Kamión zakryl značku a predbiehanie sa skončilo takmer nehodou

Stačí, že vám kamión zakryje značku, ktorá hovorí konci jazdného pruhu za zákrutou a jeho predbiehanie sa môže skončiť tragédiou.

Vôbec, s jednoduchým vysvetlením významu a zrozumiteľnosťou dopravného značenia na viacerých miestach Slovenska je problém.

Jazdný pruh sa skončil krátko za zákrutou, skoro havaroval

Marek: "Mám otázku ohľadne značenia ukončenia trojpruhu na ceste zo Žiliny do Martina. Minulý týždeň som túto cestu prešiel prvýkrát a zažil som nemilé prekvapenie. Pri prvom rozšírení na dva pruhy, obieham kamión, nasleduje pravotočivá zákruta do ktorej nevidieť, spomalím cca na jeho rýchlosť s tým, že ho za zákrutou predbehnem. Ihneď za zákrutou však prichádza ukončenie môjho jazdného pruhu bez predcházdajúceho upozornenia a následná značne riziková kolízna situácia.

Cestou späť som si toto miesto prezrel ešte raz a našiel som značku na pravej strane informujúcu o ukončení ľavého jazdného pruhu. Túto značku mi však v spomínanej situácii zakryl kamión a nemal som šancu ju vidieť. Myslím, že v ľavom pruhu žiadne vodorovné ani zvislé značenie v dostatočnom predstihu na ceste nebolo. Je toto v poriadku? Alebo som niečo prehliadol?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ísť deväťdesiatkou vedľa kamiónu a bez upozornenia sa za zákrutou dozvedieť, že o niekoľko metrov sa váš jazdný pruh končí, nie je nič príjemné. Jediným ako-tak bezpečným riešením je zabrzdiť a zaradiť sa späť za kamión.

Vtedy treba už len dúfať, že brzdením nespôsobíte haváriu s prípadným vozidlom za vami, ktorého vodič nestihne pre vaše prudké brzdenie včas spomaliť. A zároveň záleží aj na tom, či stihnete zabrzdiť dostatočne včas pred koncom jazdného pruhu.

Bez správneho dopravného značenia nie je vylúčené, že sa do podobnej situácie dostane ktokoľvek.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke uvádza, že použité zvislé dopravné značky musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. Pre Mareka teda z hľadiska predpisov neexistovala dopravná značka upozorňujúca na zmenu počtu jazdných pruhov. Ak by sa preto stala nehoda, vinníkom by nemohol byť Marek, ale chýbajúca dopravná značka.

Predpisy totiž umožňujú na zlepšenie viditeľnosti, alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, umiestniť zvislú dopravnú značku na smerovo rozdelenej ceste opakovane aj pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Nezrozumiteľné dopravné značky

Zoltán: "Doprava sa zrýchľuje a preto by malo byť dopravné značenie jednoduché a zrozumiteľné. Veď počas jazdy nemá vodič čas analyzovať význam dopravného značenia. Jedným z takých ťažko pochopiteľných značení je aj v Štúrove pri pešej zóne.

DSC00433.JPG

Ako čítať kombináciu dopravných značiek: zákaz vjazdu a dve dodatkové? Keby bol dodatok umiestnený na jednej dodatkovej značke bolo to jednoznačné.

A čo s bicyklom? Zákaz vjazdu pre bicykle je od 10. do 19. h a čo potom? Veď dopravná značka zákaz vjazdu platí pre motorové aj nemotorové dopr. prostriedky. To znamená že jedna značka v noci síce povoľuje vjazd bicyklom, ale druhá zakazuje? Keby dopravnú značku zákaz vjazdu vymenili za zákaz vjazdu pre motorové vozidlá, motorky a traktory, bolo by to zrozumiteľnejšie."

Obe dodatkové tabuľky pod zákazovou značkou sú platné. Prvá hovorí o tom, že zákaz neplatí pre zásobovanie. Podľa druhej sa zákaz vzťahuje len na nákladné vozidlá do 7,5 tony. Na to, aby boli dodržané predpisy, musia byť splnené obe podmienky vyplývajúce z dodatkových tabuliek.

Ak by údaje na dodatkových tabuľkách boli umiestnené na jednej tabuľke, potom by výklad asi nespĺňal pravdepodobný úmysel správcu komunikácie. Zákaz by sa vtedy nevzťahoval iba na zásobovacie nákladné vozidlo do 7,5 tony. Osobné autá by za zákaz nesmeli, aj keby boli zásobovaním.

Keďže sú tam dve dodatkové tabuľky, do zákazu nesmú vojsť vozidlá, ktoré nie sú zásobovaním a ani nákladné vozidlá, ktoré majú menej ako 7,5 tony, či sú alebo nie sú zásobovaním. To znamená, že dodávka, aj keby bola zásobovaním, do zákazu podľa predpisov nesmie.

Zakázať vjazd dodávkam k prevádzkam firiem asi veľkú logiku nemá. Skôr sa zdá, že správca komunikácie chcel zakázať vjazd vozidlám nad 7,5 tony. To by ale dodatková tabuľka so siluetou nákladného auta musela mať napísané pred hmotnosťou namiesto slova "do" slovo "nad".

No a keďže prvý zákaz zakazuje vjazd aj cyklistom bez výnimiek, ďalšia zákazová značka stráca svoj význam. Ak by správca chcel povoliť vjazd cyklistom v uvedených časoch, mal to uviesť na dodatkovej tabuľke, ktorá umožňuje vjazd zásobovaniu. Možnosťou je aj to, čo uviedol Zoltán - vymeniť prvú zákazovú značku a druhú zrušiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  10. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  1. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  2. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  3. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  4. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  8. Všetko, čo rodiny milujú
  9. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  10. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 734
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 15 006
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 9 167
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 416
  5. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 6 513
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 860
  7. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 289
  8. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 4 780
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 475
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 459

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Nekradnite, Boh vás vidí. Ako vyzerali prvé zájazdy po Nežnej revolúcii

Cestovali s paštétami a termoskami a hodiny v autobusoch prespievali. Keď Taliani videli československý autobus, zamykali záchody.

PRIMÁR

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.