Prečo sa na diaľniciach jazdí šesťdesiatkou

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/hod a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/h a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Výjazd na diaľnicu z odstavného ostrovčeka

Beata: "Na diaľnici D1 Bratislava-Trnava, ktorá nemá odstavný pruh, ale len odstavné ostrovčeky, nie je pri týchto ostrovčekoch žiadny pruh na rozbeh. Ako sa môže auto, ktoré musí zastaviť, zaradiť plynule do premávky, keď ostatné autá tadiaľ prefičia rýchlosťou cca 110 km/h?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Odstavný ostrovček má v porovnaní s klasickým odstavným pruhom (oficiálne krajnicou) nevýhodu. Na krajnici sa auto, ktoré muselo núdzovo zastaviť, môže rozbehnúť, aby sa mohlo bezpečne a plynulo zaradiť do pravého jazdného pruhu. Aj pre prípadnú odťahovú službu je to bezpečnejšie, ak nakladá vozidlo v odstavnom pruhu.

Na odstavnom ostrovčeku auto nemá pri hustejšej premávke možnosť bezpečne sa rozbehnúť tak, aby prípadne neohrozilo či neobmedzilo vozidlá idúce po ceste.

Ak premávka nie je veľmi intenzívna, čo je na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou zriedkavé, vodič má zvyčajne dosť priestoru, aby sa bezpečne zaradil do pravého jazdného pruhu diaľnice.

V iných prípadoch mu nezostáva nič iné, len smerovkou dávať znamenie o zmene smeru jazdy a čakať, kým sa nevytvorí v pravom jazdnom pruhu taká medzera, ktorá mu umožní bezpečne sa zaradiť na diaľnicu. Potom treba čo najskôr zvýšiť rýchlosť na minimálnych 80 km/h.

Prečo je rýchlosť na diaľnici obmedzená?

Ján: "Prečo je na diaľnici pri presmerovaní dopravy do jedného jazdného prúdu (obojsmerná premávka) obmedzená rýchlosť na 60 km/h spolu so zákazom predbiehania, ak na ceste tretej triedy, ktorá je užšia a nie je tam zákaz predbiehania, sa autá môžu míňať rýchlosťou 90 km/h?"

Obmedzenie na diaľnici sa používa zvyčajne vtedy, ak sa v blízkosti cesty alebo priamo na ceste pracuje. Technické predpisy pritom určujú, že na diaľnici sa najvyššia povolená rýchlosť môže znížiť najviac na 60 km/h. Zároveň sa tam zakazuje predchádzať.

Opatrenia sa nerobia iba preto, aby sa zvýšila bezpečnosť posádok vozidiel. Ide predovšetkým o ľudí, ktorí pracujú v blízkosti cestnej premávky a aj o technologické zariadenia v pracovnom priestore.

Ak by sa na takom mieste stala nehoda, ktorá by vychýlila idúce vozidlo smerom k cestárom, pravdepodobnosť ťažkých následkov by bola pri 90 km/h oveľa vyššia ako pri nižších rýchlostiach.

Aj na ceste tretej triedy, tam, kde sa nedá bezpečne prejsť 90-kou, by vodiči nemali jazdiť maximálnou povolenou rýchlosťou, ak nechcú riskovať ohrozenie zdravia alebo života

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 11 088
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 808
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 623
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 150
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 962
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 500
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 426
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 411
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 230
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 060

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický. Je to prosto chlap

Češka Markéta Navrátilová bola dlhé roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour de France z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

AUTO

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.