BRATISLAVA. Bariérovým skúškam organizácie EuroNCAP sa najnovšie podrobilo desať automobilových noviniek: Audi A6, BMW X3, Chevrolet Aveo a Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, Kia Picanto, Opel Ampera, VW Golf Cabriolet a Jetta. Výsledky neprekvapili a zároveň potešili, keď až deväť testovaných vozidiel obdržalo najvyššie možné celkové hodnotenie - päť hviezdičiek.
Kii chýba stabilizačný systém
Výnimkou je len Kia Picanto. Za jej štvorhviezdičkovým výsledkom netreba hľadať senzáciu. Miniauto sa s niektorými skúškami vysporiadalo lepšie než jeho väčší súperi. Elektronický stabilizačný systém ale nie je súčasťou štandardnej výbavy väčšiny predávaných kusov v rámci EÚ. Aktuálna metodika EuroNCAP pritom podmieňuje udelenie plného počtu hviezdičiek stabilizačným programom v základnej výbave.
Paradoxne, ESC nemá štandardne ani VW Jetta, a to v Bulharsku, Estónsku, Litve a Lotyšsku, napriek tomu získala päť hviezd. Komisári totiž vychádzali z predajných čísiel z celej EÚ. Podľa nich 95 percent predaných áut disponuje stabilizačným systémom.
Z tieňa svojho neúspešného „dvojhviezdičkového“ predchodcu vystúpil nový Chevrolet Aveo. Päťhviezdičkový výsledok okorenil ziskom plného počtu bodov za ochranu dospelých pri bočnom náraze do bariéry.
S obávaným bočným nárazom do stĺpa sa spomedzi desiatky testovaných áut najlepšie vysporiadal Opel Ampera. Detských pasažierov zasa najlepšie ochránia Chevrolet Aveo, VW Golf Cabriolet, VW Jetta a Hyundai i40.
Opäť nové pravidlá
Kritika hodnotiacich komisárov sa už tradične vzniesla za ochranu chodcov, v prípade ich stretu s prednou časťou vozidla. Dizajnéri a konštruktéri už údajne začali pri návrhu nových áut myslieť na túto problematiku, ale stále nie dostatočne.
Od budúceho roka preto vstúpi do platnosti nová hodnotiaca metodika. Testované vozidlo bude musieť v disciplíne ochrana chodcov získať aspoň 60 percent z maximálneho bodového zisku.
V opačnom prípade mu nebude môcť byť udelených päť hviezdičiek, ani ak by v ostatných kategóriách doslova excelovalo. Pri pohľade do hodnotiacej tabuľky aktuálnej desiatky skúšaných modelov je jasné, že päťhviezdičkový výsledok by kvôli slabej ochrane chodcov nezískal ani jeden z nich.
Kliknite - obrázok zväčšíte
Autor: fg