Hádajte, kto bude vinný, keď do vás narazia po porušení predpisov

Ak sa zrazia dve autá, jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé z vedľajšej cesty, väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Často sa nás pýtate, kto je vinný, ak sa zrazia dve autá - jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé vychádza z vedľajšej cesty. Väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Predstavte si situáciu, že pôjdete po diaľnici. Rozhodnete sa ísť v protismere. Za zákrutou je výjazd na diaľnicu, na tú časť cesty, po ktorej idete. Vodič, ktorý o vás netuší, bude chcieť vojsť na diaľnicu. Jeho povinnosťou je dať prednosť pri prechádzaní z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vodič ale neočakáva, že sa niekto priblíži z protismeru a tak sleduje situáciu predovšetkým za ním. Ešte sa ani poriadne nedostane do priebežného jazdného pruhu a zrazíte sa.

Argumentovať tým, že vodič v protismere mal prednosť a preto nespôsobil nehodu, je nielen proti logike, ale aj proti spravodlivosti. Napriek tomu sa niektorí vodiči nedokážu zmieriť s tým, že byť na hlavnej neznamená len "práva" ale aj "povinnosti".

Spravodlivosť platí nielen na diaľniciach

Tak, ako je nepredstaviteľné obviniť vodiča vchádzajúceho na diaľnicu za haváriu s autom v protismere, je proti zdravému rozumu aj to, keď chcú obviniť vodiča vychádzajúceho z vedľajšej cesty na hlavnú, pričom doňho nabúra auto, ktoré predchádza.

Katarína: "Mám otázku k situácii na priloženej foto z okresu Považská Bystrica. Hlavná cesta mimo obce je č. 517, po ktorej ide zelené a červené auto. Pred križovatkou sa zelené auto rozhodne obehnúť červené. Zatiaľ z vedľajšej cesty (kde je kvôli stromom pomerne zlá viditeľnosť + z vedľajšej cesty na hlavnú sa vychádza do kopca) vychádza modré auto, ktoré odbočuje vpravo. Vodič modrého automobilu pozrie vľavo - nič nejde, teda vyjde na hlavnú cestu, kde sa zrazí so zeleným automobilom. Kto je v tomto prípade vinníkom nehody?"

krizovatka.jpg

Tak, ako sa nesmie jazdiť v protismere po diaľnici, nesmie sa predbiehať v križovatke alebo pred ňou, ak by sa vodič nemohol v dostatočnom predstihu pred križovatkou zaradiť pred predbiehané vozidlo.

Kým toto pravidlo viacerí vodiči spochybňujú, prípadne ignorujú, "pobyt" na hlavnej považujú za právo na imunitu v prípade zrážky s vozidlom z vedľajšej cesty. Dopravné predpisy však nie je možné posudzovať samostatne, iba v súvislosti s ďalšími pravidlami, ktoré sa vzťahujú na situáciu.

Vinník: zelené auto

Keď sa vrátime ku Kataríninej otázke, vodič modrého vozidla dal prednosť všetkým vozidlám na hlavnej. V čase, keď vchádzal do križovatky, neprinútil vozidlá na hlavnej zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To sa stalo až potom, čo predbiehajúce vozidlo začalo porušovať dopravné predpisy tým, že predchádzalo v križovatke.

Bez toho, aby tomu vodič modrého vozidla mohol zabrániť, ho vodič zeleného vozidla dostal do porušenia predpisov (nedanie prednosti v jazde). Inak povedané, vodič zeleného vozidla sa svojím manévrom nielen obmedzil ale aj ohrozil. Pritom ohrozil aj iných.

Nadradenosť prednosti v jazde znamená zhoršenie plynulosti

Ak by sme akceptovali to, že vodiči vozidiel na hlavnej, aj napriek predbiehaniu v križovatke, sú nepostihnuteľní, plynulosť cestnej premávky by veľmi utrpela.

Výjazd z vedľajších ciest by bol veľmi nebezpečný, pretože by ste si nikdy nemohli byť istí, odkiaľ sa na hlavnej ceste ukáže vozidlo. Vodiči by tak častejšie váhali na vedľajších cestách pri vjazde na hlavnú, aby náhodou neboli "príčinou" nehody. A to by išlo proti zmyslu dopravných predpisov, ktorých úlohou je zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky pre všetkých jej účastníkov.

Podobne ako predbiehanie, aj vysoká rýchlosť vozidla na hlavnej, vysoko nad hranicou maximálne povolenej, môže skončiť zrážkou s autom z vedľajšej. Ani vtedy by nebolo v súlade s predpismi a spravodlivosťou, ak by vinu za nehodu prisúdili vodičovi z vedľajšej, ktorý nemal možnosť zaregistrovať auto na hlavnej v čase, keď začal vychádzať na hlavnú.

Vráťme sa ešte na záver späť k predchádzaniu v križovatke. Tento manéver zakázali v zákone o cestnej premávke od 1. februára 2009. Podľa dôvodovej správy k zákonu súviselo zavedenie tohto zákazu najmä s ťažkými dopravnými nehodami pri odbočovaní doľava, "ktoré sú náročné aj z hľadiska objasňovania". Zákaz zjednodušil kompetentným spravodlivé určenie vinníka.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  10. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 271
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 203
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 121
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 957
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 538
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 796
  7. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 4 572
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 406
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 365
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 343

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

U. S. Steel namieta sudcov: Hovorili skôr, než mali

Majetok jedného z najväčších podnikov v krajine súd zaistil bez toho, aby to poriadne vysvetlil.

KOMENTÁRE

Severokórejská červená línia je veľmi tenká

Kľúčovú rolu v krotení diktátora Kima hrá Čína.

EKONOMIKA

Štátni plynári majú nového riaditeľa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom SPP ostáva Štefan Šabík.

Neprehliadnite tiež

S Oplom Ampera-e na jedno nabitie prejdete z Bratislavy do Košíc, lepšie mu je v meste (prvá jazda)

Tesla ukázala, že elektromobil môže byť sexi. Opel nám ukázal, že elektromobil môže byť dostupný a použiteľný.

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop