Parkovanie ovláda egoizmus a arogancia

Mnohí chcú mať lepšie, výkonnejšie, modernejšie autá. Niektorí dokonca aj väčšie. Lenže parkovacie boxy sa nedajú rozšíriť na počkanie. A tak nie je výnimkou vidieť auto zaparkované cez dve miesta.

Vlastná potreba niekde odstaviť auto, najlepšie pred dverami cieľa alebo pod oknami domu, je silnejšou motiváciou pre vodičov ako riziko sankcie za nesprávne parkovanie. Netreba sa tak čudovať, že dopravné pravidlá sa dostali u viacerých do pozície "nechceného dieťaťa". A to aj napriek tomu, že bez nich by hrozili premávke veľké problémy.

Dávid: "Na Slovensku je toto asi normálne. Všetci vieme, že v Petržalke nie je kde parkovať. Prídu mestskí policajti a nasadia papuču, viď foto. Vozidlo stojí síce menej ako 5 metrov ako hovorí vyhláška, ale nikomu a ničomu nebráni. Ale to je zrejme policajná logika. Chcel by som vedieť ako parkuje ten mestský policajt. Mimochodom, druhé vozidlo, keď už chceme dôsledne dodržiavať vyhlášku, stojí priamo na priechode. Evidentne, to pre nich nebolo vôbec zaujímavé. Toto je čistá šikana."

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

O tom, že vozidlo odfotené s papučou stojí v rozpore s predpismi, nie je pochýb. Vodič nesmie zastaviť a ani stáť nielen na priechode pre chodcov a vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov pred ním, ale ani v protismere. Vodič tmavého Golfu teda porušil predpisy hneď dvakrát. A to ešte nie je vylúčené, že pre každý smer premávke nenechal voľnú minimálne 3-metrovú šírku vozovky.

Policajti tolerujú niektoré priestupky

Vôbec, na fotke vidno viaceré porušenia predpisov. Lenže, ide o najväčšie sídlisko na Slovensku, kde je snáď najvypuklejší problém s parkovaním. A tak tam policajti, či štátni alebo mestskí, niektoré priestupky tolerujú.

Skúsenosti ukazujú, že napríklad pravidlo o voľných 3 metroch viac-menej ignorujú, ak usúdia, že pre premávku zostáva dostatočná šírka vozovky. Občas si "nevšimnú" ani parkovanie krátko pred priechodom. Ale aj to len vtedy, ak vodič nespácha aj ďalší priestupok. Tolerujú aj parkovanie v križovatke na kraji cesty, ak to príliš nezníži bezpečnosť prejazdu.

Vodič Golfu však spáchal minimálne dva priestupky. To naznačuje nielen to, že nemal kde legálne zaparkovať. Aj jeho "vzťah" k pravidlám, ktoré sa zaviazal dodržiavať prevzatím vodičského preukazu.

Ak by policajti netolerovali niektoré porušenia predpisov, museli by denne opapučovať alebo odtiahnuť stovky až tisícky áut, čo kapacitne nie je možné. Nie je však možné ani zrušiť niektoré pravidlá, ktoré vodiči zvyčajne nedodržiavajú. Zhoršila by sa tak na mnohých miestach bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Jednoducho, vodiči by potom síce mali kde zaparkovať, ale jazdiť by už nemali kde.

Odfotili ste dopravný priestupok? Pridajte ho medzi ostatné do mapy

Prečo sa nesmie parkovať pred priechodom a v protismere?

Prečo sa nesmie parkovať na priechode pre chodcov, je zrejmé. Prečo ale pred ním vo vzdialenosti menšej ako 5 metrov? Aby vodiči vozidiel, mali šancu vidieť, či sa niekto nechystá prejsť cez priechod. Toto pravidlá má za úlohu chrániť chodcov a zároveň udržiavať plynulosť cestnej premávky.

V protismere sa nesmie stáť preto, že vodič pri vjazde na parkovacie miesto a aj pri výjazde z neho prechádza cez protismer. Môže tak vzniknúť potenciálne nebezpečná situácia. Vzdialenosti vozidiel idúcich proti sebe sa skracujú aj pri pomalých rýchlostiach výrazne viac ako keď sa k vozidlu vychádzajúcemu z parkovacieho miesta pri pravom okraji vozovky približuje vozidlo zo zadu.

Vozidlo nestálo na priechode pre chodcov

Dávid sa posťažoval aj na to, že iné auto stojace na priechode papuču nedostalo. Na fotke však také nevidno. Možno myslel na biely Seat v pravej časti prvej fotografie. Keďže ale priechod takmer ani nevidno a zvislá dopravná značka upozorňujúca na priechod je vodičom idúcim z jeho smeru nespĺňa zákonom stanovené podmienky, z pohľadu predpisov o priechod nejde.

Nemohol teda porušiť dopravný predpis, podľa ktorého je zakázané stáť na priechode pre chodcov. Napriek tomu tam parkovať nesmel, keďže parkuje v križovatke.

Arogantné parkovanie

Na ďalšej fotografii, ktorú nám poslal Tomáš, vidno doslova arogantný spôsob parkovania.

fotka.JPG

Možno sa pýtate, čo je na tom arogantné. Veď parkovacie miesta sú úzke a do jedného boxu by sa pravdepodobne ani nezmestil, o otváraní dverí ani nevraviac.

V prvom rade, toto nie je povolený spôsob parkovania. Okrem toho, vodič musel vedieť, že sa do parkovacieho boxu nezmestí, napriek tomu tam zastavil. Je nespochybniteľne arogantné myslieť si, že predpisy musia ustúpiť pred "mojou" potrebou zaparkovať na mieste, kde sa rozhodnem a spôsobom, aký si vyberiem.

Ak by aj šírka parkovacieho boxu bola poddimenzovaná voči predpisom, neznamená to, že vodiči smú ignorovať dopravné značenie a dopravné pravidlá. Riskujú totiž sankciu, o ktorej sa nedá povedať, že by bola nespravodlivá.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.