Nikto vám nesmie brániť ísť pomalšie, no nie na diaľniciach

Zatiaľ, čo na diaľniciach zvyčajne nesmiete ísť pomalšie ako 80-kou, mimo nich vám nesmú brániť ísť akoukoľvek rýchlosťou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zatiaľ, čo na diaľniciach zvyčajne nesmiete ísť pomalšie ako 80-kou, mimo nich vám nesmú brániť ísť v podstate akoukoľvek rýchlosťou, ktorá nie je vyššia ako povolená.

V Česku smiete ísť po diaľniciach akoukoľvek rýchlosťou do výšky najvyššej povolenej. Aj 20-kou, ak vaše vozidlo nemá dokladmi obmedzenú rýchlosť. Na Slovensku to platí len pre cesty, ktoré nie sú diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.

Minimálna rýchlosť na diaľniciach nie je absolútna

Boris: "Kurz autoškoly som absolvoval a vodičský preukaz som dostal v ČR. Tam je v zákone o provozu na pozemních komunikacích v § 35 jasne uvedené, že na diaľnicu smú len vozidlá, ktorých najvyššia povolená rýchlosť nie je nižšia ako 80 km/h (v obci 65 km/h).

Priateľka ma nedávno upozornila, že na Slovensku je formulácia iná, že na diaľnici sa musí jazdiť rýchlosťou minimálne 80 km/h (v obci 65 km/h). Zdá sa mi to neuveriteľne vysoká zákonom stanovená minimálna rýchlosť. Aký je skutočný výklad zákona? Je skutočne v obci interval rýchlosti, ktorými smieme jazdiť po diaľnici, len 15 km/h?

Z druhej formulácie vyplýva viacero logických problémov, z ktorých nasledujúce 2 mi prídu neošetrené. Ako sa mení minimálna rýchlosť, ak je značkou upravená maximálna na 80 km/h (napríklad pravý pruh na D1 BA-TT), respektíve na ešte nižšiu? Je pre tieto prípady upravovaná minimálna rýchlosť?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Už zákon o premávke na pozemných komunikáciách (z roku 1996), ktorý je predchodcom aktuálnych dopravných predpisov (zákon o cestnej premávke), obmedzoval jazdu pomaly idúcich vozidiel na diaľniciach a rýchlostných cestách.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

(4) Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje ani na vodiča motorového vozidla použitého pri vykonávaní činností spojených so správou a údržbou diaľnice, s odťahovaním vozidiel a činností spojených so záchranou života, zdravia a majetku a na vodičov kolóny vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ozbrojených zborov.

Do 1. februára 2009 nesmeli po diaľniciach a rýchlostných cestách jazdiť vozidlá, ktoré nesmeli jazdiť rýchlejšie ako 50-kou. Podobne, ako dnes v Česku, nebolo podstatné, akou rýchlosťou idú vozidlá po diaľniciach, ale to, akou najvyššou rýchlosťou umožňuje ísť vozidlu technický stav a doklady od vozidla.

V minulosti bola hranica na Slovensku určená na úrovni 50 km/h. Ak vozidlo smelo ísť rýchlejšie ako 50-kou z technického hľadiska, no šlo len 20-kou, všetko bolo v súlade s predpismi.

Dnes na Slovensku platí iná právna úprava. Akékoľvek vozidlo, ktoré by jazdilo na diaľnici mimo obce pomalšie, ako rýchlosťou 80 km/h, porušuje predpisy. V obci smú vozidlá legálne jazdiť po diaľniciach v rozmedzí rýchlostí 65 až 90 km/h.

Zákon však pozná situácie, kedy je aj pomalšia jazda legálna.

Ak vchádzate na diaľnicu, alebo z nej vychádzate, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, nemusíte ísť najmenej 80-kou respektíve 65-kou.

Tu sa skrýva aj odpoveď na otázku, ak je na diaľnici znížená najvyššia povolená rýchlosť na hodnoty pod 80 km/h. Okrem toho, dopravné značenie je nadradené všeobecnej úprave dopravných predpisov.

A tak, ak vám dopravná značka prikazuje ísť po diaľnici mimo obce najviac 80-kou, rýchlejšie nesmiete ísť. Smiete ísť aj pomalšie, ak je to potrebné pre zachovanie bezpečnosti cestnej premávky. Ak nie, mali by ste vozidlo riadiť tak, aby sa jeho rýchlosť čo najviac zo spodu blížila najvyššej povolenej rýchlosti určenej dopravným značením.

Pomalšie vozidlo neobmedzuje rýchlejšie

Marian: "Predstavte si situáciu, že do kruhového objazdu vchádzajú naraz kamión a na prvom vjazde zľava osobný automobil. Keďže reálne je kruhový objazd prázdny obaja sú presvedčení, že môžu do kruhového objazdu vojsť. Lenže vodič osobného automobilu po niekoľkých metroch jazdy "dobehne" kamión a ten, pretože má podstatne nižšiu rýchlosť pri prejazde objazdom, ho vlastne obmedzuje. Má vodič kamiónu v tomto prípade počkať na prejazd rýchlejšieho osobného automobilu, alebo vojsť do objazdu a svojou jazdou ho vlastne obmedziť?

Ak sa na problém pozrieme subjektívne, tak každý, kto nám bráni robiť niečo, čo chceme, nás obmedzuje. Z hľadiska dopravných predpisov však o obmedzenie rýchlejšieho vozidla nemôže byť ani reči.

Predpokladajme, že prednosti v jazde sú v kruhovom objazde upravené dopravným značením tak, že tí, ktorí do kruháča vchádzajú, musia dať prednosť vozidlám v objazde. Takisto predpokladajme, že Marianom opísaná situácia sa stala na kruhovom objazde, ktorý má len jeden jazdný pruh.

Vodič kamiónu potom nebol povinný počkať, kým prejde osobné auto. Vodiči oboch vozidiel mohli slobodne vojsť do kruhového objazdu, pretože ani jeden z nich neporušil predpisy o dávaní prednosti v jazde.

Každý vodič smie ísť rýchlosťou, ktorú mu povoľujú dopravné predpisy. Hornú hranicu limituje zákon o cestnej premávke, spodná v číselnej podobe neexistuje pre "nediaľnice". Každý vodič je povinný ísť najviac takou rýchlosťou, aby v konečnom dôsledku neohrozil bezpečnosť cestnej premávky. Ak ju neohrozí, musí ísť tak, aby neobmedzil jej plynulosť.

Vodič kamiónu pravdepodobne prispôsobil rýchlosť jazdy najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Nikto ho nesmie nútiť ísť rýchlejšie alebo dávať prednosť iným vozidlám len preto, že dodržiava dopravné predpisy.

Výnimkou je len situácia, ak vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg jazdí do svahu. Vtedy je povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním. Ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu rýchlejších vozidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 440
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 229
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 326
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 822
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 798
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 577
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 631
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 553
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 333
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 139

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

Neprehliadnite tiež

Test: Trojica dodávok PSA a Toyoty vyniká variabilitou priestoru

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop