SME
Streda, 8. február, 2023 | Meniny má Zoja

Parkovanie ovláda egoizmus a arogancia

Mnohí chcú mať lepšie, výkonnejšie, modernejšie autá. Niektorí dokonca aj väčšie. Lenže parkovacie boxy sa nedajú rozšíriť na počkanie. A tak nie je výnimkou vidieť auto zaparkované cez dve miesta.

Vlastná potreba niekde odstaviť auto, najlepšie pred dverami cieľa alebo pod oknami domu, je silnejšou motiváciou pre vodičov ako riziko sankcie za nesprávne parkovanie. Netreba sa tak čudovať, že dopravné pravidlá sa dostali u viacerých do pozície "nechceného dieťaťa". A to aj napriek tomu, že bez nich by hrozili premávke veľké problémy.

Dávid: "Na Slovensku je toto asi normálne. Všetci vieme, že v Petržalke nie je kde parkovať. Prídu mestskí policajti a nasadia papuču, viď foto. Vozidlo stojí síce menej ako 5 metrov ako hovorí vyhláška, ale nikomu a ničomu nebráni. Ale to je zrejme policajná logika. Chcel by som vedieť ako parkuje ten mestský policajt. Mimochodom, druhé vozidlo, keď už chceme dôsledne dodržiavať vyhlášku, stojí priamo na priechode. Evidentne, to pre nich nebolo vôbec zaujímavé. Toto je čistá šikana."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O tom, že vozidlo odfotené s papučou stojí v rozpore s predpismi, nie je pochýb. Vodič nesmie zastaviť a ani stáť nielen na priechode pre chodcov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred ním, ale ani v protismere. Vodič tmavého Golfu teda porušil predpisy hneď dvakrát. A to ešte nie je vylúčené, že pre každý smer premávke nenechal voľnú minimálne 3-metrovú šírku vozovky.

Policajti tolerujú niektoré priestupky

Vôbec, na fotke vidno viaceré porušenia predpisov. Lenže, ide o najväčšie sídlisko na Slovensku, kde je snáď najvypuklejší problém s parkovaním. A tak tam policajti, či štátni alebo mestskí, niektoré priestupky tolerujú.

Skúsenosti ukazujú, že napríklad pravidlo o voľných 3 metroch viac-menej ignorujú, ak usúdia, že pre premávku zostáva dostatočná šírka vozovky. Občas si "nevšimnú" ani parkovanie krátko pred priechodom. Ale aj to len vtedy, ak vodič nespácha aj ďalší priestupok. Tolerujú aj parkovanie v križovatke na kraji cesty, ak to príliš nezníži bezpečnosť prejazdu.

Vodič Golfu však spáchal minimálne dva priestupky. To naznačuje nielen to, že nemal kde legálne zaparkovať. Aj jeho "vzťah" k pravidlám, ktoré sa zaviazal dodržiavať prevzatím vodičského preukazu.

Ak by policajti netolerovali niektoré porušenia predpisov, museli by denne opapučovať alebo odtiahnuť stovky až tisícky áut, čo kapacitne nie je možné. Nie je však možné ani zrušiť niektoré pravidlá, ktoré vodiči zvyčajne nedodržiavajú. Zhoršila by sa tak na mnohých miestach bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Jednoducho, vodiči by potom síce mali kde zaparkovať, ale jazdiť by už nemali kde.

Odfotili ste dopravný priestupok? Pridajte ho medzi ostatné do mapy

Prečo sa nesmie parkovať pred priechodom a v protismere?

Prečo sa nesmie parkovať na priechode pre chodcov, je zrejmé. Prečo ale pred ním vo vzdialenosti menšej ako 5 metrov? Aby vodiči vozidiel, mali šancu vidieť, či sa niekto nechystá prejsť cez priechod. Toto pravidlá má za úlohu chrániť chodcov a zároveň udržiavať plynulosť cestnej premávky.

V protismere sa nesmie stáť preto, že vodič pri vjazde na parkovacie miesto a aj pri výjazde z neho prechádza cez protismer. Môže tak vzniknúť potenciálne nebezpečná situácia. Vzdialenosti vozidiel idúcich proti sebe sa skracujú aj pri pomalých rýchlostiach výrazne viac ako keď sa k vozidlu vychádzajúcemu z parkovacieho miesta pri pravom okraji vozovky približuje vozidlo zo zadu.

Vozidlo nestálo na priechode pre chodcov

Dávid sa posťažoval aj na to, že iné auto stojace na priechode papuču nedostalo. Na fotke však také nevidno. Možno myslel na biely Seat v pravej časti prvej fotografie. Keďže ale priechod takmer ani nevidno a zvislá dopravná značka upozorňujúca na priechod je vodičom idúcim z jeho smeru nespĺňa zákonom stanovené podmienky, z pohľadu predpisov o priechod nejde.

Nemohol teda porušiť dopravný predpis, podľa ktorého je zakázané stáť na priechode pre chodcov. Napriek tomu tam parkovať nesmel, keďže parkuje v križovatke.

Arogantné parkovanie

Na ďalšej fotografii, ktorú nám poslal Tomáš, vidno doslova arogantný spôsob parkovania.

fotka.JPG

Možno sa pýtate, čo je na tom arogantné. Veď parkovacie miesta sú úzke a do jedného boxu by sa pravdepodobne ani nezmestil, o otváraní dverí ani nevraviac.

V prvom rade, toto nie je povolený spôsob parkovania. Okrem toho, vodič musel vedieť, že sa do parkovacieho boxu nezmestí, napriek tomu tam zastavil. Je nespochybniteľne arogantné myslieť si, že predpisy musia ustúpiť pred "mojou" potrebou zaparkovať na mieste, kde sa rozhodnem a spôsobom, aký si vyberiem.

Ak by aj šírka parkovacieho boxu bola poddimenzovaná voči predpisom, neznamená to, že vodiči smú ignorovať dopravné značenie a dopravné pravidlá. Riskujú totiž sankciu, o ktorej sa nedá povedať, že by bola nespravodlivá.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  2. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  5. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  6. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  7. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  8. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  1. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí
  2. Na bezpečnom internete záleží
  3. Ako vyzerá inteligentný bytový dom? Tajomstvo je v technológiách
  4. Podporujme imunitu aj vysokočistým beta glukánom
  5. Môjobchod posilňuje svoju pozíciu v Košickom kraji
  6. Európu sužuje chrípka nebývalých rozmerov. Ako sa chrániť?
  7. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  8. O2 predstavilo novú generáciu O2 Paušálov
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 5 298
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 3 989
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 265
  4. Chýbajúce zuby? Toto je trvácne riešenie, ktoré nebolí 3 260
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 844
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model 704
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka 668
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Matúš Lazúr: Teplý obed je mýtus. V bohatom Nórsku deti v škole obed nemajú.
  2. Tupou Ceruzou: Norbert Bödör je obžalovaný v ďalšej kauze
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Prišiel si pozrieť korupčný prípad Lipšicovho nominanta. Súd mu nariadil sledovať kauzy
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Tekvica + cuketa v jednom jedle
  5. Jozef Stasík: EU a roboty
  6. Marek Mačuha: Falošný poplach - 2. Klimatické modely
  7. Pavel Macko: 8. február - deň, ktorý mal vojsť do dejín.
  8. Tomáš Vodvářka: Morálka nebo prachy?
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 30 019
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 18 448
  3. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart 9 410
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 947
  5. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 611
  6. Igor André: Dve poznámky ku „rómskemu Kanaánu“ vo Veľkej Británii 3 337
  7. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete 2 514
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 490
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
SkryťZatvoriť reklamu