Ak nezastavíte, aj keď máte zelenú, zrazíte chodca

Prechádzať cez priechod pre chodcov nie je vždy bezpečné. Najmä, ak vodiči nepoznajú dopravné pravidlá alebo ich ignorujú. To nemá ďaleko k tomu, aby auto zrazilo chodca.

Patrik nás upozornil na problém, kedy autá majú zelenú v čase, keď chodci na zelenú prechádzajú cez priechod pre chodcov.

Patrik: "Priechod pre chodcov so svetelnou signalizáciou na Štefánikovej je malý priechod zo zastávky SAV smerom do Petržalky - smerom k SAV. Keď naskočí zelená pre chodcov, autá prichádzajúce zo smeru Pražská majú tiež zelenú. A keď tieto autá odbočujú doprava smerom na Hlbokú, tak takmer vždy (ak to nepoznajú) majú kolíziu s chodcami. Mojej manželke sa to stalo 2-krát a preto vždy chodíme cez nadchod.

Nerozumiem, prečo na takomto mieste nie je zelená len pre chodcov a len pre autá. Je to tam veľmi nebezpečné.

Mimochodom, rovnaká situácia je aj pri hoteli Crown Plaza prechádzajúc cez cestu do mesta cez Drevenú. V momente, keď skočí zelená pre chodcov, pohýňajú sa autá, pritom počas červenej cez priechod prejde minimum áut (lebo len vychádzajú z hotela)."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Problém, na ktorý upozorňuje Patrik, nie je problém semaforov. Dopravné pravidlá umožňujú, aby autá, ktoré smerujú po ceste, kde majú zelenú na priechode aj chodci, mali zelenú.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,

Vozidlám na ceste vtedy svieti plné zelené svetlo. Pre vodičov to znamená, že smú ísť ďalej. No zároveň musia dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov. Pritom vodiči nesmú chodcov či cyklistov ohroziť ani obmedziť.

To, o čom písal Patrik, je porušenie predpisov zo strany vodičov. Nielenže nedali prednosť chodcom na priechode, ale ich aj ohrozili. Vodič je povinný zastaviť pred priechodom, ak už po ňom ide chodec na zelenú.

Dokonca aj keby chodec porušil predpisy, šofér sa nesmie spoliehať na beztrestnosť, ak by ho náhodou zrazil. Vodič musí urobiť v rámci bezpečnosti (svojej i iných) maximum pre to, aby zabránil zrazeniu človeka, aj keby šiel cez priechod na červenú.

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov ako v autoškole

Ani chodci sa však nesmú "hádzať" autám pod kolesá. Predsa len, v prípade zrážky s autom ťahajú za kratší koniec. Dôkazom toho je aj nasledujúce video z internetu, v ktorom vidno, ako vodič zrazil chodca. A to len preto, že chodec vbehol pred auto, ktorého vodič nemal šancu vidieť chodca utekajúceho cez cestu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 836
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 022
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 738
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 597
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 440
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 080
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 029
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 560

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.