SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Prečo sa na diaľniciach jazdí šesťdesiatkou

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/hod a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Ak sa na ceste tretej triedy, ktorá je užšia ako diaľnica, smie jazdiť rýchlosťou 90 km/h a predbiehať, prečo sa to isté nesmie na mieste, kde sa pracuje na diaľnici? A ako vyjsť na diaľnicu z odstavného ostrovčeka?

Výjazd na diaľnicu z odstavného ostrovčeka

Beata: "Na diaľnici D1 Bratislava-Trnava, ktorá nemá odstavný pruh, ale len odstavné ostrovčeky, nie je pri týchto ostrovčekoch žiadny pruh na rozbeh. Ako sa môže auto, ktoré musí zastaviť, zaradiť plynule do premávky, keď ostatné autá tadiaľ prefičia rýchlosťou cca 110 km/h?

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Odstavný ostrovček má v porovnaní s klasickým odstavným pruhom (oficiálne krajnicou) nevýhodu. Na krajnici sa auto, ktoré muselo núdzovo zastaviť, môže rozbehnúť, aby sa mohlo bezpečne a plynulo zaradiť do pravého jazdného pruhu. Aj pre prípadnú odťahovú službu je to bezpečnejšie, ak nakladá vozidlo v odstavnom pruhu.

Na odstavnom ostrovčeku auto nemá pri hustejšej premávke možnosť bezpečne sa rozbehnúť tak, aby prípadne neohrozilo či neobmedzilo vozidlá idúce po ceste.

Ak premávka nie je veľmi intenzívna, čo je na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou zriedkavé, vodič má zvyčajne dosť priestoru, aby sa bezpečne zaradil do pravého jazdného pruhu diaľnice.

V iných prípadoch mu nezostáva nič iné, len smerovkou dávať znamenie o zmene smeru jazdy a čakať, kým sa nevytvorí v pravom jazdnom pruhu taká medzera, ktorá mu umožní bezpečne sa zaradiť na diaľnicu. Potom treba čo najskôr zvýšiť rýchlosť na minimálnych 80 km/h.

Prečo je rýchlosť na diaľnici obmedzená?

Ján: "Prečo je na diaľnici pri presmerovaní dopravy do jedného jazdného prúdu (obojsmerná premávka) obmedzená rýchlosť na 60 km/h spolu so zákazom predbiehania, ak na ceste tretej triedy, ktorá je užšia a nie je tam zákaz predbiehania, sa autá môžu míňať rýchlosťou 90 km/h?"

Obmedzenie na diaľnici sa používa zvyčajne vtedy, ak sa v blízkosti cesty alebo priamo na ceste pracuje. Technické predpisy pritom určujú, že na diaľnici sa najvyššia povolená rýchlosť môže znížiť najviac na 60 km/h. Zároveň sa tam zakazuje predchádzať.

Opatrenia sa nerobia iba preto, aby sa zvýšila bezpečnosť posádok vozidiel. Ide predovšetkým o ľudí, ktorí pracujú v blízkosti cestnej premávky a aj o technologické zariadenia v pracovnom priestore.

Ak by sa na takom mieste stala nehoda, ktorá by vychýlila idúce vozidlo smerom k cestárom, pravdepodobnosť ťažkých následkov by bola pri 90 km/h oveľa vyššia ako pri nižších rýchlostiach.

Aj na ceste tretej triedy, tam, kde sa nedá bezpečne prejsť 90-kou, by vodiči nemali jazdiť maximálnou povolenou rýchlosťou, ak nechcú riskovať ohrozenie zdravia alebo života

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Trenčín potrebuje nový impulz!
  2. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  3. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 510
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 954
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 549
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 326
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 786
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 520
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 757
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 928
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.


4 h
Peter Schutz.

Z Arcy zrejme vyvádzali milióny už pred bankrotom.


6 h
Kanadský hokejista Connor Bedard.

Do kanadskej juniorskej zostavy sa pred osemnástkou dostanú len výnimoční.


Nikola Baďová 10 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


2 h

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


13 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 10. časť
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  4. Petronela Čellárová: Stále neverím
  5. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  6. Maťo Chudík: Ticho
  7. Jano Kováčik: Ako vyhlásenie Pralesov skomplikovalo situáciu turistom
  8. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 609
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 140
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 514
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 593
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 316
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 122
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 834
  8. Ján Valchár: Toto už je asi tretia svetová 2 805
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu