Cúval do zákruty a havaroval

To, že auto dokáže cúvať, ešte neznamená, že vodič vie cúvať. Tento manéver robí viacerým vodičom problém. Niekedy dokonca nielen samotná technika jazdy ale aj rozhodovanie o tom, kedy a kde cúvať.

Vojtech: "Za miernou zákrutou, kde je zákaz predbiehania, je rovná čiara, potom tak o 10 m sa už môže predbiehať. Na tom mieste cúval vodič A do dvora. Nevidel nikoho, všetky 4 smerovky mal zapnuté. Zo zadu sa prirútilo vozidlo B a narazilo do auta A. Chytilo ľavú stranu. Viditeľnosť v zákrute je asi 50 m. Obchádzal vozidlo A z ľavej strany, vôbec nebrzdil, zastal asi 10 m za vozidlom A. Poraďte, ktoré vozidlo urobilo chybu? Vozidlo A má mierne poškodený blatník a škrabance na blatníku a B vozidlo ma zahnuté pravé predné a zadné dvere."

Cúvať za zákrutou je nebezpečné

Z toho, čo napísal Vojtech, vyplýva, že vodič vozidla A vytvoril na ceste nebezpečnú situáciu, ak nedal ostatným vodičom vedieť, že za zákrutou cúva vozidlo.

Cúvajúce vozidlo bolo z hľadiska premávky prekážkou cestnej premávky. Tou je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Vodič vozidla A nielen obmedzil ale aj ohrozil najmä vodičov idúcich v jazdnom pruhu, v ktorom cúval.

To, že vodič vozidla A zapol smerovky ako výstražné znamenie, nie je dostatočným opatrením, ktoré by malo zvýšiť bezpečnosť premávky na mieste, kde vozidlo cúva za zákrutou. Zákon o cestnej premávke v tejto súvislosti vyžaduje, aby vodič zaistil bezpečné cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby. O žiadnej takej osobe ale Vojtech nepísal a je teda pravdepodobné, že tam nikto taký ani nebol. Takáto osoba totiž má oprávnenie zastaviť vozidlo do momentu, kým cúvajúce auto neskončí svoj manéver.

Cúvať za zákrutou je zakázané

Zákon o cestnej premávke dokonca pozná pravidlo, podľa ktorého vodiči nesmú cúvať na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti.

Nezakázali by dopravným značením predchádzanie v zákrute, ak by dané miesto nebolo aspoň trochu nebezpečné. Práve viditeľnosť v zákrute je jedným z hlavných argumentov, ktoré rozhodujú o tom, či tam zakázať alebo nezakázať predbiehanie.

Aj Vojtech napísal, že vodiči prichádzajúci k zákrute viac ako 50 metrov za ohyb nevidia.

Z opísanej situácie to teda vyzerá tak, že vodič vozidla A porušil dopravné predpisy cúvaním v neprehľadnej zákrute a vodič vozidla B nemal možnosť si ho všimnúť dostatočne skoro, aby sa vyhol havárii. Druhou možnosťou je, ako sa to celé stal, je to, že vodič vozidla B išiel príliš rýchlo a aj keby mal možnosť si všimnúť vozidlo A, nestihol by sa pre vysokú rýchlosť vyhnúť zrážke.

Cúvať sa nesmie na viacerých miestach

Nič sa však nemení na to, že cúvať za zákrutou v smere k jej ohybu, je mimoriadne nebezpečné, ak za ohyb dobre nevidno. Vodič, ktorí to riskne, nielenže poruší dopravné predpisy, ale ohrozí nielen seba. A to dokonca aj na málo frekventovaných cestách. Nikdy totiž nemôžete vedieť, či po ceste nepôjde iné auto v jazdnom pruhu, v ktorom by ste cúvali, práve v čase, keď by ste cúvali.

Dopravné predpisy poznajú viacero miest, kde je zakázané cúvať. Nie preto, aby boli vodiči obmedzovaní, ale aby sa minimalizovala hrozba dopravnej nehody alebo obmedzenia plynulosti premávky.

Vodič sa nesmie otáčať a nesmie cúvať

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  2. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  3. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  4. Výstavisko Agrokomplex opäť plné poľnohospodárskej techniky
  5. Udelenie akreditácie (certifikátu) pre Aktuárstvo na EU v BA
  6. Vzorový byt v projekte Nobelova
  7. Do ankety Slovenka roka 2017 je nominovaná aj Adriana Kolesárová
  8. Pripomenuli si Svetový deň vody 2017
  9. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  10. Nový Country Manager Operations IMMOFINANZ na Slovensku
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 21 443
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 297
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 6 001
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 255
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 3 676
  6. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 176
  7. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 136
  8. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 065
  9. Zábavný aj sebavedomý 2 769
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 761

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Šéf Orangeu: Pre roaming môžu zdražieť domáce hovory a dáta

Európska komisia začala pred niekoľkými rokmi tvrdo regulovať ceny roamingu

DOMOV

Beztrestnosť pre Bašternáka nie je jednoznačná

Vykúpenie z trestu za neoprávnenú vratku DPH? Sudcovia to neakceptovali, zlom priniesol až Ústavný súd s čudným vysvetlením.

KULTÚRA

Relácia Sedem sa vracia. Nič nečakajte, vraví Milan Lasica

Humoristická relácia nebola na obrazovkách šesť rokov.

Neprehliadnite tiež

Consumer Reports: Toto sú najhoršie autá roku 2017

Najhoršie priečky obsadil Land Rover aj Mercedes-Benz.

Opel prezradil slovenskú cenu Insignie

Kombi verzia je o tisíc eur drahšia v porovnaní s verziou Grand Sport.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop