SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Hádajte, kto bude vinný, keď do vás narazia po porušení predpisov

Ak sa zrazia dve autá, jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé z vedľajšej cesty, väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Často sa nás pýtate, kto je vinný, ak sa zrazia dve autá - jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé vychádza z vedľajšej cesty. Väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Predstavte si situáciu, že pôjdete po diaľnici. Rozhodnete sa ísť v protismere. Za zákrutou je výjazd na diaľnicu, na tú časť cesty, po ktorej idete. Vodič, ktorý o vás netuší, bude chcieť vojsť na diaľnicu. Jeho povinnosťou je dať prednosť pri prechádzaní z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vodič ale neočakáva, že sa niekto priblíži z protismeru a tak sleduje situáciu predovšetkým za ním. Ešte sa ani poriadne nedostane do priebežného jazdného pruhu a zrazíte sa.

Argumentovať tým, že vodič v protismere mal prednosť a preto nespôsobil nehodu, je nielen proti logike, ale aj proti spravodlivosti. Napriek tomu sa niektorí vodiči nedokážu zmieriť s tým, že byť na hlavnej neznamená len "práva" ale aj "povinnosti".

Spravodlivosť platí nielen na diaľniciach

Tak, ako je nepredstaviteľné obviniť vodiča vchádzajúceho na diaľnicu za haváriu s autom v protismere, je proti zdravému rozumu aj to, keď chcú obviniť vodiča vychádzajúceho z vedľajšej cesty na hlavnú, pričom doňho nabúra auto, ktoré predchádza.

Katarína: "Mám otázku k situácii na priloženej foto z okresu Považská Bystrica. Hlavná cesta mimo obce je č. 517, po ktorej ide zelené a červené auto. Pred križovatkou sa zelené auto rozhodne obehnúť červené. Zatiaľ z vedľajšej cesty (kde je kvôli stromom pomerne zlá viditeľnosť + z vedľajšej cesty na hlavnú sa vychádza do kopca) vychádza modré auto, ktoré odbočuje vpravo. Vodič modrého automobilu pozrie vľavo - nič nejde, teda vyjde na hlavnú cestu, kde sa zrazí so zeleným automobilom. Kto je v tomto prípade vinníkom nehody?"

krizovatka.jpg

Tak, ako sa nesmie jazdiť v protismere po diaľnici, nesmie sa predbiehať v križovatke alebo pred ňou, ak by sa vodič nemohol v dostatočnom predstihu pred križovatkou zaradiť pred predbiehané vozidlo.

Kým toto pravidlo viacerí vodiči spochybňujú, prípadne ignorujú, "pobyt" na hlavnej považujú za právo na imunitu v prípade zrážky s vozidlom z vedľajšej cesty. Dopravné predpisy však nie je možné posudzovať samostatne, iba v súvislosti s ďalšími pravidlami, ktoré sa vzťahujú na situáciu.

Vinník: zelené auto

Keď sa vrátime ku Kataríninej otázke, vodič modrého vozidla dal prednosť všetkým vozidlám na hlavnej. V čase, keď vchádzal do križovatky, neprinútil vozidlá na hlavnej zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To sa stalo až potom, čo predbiehajúce vozidlo začalo porušovať dopravné predpisy tým, že predchádzalo v križovatke.

Bez toho, aby tomu vodič modrého vozidla mohol zabrániť, ho vodič zeleného vozidla dostal do porušenia predpisov (nedanie prednosti v jazde). Inak povedané, vodič zeleného vozidla sa svojím manévrom nielen obmedzil ale aj ohrozil. Pritom ohrozil aj iných.

Nadradenosť prednosti v jazde znamená zhoršenie plynulosti

Ak by sme akceptovali to, že vodiči vozidiel na hlavnej, aj napriek predbiehaniu v križovatke, sú nepostihnuteľní, plynulosť cestnej premávky by veľmi utrpela.

Výjazd z vedľajších ciest by bol veľmi nebezpečný, pretože by ste si nikdy nemohli byť istí, odkiaľ sa na hlavnej ceste ukáže vozidlo. Vodiči by tak častejšie váhali na vedľajších cestách pri vjazde na hlavnú, aby náhodou neboli "príčinou" nehody. A to by išlo proti zmyslu dopravných predpisov, ktorých úlohou je zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky pre všetkých jej účastníkov.

Podobne ako predbiehanie, aj vysoká rýchlosť vozidla na hlavnej, vysoko nad hranicou maximálne povolenej, môže skončiť zrážkou s autom z vedľajšej. Ani vtedy by nebolo v súlade s predpismi a spravodlivosťou, ak by vinu za nehodu prisúdili vodičovi z vedľajšej, ktorý nemal možnosť zaregistrovať auto na hlavnej v čase, keď začal vychádzať na hlavnú.

Vráťme sa ešte na záver späť k predchádzaniu v križovatke. Tento manéver zakázali v zákone o cestnej premávke od 1. februára 2009. Podľa dôvodovej správy k zákonu súviselo zavedenie tohto zákazu najmä s ťažkými dopravnými nehodami pri odbočovaní doľava, "ktoré sú náročné aj z hľadiska objasňovania". Zákaz zjednodušil kompetentným spravodlivé určenie vinníka.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 630
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 449
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 325
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 666
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 912
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 103
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 011
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 569
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 476
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 306
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Ak vláda apeluje na občianske cnosti, nemôže sa premiér správať ako v ochotníckom divadle

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson