Auto môže parkovať bez strechy?
Andrej: "Stal som sa pred pár dňami hrdým majiteľom Smarta Roadster s pevnou odnímateľnou strechou a riešim posledné dni dilemu, či neporušujem predpisy, keď nechávam auto zaparkované bez strechy. Strecha je plne odnímateľná a v návode sa nikde nepíše, že si ju mám so sebou vždy brať. Mohol by som si ju teda nechať v garáži. Auto ma diaľkový imobilizér v kľúči, teda som presvedčený, že aj keď by si niekto do tohto auta mohol zvrchu naskočiť a sadnúť, nemôže s ním v žiadnom prípade odísť. Počul som však, že policajti dávajú pokuty za pootvorené okna, no tiež viem, že existujú automobily, ktoré od výroby nemajú ani len dvere (napr. Jeep). Moje auto bolo určite homologizované ako auto s odnímateľnou strechou a výrobcovia určite rátali s tým, že ho nechám zaparkované aj bez strechy. No nie som si istý, či s tým rátajú aj naši policajti."
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Ak sa dostanete do situácie ako Andrej, že budete mať auto, ktoré má pevnú odnímateľnú strechu, nemusíte sa obávať toho, že by ste dostali pokutu za to, že strecha nebude na aute.
Podľa zákona o cestnej premávke je vodič povinný zabezpečiť vozidlo a prepravované veci proti odcudzeniu prostriedkami montovanými do vozidla jeho výrobcom, ak sa vzdiali od vozidla mimo jeho dohľadu.
Ak by Andrejove auto malo sklápaciu strechu, pred odchodom od auta by ju musel vždy zatiahnuť. Bolo by to ako s oknami na autách, ktorých strecha sa nemení. Podobne ako tí vodiči, ktorí si nechajú pootvorené okná na vozidle, aj tí, ktorí si nevytiahnu strechu auta, riskujú pokutu do výšky 60 eur na mieste alebo do 100 eur na dopravnom inšpektoráte.
Andrejove auto ale strechu nemusí voziť so sebou. V niektorých prípadoch teda objektívne nemá možnosť zabezpečiť vozidlo tak, že mu nasadí strechu a zdvihne bočné okná. Predpis neporuší, keď zabezpečí auto proti odcudzeniu v rámci existujúcich možností. Nezaručí mu to ale to, že mu auto neukradnú. Aj keď ani strecha nie je neprekonateľná bariéra pre zlodejov, jej nasadenie spolu s vytiahnutými oknami dokážu minimálne spomaliť prácu zlodejov.
V každom prípade, ak by policajti chceli udeliť Andrejovi pokutu za to, že nemá na aute strechu, bolo by to v rozpore s predpismi.
Pozrite si, aké autá sa kradnú na Slovensku a kde ich mizne najviac
Ako dostať pokazené auto do servisu
Michal: "Chcem sa opýtať čisto len technicky, ak mám poruchu na vozidle ktoré je pojazdné, napr. elektrika (nefungujúce svetlá alebo podobne), môžem dostať pokutu cestou do servisu? Ak áno, musím si zaplatiť odťahovku? Alebo akým spôsobom mám riešiť to, aby som zbytočne peniaze, ktoré pôjdu na opravu, nedal policajtom?"
Ak vozidlo nie je v riadnom technickom stave, nesmiete ho šoférovať na cestách. Aj nefungujúce svetlá to môžu spôsobiť. Ak by ste to porušili a prichytili by vás pri tom policajti, riskovali by ste pokutu do 60 eur na mieste.
Do servisu s pokazeným autom môžete legálne zájsť dvomi spôsobmi - buď si ho dáte odtiahnuť odťahovkou alebo použijete ťažné lano a iné vozidlo, ktoré ho odtiahne. Pri použití ťažného lana však nesmiete zabudnúť na niekoľko zásad:
- Pri vlečení motorového vozidla sa smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h.
- Motorové vozidlo sa smie vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy.
- Vodiči vlečeného a vlečného motorového vozidla sú povinní vopred sa dohodnúť na spôsobe dorozumievania počas jazdy.
- Pri poruche osvetlenia alebo inej poruche nedovoľujúcej použitie osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla.
- Pri vlečení motorového vozidla musí byť dĺžka spojnice motorového vozidla taká, aby vzdialenosť medzi vozidlami nebola väčšia ako 6 m. Ak sa použije lano, nesmie byť vzdialenosť medzi vozidlami menšia ako 2, 5 m. Spojnica musí byť zreteľne označená: lano červenou zástavkou alebo štítkom s rozmermi najmenej 20 cm x 20 cm.
Na záver si pozrite, čo všetko je podľa predpisov poruchou, pri ktorej nesmiete auto šoférovať na cestách. Vo vyhláške k zákonu o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách (č. 464/2009 Z.z.) to pomenovali technickou nespôsobilosťou:
(1) Technickou nespôsobilosťou vozidla je každý prípad na vozidle, ktorý môže bezprostredne ohroziť prevádzkové vlastnosti vozidla alebo môže byť zdrojom ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky, životného prostredia, verejného zdravia, prípadne zdrojom znečistenia alebo poškodenia pozemnej komunikácie.
(2) Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku, najmä ak
a) nespĺňa technické požiadavky ustanovené touto vyhláškou,
b) účinok prevádzkovej brzdy nedosahuje ustanovený limit alebo účinok prevádzkovej brzdy na ktoromkoľvek kolese je menší ako 70 % najvyššieho zaznamenaného účinku na inom kolese tej istej nápravy,
c) stav ovládacieho pedála a jeho čapu, jeho zdvih alebo dráha neumožňujú bezpečné ovládanie prevádzkovej brzdy,
d) výstražné zariadenie brzdovej sústavy alebo meradlo tlaku vzduchu v brzdovej sústave sú poškodené alebo nefungujú správne,
e) zo sústavy kvapalinových bŕzd uniká brzdová kvapalina alebo z pretlakovej vzduchovej brzdovej sústavy nadmerne uniká vzduch,
f) časti prevodu brzdy alebo samotnej brzdy sú opotrebené alebo poškodené tak, že brzda neplní svoju funkciu,
g) účinok parkovacej alebo núdzovej brzdy nedosahuje ustanovený limit alebo niektorá z jej súčastí je poškodená tak, že brzda neplní svoju funkciu,
h) nájazdová alebo samočinná brzda prípojného vozidla nefunguje,
i) vôľa riadenia je väčšia, ako je prípustné alebo je niektorá zo súčastí riadenia poškodená natoľko, že to spôsobuje jeho nespoľahlivú činnosť,
j) náprava alebo nápravy, alebo ťažné oje prívesu sú deformované alebo vážne poškodené,
k) výhľad z miesta vodiča je obmedzený alebo znemožnený,
l) prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche s veľkosťou väčšou ako 20 mm,
m) koleso nie je dostatočne pripevnené,
n) je zjavne vážne poškodené pruženie,
o) zjavne uniká palivo, olej, mazivo alebo iné prevádzkové náplne z vozidla,
p) sú prekročené emisné limity motora určené výrobcom; ak ich výrobca neurčil, tak ustanovené emisné limity motora,
q) niektoré svetelné zariadenie dôležité pre bezpečnosť cestnej premávky chýba alebo je nesprávne umiestnené, nesvieti alebo nespĺňa ustanovené podmienky, takže hrozí bezprostredné nebezpečenstvo,
r) je poškodený alebo deformovaný podvozok, rám alebo karoséria alebo na vozidle boli vykonané nepovolené úpravy, alebo bol zabudovaný neschválený komponent alebo samostatná technická jednotka,
s) niektorá časť výfukového systému je netesná, takže výfukové plyny vnikajú do priestoru pre cestujúcich, vodiča alebo nákladu alebo sú zdrojom nadmerného zvuku,
t) vyhotovenie, umiestnenie, poškodenie alebo deformácie ovládacích, regulačných a rozvádzacích prvkov plynového zariadenia alebo tlakovej nádoby na plyn bezprostredne ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky,
u) niektorá časť systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky vozidla je chybná, poškodená alebo upravená, prípadne úplne chýba, čo bezprostredne ohrozuje bezpečnosť cestnej premávky, bezpečnosť osôb alebo majetku, životné prostredie alebo poškodzuje pozemnú komunikáciu,
v) je systémom palubnej diagnostiky OBD indikovaná porucha emisných komponentov,
w) vozidlo, ktoré má byť povinne vybavené zariadením obmedzujúcim rýchlosť, nemá zariadenie obmedzujúce rýchlosť alebo zariadenie obmedzujúce rýchlosť je nefunkčné,
x) plynové zariadenie nespĺňa ustanovené technické požiadavky alebo má poruchu uvedenú v § 12,
y) je prekročená deklarovaná životnosť nádrže na plyn,
z) je prekročená povolená lehota používania nádrže na plyn, ak je ustanovená, a nebola vykonaná periodická skúška tlakovej nádoby na plyn, 36)
aa) vozidlo, ktoré na splnenie limitných hodnôt znečisťujúcich látok z výfukových plynov používa dodatočnú úpravu pomocou spotrebiteľského činidla (AdBlue), je prevádzkované bez tohto spotrebiteľského činidla.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.