SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Deti vidia autá inak ako dospelí

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Začína sa nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Ako napísal portál idnes.cz, prváčik schovaný za veľkým terénnym autom s čiernymi oknami, zaparkovaným pri priechode, nevidí, ako sa svojím autom blížite k priechodu.

Popísaná situácia patrí k typickým, ktoré vedú k nešťastiam na cestách, do ktorých sa pripletú deti.

Dieťa za autom nevidno

Práve sa začína nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy. Deti totiž počujú, vidia a reagujú inak ako dospelí. Schválne, skúste si na chodníku čupnúť a prezrieť si cestu z detskej perspektívy. Často uvidíte, že nič nevidíte.

A rovnaké je to z pohľadu vodiča. Deti nie sú medzi autami kvôli svojej výške vôbec vidieť. Prváčik s taškou na chrbte sa schová aj za malý osobák, nieto ešte za zaplechovanú dodávku.

"Školáci majú v hlave všetko možné, ale semafory a auta ich často vôbec nezaujímajú. Čím je dieťa mladšie, tým je pre neho doprava komplikovanejšia a menej pochopiteľná," vysvetľuje Petr Buček, šéfredaktor špecializovaného automagazínu AutemBezpečně.cz.

Nemecký autoklub ADAC sa pokúsil nazrieť do detského sveta. Hlavná poučka znie: čím je človek menší, tým horší prehľad o okolí má. Malú osobu vodiči na ceste naviac ľahko prehliadnu.

Vodiči si musia dávať pozor aj pri cúvaní, z mnohých áut je stále horší výhľad dozadu. Autá sú tiež mohutnejšie a väčšie. Z veľkého terénneho auta mnohokrát nevidíte, že vám za ním prechádza dospelý, nieto dieťa.

"Krátke detské nohy tiež znamenajú pomalšiu chôdzu i beh. K prekonaniu cesty na priechode alebo mimo neho tak dieťa potrebuje oveľa dlhší čas," upozorňuje Petr Buček.

Deti sú nevypočítateľné aj na cestách

Deti žijú vo svete, v ktorom vnímajú predovšetkým samy seba. Z toho pramení, že si často mylne myslia: "Keď vidím auto ja, musí vidieť jeho vodič i mňa."

Deti sú prchavé a ich pozornosť ľahko odvedie od dôležitého menej významné dianie. Napríklad kamarát na opačnej strane cesty. Potom nasleduje veľmi spontánna reakcia, ktorá môže dieťa nasmerovať na priechod, aj keď ešte svieti červený panáčik. Platí to aj pre deti, ktoré vedia, ako sa na ulici správať a správajú sa opatrne.

Momentálny podnet je pre deti jednoducho silnejší, takže "vypnú".

"Dieťa má iné vnímanie. Často prechádza mimo priechod pre chodcov. Alebo v zápale hry podcení situáciu a rozbehne sa na vozovku," popisuje dopravný psychológ Martin Korán správanie detí v miestach, kde sa môžu stretnúť s autami.

Na jednu z tragických nehôd v Prahe spomína šéf pražskej dopravnej polície Pavel Švrčula. "Dieťa vbehlo priamo pod kolesá nákladiaku. Prebiehalo cestu za rodičmi, ktorí boli na druhej strane."

Vidia a počujú inak

Deti majú aj "dlhé vedenie". "Oproti dospelému potrebujú podľa ADACu dva a pol až trikrát dlhší čas na reakciu, keď sa dostanú do zložitej situácie," vysvetľuje Petr Buček. "ADAC tiež uvádza, že detská hlava začne bezpečne odlišovať pravý a ľavý smer až po desiatych narodeninách," dodáva.

Ani zrak nie je u školákov vycvičený - ich zorný uhol je oveľa menší než u dospelého človeka. To znamená, že autá idúce príliš z boku k malej postavičke sú vlastne neviditeľné.

Aj so zvukmi majú školáci problém. Nevedia správne rozoznať, čo ktorý hluk znamená a nedokážu pritom ani správne posúdiť, odkiaľ hluk prichádza a či z toho pre nich vyplýva nebezpečenstvo.

Dieťa v blízkosti cesty je nevypočítateľné. Aj preto majú pri školách zmysel rôzne dopravné opatrenia, značky a dopravní policajti s pokutovým bločkom.

Tridsiatka má pred školou zmysel. "Pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti je bežná brzdná dráha dlhá 14 metrov," upozorňuje dopravný psychológ. U dieťaťa je stret ešte nebezpečnejší, pretože u dospelého mieri náraz na nohy, u malého dieťaťa na hlavu.

Pomôcť ochrániť deti v premávke môžu najmä rodičia

K vývoju dieťaťa a jeho správnemu vnímanie zvukov, obrazov a pravidiel môžu podľa ADAC prispieť najvyššou mierou rodičia. Podľa nich deti všetko opakujú, napodobňujú ich. "Preto je úplne zlé, keď otec, matka alebo starí rodičia pravidlá správneho správania na chodníku alebo za volantom porušujú," varuje Peter Buček.

Odborníci tiež vyzývajú k dôslednému používanie reflexných prvkov. Bývajú na oblečení, školských taškách, ale aj samostatne. Modro oblečeného chodca vidí vodič v noci necelých dvadsať metrov, bieleho päťdesiatpäť. Reflexné doplnky sú ale viditeľné až 200 metrov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 504
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 079
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 819
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 649
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 363
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 235
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 050
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 118
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 197
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podpredseda vlády a minister financií SR Igor Matovič.

Hoci sa to predpokladalo, vláda o zmenách v utorok nerokovala.


1 h
Kateřina Trávničková vystupuje verejne na instagrame @kate.travnicek, kde sa venuje najmä informovaniu o výchove detí. Má vyštudovanú lingvistiku a andragogiku. Momentálne je v psychoterapeutickom výcviku. Fascinujú ju neurovedy.

Trávničková chápe strach antivaxerov.


24. nov
Peter Schut.

Český prezident zaviedol rituál, na ktorý nemá oporu v ústave.


7 h
Ruské vojenské cvičenie v Nižnom Novgorode zo septembra.

Za pučom vidí Zelenskyj aj Moskvu.


29. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


8 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Júlia Piraňa Mikolášiková: Podozrivý z úniku dokumentu o Zurianovi a spol. je policajný funkcionár
  2. Peter Biščo: Netrpezlivo a s obavami čakám vo svojej imaginárnej čakárni ...
  3. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  4. Jozef Rybár: Dôchodca kontra politici
  5. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  6. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  7. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  8. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 230
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 827
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 869
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 901
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 327
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 040
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 893
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu