Cúval do zákruty a havaroval

To, že auto dokáže cúvať, ešte neznamená, že vodič vie cúvať. Tento manéver robí viacerým vodičom problém. Niekedy dokonca nielen samotná technika jazdy ale aj rozhodovanie o tom, kedy a kde cúvať.

Vojtech: "Za miernou zákrutou, kde je zákaz predbiehania, je rovná čiara, potom tak o 10 m sa už môže predbiehať. Na tom mieste cúval vodič A do dvora. Nevidel nikoho, všetky 4 smerovky mal zapnuté. Zo zadu sa prirútilo vozidlo B a narazilo do auta A. Chytilo ľavú stranu. Viditeľnosť v zákrute je asi 50 m. Obchádzal vozidlo A z ľavej strany, vôbec nebrzdil, zastal asi 10 m za vozidlom A. Poraďte, ktoré vozidlo urobilo chybu? Vozidlo A má mierne poškodený blatník a škrabance na blatníku a B vozidlo ma zahnuté pravé predné a zadné dvere."

Cúvať za zákrutou je nebezpečné

Z toho, čo napísal Vojtech, vyplýva, že vodič vozidla A vytvoril na ceste nebezpečnú situáciu, ak nedal ostatným vodičom vedieť, že za zákrutou cúva vozidlo.

Cúvajúce vozidlo bolo z hľadiska premávky prekážkou cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Vodič vozidla A nielen obmedzil ale aj ohrozil najmä vodičov idúcich v jazdnom pruhu, v ktorom cúval.

To, že vodič vozidla A zapol smerovky ako výstražné znamenie, nie je dostatočným opatrením, ktoré by malo zvýšiť bezpečnosť premávky na mieste, kde vozidlo cúva za zákrutou. Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti vyžaduje, aby vodič zaistil bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby. O žiadnej takej osobe ale Vojtech nepísal a je teda pravdepodobné, že tam nikto taký ani nebol. Takáto osoba totiž má oprávnenie zastaviť vozidlo do momentu, kým cúvajúce auto neskončí svoj manéver.

Cúvať za zákrutou je zakázané

Zákon o cestnej premávke dokonca pozná pravidlo, podľa ktorého vodiči nesmú cúvať na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti.

Nezakázali by dopravným značením predchádzanie v zákrute, ak by dané miesto nebolo aspoň trochu nebezpečné. Práve viditeľnosť v zákrute je jedným z hlavných argumentov, ktoré rozhodujú o tom, či tam zakázať alebo nezakázať predbiehanie.

Aj Vojtech napísal, že vodiči prichádzajúci k zákrute viac ako 50 metrov za ohyb nevidia.

Z opísanej situácie to teda vyzerá tak, že vodič vozidla A porušil dopravné predpisy cúvaním v neprehľadnej zákrute a vodič vozidla B nemal možnosť si ho všimnúť dostatočne skoro, aby sa vyhol havárii. Druhou možnosťou je, ako sa to celé stal, je to, že vodič vozidla B išiel príliš rýchlo a aj keby mal možnosť si všimnúť vozidlo A, nestihol by sa pre vysokú rýchlosť vyhnúť zrážke.

Cúvať sa nesmie na viacerých miestach

Nič sa však nemení na to, že cúvať za zákrutou v smere k jej ohybu, je mimoriadne nebezpečné, ak za ohyb dobre nevidno. Vodič, ktorí to riskne, nielenže poruší dopravné predpisy, ale ohrozí nielen seba. A to dokonca aj na málo frekventovaných cestách. Nikdy totiž nemôžete vedieť, či po ceste nepôjde iné auto v jazdnom pruhu, v ktorom by ste cúvali, práve v čase, keď by ste cúvali.

Dopravné predpisy poznajú viacero miest, kde je zakázané cúvať. Nie preto, aby boli vodiči obmedzovaní, ale aby sa minimalizovala hrozba dopravnej nehody alebo obmedzenia plynulosti premávky.

Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 7 043
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 6 880
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 5 589
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 578
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 062
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 287
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 084
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 611
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 431
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 496

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Andrej Kiska: Vláde sa zatiaľ nedarí byť hrádzou proti extrémizmu

Prezident hovorí, že ak je politik presvedčený, že korupcia neexistuje, nemá čo robiť na svojom mieste.

EKONOMIKA

Ponuka Volkswagenu je blízko očakávaní odborov. Prečo štrajk pokračuje

Pri najnižšom plate chýbajú štyri eurá.

ŠPORT

Macedónsko udržalo šance Slovákov, Portugalci nepostúpia

Portugalci potrebovali vyhrať o tri góly.

KOMENTÁRE

Volkswagen môže byť pilotom zmien na pracovnom trhu

Spoločnosť pre jeden štrajk určite neodíde.

Neprehliadnite tiež

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.

Jaguar ukázal prvý detail nového SUV E-Pace

Briti pokračujú v útoku na segment SUV, čoskoro predstavia ďalší model.