Deti vidia autá inak ako dospelí

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Začína sa nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Deti sú po letných prázdninách roztopašné a tie menšie nevedia, že im auto môže ublížiť. Ako napísal portál idnes.cz, prváčik schovaný za veľkým terénnym autom s čiernymi oknami, zaparkovaným pri priechode, nevidí, ako sa svojím autom blížite k priechodu.

Popísaná situácia patrí k typickým, ktoré vedú k nešťastiam na cestách, do ktorých sa pripletú deti.

Dieťa za autom nevidno

Práve sa začína nový školský rok, treba byť obozretnejší, viac ako inokedy. Deti totiž počujú, vidia a reagujú inak ako dospelí. Schválne, skúste si na chodníku čupnúť a prezrieť si cestu z detskej perspektívy. Často uvidíte, že nič nevidíte.

A rovnaké je to z pohľadu vodiča. Deti nie sú medzi autami kvôli svojej výške vôbec vidieť. Prváčik s taškou na chrbte sa schová aj za malý osobák, nieto ešte za zaplechovanú dodávku.

"Školáci majú v hlave všetko možné, ale semafory a auta ich často vôbec nezaujímajú. Čím je dieťa mladšie, tým je pre neho doprava komplikovanejšia a menej pochopiteľná," vysvetľuje Petr Buček, šéfredaktor špecializovaného automagazínu AutemBezpečně.cz.

Nemecký autoklub ADAC sa pokúsil nazrieť do detského sveta. Hlavná poučka znie: čím je človek menší, tým horší prehľad o okolí má. Malú osobu vodiči na ceste naviac ľahko prehliadnu.

Vodiči si musia dávať pozor aj pri cúvaní, z mnohých áut je stále horší výhľad dozadu. Autá sú tiež mohutnejšie a väčšie. Z veľkého terénneho auta mnohokrát nevidíte, že vám za ním prechádza dospelý, nieto dieťa.

"Krátke detské nohy tiež znamenajú pomalšiu chôdzu i beh. K prekonaniu cesty na priechode alebo mimo neho tak dieťa potrebuje oveľa dlhší čas," upozorňuje Petr Buček.

Deti sú nevypočítateľné aj na cestách

Deti žijú vo svete, v ktorom vnímajú predovšetkým samy seba. Z toho pramení, že si často mylne myslia: "Keď vidím auto ja, musí vidieť jeho vodič i mňa."

Deti sú prchavé a ich pozornosť ľahko odvedie od dôležitého menej významné dianie. Napríklad kamarát na opačnej strane cesty. Potom nasleduje veľmi spontánna reakcia, ktorá môže dieťa nasmerovať na priechod, aj keď ešte svieti červený panáčik. Platí to aj pre deti, ktoré vedia, ako sa na ulici správať a správajú sa opatrne.

Momentálny podnet je pre deti jednoducho silnejší, takže "vypnú".

"Dieťa má iné vnímanie. Často prechádza mimo priechod pre chodcov. Alebo v zápale hry podcení situáciu a rozbehne sa na vozovku," popisuje dopravný psychológ Martin Korán správanie detí v miestach, kde sa môžu stretnúť s autami.

Na jednu z tragických nehôd v Prahe spomína šéf pražskej dopravnej polície Pavel Švrčula. "Dieťa vbehlo priamo pod kolesá nákladiaku. Prebiehalo cestu za rodičmi, ktorí boli na druhej strane."

Vidia a počujú inak

Deti majú aj "dlhé vedenie". "Oproti dospelému potrebujú podľa ADACu dva a pol až trikrát dlhší čas na reakciu, keď sa dostanú do zložitej situácie," vysvetľuje Petr Buček. "ADAC tiež uvádza, že detská hlava začne bezpečne odlišovať pravý a ľavý smer až po desiatych narodeninách," dodáva.

Ani zrak nie je u školákov vycvičený - ich zorný uhol je oveľa menší než u dospelého človeka. To znamená, že autá idúce príliš z boku k malej postavičke sú vlastne neviditeľné.

Aj so zvukmi majú školáci problém. Nevedia správne rozoznať, čo ktorý hluk znamená a nedokážu pritom ani správne posúdiť, odkiaľ hluk prichádza a či z toho pre nich vyplýva nebezpečenstvo.

Dieťa v blízkosti cesty je nevypočítateľné. Aj preto majú pri školách zmysel rôzne dopravné opatrenia, značky a dopravní policajti s pokutovým bločkom.

Tridsiatka má pred školou zmysel. "Pri päťdesiatkilometrovej rýchlosti je bežná brzdná dráha dlhá 14 metrov," upozorňuje dopravný psychológ. U dieťaťa je stret ešte nebezpečnejší, pretože u dospelého mieri náraz na nohy, u malého dieťaťa na hlavu.

Pomôcť ochrániť deti v premávke môžu najmä rodičia

K vývoju dieťaťa a jeho správnemu vnímanie zvukov, obrazov a pravidiel môžu podľa ADAC prispieť najvyššou mierou rodičia. Podľa nich deti všetko opakujú, napodobňujú ich. "Preto je úplne zlé, keď otec, matka alebo starí rodičia pravidlá správneho správania na chodníku alebo za volantom porušujú," varuje Peter Buček.

Odborníci tiež vyzývajú k dôslednému používanie reflexných prvkov. Bývajú na oblečení, školských taškách, ale aj samostatne. Modro oblečeného chodca vidí vodič v noci necelých dvadsať metrov, bieleho päťdesiatpäť. Reflexné doplnky sú ale viditeľné až 200 metrov.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  2. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  3. Dom od ES - bolo to fajn
  4. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  5. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  6. Obnova kaštieľa v Malinove
  7. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  8. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  9. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  10. Nové bývanie bez murovania
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 476
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 310
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 389
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 577
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 321
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 273
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 749
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 494
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 106
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 1 977

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

SVET

Držiteľka Pulizterovej ceny: Jeden článok môže zmeniť svet

Novinárka pomohla vyslobodiť viac ako dvetisíc otrokov thajského krevetového priemyslu.

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

KOMENTÁRE

Príbeh pokrivených amnestií už nebude mať ďalších hrdinov

Okrem tých, čo sa zachovali hrdinsky v najtemnejších časoch.

Neprehliadnite tiež

Seat príde na trh s novým SUV

Nové SUV bude o segment vyššie nad modelom Ateca a bude novou vlajkovou loďou značky Seat.

Sezóna na plochej dráhe odštartuje v nedeľu v Žarnovici

Medzinárodnými majstrovstvami Slovenska odštartuje v nedeľu sezóna pretekov na plochej dráhe.

Spoznali sme slovenské ceny Nissanu Micra

Nissan stlačil základnú cenu pod hranicu 10-tisíc eur.

Škoda pripravuje svoj prvý elektromobil

Prvá štúdia elektromobilu značky Škoda pod názvom Vision E bude mať premiéru na autosalóne Auto Shanghai 2017.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop