Ako prejsť križovatku s viacerými jazdnými pruhmi

Vojsť do križovatky z hlavnej cesty zvyčajne znamená, že máte prednosť. Tá však platí iba v križovatke. Musia vám dať autá z vedľajšej prednosť, keď sa nachádzajú v inom jazdnom pruhu?

Jakub sa nás spýtal na prejazd konkrétnej križovatky v Petržalke. Šiel po Osuského smerom k T-čkovej križovatke pred Domom kultúry Zrkadlový háj. Osuského je ulica, ktorá sa pripája na Romanovu, teda takzvaná nožička v križovatke tvaru T. Hlavná cesta smeruje z Osuského a pokračuje na Romanovu vľavo.

Jakub: "Nakoľko odbočujem doprava, tak som na hlavnej a dokonca autá zľava mi dávajú prednosť. Predo mnou sa objavilo niekoľko ľudí na priechode, tak som ich pustil, avšak asi štyri autá zľava sa rozhodli pokračovať v ceste rovno, pričom tiež púšťali ľudí na priechode a tým čiastočne zablokovali križovatku. V tomto smere sú však dva pruhy a vzniká tu dilema.

Pokiaľ ja odbočujem vpravo, môžu oni pokračovať v ceste rovno (lebo sú tam dva pruhy), alebo majú počkať kým prejdem bezpečne križovatkou a potom môžu ísť oni?

Bežne toto neriešim, lebo málokedy tam stojí (tesne za križovatkou) auto, ktoré by vytŕčalo do cesty. Tentokrát však trčalo a ja som bol nútený sa prekážke vyhnúť vybočením do "susedného" pruhu. Keďže tam boli spomínané štyri autá v zástupe, bol problém zaradiť sa, nakoľko nikto z nich asi nepozná zips. Týmto konaním ma defacto ohrozili, pretože som sa išiel automaticky zaraďovať za prvé auto, ktoré bolo pred mojím.

Ako to teda s touto križovatkou je? Majú autá prichádzajúce z Romanovej dať prednosť alebo môžu ísť zarovno s autami prichádzajúcimi z Osuského (a jazda pokračuje smerom na Jiráskovu)?"


Zväčšiť mapu

Jakub mal pri prejazde križovatkou prednosť, pretože bol na hlavnej. Mať prednosť pritom znamená to, že iní vodiči nesmú svojím počínaním spôsobiť zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy Jakuba.

V spomínanej križovatke sa však nemôže stať bez porušenia iných dopravných predpisov, aby niekto nedal prednosť vozidlu na hlavnej pri odbočení vpravo z Osuského na Romanovu. To by autá idúce po Romanovej ulici museli prejsť cez vyšrafovanú časť vozovky.

Ak by Jakub bol ten, ktorý by prešiel cez vyšrafované miesto na ceste, síce by mal prednosť, no vynútenú porušením dopravných predpisov. Za prípadnú haváriu s vozidlom z vedľajšej cesty by bol zodpovedný on.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ak by tam neboli namaľované šikmé rovnobežné čiary, ale prerušovaná čiara oddeľujúca jazdné pruhy, vodiči z vedľajšej by museli ustúpiť. Museli by ignorovať prednosti vyplývajúce z jazdy v jazdných pruhoch, pretože v križovatke má prednosť ten, komu ju určilo zvislé dopravné značenie (ak tam nie je semafor alebo policajt).

Dopravná značka Daj prednosť v jazde alebo Hlavná cesta platí len pre najbližšiu križovatku. Teda v mieste, kde sa cesty spájajú alebo križujú. Toto miesto sa končí vzdialenejšou hranicou križovatky. Hranicou je aj v Jakubovom prípade kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Križovatka sa tam končí ešte pred priechodom pre chodcov, kde autá zastavili, aby pustili chodcov cez cestu.

Jakub prestal mať prednosť ešte pred priechodom pre chodcov. Na základe skutočnej situácie na mieste je pravdepodobné, že prednosť nemal už vtedy, keď púšťal chodcov cez cestu.

01.jpg
Pohľad na križovatku z Romanovej. Vpravo je vjazd z Osuského. Zdroj: norc.sk

Vodiči, ktorí vošli do križovatky z vedľajšej cesty, tak nemohli zablokovať križovatku, ako o tom píše Jakub. Šli podľa predpisov a na ich základe dávali prednosť chodcom na tom istom priechode ako Jakub.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,

Miestom, ktoré Jakub označil ako dilematické, tak vodiči idúci rovno po Romanovej smú prejsť bez toho, aby museli dávať Jakubovi prednosť. Práve Jakub, ak by chcel prejsť do ľavého jazdného pruhu, by musel dať prednosť autám v pruhu, do ktorého chce prejsť. Toto však neplatí v prípade, že by sa v jeho jazdnom pruhu objavila prekážka cestnej premávky.

Prekážkou by bolo v tomto prípade aj vozidlo, ktoré zastavilo alebo stojí v rozpore s dopravnými pravidlami. Aj také, ktoré v danom mieste na Romanovej ulici zasahovalo do Jakubovho jazdného pruhu.

Potom sa na ceste musí aplikovať takzvané zipsovanie. Vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, musí však dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Vozidlá v ľavom jazdnom pruhu tak v konečnom dôsledku mali pred seba pustiť Jakuba.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 783
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 658
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 628
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 434
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 619
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 338
  7. Kam do tepla v januári? 2 436
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 200
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 078
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 193

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Najväčší tender tretej Ficovej vlády sa blíži do finále

ŽSR chcú modernizovať úsek za Bratislavou za viac než 300 miliónov eur.

ŠPORT

Prečo cena Ronalda rapídne klesla?

Ronaldo je na konci svetovej päťdesiatky.

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

Neprehliadnite tiež

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.