Priechod pre chodcov vás nezachráni pred idúcim autom

Aj chodci musia na cestách dodržiavať predpisy. Chodníky sú totiž zvyčajne súčasťou ciest. Jedným z takých pravidiel je aj "neskočiť" pred idúce auto. Mimochodom, chodci sú aj korčuliari či vozíčkari.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chodec skočil na červenú pred idúce auto

Stefka: "Chodec išiel cez priechod pre chodcov, kde je semafor, ktorý si chodec môže zapnúť podľa potreby, ale chodec ho nezapol a išiel po priechode na červenú. Šofér v poslednej chvíli zabrzdil. Keby sa niečo stalo, kto má prednosť?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak by pred priechodom pre chodcov nebol semafor, chodec na priechode má takmer vždy prednosť. Napriek tomu, chodec nesmie vstupovať na vozovku ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

V opísanom prípade má chodec pred priechodom na semafore červenú. Tento signál znamená pre chodcov, že chodec nesmie vstupovať na cestu. A to ani na priechod pre chodcov.

Sú však ľudia, ktorí na červenú nehľadia a vchádzajú na cestu. Možno si myslia, že ich priechod pre chodcov uchráni. Ak už vstúpia na vozovku, vodič musí urobiť všetko pre to, aby chodca nezrazil. Vtedy totiž už nie je dôležité, kto má prednosť, ale aby sa nikomu nič nestalo. Aj keď má vodič prednosť, jeho prvoradou povinnosťou je správať sa "ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť cestnej premávky".

V situácii, kedy chodec doslova skočí pred auto, vodič už veľa nespraví pre záchranu chodca. Aj v tomto prípade má prednosť vodič, no má veľmi málo času na to, aby odvrátil dopravnú nehodu. Potrebuje totiž čas nielen na samotný manéver (vyhýbanie sa, brzdenie), ale aj na rozhodnutie, čo spraviť. Vina za prípadnú zrážku by mala v takomto prípade mala pripadnúť jednoznačne chodcovi.

Korčuliari na ceste

Tomáš: "V okolí Novej Bane sa po ukončení obchvatu, stala cesta medzi Novou Baňou a Orovnicou málo frekventovanou. Tento fakt si ľudia vysvetľujú rôzne a niektorí ju považujú za výborný priestor na korčuľovanie. Minulý týždeň som šiel po tejto ceste a v neprehľadnej tmavej zákrute bol v protismere, bez prilby a bez reflexného odevu "inlajnista". To isté sa dá zažiť denne aj v centre mesta a okolí. Preto by som chcel vedieť, či sú oprávnení používať cestné komunikácie, a ak áno, tak za akých podmienok."

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov

Aj korčuliari sú z hľadiska dopravných predpisov chodci. Či idete pešo alebo na korčuliach, prednostne musíte použiť chodník. Ak chodník pri ceste nie je, smiete ísť aj po krajnici, no iba po ľavej z vášho pohľadu.

Len v prípade, že na kraji cesty nie je krajnica alebo je neschodná, smú ísť chodci po ľavom okraji vozovky.

Ak by ste boli pešo mimo chodníka, smiete ísť aj dvaja vedľa seba, korčuliari len za sebou. "Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. A len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať.

Ak korčuliari dodržia tieto podmienky, predpisy neporušia, ak sa budú po Tomášom spomínanej ceste korčuľovať.

Aj vozíčkar je chodec

Viliam: "Prosím o bližšie vysvetlenie používania invalidných vozíkoch na ceste, či je rozdiel ak požívam mechanický vozík, alebo elektricky skúter. Vo vyhláške je konštatované, že pri ich používaní som v pozícii chodca, napriek tomu mám stále problém, ktorú krajnicu smiem použiť."

Aj tí, ktorí sú na vozíku, sú chodci, no ich rýchlosť nesmie na chodníku prekročiť rýchlosť chôdze. Nie je pritom dôležité, či ide o mechanický alebo motorový (elektrický) vozík.

Predpisy tiež určujú, že vozíčkar smie používať, na rozdiel od ostatných chodcov, ktorúkoľvek krajnicu alebo ktorýkoľvek okraj vozovky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 37 190
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 773
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 20 977
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 742
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 165
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 011
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 632
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 607
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 356
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 756

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.