Parkovanie ovláda egoizmus a arogancia

Mnohí chcú mať lepšie, výkonnejšie, modernejšie autá. Niektorí dokonca aj väčšie. Lenže parkovacie boxy sa nedajú rozšíriť na počkanie. A tak nie je výnimkou vidieť auto zaparkované cez dve miesta.

Vlastná potreba niekde odstaviť auto, najlepšie pred dverami cieľa alebo pod oknami domu, je silnejšou motiváciou pre vodičov ako riziko sankcie za nesprávne parkovanie. Netreba sa tak čudovať, že dopravné pravidlá sa dostali u viacerých do pozície "nechceného dieťaťa". A to aj napriek tomu, že bez nich by hrozili premávke veľké problémy.

Dávid: "Na Slovensku je toto asi normálne. Všetci vieme, že v Petržalke nie je kde parkovať. Prídu mestskí policajti a nasadia papuču, viď foto. Vozidlo stojí síce menej ako 5 metrov ako hovorí vyhláška, ale nikomu a ničomu nebráni. Ale to je zrejme policajná logika. Chcel by som vedieť ako parkuje ten mestský policajt. Mimochodom, druhé vozidlo, keď už chceme dôsledne dodržiavať vyhlášku, stojí priamo na priechode. Evidentne, to pre nich nebolo vôbec zaujímavé. Toto je čistá šikana."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O tom, že vozidlo odfotené s papučou stojí v rozpore s predpismi, nie je pochýb. Vodič nesmie zastaviť a ani stáť nielen na priechode pre chodcov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred ním, ale ani v protismere. Vodič tmavého Golfu teda porušil predpisy hneď dvakrát. A to ešte nie je vylúčené, že pre každý smer premávke nenechal voľnú minimálne 3-metrovú šírku vozovky.

Policajti tolerujú niektoré priestupky

Vôbec, na fotke vidno viaceré porušenia predpisov. Lenže, ide o najväčšie sídlisko na Slovensku, kde je snáď najvypuklejší problém s parkovaním. A tak tam policajti, či štátni alebo mestskí, niektoré priestupky tolerujú.

Skúsenosti ukazujú, že napríklad pravidlo o voľných 3 metroch viac-menej ignorujú, ak usúdia, že pre premávku zostáva dostatočná šírka vozovky. Občas si "nevšimnú" ani parkovanie krátko pred priechodom. Ale aj to len vtedy, ak vodič nespácha aj ďalší priestupok. Tolerujú aj parkovanie v križovatke na kraji cesty, ak to príliš nezníži bezpečnosť prejazdu.

Vodič Golfu však spáchal minimálne dva priestupky. To naznačuje nielen to, že nemal kde legálne zaparkovať. Aj jeho "vzťah" k pravidlám, ktoré sa zaviazal dodržiavať prevzatím vodičského preukazu.

Ak by policajti netolerovali niektoré porušenia predpisov, museli by denne opapučovať alebo odtiahnuť stovky až tisícky áut, čo kapacitne nie je možné. Nie je však možné ani zrušiť niektoré pravidlá, ktoré vodiči zvyčajne nedodržiavajú. Zhoršila by sa tak na mnohých miestach bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Jednoducho, vodiči by potom síce mali kde zaparkovať, ale jazdiť by už nemali kde.

Odfotili ste dopravný priestupok? Pridajte ho medzi ostatné do mapy

Prečo sa nesmie parkovať pred priechodom a v protismere?

Prečo sa nesmie parkovať na priechode pre chodcov, je zrejmé. Prečo ale pred ním vo vzdialenosti menšej ako 5 metrov? Aby vodiči vozidiel, mali šancu vidieť, či sa niekto nechystá prejsť cez priechod. Toto pravidlá má za úlohu chrániť chodcov a zároveň udržiavať plynulosť cestnej premávky.

V protismere sa nesmie stáť preto, že vodič pri vjazde na parkovacie miesto a aj pri výjazde z neho prechádza cez protismer. Môže tak vzniknúť potenciálne nebezpečná situácia. Vzdialenosti vozidiel idúcich proti sebe sa skracujú aj pri pomalých rýchlostiach výrazne viac ako keď sa k vozidlu vychádzajúcemu z parkovacieho miesta pri pravom okraji vozovky približuje vozidlo zo zadu.

Vozidlo nestálo na priechode pre chodcov

Dávid sa posťažoval aj na to, že iné auto stojace na priechode papuču nedostalo. Na fotke však také nevidno. Možno myslel na biely Seat v pravej časti prvej fotografie. Keďže ale priechod takmer ani nevidno a zvislá dopravná značka upozorňujúca na priechod je vodičom idúcim z jeho smeru nespĺňa zákonom stanovené podmienky, z pohľadu predpisov o priechod nejde.

Nemohol teda porušiť dopravný predpis, podľa ktorého je zakázané stáť na priechode pre chodcov. Napriek tomu tam parkovať nesmel, keďže parkuje v križovatke.

Arogantné parkovanie

Na ďalšej fotografii, ktorú nám poslal Tomáš, vidno doslova arogantný spôsob parkovania.

fotka.JPG

Možno sa pýtate, čo je na tom arogantné. Veď parkovacie miesta sú úzke a do jedného boxu by sa pravdepodobne ani nezmestil, o otváraní dverí ani nevraviac.

V prvom rade, toto nie je povolený spôsob parkovania. Okrem toho, vodič musel vedieť, že sa do parkovacieho boxu nezmestí, napriek tomu tam zastavil. Je nespochybniteľne arogantné myslieť si, že predpisy musia ustúpiť pred "mojou" potrebou zaparkovať na mieste, kde sa rozhodnem a spôsobom, aký si vyberiem.

Ak by aj šírka parkovacieho boxu bola poddimenzovaná voči predpisom, neznamená to, že vodiči smú ignorovať dopravné značenie a dopravné pravidlá. Riskujú totiž sankciu, o ktorej sa nedá povedať, že by bola nespravodlivá.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 399
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 14 132
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 893
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 8 997
  5. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 8 227
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 460
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 666
  8. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 5 401
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 662
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 522

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Kde sú všetci? Prečo sme ešte nenarazili na mimozemský život

Podľa hypotézy Veľkého filtra môže byť ľudstvo jednou z prvých civilizácií vo vesmíre.

KULTÚRA

Juliette Binoche pre SME: Láska? Všetci v nej robíme chybu

V novom filme hrá so Gérardom Depardieum, aj keď majú konflikt.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.