SME
Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Priechod pre chodcov vás nezachráni pred idúcim autom

Aj chodci musia na cestách dodržiavať predpisy. Chodníky sú totiž zvyčajne súčasťou ciest. Jedným z takých pravidiel je aj "neskočiť" pred idúce auto. Mimochodom, chodci sú aj korčuliari či vozíčkari.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Chodec skočil na červenú pred idúce auto

Stefka: "Chodec išiel cez priechod pre chodcov, kde je semafor, ktorý si chodec môže zapnúť podľa potreby, ale chodec ho nezapol a išiel po priechode na červenú. Šofér v poslednej chvíli zabrzdil. Keby sa niečo stalo, kto má prednosť?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ak by pred priechodom pre chodcov nebol semafor, chodec na priechode má takmer vždy prednosť. Napriek tomu, chodec nesmie vstupovať na vozovku ani pri použití priechodu pre chodcov, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť.

V opísanom prípade má chodec pred priechodom na semafore červenú. Tento signál znamená pre chodcov, že chodec nesmie vstupovať na cestu. A to ani na priechod pre chodcov.

Sú však ľudia, ktorí na červenú nehľadia a vchádzajú na cestu. Možno si myslia, že ich priechod pre chodcov uchráni. Ak už vstúpia na vozovku, vodič musí urobiť všetko pre to, aby chodca nezrazil. Vtedy totiž už nie je dôležité, kto má prednosť, ale aby sa nikomu nič nestalo. Aj keď má vodič prednosť, jeho prvoradou povinnosťou je správať sa "ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť cestnej premávky".

V situácii, kedy chodec doslova skočí pred auto, vodič už veľa nespraví pre záchranu chodca. Aj v tomto prípade má prednosť vodič, no má veľmi málo času na to, aby odvrátil dopravnú nehodu. Potrebuje totiž čas nielen na samotný manéver (vyhýbanie sa, brzdenie), ale aj na rozhodnutie, čo spraviť. Vina za prípadnú zrážku by mala v takomto prípade mala pripadnúť jednoznačne chodcovi.

Korčuliari na ceste

Tomáš: "V okolí Novej Bane sa po ukončení obchvatu, stala cesta medzi Novou Baňou a Orovnicou málo frekventovanou. Tento fakt si ľudia vysvetľujú rôzne a niektorí ju považujú za výborný priestor na korčuľovanie. Minulý týždeň som šiel po tejto ceste a v neprehľadnej tmavej zákrute bol v protismere, bez prilby a bez reflexného odevu "inlajnista". To isté sa dá zažiť denne aj v centre mesta a okolí. Preto by som chcel vedieť, či sú oprávnení používať cestné komunikácie, a ak áno, tak za akých podmienok."

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov

Aj korčuliari sú z hľadiska dopravných predpisov chodci. Či idete pešo alebo na korčuliach, prednostne musíte použiť chodník. Ak chodník pri ceste nie je, smiete ísť aj po krajnici, no iba po ľavej z vášho pohľadu.

Len v prípade, že na kraji cesty nie je krajnica alebo je neschodná, smú ísť chodci po ľavom okraji vozovky.

Ak by ste boli pešo mimo chodníka, smiete ísť aj dvaja vedľa seba, korčuliari len za sebou. "Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva. A len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať.

Ak korčuliari dodržia tieto podmienky, predpisy neporušia, ak sa budú po Tomášom spomínanej ceste korčuľovať.

Aj vozíčkar je chodec

Viliam: "Prosím o bližšie vysvetlenie používania invalidných vozíkoch na ceste, či je rozdiel ak požívam mechanický vozík, alebo elektricky skúter. Vo vyhláške je konštatované, že pri ich používaní som v pozícii chodca, napriek tomu mám stále problém, ktorú krajnicu smiem použiť."

Aj tí, ktorí sú na vozíku, sú chodci, no ich rýchlosť nesmie na chodníku prekročiť rýchlosť chôdze. Nie je pritom dôležité, či ide o mechanický alebo motorový (elektrický) vozík.

Predpisy tiež určujú, že vozíčkar smie používať, na rozdiel od ostatných chodcov, ktorúkoľvek krajnicu alebo ktorýkoľvek okraj vozovky.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  3. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok
  8. Zavedenie novej dane ohrozuje energetickú bezpečnosť Slovenska
  1. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 7 281
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 3 081
  3. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 411
  4. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 2 017
  5. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 755
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 440
  7. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur 1 339
  8. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur 1 294
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan
Volkswagen Polo GTI

Automat je príjemný na každý deň, no pri ostrej jazde manuál chýba.


24. jan
Hyundai i30

Rastú aj predaje nových elektromobilov.


20. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (27.1. - 2.2.1923)
  2. Radko Mačuha: "Za Komunizmu bolo lepšie"
  3. Víťazoslav Würschner: Demokrati vytvorili mafiu.
  4. Jozef Stasík: Sú právnici tiež ludisti?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Koromľa
  6. Peto Jurco: BIG BROTHER v mestách a obciach nás sleduje.
  7. Andrej Šverha: Londýn za 3 dni alebo borovička vs. whisky
  8. Marián Šumšala: Argumenty proti odmeňovaniu a chváleniu v škole
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 821
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 853
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 849
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 857
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 990
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 491
  7. Věra Tepličková: Doktor Bukovský vyhral prvostupňový súd s blogerom 3 267
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 061
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu