Ako prejsť križovatku s viacerými jazdnými pruhmi

Vojsť do križovatky z hlavnej cesty zvyčajne znamená, že máte prednosť. Tá však platí iba v križovatke. Musia vám dať autá z vedľajšej prednosť, keď sa nachádzajú v inom jazdnom pruhu?

Jakub sa nás spýtal na prejazd konkrétnej križovatky v Petržalke. Šiel po Osuského smerom k T-čkovej križovatke pred Domom kultúry Zrkadlový háj. Osuského je ulica, ktorá sa pripája na Romanovu, teda takzvaná nožička v križovatke tvaru T. Hlavná cesta smeruje z Osuského a pokračuje na Romanovu vľavo.

Jakub: "Nakoľko odbočujem doprava, tak som na hlavnej a dokonca autá zľava mi dávajú prednosť. Predo mnou sa objavilo niekoľko ľudí na priechode, tak som ich pustil, avšak asi štyri autá zľava sa rozhodli pokračovať v ceste rovno, pričom tiež púšťali ľudí na priechode a tým čiastočne zablokovali križovatku. V tomto smere sú však dva pruhy a vzniká tu dilema.

Pokiaľ ja odbočujem vpravo, môžu oni pokračovať v ceste rovno (lebo sú tam dva pruhy), alebo majú počkať kým prejdem bezpečne križovatkou a potom môžu ísť oni?

Bežne toto neriešim, lebo málokedy tam stojí (tesne za križovatkou) auto, ktoré by vytŕčalo do cesty. Tentokrát však trčalo a ja som bol nútený sa prekážke vyhnúť vybočením do "susedného" pruhu. Keďže tam boli spomínané štyri autá v zástupe, bol problém zaradiť sa, nakoľko nikto z nich asi nepozná zips. Týmto konaním ma defacto ohrozili, pretože som sa išiel automaticky zaraďovať za prvé auto, ktoré bolo pred mojím.

Ako to teda s touto križovatkou je? Majú autá prichádzajúce z Romanovej dať prednosť alebo môžu ísť zarovno s autami prichádzajúcimi z Osuského (a jazda pokračuje smerom na Jiráskovu)?"


Zväčšiť mapu

Jakub mal pri prejazde križovatkou prednosť, pretože bol na hlavnej. Mať prednosť pritom znamená to, že iní vodiči nesmú svojím počínaním spôsobiť zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy Jakuba.

V spomínanej križovatke sa však nemôže stať bez porušenia iných dopravných predpisov, aby niekto nedal prednosť vozidlu na hlavnej pri odbočení vpravo z Osuského na Romanovu. To by autá idúce po Romanovej ulici museli prejsť cez vyšrafovanú časť vozovky.

Ak by Jakub bol ten, ktorý by prešiel cez vyšrafované miesto na ceste, síce by mal prednosť, no vynútenú porušením dopravných predpisov. Za prípadnú haváriu s vozidlom z vedľajšej cesty by bol zodpovedný on.

§ 10, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Ak by tam neboli namaľované šikmé rovnobežné čiary, ale prerušovaná čiara oddeľujúca jazdné pruhy, vodiči z vedľajšej by museli ustúpiť. Museli by ignorovať prednosti vyplývajúce z jazdy v jazdných pruhoch, pretože v križovatke má prednosť ten, komu ju určilo zvislé dopravné značenie (ak tam nie je semafor alebo policajt).

Dopravná značka Daj prednosť v jazde alebo Hlavná cesta platí len pre najbližšiu križovatku. Teda v mieste, kde sa cesty spájajú alebo križujú. Toto miesto sa končí vzdialenejšou hranicou križovatky. Hranicou je aj v Jakubovom prípade kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky.

Križovatka sa tam končí ešte pred priechodom pre chodcov, kde autá zastavili, aby pustili chodcov cez cestu.

Jakub prestal mať prednosť ešte pred priechodom pre chodcov. Na základe skutočnej situácie na mieste je pravdepodobné, že prednosť nemal už vtedy, keď púšťal chodcov cez cestu.

01.jpg
Pohľad na križovatku z Romanovej. Vpravo je vjazd z Osuského. Zdroj: norc.sk

Vodiči, ktorí vošli do križovatky z vedľajšej cesty, tak nemohli zablokovať križovatku, ako o tom píše Jakub. Šli podľa predpisov a na ich základe dávali prednosť chodcom na tom istom priechode ako Jakub.

§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
b) zvislé dopravné značky č. P 1 až P 15, ktoré platia pre najbližšiu križovatku,

Miestom, ktoré Jakub označil ako dilematické, tak vodiči idúci rovno po Romanovej smú prejsť bez toho, aby museli dávať Jakubovi prednosť. Práve Jakub, ak by chcel prejsť do ľavého jazdného pruhu, by musel dať prednosť autám v pruhu, do ktorého chce prejsť. Toto však neplatí v prípade, že by sa v jeho jazdnom pruhu objavila prekážka cestnej premávky.

Prekážkou by bolo v tomto prípade aj vozidlo, ktoré zastavilo alebo stojí v rozpore s dopravnými pravidlami. Aj také, ktoré v danom mieste na Romanovej ulici zasahovalo do Jakubovho jazdného pruhu.

Potom sa na ceste musí aplikovať takzvané zipsovanie. Vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, musí však dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Vozidlá v ľavom jazdnom pruhu tak v konečnom dôsledku mali pred seba pustiť Jakuba.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 439
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 991
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 164
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 327
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 488
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 2 064
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 2 036
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 765
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 707
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 279

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka chcú pripraviť programové tézy.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.