SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Cúval do zákruty a havaroval

To, že auto dokáže cúvať, ešte neznamená, že vodič vie cúvať. Tento manéver robí viacerým vodičom problém. Niekedy dokonca nielen samotná technika jazdy ale aj rozhodovanie o tom, kedy a kde cúvať.

Vojtech: "Za miernou zákrutou, kde je zákaz predbiehania, je rovná čiara, potom tak o 10 m sa už môže predbiehať. Na tom mieste cúval vodič A do dvora. Nevidel nikoho, všetky 4 smerovky mal zapnuté. Zo zadu sa prirútilo vozidlo B a narazilo do auta A. Chytilo ľavú stranu. Viditeľnosť v zákrute je asi 50 m. Obchádzal vozidlo A z ľavej strany, vôbec nebrzdil, zastal asi 10 m za vozidlom A. Poraďte, ktoré vozidlo urobilo chybu? Vozidlo A má mierne poškodený blatník a škrabance na blatníku a B vozidlo ma zahnuté pravé predné a zadné dvere."

Cúvať za zákrutou je nebezpečné

Z toho, čo napísal Vojtech, vyplýva, že vodič vozidla A vytvoril na ceste nebezpečnú situáciu, ak nedal ostatným vodičom vedieť, že za zákrutou cúva vozidlo.

Cúvajúce vozidlo bolo z hľadiska premávky prekážkou cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Vodič vozidla A nielen obmedzil ale aj ohrozil najmä vodičov idúcich v jazdnom pruhu, v ktorom cúval.

To, že vodič vozidla A zapol smerovky ako výstražné znamenie, nie je dostatočným opatrením, ktoré by malo zvýšiť bezpečnosť premávky na mieste, kde vozidlo cúva za zákrutou. Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti vyžaduje, aby vodič zaistil bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby. O žiadnej takej osobe ale Vojtech nepísal a je teda pravdepodobné, že tam nikto taký ani nebol. Takáto osoba totiž má oprávnenie zastaviť vozidlo do momentu, kým cúvajúce auto neskončí svoj manéver.

Cúvať za zákrutou je zakázané

Zákon o cestnej premávke dokonca pozná pravidlo, podľa ktorého vodiči nesmú cúvať na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti.

Nezakázali by dopravným značením predchádzanie v zákrute, ak by dané miesto nebolo aspoň trochu nebezpečné. Práve viditeľnosť v zákrute je jedným z hlavných argumentov, ktoré rozhodujú o tom, či tam zakázať alebo nezakázať predbiehanie.

Aj Vojtech napísal, že vodiči prichádzajúci k zákrute viac ako 50 metrov za ohyb nevidia.

Z opísanej situácie to teda vyzerá tak, že vodič vozidla A porušil dopravné predpisy cúvaním v neprehľadnej zákrute a vodič vozidla B nemal možnosť si ho všimnúť dostatočne skoro, aby sa vyhol havárii. Druhou možnosťou je, ako sa to celé stal, je to, že vodič vozidla B išiel príliš rýchlo a aj keby mal možnosť si všimnúť vozidlo A, nestihol by sa pre vysokú rýchlosť vyhnúť zrážke.

Cúvať sa nesmie na viacerých miestach

Nič sa však nemení na to, že cúvať za zákrutou v smere k jej ohybu, je mimoriadne nebezpečné, ak za ohyb dobre nevidno. Vodič, ktorí to riskne, nielenže poruší dopravné predpisy, ale ohrozí nielen seba. A to dokonca aj na málo frekventovaných cestách. Nikdy totiž nemôžete vedieť, či po ceste nepôjde iné auto v jazdnom pruhu, v ktorom by ste cúvali, práve v čase, keď by ste cúvali.

Dopravné predpisy poznajú viacero miest, kde je zakázané cúvať. Nie preto, aby boli vodiči obmedzovaní, ale aby sa minimalizovala hrozba dopravnej nehody alebo obmedzenia plynulosti premávky.

Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 049
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 287
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 518
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 964
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 713
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 657
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 622
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 948
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.