SME

Nikto vám nesmie brániť ísť pomalšie, no nie na diaľniciach

Zatiaľ, čo na diaľniciach zvyčajne nesmiete ísť pomalšie ako 80-kou, mimo nich vám nesmú brániť ísť akoukoľvek rýchlosťou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zatiaľ, čo na diaľniciach zvyčajne nesmiete ísť pomalšie ako 80-kou, mimo nich vám nesmú brániť ísť v podstate akoukoľvek rýchlosťou, ktorá nie je vyššia ako povolená.

V Česku smiete ísť po diaľniciach akoukoľvek rýchlosťou do výšky najvyššej povolenej. Aj 20-kou, ak vaše vozidlo nemá dokladmi obmedzenú rýchlosť. Na Slovensku to platí len pre cesty, ktoré nie sú diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minimálna rýchlosť na diaľniciach nie je absolútna

Boris: "Kurz autoškoly som absolvoval a vodičský preukaz som dostal v ČR. Tam je v zákone o provozu na pozemních komunikacích v § 35 jasne uvedené, že na diaľnicu smú len vozidlá, ktorých najvyššia povolená rýchlosť nie je nižšia ako 80 km/h (v obci 65 km/h).

Priateľka ma nedávno upozornila, že na Slovensku je formulácia iná, že na diaľnici sa musí jazdiť rýchlosťou minimálne 80 km/h (v obci 65 km/h). Zdá sa mi to neuveriteľne vysoká zákonom stanovená minimálna rýchlosť. Aký je skutočný výklad zákona? Je skutočne v obci interval rýchlosti, ktorými smieme jazdiť po diaľnici, len 15 km/h?

Z druhej formulácie vyplýva viacero logických problémov, z ktorých nasledujúce 2 mi prídu neošetrené. Ako sa mení minimálna rýchlosť, ak je značkou upravená maximálna na 80 km/h (napríklad pravý pruh na D1 BA-TT), respektíve na ešte nižšiu? Je pre tieto prípady upravovaná minimálna rýchlosť?"

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Už zákon o premávke na pozemných komunikáciách (z roku 1996), ktorý je predchodcom aktuálnych dopravných predpisov (zákon o cestnej premávke), obmedzoval jazdu pomaly idúcich vozidiel na diaľniciach a rýchlostných cestách.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

(4) Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje ani na vodiča motorového vozidla použitého pri vykonávaní činností spojených so správou a údržbou diaľnice, s odťahovaním vozidiel a činností spojených so záchranou života, zdravia a majetku a na vodičov kolóny vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ozbrojených zborov.

SkryťVypnúť reklamu

Do 1. februára 2009 nesmeli po diaľniciach a rýchlostných cestách jazdiť vozidlá, ktoré nesmeli jazdiť rýchlejšie ako 50-kou. Podobne, ako dnes v Česku, nebolo podstatné, akou rýchlosťou idú vozidlá po diaľniciach, ale to, akou najvyššou rýchlosťou umožňuje ísť vozidlu technický stav a doklady od vozidla.

V minulosti bola hranica na Slovensku určená na úrovni 50 km/h. Ak vozidlo smelo ísť rýchlejšie ako 50-kou z technického hľadiska, no šlo len 20-kou, všetko bolo v súlade s predpismi.

Dnes na Slovensku platí iná právna úprava. Akékoľvek vozidlo, ktoré by jazdilo na diaľnici mimo obce pomalšie, ako rýchlosťou 80 km/h, porušuje predpisy. V obci smú vozidlá legálne jazdiť po diaľniciach v rozmedzí rýchlostí 65 až 90 km/h.

Zákon však pozná situácie, kedy je aj pomalšia jazda legálna.

SkryťVypnúť reklamu

Ak vchádzate na diaľnicu, alebo z nej vychádzate, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, nemusíte ísť najmenej 80-kou respektíve 65-kou.

Tu sa skrýva aj odpoveď na otázku, ak je na diaľnici znížená najvyššia povolená rýchlosť na hodnoty pod 80 km/h. Okrem toho, dopravné značenie je nadradené všeobecnej úprave dopravných predpisov.

A tak, ak vám dopravná značka prikazuje ísť po diaľnici mimo obce najviac 80-kou, rýchlejšie nesmiete ísť. Smiete ísť aj pomalšie, ak je to potrebné pre zachovanie bezpečnosti cestnej premávky. Ak nie, mali by ste vozidlo riadiť tak, aby sa jeho rýchlosť čo najviac zo spodu blížila najvyššej povolenej rýchlosti určenej dopravným značením.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečítajte si aj:
Neverte sľubom toho, kto do vás narazil autom

Pomalšie vozidlo neobmedzuje rýchlejšie

Marian: "Predstavte si situáciu, že do kruhového objazdu vchádzajú naraz kamión a na prvom vjazde zľava osobný automobil. Keďže reálne je kruhový objazd prázdny obaja sú presvedčení, že môžu do kruhového objazdu vojsť. Lenže vodič osobného automobilu po niekoľkých metroch jazdy "dobehne" kamión a ten, pretože má podstatne nižšiu rýchlosť pri prejazde objazdom, ho vlastne obmedzuje. Má vodič kamiónu v tomto prípade počkať na prejazd rýchlejšieho osobného automobilu, alebo vojsť do objazdu a svojou jazdou ho vlastne obmedziť?

Ak sa na problém pozrieme subjektívne, tak každý, kto nám bráni robiť niečo, čo chceme, nás obmedzuje. Z hľadiska dopravných predpisov však o obmedzenie rýchlejšieho vozidla nemôže byť ani reči.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predpokladajme, že prednosti v jazde sú v kruhovom objazde upravené dopravným značením tak, že tí, ktorí do kruháča vchádzajú, musia dať prednosť vozidlám v objazde. Takisto predpokladajme, že Marianom opísaná situácia sa stala na kruhovom objazde, ktorý má len jeden jazdný pruh.

Vodič kamiónu potom nebol povinný počkať, kým prejde osobné auto. Vodiči oboch vozidiel mohli slobodne vojsť do kruhového objazdu, pretože ani jeden z nich neporušil predpisy o dávaní prednosti v jazde.

Každý vodič smie ísť rýchlosťou, ktorú mu povoľujú dopravné predpisy. Hornú hranicu limituje zákon o cestnej premávke, spodná v číselnej podobe neexistuje pre "nediaľnice". Každý vodič je povinný ísť najviac takou rýchlosťou, aby v konečnom dôsledku neohrozil bezpečnosť cestnej premávky. Ak ju neohrozí, musí ísť tak, aby neobmedzil jej plynulosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vodič kamiónu pravdepodobne prispôsobil rýchlosť jazdy najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Nikto ho nesmie nútiť ísť rýchlejšie alebo dávať prednosť iným vozidlám len preto, že dodržiava dopravné predpisy.

Výnimkou je len situácia, ak vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg jazdí do svahu. Vtedy je povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním. Ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu rýchlejších vozidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Nové Planeo v Košiciach
  2. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  3. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  6. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  1. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  2. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  3. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  4. Nové Planeo v Košiciach
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  6. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 850
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 498
  3. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 566
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 234
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 058
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 991
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 899
  8. Čo bude toto leto in? 2 859
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Srnka: Virtuálna ceruzka: “Co je to za vola?”
  2. Irena Šimuneková: Poľnými cestami 2
  3. Irena Šimuneková: Poľnými cestami
  4. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi
  5. Štefan Šturdzík: PPA a milióny eur , kto ako a kedy ?
  6. Rastislav Puchala: Takmer polovica cieľov zahraničnej politiky splnená
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Filip Tikl: Drogy a prostitúcia: Temná dvojica, o ktorej sa (ne)hovorí nahlas
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 13 075
  2. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 222
  3. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 200
  4. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 451
  5. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 5 117
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 5 061
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 818
  8. Eva Gallova: Dopadnú Ukrajinci tak ako za starých čias dopadli Indiáni? 4 500
  1. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  2. Tupou Ceruzou: Žiačik
  3. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  4. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  5. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  6. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  7. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
SkryťZatvoriť reklamu