SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Ak nezastavíte, aj keď máte zelenú, zrazíte chodca

Prechádzať cez priechod pre chodcov nie je vždy bezpečné. Najmä, ak vodiči nepoznajú dopravné pravidlá alebo ich ignorujú. To nemá ďaleko k tomu, aby auto zrazilo chodca.

Patrik nás upozornil na problém, kedy autá majú zelenú v čase, keď chodci na zelenú prechádzajú cez priechod pre chodcov.

Patrik: "Priechod pre chodcov so svetelnou signalizáciou na Štefánikovej je malý priechod zo zastávky SAV smerom do Petržalky - smerom k SAV. Keď naskočí zelená pre chodcov, autá prichádzajúce zo smeru Pražská majú tiež zelenú. A keď tieto autá odbočujú doprava smerom na Hlbokú, tak takmer vždy (ak to nepoznajú) majú kolíziu s chodcami. Mojej manželke sa to stalo 2-krát a preto vždy chodíme cez nadchod.

Nerozumiem, prečo na takomto mieste nie je zelená len pre chodcov a len pre autá. Je to tam veľmi nebezpečné.

Mimochodom, rovnaká situácia je aj pri hoteli Crown Plaza prechádzajúc cez cestu do mesta cez Drevenú. V momente, keď skočí zelená pre chodcov, pohýňajú sa autá, pritom počas červenej cez priechod prejde minimum áut (lebo len vychádzajú z hotela)."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Problém, na ktorý upozorňuje Patrik, nie je problém semaforov. Dopravné pravidlá umožňujú, aby autá, ktoré smerujú po ceste, kde majú zelenú na priechode aj chodci, mali zelenú.

§ 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(3) Pri riadení cestnej premávky na križovatke
c) signál s plným zeleným svetlom "Voľno" znamená pre vodiča možnosť pokračovať v jazde, a ak dodrží ustanovenia o odbočovaní a také odbočovanie nie je zakázané dopravnou značkou, možnosť odbočiť vpravo alebo vľavo a ak dodrží ustanovenia o otáčaní a otočenie dovoľuje dopravná značka, možnosť otočiť sa; vodič je pritom povinný dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov, pritom ich nesmie ohroziť ani obmedziť; ak svieti signál pre opustenie križovatky (č. S 4) umiestnený v protiľahlom rohu križovatky, neplatí pre odbočovanie vľavo alebo vpravo § 19 ods. 4 zákona,

Vozidlám na ceste vtedy svieti plné zelené svetlo. Pre vodičov to znamená, že smú ísť ďalej. No zároveň musia dať prednosť chodcom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre chodcov a cyklistom prechádzajúcim vo voľnom smere po priechode pre cyklistov. Pritom vodiči nesmú chodcov či cyklistov ohroziť ani obmedziť.

To, o čom písal Patrik, je porušenie predpisov zo strany vodičov. Nielenže nedali prednosť chodcom na priechode, ale ich aj ohrozili. Vodič je povinný zastaviť pred priechodom, ak už po ňom ide chodec na zelenú.

Dokonca aj keby chodec porušil predpisy, šofér sa nesmie spoliehať na beztrestnosť, ak by ho náhodou zrazil. Vodič musí urobiť v rámci bezpečnosti (svojej i iných) maximum pre to, aby zabránil zrazeniu človeka, aj keby šiel cez priechod na červenú.

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov ako v autoškole

Ani chodci sa však nesmú "hádzať" autám pod kolesá. Predsa len, v prípade zrážky s autom ťahajú za kratší koniec. Dôkazom toho je aj nasledujúce video z internetu, v ktorom vidno, ako vodič zrazil chodca. A to len preto, že chodec vbehol pred auto, ktorého vodič nemal šancu vidieť chodca utekajúceho cez cestu.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 105
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 577
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 359
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 546
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 815
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 719
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 620
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 372
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 174
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 166
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept