Prečo sa na diaľniciach jazdí šesťdesiatkou

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/hod a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/h a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Výjazd na diaľnicu z odstavného ostrovčeka

Beata: "Na diaľnici D1 Bratislava-Trnava, ktorá nemá odstavný pruh, ale len odstavné ostrovčeky, nie je pri týchto ostrovčekoch žiadny pruh na rozbeh. Ako sa môže auto, ktoré musí zastaviť, zaradiť plynule do premávky, keď ostatné autá tadiaľ prefičia rýchlosťou cca 110 km/h?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Odstavný ostrovček má v porovnaní s klasickým odstavným pruhom (oficiálne krajnicou) nevýhodu. Na krajnici sa auto, ktoré muselo núdzovo zastaviť, môže rozbehnúť, aby sa mohlo bezpečne a plynulo zaradiť do pravého jazdného pruhu. Aj pre prípadnú odťahovú službu je to bezpečnejšie, ak nakladá vozidlo v odstavnom pruhu.

Na odstavnom ostrovčeku auto nemá pri hustejšej premávke možnosť bezpečne sa rozbehnúť tak, aby prípadne neohrozilo či neobmedzilo vozidlá idúce po ceste.

Ak premávka nie je veľmi intenzívna, čo je na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou zriedkavé, vodič má zvyčajne dosť priestoru, aby sa bezpečne zaradil do pravého jazdného pruhu diaľnice.

V iných prípadoch mu nezostáva nič iné, len smerovkou dávať znamenie o zmene smeru jazdy a čakať, kým sa nevytvorí v pravom jazdnom pruhu taká medzera, ktorá mu umožní bezpečne sa zaradiť na diaľnicu. Potom treba čo najskôr zvýšiť rýchlosť na minimálnych 80 km/h.

Prečo je rýchlosť na diaľnici obmedzená?

Ján: "Prečo je na diaľnici pri presmerovaní dopravy do jedného jazdného prúdu (obojsmerná premávka) obmedzená rýchlosť na 60 km/h spolu so zákazom predbiehania, ak na ceste tretej triedy, ktorá je užšia a nie je tam zákaz predbiehania, sa autá môžu míňať rýchlosťou 90 km/h?"

Obmedzenie na diaľnici sa používa zvyčajne vtedy, ak sa v blízkosti cesty alebo priamo na ceste pracuje. Technické predpisy pritom určujú, že na diaľnici sa najvyššia povolená rýchlosť môže znížiť najviac na 60 km/h. Zároveň sa tam zakazuje predchádzať.

Opatrenia sa nerobia iba preto, aby sa zvýšila bezpečnosť posádok vozidiel. Ide predovšetkým o ľudí, ktorí pracujú v blízkosti cestnej premávky a aj o technologické zariadenia v pracovnom priestore.

Ak by sa na takom mieste stala nehoda, ktorá by vychýlila idúce vozidlo smerom k cestárom, pravdepodobnosť ťažkých následkov by bola pri 90 km/h oveľa vyššia ako pri nižších rýchlostiach.

Aj na ceste tretej triedy, tam, kde sa nedá bezpečne prejsť 90-kou, by vodiči nemali jazdiť maximálnou povolenou rýchlosťou, ak nechcú riskovať ohrozenie zdravia alebo života

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 550
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 940
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 545
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 031
  5. Kam do tepla v januári? 2 497
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 363
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 198
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 321
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 094

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.