Ako prejsť križovatku s viacerými jazdnými pruhmi

Vojsť do križovatky z hlavnej cesty zvyčajne znamená, že máte prednosť. Tá však platí iba v križovatke. Musia vám dať autá z vedľajšej prednosť, keď sa nachádzajú v inom jazdnom pruhu?

Jakub sa nás spýtal na prejazd konkrétnej križovatky v Petržalke. Šiel po Osuského smerom k T-čkovej križovatke pred Domom kultúry Zrkadlový háj. Osuského je ulica, ktorá sa pripája na Romanovu, teda takzvaná nožička v križovatke tvaru T. Hlavná cesta smeruje z Osuského a pokračuje na Romanovu vľavo.

Jakub: "Nakoľko odbočujem doprava, tak som na hlavnej a dokonca autá zľava mi dávajú prednosť. Predo mnou sa objavilo niekoľko ľudí na priechode, tak som ich pustil, avšak asi štyri autá zľava sa rozhodli pokračovať v ceste rovno, pričom tiež púšťali ľudí na priechode a tým čiastočne zablokovali križovatku. V tomto smere sú však dva pruhy a vzniká tu dilema.

Pokiaľ ja odbočujem vpravo, môžu oni pokračovať v ceste rovno (lebo sú tam dva pruhy), alebo majú počkať kým prejdem bezpečne križovatkou a potom môžu ísť oni?

Bežne toto neriešim, lebo málokedy tam stojí (tesne za križovatkou) auto, ktoré by vytŕčalo do cesty. Tentokrát však trčalo a ja som bol nútený sa prekážke vyhnúť vybočením do "susedného" pruhu. Keďže tam boli spomínané štyri autá v zástupe, bol problém zaradiť sa, nakoľko nikto z nich asi nepozná zips. Týmto konaním ma defacto ohrozili, pretože som sa išiel automaticky zaraďovať za prvé auto, ktoré bolo pred mojím.

Ako to teda s touto križovatkou je? Majú autá prichádzajúce z Romanovej dať prednosť alebo môžu ísť zarovno s autami prichádzajúcimi z Osuského (a jazda pokračuje smerom na Jiráskovu)?"


Zväčšiť mapu

Jakub mal pri prejazde križovatkou prednosť, pretože bol na hlavnej. Mať prednosť pritom znamená to, že iní vodiči nesmú svojím počínaním spôsobiť zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy Jakuba.

V spomínanej križovatke sa však nemôže stať bez porušenia iných dopravných predpisov, aby niekto nedal prednosť vozidlu na hlavnej pri odbočení vpravo z Osuského na Romanovu. To by autá idúce po Romanovej ulici museli prejsť cez vyšrafovanú časť vozovky.

Ak by Jakub bol ten, ktorý by prešiel cez vyšrafované miesto na ceste, síce by mal prednosť, no vynútenú porušením dopravných predpisov. Za prípadnú haváriu s vozidlom z vedľajšej cesty by bol zodpovedný on.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ak by tam neboli namaľované šikmé rovnobežné čiary, ale prerušovaná čiara oddeľujúca jazdné pruhy, vodiči z vedľajšej by museli ustúpiť. Museli by ignorovať prednosti vyplývajúce z jazdy v jazdných pruhoch, pretože v križovatke má prednosť ten, komu ju určilo zvislé dopravné značenie (ak tam nie je semafor alebo policajt).

Dopravná značka Daj prednosť v jazde alebo Hlavná cesta platí len pre najbližšiu križovatku. Teda v mieste, kde sa cesty spájajú alebo križujú. Toto miesto sa končí vzdialenejšou hranicou križovatky. Hranicou je aj v Jakubovom prípade kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Križovatka sa tam končí ešte pred priechodom pre chodcov, kde autá zastavili, aby pustili chodcov cez cestu.

Jakub prestal mať prednosť ešte pred priechodom pre chodcov. Na základe skutočnej situácie na mieste je pravdepodobné, že prednosť nemal už vtedy, keď púšťal chodcov cez cestu.

01.jpg
Pohľad na križovatku z Romanovej. Vpravo je vjazd z Osuského. Zdroj: norc.sk

Vodiči, ktorí vošli do križovatky z vedľajšej cesty, tak nemohli zablokovať križovatku, ako o tom píše Jakub. Šli podľa predpisov a na ich základe dávali prednosť chodcom na tom istom priechode ako Jakub.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,

Miestom, ktoré Jakub označil ako dilematické, tak vodiči idúci rovno po Romanovej smú prejsť bez toho, aby museli dávať Jakubovi prednosť. Práve Jakub, ak by chcel prejsť do ľavého jazdného pruhu, by musel dať prednosť autám v pruhu, do ktorého chce prejsť. Toto však neplatí v prípade, že by sa v jeho jazdnom pruhu objavila prekážka cestnej premávky.

Prekážkou by bolo v tomto prípade aj vozidlo, ktoré zastavilo alebo stojí v rozpore s dopravnými pravidlami. Aj také, ktoré v danom mieste na Romanovej ulici zasahovalo do Jakubovho jazdného pruhu.

Potom sa na ceste musí aplikovať takzvané zipsovanie. Vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, musí však dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Vozidlá v ľavom jazdnom pruhu tak v konečnom dôsledku mali pred seba pustiť Jakuba.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 903
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 256
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 9 479
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 810
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 250
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 538
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 514
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 380
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 241
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 801

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

SVET

Minúta po minúte: Choďte a voľte, vyzval nemecký prezident

Schulz už odovzdal hlas, Merkelová pôjde k urnám poobede.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.