SME
reklama

Nikto vám nesmie brániť ísť pomalšie, no nie na diaľniciach

Zatiaľ, čo na diaľniciach zvyčajne nesmiete ísť pomalšie ako 80-kou, mimo nich vám nesmú brániť ísť akoukoľvek rýchlosťou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zatiaľ, čo na diaľniciach zvyčajne nesmiete ísť pomalšie ako 80-kou, mimo nich vám nesmú brániť ísť v podstate akoukoľvek rýchlosťou, ktorá nie je vyššia ako povolená.

V Česku smiete ísť po diaľniciach akoukoľvek rýchlosťou do výšky najvyššej povolenej. Aj 20-kou, ak vaše vozidlo nemá dokladmi obmedzenú rýchlosť. Na Slovensku to platí len pre cesty, ktoré nie sú diaľnicou alebo rýchlostnou cestou.

Minimálna rýchlosť na diaľniciach nie je absolútna

Boris: "Kurz autoškoly som absolvoval a vodičský preukaz som dostal v ČR. Tam je v zákone o provozu na pozemních komunikacích v § 35 jasne uvedené, že na diaľnicu smú len vozidlá, ktorých najvyššia povolená rýchlosť nie je nižšia ako 80 km/h (v obci 65 km/h).

Priateľka ma nedávno upozornila, že na Slovensku je formulácia iná, že na diaľnici sa musí jazdiť rýchlosťou minimálne 80 km/h (v obci 65 km/h). Zdá sa mi to neuveriteľne vysoká zákonom stanovená minimálna rýchlosť. Aký je skutočný výklad zákona? Je skutočne v obci interval rýchlosti, ktorými smieme jazdiť po diaľnici, len 15 km/h?

Z druhej formulácie vyplýva viacero logických problémov, z ktorých nasledujúce 2 mi prídu neošetrené. Ako sa mení minimálna rýchlosť, ak je značkou upravená maximálna na 80 km/h (napríklad pravý pruh na D1 BA-TT), respektíve na ešte nižšiu? Je pre tieto prípady upravovaná minimálna rýchlosť?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Už zákon o premávke na pozemných komunikáciách (z roku 1996), ktorý je predchodcom aktuálnych dopravných predpisov (zákon o cestnej premávke), obmedzoval jazdu pomaly idúcich vozidiel na diaľniciach a rýchlostných cestách.

§ 35, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Diaľnicu môžu používať len vodiči motorových vozidiel; iným účastníkom cestnej premávky je používanie diaľnice zakázané. Na diaľnici smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 80 km/h. V úseku diaľnice prechádzajúcom cez obec smie vodič motorového vozidla jazdiť rýchlosťou najmenej 65 km/h.

(4) Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje na vodiča motorového vozidla vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky. Rýchlosť jazdy podľa odseku 1 sa nevzťahuje ani na vodiča motorového vozidla použitého pri vykonávaní činností spojených so správou a údržbou diaľnice, s odťahovaním vozidiel a činností spojených so záchranou života, zdravia a majetku a na vodičov kolóny vozidiel ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a ozbrojených zborov.

Do 1. februára 2009 nesmeli po diaľniciach a rýchlostných cestách jazdiť vozidlá, ktoré nesmeli jazdiť rýchlejšie ako 50-kou. Podobne, ako dnes v Česku, nebolo podstatné, akou rýchlosťou idú vozidlá po diaľniciach, ale to, akou najvyššou rýchlosťou umožňuje ísť vozidlu technický stav a doklady od vozidla.

V minulosti bola hranica na Slovensku určená na úrovni 50 km/h. Ak vozidlo smelo ísť rýchlejšie ako 50-kou z technického hľadiska, no šlo len 20-kou, všetko bolo v súlade s predpismi.

Dnes na Slovensku platí iná právna úprava. Akékoľvek vozidlo, ktoré by jazdilo na diaľnici mimo obce pomalšie, ako rýchlosťou 80 km/h, porušuje predpisy. V obci smú vozidlá legálne jazdiť po diaľniciach v rozmedzí rýchlostí 65 až 90 km/h.

Zákon však pozná situácie, kedy je aj pomalšia jazda legálna.

Ak vchádzate na diaľnicu, alebo z nej vychádzate, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, nemusíte ísť najmenej 80-kou respektíve 65-kou.

Tu sa skrýva aj odpoveď na otázku, ak je na diaľnici znížená najvyššia povolená rýchlosť na hodnoty pod 80 km/h. Okrem toho, dopravné značenie je nadradené všeobecnej úprave dopravných predpisov.

A tak, ak vám dopravná značka prikazuje ísť po diaľnici mimo obce najviac 80-kou, rýchlejšie nesmiete ísť. Smiete ísť aj pomalšie, ak je to potrebné pre zachovanie bezpečnosti cestnej premávky. Ak nie, mali by ste vozidlo riadiť tak, aby sa jeho rýchlosť čo najviac zo spodu blížila najvyššej povolenej rýchlosti určenej dopravným značením.

Pomalšie vozidlo neobmedzuje rýchlejšie

Marian: "Predstavte si situáciu, že do kruhového objazdu vchádzajú naraz kamión a na prvom vjazde zľava osobný automobil. Keďže reálne je kruhový objazd prázdny obaja sú presvedčení, že môžu do kruhového objazdu vojsť. Lenže vodič osobného automobilu po niekoľkých metroch jazdy "dobehne" kamión a ten, pretože má podstatne nižšiu rýchlosť pri prejazde objazdom, ho vlastne obmedzuje. Má vodič kamiónu v tomto prípade počkať na prejazd rýchlejšieho osobného automobilu, alebo vojsť do objazdu a svojou jazdou ho vlastne obmedziť?

Ak sa na problém pozrieme subjektívne, tak každý, kto nám bráni robiť niečo, čo chceme, nás obmedzuje. Z hľadiska dopravných predpisov však o obmedzenie rýchlejšieho vozidla nemôže byť ani reči.

Predpokladajme, že prednosti v jazde sú v kruhovom objazde upravené dopravným značením tak, že tí, ktorí do kruháča vchádzajú, musia dať prednosť vozidlám v objazde. Takisto predpokladajme, že Marianom opísaná situácia sa stala na kruhovom objazde, ktorý má len jeden jazdný pruh.

Vodič kamiónu potom nebol povinný počkať, kým prejde osobné auto. Vodiči oboch vozidiel mohli slobodne vojsť do kruhového objazdu, pretože ani jeden z nich neporušil predpisy o dávaní prednosti v jazde.

Každý vodič smie ísť rýchlosťou, ktorú mu povoľujú dopravné predpisy. Hornú hranicu limituje zákon o cestnej premávke, spodná v číselnej podobe neexistuje pre "nediaľnice". Každý vodič je povinný ísť najviac takou rýchlosťou, aby v konečnom dôsledku neohrozil bezpečnosť cestnej premávky. Ak ju neohrozí, musí ísť tak, aby neobmedzil jej plynulosť.

Vodič kamiónu pravdepodobne prispôsobil rýchlosť jazdy najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Nikto ho nesmie nútiť ísť rýchlejšie alebo dávať prednosť iným vozidlám len preto, že dodržiava dopravné predpisy.

Výnimkou je len situácia, ak vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg jazdí do svahu. Vtedy je povinný umožniť prejazd rýchlejších vozidiel idúcich za ním. Ak si to situácia vyžaduje, je povinný aj odstaviť vozidlo na najbližšom parkovisku, a to až do prejazdu rýchlejších vozidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 430
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 249
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 031
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 778
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 569
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 073
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 193
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  2. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  3. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  4. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  5. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  6. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  7. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  8. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 056
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 678
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 490
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 9 471
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 402
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 397
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 690
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 670
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu