SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Ako prejsť križovatku s viacerými jazdnými pruhmi

Vojsť do križovatky z hlavnej cesty zvyčajne znamená, že máte prednosť. Tá však platí iba v križovatke. Musia vám dať autá z vedľajšej prednosť, keď sa nachádzajú v inom jazdnom pruhu?

Jakub sa nás spýtal na prejazd konkrétnej križovatky v Petržalke. Šiel po Osuského smerom k T-čkovej križovatke pred Domom kultúry Zrkadlový háj. Osuského je ulica, ktorá sa pripája na Romanovu, teda takzvaná nožička v križovatke tvaru T. Hlavná cesta smeruje z Osuského a pokračuje na Romanovu vľavo.

Jakub: "Nakoľko odbočujem doprava, tak som na hlavnej a dokonca autá zľava mi dávajú prednosť. Predo mnou sa objavilo niekoľko ľudí na priechode, tak som ich pustil, avšak asi štyri autá zľava sa rozhodli pokračovať v ceste rovno, pričom tiež púšťali ľudí na priechode a tým čiastočne zablokovali križovatku. V tomto smere sú však dva pruhy a vzniká tu dilema.

Pokiaľ ja odbočujem vpravo, môžu oni pokračovať v ceste rovno (lebo sú tam dva pruhy), alebo majú počkať kým prejdem bezpečne križovatkou a potom môžu ísť oni?

Bežne toto neriešim, lebo málokedy tam stojí (tesne za križovatkou) auto, ktoré by vytŕčalo do cesty. Tentokrát však trčalo a ja som bol nútený sa prekážke vyhnúť vybočením do "susedného" pruhu. Keďže tam boli spomínané štyri autá v zástupe, bol problém zaradiť sa, nakoľko nikto z nich asi nepozná zips. Týmto konaním ma defacto ohrozili, pretože som sa išiel automaticky zaraďovať za prvé auto, ktoré bolo pred mojím.

Ako to teda s touto križovatkou je? Majú autá prichádzajúce z Romanovej dať prednosť alebo môžu ísť zarovno s autami prichádzajúcimi z Osuského (a jazda pokračuje smerom na Jiráskovu)?"


Zväčšiť mapu

Jakub mal pri prejazde križovatkou prednosť, pretože bol na hlavnej. Mať prednosť pritom znamená to, že iní vodiči nesmú svojím počínaním spôsobiť zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy Jakuba.

V spomínanej križovatke sa však nemôže stať bez porušenia iných dopravných predpisov, aby niekto nedal prednosť vozidlu na hlavnej pri odbočení vpravo z Osuského na Romanovu. To by autá idúce po Romanovej ulici museli prejsť cez vyšrafovanú časť vozovky.

Ak by Jakub bol ten, ktorý by prešiel cez vyšrafované miesto na ceste, síce by mal prednosť, no vynútenú porušením dopravných predpisov. Za prípadnú haváriu s vozidlom z vedľajšej cesty by bol zodpovedný on.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ak by tam neboli namaľované šikmé rovnobežné čiary, ale prerušovaná čiara oddeľujúca jazdné pruhy, vodiči z vedľajšej by museli ustúpiť. Museli by ignorovať prednosti vyplývajúce z jazdy v jazdných pruhoch, pretože v križovatke má prednosť ten, komu ju určilo zvislé dopravné značenie (ak tam nie je semafor alebo policajt).

Dopravná značka Daj prednosť v jazde alebo Hlavná cesta platí len pre najbližšiu križovatku. Teda v mieste, kde sa cesty spájajú alebo križujú. Toto miesto sa končí vzdialenejšou hranicou križovatky. Hranicou je aj v Jakubovom prípade kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Križovatka sa tam končí ešte pred priechodom pre chodcov, kde autá zastavili, aby pustili chodcov cez cestu.

Jakub prestal mať prednosť ešte pred priechodom pre chodcov. Na základe skutočnej situácie na mieste je pravdepodobné, že prednosť nemal už vtedy, keď púšťal chodcov cez cestu.

01.jpg
Pohľad na križovatku z Romanovej. Vpravo je vjazd z Osuského. Zdroj: norc.sk

Vodiči, ktorí vošli do križovatky z vedľajšej cesty, tak nemohli zablokovať križovatku, ako o tom píše Jakub. Šli podľa predpisov a na ich základe dávali prednosť chodcom na tom istom priechode ako Jakub.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,

Miestom, ktoré Jakub označil ako dilematické, tak vodiči idúci rovno po Romanovej smú prejsť bez toho, aby museli dávať Jakubovi prednosť. Práve Jakub, ak by chcel prejsť do ľavého jazdného pruhu, by musel dať prednosť autám v pruhu, do ktorého chce prejsť. Toto však neplatí v prípade, že by sa v jeho jazdnom pruhu objavila prekážka cestnej premávky.

Prekážkou by bolo v tomto prípade aj vozidlo, ktoré zastavilo alebo stojí v rozpore s dopravnými pravidlami. Aj také, ktoré v danom mieste na Romanovej ulici zasahovalo do Jakubovho jazdného pruhu.

Potom sa na ceste musí aplikovať takzvané zipsovanie. Vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, musí však dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Vozidlá v ľavom jazdnom pruhu tak v konečnom dôsledku mali pred seba pustiť Jakuba.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 453
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 381
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 015
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 108
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


2 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 2 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 755
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 901
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 163
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 041
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 210
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 015
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 948
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu