SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Deti vidia autá inak ako dospelí

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Začína sa nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Ako napísal portál idnes.cz, prváčik schovaný za veľkým terénnym autom s čiernymi oknami, zaparkovaným pri priechode, nevidí, ako sa svojím autom blížite k priechodu.

Popísaná situácia patrí k typickým, ktoré vedú k nešťastiam na cestách, do ktorých sa pripletú deti.

Dieťa za autom nevidno

Práve sa začína nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy. Deti totiž počujú, vidia a reagujú inak ako dospelí. Schválne, skúste si na chodníku čupnúť a prezrieť si cestu z detskej perspektívy. Často uvidíte, že nič nevidíte.

A rovnaké je to z pohľadu vodiča. Deti nie sú medzi autami kvôli svojej výške vôbec vidieť. Prváčik s taškou na chrbte sa schová aj za malý osobák, nieto ešte za zaplechovanú dodávku.

"Školáci majú v hlave všetko možné, ale semafory a auta ich často vôbec nezaujímajú. Čím je dieťa mladšie, tým je pre neho doprava komplikovanejšia a menej pochopiteľná," vysvetľuje Petr Buček, šéfredaktor špecializovaného automagazínu AutemBezpečně.cz.

Nemecký autoklub ADAC sa pokúsil nazrieť do detského sveta. Hlavná poučka znie: čím je človek menší, tým horší prehľad o okolí má. Malú osobu vodiči na ceste naviac ľahko prehliadnu.

Vodiči si musia dávať pozor aj pri cúvaní, z mnohých áut je stále horší výhľad dozadu. Autá sú tiež mohutnejšie a väčšie. Z veľkého terénneho auta mnohokrát nevidíte, že vám za ním prechádza dospelý, nieto dieťa.

"Krátke detské nohy tiež znamenajú pomalšiu chôdzu i beh. K prekonaniu cesty na priechode alebo mimo neho tak dieťa potrebuje oveľa dlhší čas," upozorňuje Petr Buček.

Deti sú nevypočítateľné aj na cestách

Deti žijú vo svete, v ktorom vnímajú predovšetkým samy seba. Z toho pramení, že si často mylne myslia: "Keď vidím auto ja, musí vidieť jeho vodič i mňa."

Deti sú prchavé a ich pozornosť ľahko odvedie od dôležitého menej významné dianie. Napríklad kamarát na opačnej strane cesty. Potom nasleduje veľmi spontánna reakcia, ktorá môže dieťa nasmerovať na priechod, aj keď ešte svieti červený panáčik. Platí to aj pre deti, ktoré vedia, ako sa na ulici správať a správajú sa opatrne.

Momentálny podnet je pre deti jednoducho silnejší, takže "vypnú".

"Dieťa má iné vnímanie. Často prechádza mimo priechod pre chodcov. Alebo v zápale hry podcení situáciu a rozbehne sa na vozovku," popisuje dopravný psychológ Martin Korán správanie detí v miestach, kde sa môžu stretnúť s autami.

Na jednu z tragických nehôd v Prahe spomína šéf pražskej dopravnej polície Pavel Švrčula. "Dieťa vbehlo priamo pod kolesá nákladiaku. Prebiehalo cestu za rodičmi, ktorí boli na druhej strane."

Vidia a počujú inak

Deti majú aj "dlhé vedenie". "Oproti dospelému potrebujú podľa ADACu dva a pol až trikrát dlhší čas na reakciu, keď sa dostanú do zložitej situácie," vysvetľuje Petr Buček. "ADAC tiež uvádza, že detská hlava začne bezpečne odlišovať pravý a ľavý smer až po desiatych narodeninách," dodáva.

Ani zrak nie je u školákov vycvičený - ich zorný uhol je oveľa menší než u dospelého človeka. To znamená, že autá idúce príliš z boku k malej postavičke sú vlastne neviditeľné.

Aj so zvukmi majú školáci problém. Nevedia správne rozoznať, čo ktorý hluk znamená a nedokážu pritom ani správne posúdiť, odkiaľ hluk prichádza a či z toho pre nich vyplýva nebezpečenstvo.

Dieťa v blízkosti cesty je nevypočítateľné. Aj preto majú pri školách zmysel rôzne dopravné opatrenia, značky a dopravní policajti s pokutovým bločkom.

Tridsiatka má pred školou zmysel. "Pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti je bežná brzdná dráha dlhá 14 metrov," upozorňuje dopravný psychológ. U dieťaťa je stret ešte nebezpečnejší, pretože u dospelého mieri náraz na nohy, u malého dieťaťa na hlavu.

Pomôcť ochrániť deti v premávke môžu najmä rodičia

K vývoju dieťaťa a jeho správnemu vnímanie zvukov, obrazov a pravidiel môžu podľa ADAC prispieť najvyššou mierou rodičia. Podľa nich deti všetko opakujú, napodobňujú ich. "Preto je úplne zlé, keď otec, matka alebo starí rodičia pravidlá správneho správania na chodníku alebo za volantom porušujú," varuje Peter Buček.

Odborníci tiež vyzývajú k dôslednému používanie reflexných prvkov. Bývajú na oblečení, školských taškách, ale aj samostatne. Modro oblečeného chodca vidí vodič v noci necelých dvadsať metrov, bieleho päťdesiatpäť. Reflexné doplnky sú ale viditeľné až 200 metrov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 188
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 652
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 521
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 305
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 879
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 815
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 243
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 115
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

16 h

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan