Hádajte, kto bude vinný, keď do vás narazia po porušení predpisov

Ak sa zrazia dve autá, jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé z vedľajšej cesty, väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Často sa nás pýtate, kto je vinný, ak sa zrazia dve autá - jedno na hlavnej predbieha v križovatke, druhé vychádza z vedľajšej cesty. Väčšinou za to môže ten, kto predbiehal. Prečo?

Predstavte si situáciu, že pôjdete po diaľnici. Rozhodnete sa ísť v protismere. Za zákrutou je výjazd na diaľnicu, na tú časť cesty, po ktorej idete. Vodič, ktorý o vás netuší, bude chcieť vojsť na diaľnicu. Jeho povinnosťou je dať prednosť pri prechádzaní z pripájacieho pruhu do priebežného.

Vodič ale neočakáva, že sa niekto priblíži z protismeru a tak sleduje situáciu predovšetkým za ním. Ešte sa ani poriadne nedostane do priebežného jazdného pruhu a zrazíte sa.

Argumentovať tým, že vodič v protismere mal prednosť a preto nespôsobil nehodu, je nielen proti logike, ale aj proti spravodlivosti. Napriek tomu sa niektorí vodiči nedokážu zmieriť s tým, že byť na hlavnej neznamená len "práva" ale aj "povinnosti".

Spravodlivosť platí nielen na diaľniciach

Tak, ako je nepredstaviteľné obviniť vodiča vchádzajúceho na diaľnicu za haváriu s autom v protismere, je proti zdravému rozumu aj to, keď chcú obviniť vodiča vychádzajúceho z vedľajšej cesty na hlavnú, pričom doňho nabúra auto, ktoré predchádza.

Katarína: "Mám otázku k situácii na priloženej foto z okresu Považská Bystrica. Hlavná cesta mimo obce je č. 517, po ktorej ide zelené a červené auto. Pred križovatkou sa zelené auto rozhodne obehnúť červené. Zatiaľ z vedľajšej cesty (kde je kvôli stromom pomerne zlá viditeľnosť + z vedľajšej cesty na hlavnú sa vychádza do kopca) vychádza modré auto, ktoré odbočuje vpravo. Vodič modrého automobilu pozrie vľavo - nič nejde, teda vyjde na hlavnú cestu, kde sa zrazí so zeleným automobilom. Kto je v tomto prípade vinníkom nehody?"

krizovatka.jpg

Tak, ako sa nesmie jazdiť v protismere po diaľnici, nesmie sa predbiehať v križovatke alebo pred ňou, ak by sa vodič nemohol v dostatočnom predstihu pred križovatkou zaradiť pred predbiehané vozidlo.

Kým toto pravidlo viacerí vodiči spochybňujú, prípadne ignorujú, "pobyt" na hlavnej považujú za právo na imunitu v prípade zrážky s vozidlom z vedľajšej cesty. Dopravné predpisy však nie je možné posudzovať samostatne, iba v súvislosti s ďalšími pravidlami, ktoré sa vzťahujú na situáciu.

Vinník: zelené auto

Keď sa vrátime ku Kataríninej otázke, vodič modrého vozidla dal prednosť všetkým vozidlám na hlavnej. V čase, keď vchádzal do križovatky, neprinútil vozidlá na hlavnej zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To sa stalo až potom, čo predbiehajúce vozidlo začalo porušovať dopravné predpisy tým, že predchádzalo v križovatke.

Bez toho, aby tomu vodič modrého vozidla mohol zabrániť, ho vodič zeleného vozidla dostal do porušenia predpisov (nedanie prednosti v jazde). Inak povedané, vodič zeleného vozidla sa svojím manévrom nielen obmedzil ale aj ohrozil. Pritom ohrozil aj iných.

Nadradenosť prednosti v jazde znamená zhoršenie plynulosti

Ak by sme akceptovali to, že vodiči vozidiel na hlavnej, aj napriek predbiehaniu v križovatke, sú nepostihnuteľní, plynulosť cestnej premávky by veľmi utrpela.

Výjazd z vedľajších ciest by bol veľmi nebezpečný, pretože by ste si nikdy nemohli byť istí, odkiaľ sa na hlavnej ceste ukáže vozidlo. Vodiči by tak častejšie váhali na vedľajších cestách pri vjazde na hlavnú, aby náhodou neboli "príčinou" nehody. A to by išlo proti zmyslu dopravných predpisov, ktorých úlohou je zabezpečiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky pre všetkých jej účastníkov.

Podobne ako predbiehanie, aj vysoká rýchlosť vozidla na hlavnej, vysoko nad hranicou maximálne povolenej, môže skončiť zrážkou s autom z vedľajšej. Ani vtedy by nebolo v súlade s predpismi a spravodlivosťou, ak by vinu za nehodu prisúdili vodičovi z vedľajšej, ktorý nemal možnosť zaregistrovať auto na hlavnej v čase, keď začal vychádzať na hlavnú.

Vráťme sa ešte na záver späť k predchádzaniu v križovatke. Tento manéver zakázali v zákone o cestnej premávke od 1. februára 2009. Podľa dôvodovej správy k zákonu súviselo zavedenie tohto zákazu najmä s ťažkými dopravnými nehodami pri odbočovaní doľava, "ktoré sú náročné aj z hľadiska objasňovania". Zákaz zjednodušil kompetentným spravodlivé určenie vinníka.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 427
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 798
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 120
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 051
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 829
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 585
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 513
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 451
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 419
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 274

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo roadster Z4 v takmer sériovej podobe

Oproti predchodcovi bude výkonnejší a luxusnejší.

Britský záhradník sa vydal v šope na 1 400 kilometrov dlhú cestu

Jeho šopa je najrýchlejšou na svete, na cesty ju pomohol dostať britský expremiér David Cameron.

Blíži sa najväčšia dražba áut roka. Aké kúsky sú na predaj?

Očakáva sa predaj za takmer 250 miliónov eur.

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.