Cúval do zákruty a havaroval

To, že auto dokáže cúvať, ešte neznamená, že vodič vie cúvať. Tento manéver robí viacerým vodičom problém. Niekedy dokonca nielen samotná technika jazdy ale aj rozhodovanie o tom, kedy a kde cúvať.

Vojtech: "Za miernou zákrutou, kde je zákaz predbiehania, je rovná čiara, potom tak o 10 m sa už môže predbiehať. Na tom mieste cúval vodič A do dvora. Nevidel nikoho, všetky 4 smerovky mal zapnuté. Zo zadu sa prirútilo vozidlo B a narazilo do auta A. Chytilo ľavú stranu. Viditeľnosť v zákrute je asi 50 m. Obchádzal vozidlo A z ľavej strany, vôbec nebrzdil, zastal asi 10 m za vozidlom A. Poraďte, ktoré vozidlo urobilo chybu? Vozidlo A má mierne poškodený blatník a škrabance na blatníku a B vozidlo ma zahnuté pravé predné a zadné dvere."

Cúvať za zákrutou je nebezpečné

Z toho, čo napísal Vojtech, vyplýva, že vodič vozidla A vytvoril na ceste nebezpečnú situáciu, ak nedal ostatným vodičom vedieť, že za zákrutou cúva vozidlo.

Cúvajúce vozidlo bolo z hľadiska premávky prekážkou cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Vodič vozidla A nielen obmedzil ale aj ohrozil najmä vodičov idúcich v jazdnom pruhu, v ktorom cúval.

To, že vodič vozidla A zapol smerovky ako výstražné znamenie, nie je dostatočným opatrením, ktoré by malo zvýšiť bezpečnosť premávky na mieste, kde vozidlo cúva za zákrutou. Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti vyžaduje, aby vodič zaistil bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby. O žiadnej takej osobe ale Vojtech nepísal a je teda pravdepodobné, že tam nikto taký ani nebol. Takáto osoba totiž má oprávnenie zastaviť vozidlo do momentu, kým cúvajúce auto neskončí svoj manéver.

Cúvať za zákrutou je zakázané

Zákon o cestnej premávke dokonca pozná pravidlo, podľa ktorého vodiči nesmú cúvať na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti.

Nezakázali by dopravným značením predchádzanie v zákrute, ak by dané miesto nebolo aspoň trochu nebezpečné. Práve viditeľnosť v zákrute je jedným z hlavných argumentov, ktoré rozhodujú o tom, či tam zakázať alebo nezakázať predbiehanie.

Aj Vojtech napísal, že vodiči prichádzajúci k zákrute viac ako 50 metrov za ohyb nevidia.

Z opísanej situácie to teda vyzerá tak, že vodič vozidla A porušil dopravné predpisy cúvaním v neprehľadnej zákrute a vodič vozidla B nemal možnosť si ho všimnúť dostatočne skoro, aby sa vyhol havárii. Druhou možnosťou je, ako sa to celé stal, je to, že vodič vozidla B išiel príliš rýchlo a aj keby mal možnosť si všimnúť vozidlo A, nestihol by sa pre vysokú rýchlosť vyhnúť zrážke.

Cúvať sa nesmie na viacerých miestach

Nič sa však nemení na to, že cúvať za zákrutou v smere k jej ohybu, je mimoriadne nebezpečné, ak za ohyb dobre nevidno. Vodič, ktorí to riskne, nielenže poruší dopravné predpisy, ale ohrozí nielen seba. A to dokonca aj na málo frekventovaných cestách. Nikdy totiž nemôžete vedieť, či po ceste nepôjde iné auto v jazdnom pruhu, v ktorom by ste cúvali, práve v čase, keď by ste cúvali.

Dopravné predpisy poznajú viacero miest, kde je zakázané cúvať. Nie preto, aby boli vodiči obmedzovaní, ale aby sa minimalizovala hrozba dopravnej nehody alebo obmedzenia plynulosti premávky.

Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 714
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 853
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 256
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 857
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 320
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 022
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 942
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 571
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 537
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 477

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.