Priechod pre chodcov vás nezachráni pred idúcim autom

Aj chodci musia na cestách dodržiavať predpisy. Chodníky sú totiž zvyčajne súčasťou ciest. Jedným z takých pravidiel je aj "neskočiť" pred idúce auto. Mimochodom, chodci sú aj korčuliari či vozíčkari.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chodec skočil na červenú pred idúce auto

Stefka: "Chodec išiel cez priechod pre chodcov, kde je semafor, ktorý si chodec môže zapnúť podľa potreby, ale chodec ho nezapol a išiel po priechode na červenú. Šofér v poslednej chvíli zabrzdil. Keby sa niečo stalo, kto má prednosť?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak by pred priechodom pre chodcov nebol semafor, chodec na priechode má takmer vždy prednosť. Napriek tomu, chodec nesmie vstupovať na vozovku ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

V opísanom prípade má chodec pred priechodom na semafore červenú. Tento signál znamená pre chodcov, že chodec nesmie vstupovať na cestu. A to ani na priechod pre chodcov.

Sú však ľudia, ktorí na červenú nehľadia a vchádzajú na cestu. Možno si myslia, že ich priechod pre chodcov uchráni. Ak už vstúpia na vozovku, vodič musí urobiť všetko pre to, aby chodca nezrazil. Vtedy totiž už nie je dôležité, kto má prednosť, ale aby sa nikomu nič nestalo. Aj keď má vodič prednosť, jeho prvoradou povinnosťou je správať sa "ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť cestnej premávky".

V situácii, kedy chodec doslova skočí pred auto, vodič už veľa nespraví pre záchranu chodca. Aj v tomto prípade má prednosť vodič, no má veľmi málo času na to, aby odvrátil dopravnú nehodu. Potrebuje totiž čas nielen na samotný manéver (vyhýbanie sa, brzdenie), ale aj na rozhodnutie, čo spraviť. Vina za prípadnú zrážku by mala v takomto prípade mala pripadnúť jednoznačne chodcovi.

Korčuliari na ceste

Tomáš: "V okolí Novej Bane sa po ukončení obchvatu, stala cesta medzi Novou Baňou a Orovnicou málo frekventovanou. Tento fakt si ľudia vysvetľujú rôzne a niektorí ju považujú za výborný priestor na korčuľovanie. Minulý týždeň som šiel po tejto ceste a v neprehľadnej tmavej zákrute bol v protismere, bez prilby a bez reflexného odevu "inlajnista". To isté sa dá zažiť denne aj v centre mesta a okolí. Preto by som chcel vedieť, či sú oprávnení používať cestné komunikácie, a ak áno, tak za akých podmienok."

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov

Aj korčuliari sú z hľadiska dopravných predpisov chodci. Či idete pešo alebo na korčuliach, prednostne musíte použiť chodník. Ak chodník pri ceste nie je, smiete ísť aj po krajnici, no iba po ľavej z vášho pohľadu.

Len v prípade, že na kraji cesty nie je krajnica alebo je neschodná, smú ísť chodci po ľavom okraji vozovky.

Ak by ste boli pešo mimo chodníka, smiete ísť aj dvaja vedľa seba, korčuliari len za sebou. "Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. A len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať.

Ak korčuliari dodržia tieto podmienky, predpisy neporušia, ak sa budú po Tomášom spomínanej ceste korčuľovať.

Aj vozíčkar je chodec

Viliam: "Prosím o bližšie vysvetlenie používania invalidných vozíkoch na ceste, či je rozdiel ak požívam mechanický vozík, alebo elektricky skúter. Vo vyhláške je konštatované, že pri ich používaní som v pozícii chodca, napriek tomu mám stále problém, ktorú krajnicu smiem použiť."

Aj tí, ktorí sú na vozíku, sú chodci, no ich rýchlosť nesmie na chodníku prekročiť rýchlosť chôdze. Nie je pritom dôležité, či ide o mechanický alebo motorový (elektrický) vozík.

Predpisy tiež určujú, že vozíčkar smie používať, na rozdiel od ostatných chodcov, ktorúkoľvek krajnicu alebo ktorýkoľvek okraj vozovky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  2. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  5. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  7. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  9. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  10. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 387
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 13 799
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 13 488
  4. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 8 928
  5. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 8 185
  6. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 6 871
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 5 940
  8. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 4 526
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 428
  10. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 3 390

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Budúcnosť poslancov Fica a Kaliňáka je v parlamente neistá. Zatiaľ nemajú ani asistentov

Ficovi kedysi asistoval Határ z údajného spisu SIS Gorila.

DOMOV

Od vraždy Kuciaka prešli dva mesiace, polícia stále tápe

Vyšetrovatelia avizujú, že verejnosť znova požiadajú o pomoc.

KOMENTÁRE

Vražda Kuciaka bola generačnou udalosťou

Jednému človeku sa ani po 61 dňoch neskrivil vlas na hlave – vrahovi.

KOMENTÁRE

Pelle robí inventúru

Zodpovedná politika sa dnes volá manažovanie.

Neprehliadnite tiež

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí

Ako prepraviť psa v aute jednoduchšie a bezpečnejšie?

Prinášame prehľad príslušenstva, ktoré vám pomôže s prepravou vášho štvornohého pasažiera.

Ako vyzerá dizajn auta v roku 2018? Veľké logá, veľké zadky a račie klepetá

Dizajnéri chcú autá odlíšiť, ale všetci používajú rovnaké prvky.

Lego vyrobilo Porsche 911 z obrovských kociek v životnej veľkosti

Zmenšenú verziu si môžu fanúšikovia kúpiť v múzeu za 25 eur.