Deti vidia autá inak ako dospelí

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Začína sa nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Ako napísal portál idnes.cz, prváčik schovaný za veľkým terénnym autom s čiernymi oknami, zaparkovaným pri priechode, nevidí, ako sa svojím autom blížite k priechodu.

Popísaná situácia patrí k typickým, ktoré vedú k nešťastiam na cestách, do ktorých sa pripletú deti.

Dieťa za autom nevidno

Práve sa začína nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy. Deti totiž počujú, vidia a reagujú inak ako dospelí. Schválne, skúste si na chodníku čupnúť a prezrieť si cestu z detskej perspektívy. Často uvidíte, že nič nevidíte.

A rovnaké je to z pohľadu vodiča. Deti nie sú medzi autami kvôli svojej výške vôbec vidieť. Prváčik s taškou na chrbte sa schová aj za malý osobák, nieto ešte za zaplechovanú dodávku.

"Školáci majú v hlave všetko možné, ale semafory a auta ich často vôbec nezaujímajú. Čím je dieťa mladšie, tým je pre neho doprava komplikovanejšia a menej pochopiteľná," vysvetľuje Petr Buček, šéfredaktor špecializovaného automagazínu AutemBezpečně.cz.

Nemecký autoklub ADAC sa pokúsil nazrieť do detského sveta. Hlavná poučka znie: čím je človek menší, tým horší prehľad o okolí má. Malú osobu vodiči na ceste naviac ľahko prehliadnu.

Vodiči si musia dávať pozor aj pri cúvaní, z mnohých áut je stále horší výhľad dozadu. Autá sú tiež mohutnejšie a väčšie. Z veľkého terénneho auta mnohokrát nevidíte, že vám za ním prechádza dospelý, nieto dieťa.

"Krátke detské nohy tiež znamenajú pomalšiu chôdzu i beh. K prekonaniu cesty na priechode alebo mimo neho tak dieťa potrebuje oveľa dlhší čas," upozorňuje Petr Buček.

Deti sú nevypočítateľné aj na cestách

Deti žijú vo svete, v ktorom vnímajú predovšetkým samy seba. Z toho pramení, že si často mylne myslia: "Keď vidím auto ja, musí vidieť jeho vodič i mňa."

Deti sú prchavé a ich pozornosť ľahko odvedie od dôležitého menej významné dianie. Napríklad kamarát na opačnej strane cesty. Potom nasleduje veľmi spontánna reakcia, ktorá môže dieťa nasmerovať na priechod, aj keď ešte svieti červený panáčik. Platí to aj pre deti, ktoré vedia, ako sa na ulici správať a správajú sa opatrne.

Momentálny podnet je pre deti jednoducho silnejší, takže "vypnú".

"Dieťa má iné vnímanie. Často prechádza mimo priechod pre chodcov. Alebo v zápale hry podcení situáciu a rozbehne sa na vozovku," popisuje dopravný psychológ Martin Korán správanie detí v miestach, kde sa môžu stretnúť s autami.

Na jednu z tragických nehôd v Prahe spomína šéf pražskej dopravnej polície Pavel Švrčula. "Dieťa vbehlo priamo pod kolesá nákladiaku. Prebiehalo cestu za rodičmi, ktorí boli na druhej strane."

Vidia a počujú inak

Deti majú aj "dlhé vedenie". "Oproti dospelému potrebujú podľa ADACu dva a pol až trikrát dlhší čas na reakciu, keď sa dostanú do zložitej situácie," vysvetľuje Petr Buček. "ADAC tiež uvádza, že detská hlava začne bezpečne odlišovať pravý a ľavý smer až po desiatych narodeninách," dodáva.

Ani zrak nie je u školákov vycvičený - ich zorný uhol je oveľa menší než u dospelého človeka. To znamená, že autá idúce príliš z boku k malej postavičke sú vlastne neviditeľné.

Aj so zvukmi majú školáci problém. Nevedia správne rozoznať, čo ktorý hluk znamená a nedokážu pritom ani správne posúdiť, odkiaľ hluk prichádza a či z toho pre nich vyplýva nebezpečenstvo.

Dieťa v blízkosti cesty je nevypočítateľné. Aj preto majú pri školách zmysel rôzne dopravné opatrenia, značky a dopravní policajti s pokutovým bločkom.

Tridsiatka má pred školou zmysel. "Pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti je bežná brzdná dráha dlhá 14 metrov," upozorňuje dopravný psychológ. U dieťaťa je stret ešte nebezpečnejší, pretože u dospelého mieri náraz na nohy, u malého dieťaťa na hlavu.

Pomôcť ochrániť deti v premávke môžu najmä rodičia

K vývoju dieťaťa a jeho správnemu vnímanie zvukov, obrazov a pravidiel môžu podľa ADAC prispieť najvyššou mierou rodičia. Podľa nich deti všetko opakujú, napodobňujú ich. "Preto je úplne zlé, keď otec, matka alebo starí rodičia pravidlá správneho správania na chodníku alebo za volantom porušujú," varuje Peter Buček.

Odborníci tiež vyzývajú k dôslednému používanie reflexných prvkov. Bývajú na oblečení, školských taškách, ale aj samostatne. Modro oblečeného chodca vidí vodič v noci necelých dvadsať metrov, bieleho päťdesiatpäť. Reflexné doplnky sú ale viditeľné až 200 metrov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 620
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 335
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 335
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 400
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 883
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 580
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 484
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 164
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 031
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 463

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOŠICE KORZÁR

Vincent Lukáč nesúhlasí s vyvesením jeho dresu v Steel Aréne

Vedenie rozhodnutie prekvapilo.

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop