Priechod pre chodcov vás nezachráni pred idúcim autom

Aj chodci musia na cestách dodržiavať predpisy. Chodníky sú totiž zvyčajne súčasťou ciest. Jedným z takých pravidiel je aj "neskočiť" pred idúce auto. Mimochodom, chodci sú aj korčuliari či vozíčkari.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chodec skočil na červenú pred idúce auto

Stefka: "Chodec išiel cez priechod pre chodcov, kde je semafor, ktorý si chodec môže zapnúť podľa potreby, ale chodec ho nezapol a išiel po priechode na červenú. Šofér v poslednej chvíli zabrzdil. Keby sa niečo stalo, kto má prednosť?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak by pred priechodom pre chodcov nebol semafor, chodec na priechode má takmer vždy prednosť. Napriek tomu, chodec nesmie vstupovať na vozovku ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

V opísanom prípade má chodec pred priechodom na semafore červenú. Tento signál znamená pre chodcov, že chodec nesmie vstupovať na cestu. A to ani na priechod pre chodcov.

Sú však ľudia, ktorí na červenú nehľadia a vchádzajú na cestu. Možno si myslia, že ich priechod pre chodcov uchráni. Ak už vstúpia na vozovku, vodič musí urobiť všetko pre to, aby chodca nezrazil. Vtedy totiž už nie je dôležité, kto má prednosť, ale aby sa nikomu nič nestalo. Aj keď má vodič prednosť, jeho prvoradou povinnosťou je správať sa "ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť cestnej premávky".

V situácii, kedy chodec doslova skočí pred auto, vodič už veľa nespraví pre záchranu chodca. Aj v tomto prípade má prednosť vodič, no má veľmi málo času na to, aby odvrátil dopravnú nehodu. Potrebuje totiž čas nielen na samotný manéver (vyhýbanie sa, brzdenie), ale aj na rozhodnutie, čo spraviť. Vina za prípadnú zrážku by mala v takomto prípade mala pripadnúť jednoznačne chodcovi.

Korčuliari na ceste

Tomáš: "V okolí Novej Bane sa po ukončení obchvatu, stala cesta medzi Novou Baňou a Orovnicou málo frekventovanou. Tento fakt si ľudia vysvetľujú rôzne a niektorí ju považujú za výborný priestor na korčuľovanie. Minulý týždeň som šiel po tejto ceste a v neprehľadnej tmavej zákrute bol v protismere, bez prilby a bez reflexného odevu "inlajnista". To isté sa dá zažiť denne aj v centre mesta a okolí. Preto by som chcel vedieť, či sú oprávnení používať cestné komunikácie, a ak áno, tak za akých podmienok."

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov

Aj korčuliari sú z hľadiska dopravných predpisov chodci. Či idete pešo alebo na korčuliach, prednostne musíte použiť chodník. Ak chodník pri ceste nie je, smiete ísť aj po krajnici, no iba po ľavej z vášho pohľadu.

Len v prípade, že na kraji cesty nie je krajnica alebo je neschodná, smú ísť chodci po ľavom okraji vozovky.

Ak by ste boli pešo mimo chodníka, smiete ísť aj dvaja vedľa seba, korčuliari len za sebou. "Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. A len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať.

Ak korčuliari dodržia tieto podmienky, predpisy neporušia, ak sa budú po Tomášom spomínanej ceste korčuľovať.

Aj vozíčkar je chodec

Viliam: "Prosím o bližšie vysvetlenie používania invalidných vozíkoch na ceste, či je rozdiel ak požívam mechanický vozík, alebo elektricky skúter. Vo vyhláške je konštatované, že pri ich používaní som v pozícii chodca, napriek tomu mám stále problém, ktorú krajnicu smiem použiť."

Aj tí, ktorí sú na vozíku, sú chodci, no ich rýchlosť nesmie na chodníku prekročiť rýchlosť chôdze. Nie je pritom dôležité, či ide o mechanický alebo motorový (elektrický) vozík.

Predpisy tiež určujú, že vozíčkar smie používať, na rozdiel od ostatných chodcov, ktorúkoľvek krajnicu alebo ktorýkoľvek okraj vozovky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  2. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  3. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  5. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  6. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 21 155
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 195
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 267
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 140
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 875
  6. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 844
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 732
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 723
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 678
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 671