Hádajte, kto bude vinný, keď do vás narazia po porušení predpisov

Ak sa zrazia dve autá, jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé z vedľajšej cesty, väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Často sa nás pýtate, kto je vinný, ak sa zrazia dve autá - jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé vychádza z vedľajšej cesty. Väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Predstavte si situáciu, že pôjdete po diaľnici. Rozhodnete sa ísť v protismere. Za zákrutou je výjazd na diaľnicu, na tú časť cesty, po ktorej idete. Vodič, ktorý o vás netuší, bude chcieť vojsť na diaľnicu. Jeho povinnosťou je dať prednosť pri prechádzaní z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vodič ale neočakáva, že sa niekto priblíži z protismeru a tak sleduje situáciu predovšetkým za ním. Ešte sa ani poriadne nedostane do priebežného jazdného pruhu a zrazíte sa.

Argumentovať tým, že vodič v protismere mal prednosť a preto nespôsobil nehodu, je nielen proti logike, ale aj proti spravodlivosti. Napriek tomu sa niektorí vodiči nedokážu zmieriť s tým, že byť na hlavnej neznamená len "práva" ale aj "povinnosti".

Spravodlivosť platí nielen na diaľniciach

Tak, ako je nepredstaviteľné obviniť vodiča vchádzajúceho na diaľnicu za haváriu s autom v protismere, je proti zdravému rozumu aj to, keď chcú obviniť vodiča vychádzajúceho z vedľajšej cesty na hlavnú, pričom doňho nabúra auto, ktoré predchádza.

Katarína: "Mám otázku k situácii na priloženej foto z okresu Považská Bystrica. Hlavná cesta mimo obce je č. 517, po ktorej ide zelené a červené auto. Pred križovatkou sa zelené auto rozhodne obehnúť červené. Zatiaľ z vedľajšej cesty (kde je kvôli stromom pomerne zlá viditeľnosť + z vedľajšej cesty na hlavnú sa vychádza do kopca) vychádza modré auto, ktoré odbočuje vpravo. Vodič modrého automobilu pozrie vľavo - nič nejde, teda vyjde na hlavnú cestu, kde sa zrazí so zeleným automobilom. Kto je v tomto prípade vinníkom nehody?"

krizovatka.jpg

Tak, ako sa nesmie jazdiť v protismere po diaľnici, nesmie sa predbiehať v križovatke alebo pred ňou, ak by sa vodič nemohol v dostatočnom predstihu pred križovatkou zaradiť pred predbiehané vozidlo.

Kým toto pravidlo viacerí vodiči spochybňujú, prípadne ignorujú, "pobyt" na hlavnej považujú za právo na imunitu v prípade zrážky s vozidlom z vedľajšej cesty. Dopravné predpisy však nie je možné posudzovať samostatne, iba v súvislosti s ďalšími pravidlami, ktoré sa vzťahujú na situáciu.

Vinník: zelené auto

Keď sa vrátime ku Kataríninej otázke, vodič modrého vozidla dal prednosť všetkým vozidlám na hlavnej. V čase, keď vchádzal do križovatky, neprinútil vozidlá na hlavnej zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To sa stalo až potom, čo predbiehajúce vozidlo začalo porušovať dopravné predpisy tým, že predchádzalo v križovatke.

Bez toho, aby tomu vodič modrého vozidla mohol zabrániť, ho vodič zeleného vozidla dostal do porušenia predpisov (nedanie prednosti v jazde). Inak povedané, vodič zeleného vozidla sa svojím manévrom nielen obmedzil ale aj ohrozil. Pritom ohrozil aj iných.

Nadradenosť prednosti v jazde znamená zhoršenie plynulosti

Ak by sme akceptovali to, že vodiči vozidiel na hlavnej, aj napriek predbiehaniu v križovatke, sú nepostihnuteľní, plynulosť cestnej premávky by veľmi utrpela.

Výjazd z vedľajších ciest by bol veľmi nebezpečný, pretože by ste si nikdy nemohli byť istí, odkiaľ sa na hlavnej ceste ukáže vozidlo. Vodiči by tak častejšie váhali na vedľajších cestách pri vjazde na hlavnú, aby náhodou neboli "príčinou" nehody. A to by išlo proti zmyslu dopravných predpisov, ktorých úlohou je zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky pre všetkých jej účastníkov.

Podobne ako predbiehanie, aj vysoká rýchlosť vozidla na hlavnej, vysoko nad hranicou maximálne povolenej, môže skončiť zrážkou s autom z vedľajšej. Ani vtedy by nebolo v súlade s predpismi a spravodlivosťou, ak by vinu za nehodu prisúdili vodičovi z vedľajšej, ktorý nemal možnosť zaregistrovať auto na hlavnej v čase, keď začal vychádzať na hlavnú.

Vráťme sa ešte na záver späť k predchádzaniu v križovatke. Tento manéver zakázali v zákone o cestnej premávke od 1. februára 2009. Podľa dôvodovej správy k zákonu súviselo zavedenie tohto zákazu najmä s ťažkými dopravnými nehodami pri odbočovaní doľava, "ktoré sú náročné aj z hľadiska objasňovania". Zákaz zjednodušil kompetentným spravodlivé určenie vinníka.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 550
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 770
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 341
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 236
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 179
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 417
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 208
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 4 979
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 264
  10. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 186

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Čo by nasledovalo, ak by súd rozpustil Kotlebovu ĽSNS?

Poslanci ĽSNS by o svoj mandát neprišli. Ich stranícka kasa by sa však zrejme vyprázdnila

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie je normálnou obrannou reakciou spoločnosti.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.