Cúval do zákruty a havaroval

To, že auto dokáže cúvať, ešte neznamená, že vodič vie cúvať. Tento manéver robí viacerým vodičom problém. Niekedy dokonca nielen samotná technika jazdy ale aj rozhodovanie o tom, kedy a kde cúvať.

Vojtech: "Za miernou zákrutou, kde je zákaz predbiehania, je rovná čiara, potom tak o 10 m sa už môže predbiehať. Na tom mieste cúval vodič A do dvora. Nevidel nikoho, všetky 4 smerovky mal zapnuté. Zo zadu sa prirútilo vozidlo B a narazilo do auta A. Chytilo ľavú stranu. Viditeľnosť v zákrute je asi 50 m. Obchádzal vozidlo A z ľavej strany, vôbec nebrzdil, zastal asi 10 m za vozidlom A. Poraďte, ktoré vozidlo urobilo chybu? Vozidlo A má mierne poškodený blatník a škrabance na blatníku a B vozidlo ma zahnuté pravé predné a zadné dvere."

Cúvať za zákrutou je nebezpečné

Z toho, čo napísal Vojtech, vyplýva, že vodič vozidla A vytvoril na ceste nebezpečnú situáciu, ak nedal ostatným vodičom vedieť, že za zákrutou cúva vozidlo.

Cúvajúce vozidlo bolo z hľadiska premávky prekážkou cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Vodič vozidla A nielen obmedzil ale aj ohrozil najmä vodičov idúcich v jazdnom pruhu, v ktorom cúval.

To, že vodič vozidla A zapol smerovky ako výstražné znamenie, nie je dostatočným opatrením, ktoré by malo zvýšiť bezpečnosť premávky na mieste, kde vozidlo cúva za zákrutou. Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti vyžaduje, aby vodič zaistil bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby. O žiadnej takej osobe ale Vojtech nepísal a je teda pravdepodobné, že tam nikto taký ani nebol. Takáto osoba totiž má oprávnenie zastaviť vozidlo do momentu, kým cúvajúce auto neskončí svoj manéver.

Cúvať za zákrutou je zakázané

Zákon o cestnej premávke dokonca pozná pravidlo, podľa ktorého vodiči nesmú cúvať na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti.

Nezakázali by dopravným značením predchádzanie v zákrute, ak by dané miesto nebolo aspoň trochu nebezpečné. Práve viditeľnosť v zákrute je jedným z hlavných argumentov, ktoré rozhodujú o tom, či tam zakázať alebo nezakázať predbiehanie.

Aj Vojtech napísal, že vodiči prichádzajúci k zákrute viac ako 50 metrov za ohyb nevidia.

Z opísanej situácie to teda vyzerá tak, že vodič vozidla A porušil dopravné predpisy cúvaním v neprehľadnej zákrute a vodič vozidla B nemal možnosť si ho všimnúť dostatočne skoro, aby sa vyhol havárii. Druhou možnosťou je, ako sa to celé stal, je to, že vodič vozidla B išiel príliš rýchlo a aj keby mal možnosť si všimnúť vozidlo A, nestihol by sa pre vysokú rýchlosť vyhnúť zrážke.

Cúvať sa nesmie na viacerých miestach

Nič sa však nemení na to, že cúvať za zákrutou v smere k jej ohybu, je mimoriadne nebezpečné, ak za ohyb dobre nevidno. Vodič, ktorí to riskne, nielenže poruší dopravné predpisy, ale ohrozí nielen seba. A to dokonca aj na málo frekventovaných cestách. Nikdy totiž nemôžete vedieť, či po ceste nepôjde iné auto v jazdnom pruhu, v ktorom by ste cúvali, práve v čase, keď by ste cúvali.

Dopravné predpisy poznajú viacero miest, kde je zakázané cúvať. Nie preto, aby boli vodiči obmedzovaní, ale aby sa minimalizovala hrozba dopravnej nehody alebo obmedzenia plynulosti premávky.

Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  5. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  6. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 530
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 945
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 216
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 382
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 8 935
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 931
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 690
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 494
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 289
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 790