SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Prečo sa na diaľniciach jazdí šesťdesiatkou

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/hod a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/h a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Výjazd na diaľnicu z odstavného ostrovčeka

Beata: "Na diaľnici D1 Bratislava-Trnava, ktorá nemá odstavný pruh, ale len odstavné ostrovčeky, nie je pri týchto ostrovčekoch žiadny pruh na rozbeh. Ako sa môže auto, ktoré musí zastaviť, zaradiť plynule do premávky, keď ostatné autá tadiaľ prefičia rýchlosťou cca 110 km/h?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Odstavný ostrovček má v porovnaní s klasickým odstavným pruhom (oficiálne krajnicou) nevýhodu. Na krajnici sa auto, ktoré muselo núdzovo zastaviť, môže rozbehnúť, aby sa mohlo bezpečne a plynulo zaradiť do pravého jazdného pruhu. Aj pre prípadnú odťahovú službu je to bezpečnejšie, ak nakladá vozidlo v odstavnom pruhu.

Na odstavnom ostrovčeku auto nemá pri hustejšej premávke možnosť bezpečne sa rozbehnúť tak, aby prípadne neohrozilo či neobmedzilo vozidlá idúce po ceste.

Ak premávka nie je veľmi intenzívna, čo je na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou zriedkavé, vodič má zvyčajne dosť priestoru, aby sa bezpečne zaradil do pravého jazdného pruhu diaľnice.

V iných prípadoch mu nezostáva nič iné, len smerovkou dávať znamenie o zmene smeru jazdy a čakať, kým sa nevytvorí v pravom jazdnom pruhu taká medzera, ktorá mu umožní bezpečne sa zaradiť na diaľnicu. Potom treba čo najskôr zvýšiť rýchlosť na minimálnych 80 km/h.

Prečo je rýchlosť na diaľnici obmedzená?

Ján: "Prečo je na diaľnici pri presmerovaní dopravy do jedného jazdného prúdu (obojsmerná premávka) obmedzená rýchlosť na 60 km/h spolu so zákazom predbiehania, ak na ceste tretej triedy, ktorá je užšia a nie je tam zákaz predbiehania, sa autá môžu míňať rýchlosťou 90 km/h?"

Obmedzenie na diaľnici sa používa zvyčajne vtedy, ak sa v blízkosti cesty alebo priamo na ceste pracuje. Technické predpisy pritom určujú, že na diaľnici sa najvyššia povolená rýchlosť môže znížiť najviac na 60 km/h. Zároveň sa tam zakazuje predchádzať.

Opatrenia sa nerobia iba preto, aby sa zvýšila bezpečnosť posádok vozidiel. Ide predovšetkým o ľudí, ktorí pracujú v blízkosti cestnej premávky a aj o technologické zariadenia v pracovnom priestore.

Ak by sa na takom mieste stala nehoda, ktorá by vychýlila idúce vozidlo smerom k cestárom, pravdepodobnosť ťažkých následkov by bola pri 90 km/h oveľa vyššia ako pri nižších rýchlostiach.

Aj na ceste tretej triedy, tam, kde sa nedá bezpečne prejsť 90-kou, by vodiči nemali jazdiť maximálnou povolenou rýchlosťou, ak nechcú riskovať ohrozenie zdravia alebo života

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 817
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 641
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 131
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 705
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 934
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 493
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 095
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 599
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 506
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 351
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson