Tri mesiace budú môcť policajti testovať nové policajné auto. Pridelili ho pezinským dopravným policajtom. "Chceme ho testovať v rámci výkonu služby na cestách I. a II. triedy, ale aj na 4-prúdovej ceste spájajúcu Pezinok a Bratislavu, poprípade v rámci dopravných akcií aj na iných úsekoch v rámci bratislavského kraja," povedal policajný viceprezident Ľubomír Ábel.
Neviditeľný radar nezachytí ani antiradar
Nové policajné auto Škoda Fabia RS, ktorého najvyššia rýchlosť je 224 km/h, bude polícia používať predovšetkým na kontrolu dodržiavania najvyššej povolenej rýchlosti. Je vybavené najmodernejším systémom na meranie rýchlosti vozidiel. "Je to nový typ radaru s doskovou anténou. Je zabudovaný do vozidla tak, že z vonku nie je vidieť," uviedol Miroslav Račák, zástupca spoločnosti Škoda Auto. Merač rýchlosti v aute spoznáte len podľa kamery na palubnej doske. Aj tú však v spätnom zrkadle neodhalíte ľahko.
Radar je výnimočný aj tým, že je takmer nezachytiteľný antiradarmi. Tie totiž nedokážu odlíšiť signál policajného radaru od signálov z okolia.
Policajný radar v aute má k dispozícii vysokovýkonný blesk, vďaka ktorému dokáže fotiť aj v noci s frekvenciou 2 snímky za sekundu. Blesk je pritom červený, aby neoslňoval iných vodičov.
Jednou z funkcií radaru je aj to, že pri odfotení dvoch áut vedľa seba na viacprúdovej ceste, jednoznačne označuje vozidlo, ktorého rýchlosť radar zmeral.
Merač rýchlosti spolu so všetkými súčasťami má v aute k dispozícii dve batérie, ktoré sú spolu s informačným systémom uložené v priestore určenom pôvodne pre rezervné koleso. Policajti tak môžu plnohodnotne využiť priestor kufra.
![]() |
Radar označí nielen rýchlosť ale aj jazdný pruh, v ktorom sa auto nachádza . |
Balistická ochrana a 16 nápisov
Ďalšou unikátnosťou na policajnom aute je displej uprostred majákov na streche. Dnešné displeje tam dokážu zobraziť len nápis STOP. Testovacie vozidlo, ktoré sa dostane pred vás, dokáže zobraziť nielen nápis STOP, ale aj ďalších 15 rôznych preddefinovaných nápisov. Napríklad "ZAPNI SVETLA".
Svetovým unikátom je však balistická ochrana posádky vozidla. Ako nás informoval Miroslav Račák, na ochranu policajtov na predných sedadlách vozidla použili technológie z nepriestrelných viest. "Výhodou je, že celá tá balistika má 33 kg a nevplýva tak na jazdné výkony vozidla," dodal Račák.
![]() |
Odnímateľná balistická ochrana za prednými sedadlami. |
Balistická ochrana zaujala najviac
Napriek tomu, že policajná Fabia je na nerozoznanie od obyčajného auta, policajti na predných sedadlách sú v podstate neohroziteľní väčšinou strelných zbraní, ktoré sú na Slovensku k dispozícii. Spolu s vodičom a spolujazdcom sú tiež chránené najdôležitejšie časti automobilu, napríklad batéria, motor, riadiaca jednotka či hlavný káblový zväzok.
Dnes ešte nie je zrejmé, či polícia bude o takto vybavenom policajnom aute uvažovať. Ako prezentoval výrobca či predstavitelia polície, ide predovšetkým o test funkčnosti a použiteľnosti jednotlivých spomínaných noviniek priamo v praxi. Nie je však vylúčené, že niektoré z nich sa v blízkej budúcnosti objavia v štandardnej výbave policajného auta.
Zaujala najmä balistická ochrana vyrobená na Slovensku. Prítomní policajti pri jej prezentácii uznanlivo kývali hlavami.
"Táto balistická ochrana je výnimočná v tom, že je vyrobená z materiálov, ktoré nepreťažujú vozidlo. Je zabezpečená na ochranu osádky aj mimo vozidla. Ideálne by bolo, ak by sme takouto ochranou mali vybavené najmä vozidlá prvého kontaktu. Napríklad, v Devínskej Novej Vsi prišli na miesto streľby ako prvé policajné jednotky na vozidlách, ktoré nemali žiadnu balistickú ochranu. Mali so sebou iba nepriestrelné vesty, ktoré im však sťažovali pohyb. Nová balistická ochrana je úžasná v tom, že je ľahká a je využiteľná na viac spôsobov. Či už na ochranu vozidla alebo osádky, ktorá vykonáva zákrok," povedal policajný viceprezident Ábel.
![]() |
Policajti preberajú od svojho viceprezidenta kľúče. Tri mesiace ho budú testovať na cestách bratislavského kraja. |