SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Priechod pre chodcov vás nezachráni pred idúcim autom

Aj chodci musia na cestách dodržiavať predpisy. Chodníky sú totiž zvyčajne súčasťou ciest. Jedným z takých pravidiel je aj "neskočiť" pred idúce auto. Mimochodom, chodci sú aj korčuliari či vozíčkari.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chodec skočil na červenú pred idúce auto

Stefka: "Chodec išiel cez priechod pre chodcov, kde je semafor, ktorý si chodec môže zapnúť podľa potreby, ale chodec ho nezapol a išiel po priechode na červenú. Šofér v poslednej chvíli zabrzdil. Keby sa niečo stalo, kto má prednosť?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak by pred priechodom pre chodcov nebol semafor, chodec na priechode má takmer vždy prednosť. Napriek tomu, chodec nesmie vstupovať na vozovku ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

V opísanom prípade má chodec pred priechodom na semafore červenú. Tento signál znamená pre chodcov, že chodec nesmie vstupovať na cestu. A to ani na priechod pre chodcov.

Sú však ľudia, ktorí na červenú nehľadia a vchádzajú na cestu. Možno si myslia, že ich priechod pre chodcov uchráni. Ak už vstúpia na vozovku, vodič musí urobiť všetko pre to, aby chodca nezrazil. Vtedy totiž už nie je dôležité, kto má prednosť, ale aby sa nikomu nič nestalo. Aj keď má vodič prednosť, jeho prvoradou povinnosťou je správať sa "ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť cestnej premávky".

V situácii, kedy chodec doslova skočí pred auto, vodič už veľa nespraví pre záchranu chodca. Aj v tomto prípade má prednosť vodič, no má veľmi málo času na to, aby odvrátil dopravnú nehodu. Potrebuje totiž čas nielen na samotný manéver (vyhýbanie sa, brzdenie), ale aj na rozhodnutie, čo spraviť. Vina za prípadnú zrážku by mala v takomto prípade mala pripadnúť jednoznačne chodcovi.

Korčuliari na ceste

Tomáš: "V okolí Novej Bane sa po ukončení obchvatu, stala cesta medzi Novou Baňou a Orovnicou málo frekventovanou. Tento fakt si ľudia vysvetľujú rôzne a niektorí ju považujú za výborný priestor na korčuľovanie. Minulý týždeň som šiel po tejto ceste a v neprehľadnej tmavej zákrute bol v protismere, bez prilby a bez reflexného odevu "inlajnista". To isté sa dá zažiť denne aj v centre mesta a okolí. Preto by som chcel vedieť, či sú oprávnení používať cestné komunikácie, a ak áno, tak za akých podmienok."

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov

Aj korčuliari sú z hľadiska dopravných predpisov chodci. Či idete pešo alebo na korčuliach, prednostne musíte použiť chodník. Ak chodník pri ceste nie je, smiete ísť aj po krajnici, no iba po ľavej z vášho pohľadu.

Len v prípade, že na kraji cesty nie je krajnica alebo je neschodná, smú ísť chodci po ľavom okraji vozovky.

Ak by ste boli pešo mimo chodníka, smiete ísť aj dvaja vedľa seba, korčuliari len za sebou. "Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. A len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať.

Ak korčuliari dodržia tieto podmienky, predpisy neporušia, ak sa budú po Tomášom spomínanej ceste korčuľovať.

Aj vozíčkar je chodec

Viliam: "Prosím o bližšie vysvetlenie používania invalidných vozíkoch na ceste, či je rozdiel ak požívam mechanický vozík, alebo elektricky skúter. Vo vyhláške je konštatované, že pri ich používaní som v pozícii chodca, napriek tomu mám stále problém, ktorú krajnicu smiem použiť."

Aj tí, ktorí sú na vozíku, sú chodci, no ich rýchlosť nesmie na chodníku prekročiť rýchlosť chôdze. Nie je pritom dôležité, či ide o mechanický alebo motorový (elektrický) vozík.

Predpisy tiež určujú, že vozíčkar smie používať, na rozdiel od ostatných chodcov, ktorúkoľvek krajnicu alebo ktorýkoľvek okraj vozovky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  4. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  7. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  8. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  9. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 486
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 059
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 810
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 542
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 365
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 742
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 111
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 108
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 404
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

K prevratu by malo podľa Zelenského dôjsť z prvého na druhého decembra.


23 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov
Novej republike prišiel zablahoželať aj princ Charles.

Barbados získal nezávislosť v roku 1966, od utorka je republikou.


3 h
Mariana Čengel-Solčanská.

Jazyk má strategický význam, obsahuje identitu národa. Môže zaniknúť ľahšie, než by sme predpokladali.


Mariana Čengel Solčanská 28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


5 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Na čo frflú rodičia na materskej dovolenke?
  2. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  3. Andy Nosko: Dysfunkcia mozgu Igora Matoviča ako časovaná bomba
  4. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  5. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  6. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 185
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 805
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 760
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 942
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 864
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 302
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 018
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 806
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu