Deti vidia autá inak ako dospelí

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Začína sa nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Ako napísal portál idnes.cz, prváčik schovaný za veľkým terénnym autom s čiernymi oknami, zaparkovaným pri priechode, nevidí, ako sa svojím autom blížite k priechodu.

Popísaná situácia patrí k typickým, ktoré vedú k nešťastiam na cestách, do ktorých sa pripletú deti.

Dieťa za autom nevidno

Práve sa začína nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy. Deti totiž počujú, vidia a reagujú inak ako dospelí. Schválne, skúste si na chodníku čupnúť a prezrieť si cestu z detskej perspektívy. Často uvidíte, že nič nevidíte.

A rovnaké je to z pohľadu vodiča. Deti nie sú medzi autami kvôli svojej výške vôbec vidieť. Prváčik s taškou na chrbte sa schová aj za malý osobák, nieto ešte za zaplechovanú dodávku.

"Školáci majú v hlave všetko možné, ale semafory a auta ich často vôbec nezaujímajú. Čím je dieťa mladšie, tým je pre neho doprava komplikovanejšia a menej pochopiteľná," vysvetľuje Petr Buček, šéfredaktor špecializovaného automagazínu AutemBezpečně.cz.

Nemecký autoklub ADAC sa pokúsil nazrieť do detského sveta. Hlavná poučka znie: čím je človek menší, tým horší prehľad o okolí má. Malú osobu vodiči na ceste naviac ľahko prehliadnu.

Vodiči si musia dávať pozor aj pri cúvaní, z mnohých áut je stále horší výhľad dozadu. Autá sú tiež mohutnejšie a väčšie. Z veľkého terénneho auta mnohokrát nevidíte, že vám za ním prechádza dospelý, nieto dieťa.

"Krátke detské nohy tiež znamenajú pomalšiu chôdzu i beh. K prekonaniu cesty na priechode alebo mimo neho tak dieťa potrebuje oveľa dlhší čas," upozorňuje Petr Buček.

Deti sú nevypočítateľné aj na cestách

Deti žijú vo svete, v ktorom vnímajú predovšetkým samy seba. Z toho pramení, že si často mylne myslia: "Keď vidím auto ja, musí vidieť jeho vodič i mňa."

Deti sú prchavé a ich pozornosť ľahko odvedie od dôležitého menej významné dianie. Napríklad kamarát na opačnej strane cesty. Potom nasleduje veľmi spontánna reakcia, ktorá môže dieťa nasmerovať na priechod, aj keď ešte svieti červený panáčik. Platí to aj pre deti, ktoré vedia, ako sa na ulici správať a správajú sa opatrne.

Momentálny podnet je pre deti jednoducho silnejší, takže "vypnú".

"Dieťa má iné vnímanie. Často prechádza mimo priechod pre chodcov. Alebo v zápale hry podcení situáciu a rozbehne sa na vozovku," popisuje dopravný psychológ Martin Korán správanie detí v miestach, kde sa môžu stretnúť s autami.

Na jednu z tragických nehôd v Prahe spomína šéf pražskej dopravnej polície Pavel Švrčula. "Dieťa vbehlo priamo pod kolesá nákladiaku. Prebiehalo cestu za rodičmi, ktorí boli na druhej strane."

Vidia a počujú inak

Deti majú aj "dlhé vedenie". "Oproti dospelému potrebujú podľa ADACu dva a pol až trikrát dlhší čas na reakciu, keď sa dostanú do zložitej situácie," vysvetľuje Petr Buček. "ADAC tiež uvádza, že detská hlava začne bezpečne odlišovať pravý a ľavý smer až po desiatych narodeninách," dodáva.

Ani zrak nie je u školákov vycvičený - ich zorný uhol je oveľa menší než u dospelého človeka. To znamená, že autá idúce príliš z boku k malej postavičke sú vlastne neviditeľné.

Aj so zvukmi majú školáci problém. Nevedia správne rozoznať, čo ktorý hluk znamená a nedokážu pritom ani správne posúdiť, odkiaľ hluk prichádza a či z toho pre nich vyplýva nebezpečenstvo.

Dieťa v blízkosti cesty je nevypočítateľné. Aj preto majú pri školách zmysel rôzne dopravné opatrenia, značky a dopravní policajti s pokutovým bločkom.

Tridsiatka má pred školou zmysel. "Pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti je bežná brzdná dráha dlhá 14 metrov," upozorňuje dopravný psychológ. U dieťaťa je stret ešte nebezpečnejší, pretože u dospelého mieri náraz na nohy, u malého dieťaťa na hlavu.

Pomôcť ochrániť deti v premávke môžu najmä rodičia

K vývoju dieťaťa a jeho správnemu vnímanie zvukov, obrazov a pravidiel môžu podľa ADAC prispieť najvyššou mierou rodičia. Podľa nich deti všetko opakujú, napodobňujú ich. "Preto je úplne zlé, keď otec, matka alebo starí rodičia pravidlá správneho správania na chodníku alebo za volantom porušujú," varuje Peter Buček.

Odborníci tiež vyzývajú k dôslednému používanie reflexných prvkov. Bývajú na oblečení, školských taškách, ale aj samostatne. Modro oblečeného chodca vidí vodič v noci necelých dvadsať metrov, bieleho päťdesiatpäť. Reflexné doplnky sú ale viditeľné až 200 metrov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  5. Všetko, čo rodiny milujú
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 465
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 596
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 11 490
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 445
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 847
  6. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 3 578
  7. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 3 263
  8. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 2 989
  9. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 2 837
  10. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 2 510

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sulík: Ak by Kiska založil stranu, stane sa len ďalším rozbíjačom pravice

Ficova hviezda padá a teraz by sa ešte vedel zachrániť na jedno volebné obdobie, hovorí pre SME predseda SaS RICHARD SULÍK o tom, komu by vyhovovali predčasné voľby.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kultúrna vojna sa začala, konzervatívci sa pridali k fašistom

Rozpútala sa ďalšia časť kulturkampfu.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Múdrejší ustúpi (?)

Trump sa nezdráha ísť cez mŕtvoly, trebárs aj spojeneckého vzťahu.

Neprehliadnite tiež

Nissan vymyslel spôsob, ako uľahčiť dofukovanie pneumatík

Systém, ktorý šetrí čas, sa zatiaľ používa iba v Spojených štátoch.

Žilinská Kia Sportage dostala s faceliftom hybridný diesel

Lepšiu výbavu doplnia nové bezpečnostné prvky.

Medveď sa v USA vlámal do auta a zanechal po sebe spúšť

Podobných prípadov v americkom Connecticute pribúda.

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.