne, že málokomu udrú do očí rovnaké svetlomety a predná kapota ako má základný model. Možno to spôsobujú štandardné LED svetlá v prednom nárazníku. Podľa návrhárov sú LED vpredu aj vzadu akýsi svetelný podpis DS4.

Zmeny v interiéri nie sú v porovnaní s C4 tak výrazné ako vonkajšie. Na výber je viac farebných kombinácií doplnkov a viac svetla vpredu vďaka natiahnutému čelnému sklu. Daňou za presvetlenie je veľmi zlá čitateľnosť displeja navigácie.

Keby Citroen ponúkol výkonnej verzii Sport menší a športovejší volant s menej tlačidlami, nenahnevali by sme sa.

Už podľa farebných kombinácií koženého čalúnenia sedadiel vidieť zmysel pre individualizáciu. Sedadlá potešili tvarom a komfortom. Doplnková masážna funkcia nestojí za nič.

Benzínové turbo láka

V úvodnom teste dvoch motorizácií jednoznačne zvíťazil benzínový motor 1,6 THP. Napokon DS4 je auto pre radosť a vychutnanie si jazdy. Benzínová verzia ponúka až 200 koní, výborné dynamické parametre a spotrebou aj cenou nie je príliš vzdialená od naftovej.

Dvojlitrový diesel má oneskorenejšie reakcie, nemá taký výkon a hlavne prevodovka s ním spojená je tradične francúzsky nepresná. Šesťstupňový manuál v benzínovej verzii bol z úplne iného súdka.

Palubná doska bežného modelu DS4 sa od Citroenu C4 veľmi neodlišuje. Pristal by menší športovejší volant a lepší displej navigácie. Dlhé čelné sklo zasahuje do strechy a presvetľuje práve zónu, v ktorej je displej.

Navyše benzínová verzia ponúka také zvezenie aké sa hodí zovňajšku bieleho auta s čiernymi diskami neobyčajného dizajnu. Akurát pri nastavení pruženia DS4 sú 18 palcové kolesá verzie Sport na hornej hranici prijateľného komfortu.

Za 19 palcové si nepriplácajte a zabudnite na ponúkané robotizované prevodovky. Napokon najsilnejšie verzie THP 200 a HDi 160 sú v ponuke len s manuálom.

Vyskúšali sme štýlový Citroen s mimoriadne prepracovaným dizajnom zadnej časti. Celkovo DS4 lahodí oku a ponúka o niečo lepšie jazdné vlastnosti ako základný model C4. V porovnaní s ním zaostáva v praktickom využití, ale lepšie jazdí.

Napriek iniciatíve automobilky označovať DS4 za kupé si do volíme tvrdiť, že takto má vyzerať zadok pekného hatchbacku.

Podvozok na nerovnostiach tak neodskakuje a karoséria sa menej nakláňa. Kývanie z boka na bok na vlnách cesty, typické pre C4, je minulosťou. Za lepším pocitom z jazdy sú tuhšie pružiny, masívnejší predný stabilizátor, tuhšia torzná priečka vzadu a inak nastavený posilňovač riadenia.

Najmä benzínová verzia je výborným kompaktným autom so slušným pomerom dynamiky a spotreby. V podstate mu niet čo vytknúť, ale zladeniu podvozka, radenia a riadenia chýba taká iskra akú majú Golf aj Focus. Spomenutí konkurenti mu však štýlom a emóciou nesiahajú ani po členky.

Kupujem - nekupujem

Veľmi príťažlivé auto, zvlášť v najsilnejšej benzínovej verzii. Od takmer istého rozhodnutia v prospech DS4 1,6 THP by dokázal odradiť len horší komfort podvozka na nekvalitnej ceste. To auto je na pulze doby a dostalo ma. (rch)

Citroen DS4 – základné údaje oboch verzií

Motor 1,6 THP 2,0 HDi
Verzia SPORT SPORT
Cena verzie (eur) 24 990 25 790
Objem motora (cm3) 1598 1997
Výkon (kW(k)) 147 (200) 120 (163)
Pri otáčkach (ot./min.) 5800 3750
Krútiaci moment (Nm) 275 340
Pri otáčkach (ot./min.) 1700 2000
Max. rýchlosť (km/h) 235 212
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,5 9,3
Spotreba v teste (l/100 km) 7,8 6,9
Objem kufra (l) 385 385

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 298
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 989
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 260
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 844
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 668
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Jozef Stasík: EU a roboty
  5. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  6. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 019
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 443
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 406
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 947
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 326
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 513
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 490
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu