Hádajte, kto bude vinný, keď do vás narazia po porušení predpisov

Ak sa zrazia dve autá, jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé z vedľajšej cesty, väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Často sa nás pýtate, kto je vinný, ak sa zrazia dve autá - jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé vychádza z vedľajšej cesty. Väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Predstavte si situáciu, že pôjdete po diaľnici. Rozhodnete sa ísť v protismere. Za zákrutou je výjazd na diaľnicu, na tú časť cesty, po ktorej idete. Vodič, ktorý o vás netuší, bude chcieť vojsť na diaľnicu. Jeho povinnosťou je dať prednosť pri prechádzaní z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vodič ale neočakáva, že sa niekto priblíži z protismeru a tak sleduje situáciu predovšetkým za ním. Ešte sa ani poriadne nedostane do priebežného jazdného pruhu a zrazíte sa.

Argumentovať tým, že vodič v protismere mal prednosť a preto nespôsobil nehodu, je nielen proti logike, ale aj proti spravodlivosti. Napriek tomu sa niektorí vodiči nedokážu zmieriť s tým, že byť na hlavnej neznamená len "práva" ale aj "povinnosti".

Spravodlivosť platí nielen na diaľniciach

Tak, ako je nepredstaviteľné obviniť vodiča vchádzajúceho na diaľnicu za haváriu s autom v protismere, je proti zdravému rozumu aj to, keď chcú obviniť vodiča vychádzajúceho z vedľajšej cesty na hlavnú, pričom doňho nabúra auto, ktoré predchádza.

Katarína: "Mám otázku k situácii na priloženej foto z okresu Považská Bystrica. Hlavná cesta mimo obce je č. 517, po ktorej ide zelené a červené auto. Pred križovatkou sa zelené auto rozhodne obehnúť červené. Zatiaľ z vedľajšej cesty (kde je kvôli stromom pomerne zlá viditeľnosť + z vedľajšej cesty na hlavnú sa vychádza do kopca) vychádza modré auto, ktoré odbočuje vpravo. Vodič modrého automobilu pozrie vľavo - nič nejde, teda vyjde na hlavnú cestu, kde sa zrazí so zeleným automobilom. Kto je v tomto prípade vinníkom nehody?"

krizovatka.jpg

Tak, ako sa nesmie jazdiť v protismere po diaľnici, nesmie sa predbiehať v križovatke alebo pred ňou, ak by sa vodič nemohol v dostatočnom predstihu pred križovatkou zaradiť pred predbiehané vozidlo.

Kým toto pravidlo viacerí vodiči spochybňujú, prípadne ignorujú, "pobyt" na hlavnej považujú za právo na imunitu v prípade zrážky s vozidlom z vedľajšej cesty. Dopravné predpisy však nie je možné posudzovať samostatne, iba v súvislosti s ďalšími pravidlami, ktoré sa vzťahujú na situáciu.

Vinník: zelené auto

Keď sa vrátime ku Kataríninej otázke, vodič modrého vozidla dal prednosť všetkým vozidlám na hlavnej. V čase, keď vchádzal do križovatky, neprinútil vozidlá na hlavnej zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To sa stalo až potom, čo predbiehajúce vozidlo začalo porušovať dopravné predpisy tým, že predchádzalo v križovatke.

Bez toho, aby tomu vodič modrého vozidla mohol zabrániť, ho vodič zeleného vozidla dostal do porušenia predpisov (nedanie prednosti v jazde). Inak povedané, vodič zeleného vozidla sa svojím manévrom nielen obmedzil ale aj ohrozil. Pritom ohrozil aj iných.

Nadradenosť prednosti v jazde znamená zhoršenie plynulosti

Ak by sme akceptovali to, že vodiči vozidiel na hlavnej, aj napriek predbiehaniu v križovatke, sú nepostihnuteľní, plynulosť cestnej premávky by veľmi utrpela.

Výjazd z vedľajších ciest by bol veľmi nebezpečný, pretože by ste si nikdy nemohli byť istí, odkiaľ sa na hlavnej ceste ukáže vozidlo. Vodiči by tak častejšie váhali na vedľajších cestách pri vjazde na hlavnú, aby náhodou neboli "príčinou" nehody. A to by išlo proti zmyslu dopravných predpisov, ktorých úlohou je zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky pre všetkých jej účastníkov.

Podobne ako predbiehanie, aj vysoká rýchlosť vozidla na hlavnej, vysoko nad hranicou maximálne povolenej, môže skončiť zrážkou s autom z vedľajšej. Ani vtedy by nebolo v súlade s predpismi a spravodlivosťou, ak by vinu za nehodu prisúdili vodičovi z vedľajšej, ktorý nemal možnosť zaregistrovať auto na hlavnej v čase, keď začal vychádzať na hlavnú.

Vráťme sa ešte na záver späť k predchádzaniu v križovatke. Tento manéver zakázali v zákone o cestnej premávke od 1. februára 2009. Podľa dôvodovej správy k zákonu súviselo zavedenie tohto zákazu najmä s ťažkými dopravnými nehodami pri odbočovaní doľava, "ktoré sú náročné aj z hľadiska objasňovania". Zákaz zjednodušil kompetentným spravodlivé určenie vinníka.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 984
  2. Od septembra opäť po starom 5 944
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 711
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 148
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 834
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 737
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 200
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 129
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 038

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal svoje najmenšie SUV, volá sa T-Roc

Už v základe ponúkne bohatú výbavu a možnosti individualizácie.

Ferrari nečakane nahrádza Californiu modelom Portofino

Maximálna rýchlosť sa zvýšila na 320 kilometrov za hodinu.

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.