SME

Prečo sa na diaľniciach jazdí šesťdesiatkou

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/hod a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/h a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výjazd na diaľnicu z odstavného ostrovčeka

Beata: "Na diaľnici D1 Bratislava-Trnava, ktorá nemá odstavný pruh, ale len odstavné ostrovčeky, nie je pri týchto ostrovčekoch žiadny pruh na rozbeh. Ako sa môže auto, ktoré musí zastaviť, zaradiť plynule do premávky, keď ostatné autá tadiaľ prefičia rýchlosťou cca 110 km/h?

SkryťVypnúť reklamu

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Odstavný ostrovček má v porovnaní s klasickým odstavným pruhom (oficiálne krajnicou) nevýhodu. Na krajnici sa auto, ktoré muselo núdzovo zastaviť, môže rozbehnúť, aby sa mohlo bezpečne a plynulo zaradiť do pravého jazdného pruhu. Aj pre prípadnú odťahovú službu je to bezpečnejšie, ak nakladá vozidlo v odstavnom pruhu.

Na odstavnom ostrovčeku auto nemá pri hustejšej premávke možnosť bezpečne sa rozbehnúť tak, aby prípadne neohrozilo či neobmedzilo vozidlá idúce po ceste.

Ak premávka nie je veľmi intenzívna, čo je na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou zriedkavé, vodič má zvyčajne dosť priestoru, aby sa bezpečne zaradil do pravého jazdného pruhu diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu

V iných prípadoch mu nezostáva nič iné, len smerovkou dávať znamenie o zmene smeru jazdy a čakať, kým sa nevytvorí v pravom jazdnom pruhu taká medzera, ktorá mu umožní bezpečne sa zaradiť na diaľnicu. Potom treba čo najskôr zvýšiť rýchlosť na minimálnych 80 km/h.

Prečítajte si aj:
Auto môže mať každý deň inú farbu

Prečo je rýchlosť na diaľnici obmedzená?

Ján: "Prečo je na diaľnici pri presmerovaní dopravy do jedného jazdného prúdu (obojsmerná premávka) obmedzená rýchlosť na 60 km/h spolu so zákazom predbiehania, ak na ceste tretej triedy, ktorá je užšia a nie je tam zákaz predbiehania, sa autá môžu míňať rýchlosťou 90 km/h?"

Obmedzenie na diaľnici sa používa zvyčajne vtedy, ak sa v blízkosti cesty alebo priamo na ceste pracuje. Technické predpisy pritom určujú, že na diaľnici sa najvyššia povolená rýchlosť môže znížiť najviac na 60 km/h. Zároveň sa tam zakazuje predchádzať.

SkryťVypnúť reklamu

Opatrenia sa nerobia iba preto, aby sa zvýšila bezpečnosť posádok vozidiel. Ide predovšetkým o ľudí, ktorí pracujú v blízkosti cestnej premávky a aj o technologické zariadenia v pracovnom priestore.

Ak by sa na takom mieste stala nehoda, ktorá by vychýlila idúce vozidlo smerom k cestárom, pravdepodobnosť ťažkých následkov by bola pri 90 km/h oveľa vyššia ako pri nižších rýchlostiach.

Aj na ceste tretej triedy, tam, kde sa nedá bezpečne prejsť 90-kou, by vodiči nemali jazdiť maximálnou povolenou rýchlosťou, ak nechcú riskovať ohrozenie zdravia alebo života

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 829
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 206
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 908
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 805
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 320
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 335
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 197
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 075
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Martin Fronk: Svetlo v ruinách: Obdiv a podpora pre hrdinov slovenskej histórie
  3. Jolana Čuláková: Noční vlci sú podľa Aktualít najdôležitejšou udalosťou dnešného dňa na Slovensku
  4. Tomáš Karľa: WOLNERA: Nová budúcnosť slovenského thrash metalu
  5. Martin Šuraba: Toto je Škandinávia
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (2. - 8.5.1925)
  7. Vladimír Krátky: Král a šaškáreň na TA 3 .
  8. Martin Eštočák: Prešov pod tlakom pravdy: Mestské zastupiteľstvo schválilo uznesenie, ktoré môže rozkryť škody v DPMP. Primátor má konať–aj voči vlastnému nominantovi
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 290
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 11 819
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 423
  4. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 161
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 676
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 489
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 839
  8. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 347
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťZatvoriť reklamu