Ak nezastavíte, aj keď máte zelenú, zrazíte chodca

Prechádzať cez priechod pre chodcov nie je vždy bezpečné. Najmä, ak vodiči nepoznajú dopravné pravidlá alebo ich ignorujú. To nemá ďaleko k tomu, aby auto zrazilo chodca.

Patrik nás upozornil na problém, kedy autá majú zelenú v čase, keď chodci na zelenú prechádzajú cez priechod pre chodcov.

Patrik: "Priechod pre chodcov so svetelnou signalizáciou na Štefánikovej je malý priechod zo zastávky SAV smerom do Petržalky - smerom k SAV. Keď naskočí zelená pre chodcov, autá prichádzajúce zo smeru Pražská majú tiež zelenú. A keď tieto autá odbočujú doprava smerom na Hlbokú, tak takmer vždy (ak to nepoznajú) majú kolíziu s chodcami. Mojej manželke sa to stalo 2-krát a preto vždy chodíme cez nadchod.

Nerozumiem, prečo na takomto mieste nie je zelená len pre chodcov a len pre autá. Je to tam veľmi nebezpečné.

Mimochodom, rovnaká situácia je aj pri hoteli Crown Plaza prechádzajúc cez cestu do mesta cez Drevenú. V momente, keď skočí zelená pre chodcov, pohýňajú sa autá, pritom počas červenej cez priechod prejde minimum áut (lebo len vychádzajú z hotela)."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Problém, na ktorý upozorňuje Patrik, nie je problém semaforov. Dopravné pravidlá umožňujú, aby autá, ktoré smerujú po ceste, kde majú zelenú na priechode aj chodci, mali zelenú.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,

Vozidlám na ceste vtedy svieti plné zelené svetlo. Pre vodičov to znamená, že smú ísť ďalej. No zároveň musia dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov. Pritom vodiči nesmú chodcov či cyklistov ohroziť ani obmedziť.

To, o čom písal Patrik, je porušenie predpisov zo strany vodičov. Nielenže nedali prednosť chodcom na priechode, ale ich aj ohrozili. Vodič je povinný zastaviť pred priechodom, ak už po ňom ide chodec na zelenú.

Dokonca aj keby chodec porušil predpisy, šofér sa nesmie spoliehať na beztrestnosť, ak by ho náhodou zrazil. Vodič musí urobiť v rámci bezpečnosti (svojej i iných) maximum pre to, aby zabránil zrazeniu človeka, aj keby šiel cez priechod na červenú.

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov ako v autoškole

Ani chodci sa však nesmú "hádzať" autám pod kolesá. Predsa len, v prípade zrážky s autom ťahajú za kratší koniec. Dôkazom toho je aj nasledujúce video z internetu, v ktorom vidno, ako vodič zrazil chodca. A to len preto, že chodec vbehol pred auto, ktorého vodič nemal šancu vidieť chodca utekajúceho cez cestu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 428
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 845
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 674
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 481
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 090
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 088
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 787
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 631
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 163
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 756

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.