Kamión zakryl značku a predbiehanie sa skončilo takmer nehodou

Stačí, že vám kamión zakryje značku, ktorá hovorí konci jazdného pruhu za zákrutou a jeho predbiehanie sa môže skončiť tragédiou.

Vôbec, s jednoduchým vysvetlením významu a zrozumiteľnosťou dopravného značenia na viacerých miestach Slovenska je problém.

Jazdný pruh sa skončil krátko za zákrutou, skoro havaroval

Marek: "Mám otázku ohľadne značenia ukončenia trojpruhu na ceste zo Žiliny do Martina. Minulý týždeň som túto cestu prešiel prvýkrát a zažil som nemilé prekvapenie. Pri prvom rozšírení na dva pruhy, obieham kamión, nasleduje pravotočivá zákruta do ktorej nevidieť, spomalím cca na jeho rýchlosť s tým, že ho za zákrutou predbehnem. Ihneď za zákrutou však prichádza ukončenie môjho jazdného pruhu bez predcházdajúceho upozornenia a následná značne riziková kolízna situácia.

Cestou späť som si toto miesto prezrel ešte raz a našiel som značku na pravej strane informujúcu o ukončení ľavého jazdného pruhu. Túto značku mi však v spomínanej situácii zakryl kamión a nemal som šancu ju vidieť. Myslím, že v ľavom pruhu žiadne vodorovné ani zvislé značenie v dostatočnom predstihu na ceste nebolo. Je toto v poriadku? Alebo som niečo prehliadol?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ísť deväťdesiatkou vedľa kamiónu a bez upozornenia sa za zákrutou dozvedieť, že o niekoľko metrov sa váš jazdný pruh končí, nie je nič príjemné. Jediným ako-tak bezpečným riešením je zabrzdiť a zaradiť sa späť za kamión.

Vtedy treba už len dúfať, že brzdením nespôsobíte haváriu s prípadným vozidlom za vami, ktorého vodič nestihne pre vaše prudké brzdenie včas spomaliť. A zároveň záleží aj na tom, či stihnete zabrzdiť dostatočne včas pred koncom jazdného pruhu.

Bez správneho dopravného značenia nie je vylúčené, že sa do podobnej situácie dostane ktokoľvek.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke uvádza, že použité zvislé dopravné značky musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. Pre Mareka teda z hľadiska predpisov neexistovala dopravná značka upozorňujúca na zmenu počtu jazdných pruhov. Ak by sa preto stala nehoda, vinníkom by nemohol byť Marek, ale chýbajúca dopravná značka.

Predpisy totiž umožňujú na zlepšenie viditeľnosti, alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, umiestniť zvislú dopravnú značku na smerovo rozdelenej ceste opakovane aj pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Nezrozumiteľné dopravné značky

Zoltán: "Doprava sa zrýchľuje a preto by malo byť dopravné značenie jednoduché a zrozumiteľné. Veď počas jazdy nemá vodič čas analyzovať význam dopravného značenia. Jedným z takých ťažko pochopiteľných značení je aj v Štúrove pri pešej zóne.

DSC00433.JPG

Ako čítať kombináciu dopravných značiek: zákaz vjazdu a dve dodatkové? Keby bol dodatok umiestnený na jednej dodatkovej značke bolo to jednoznačné.

A čo s bicyklom? Zákaz vjazdu pre bicykle je od 10. do 19. h a čo potom? Veď dopravná značka zákaz vjazdu platí pre motorové aj nemotorové dopr. prostriedky. To znamená že jedna značka v noci síce povoľuje vjazd bicyklom, ale druhá zakazuje? Keby dopravnú značku zákaz vjazdu vymenili za zákaz vjazdu pre motorové vozidlá, motorky a traktory, bolo by to zrozumiteľnejšie."

Obe dodatkové tabuľky pod zákazovou značkou sú platné. Prvá hovorí o tom, že zákaz neplatí pre zásobovanie. Podľa druhej sa zákaz vzťahuje len na nákladné vozidlá do 7,5 tony. Na to, aby boli dodržané predpisy, musia byť splnené obe podmienky vyplývajúce z dodatkových tabuliek.

Ak by údaje na dodatkových tabuľkách boli umiestnené na jednej tabuľke, potom by výklad asi nespĺňal pravdepodobný úmysel správcu komunikácie. Zákaz by sa vtedy nevzťahoval iba na zásobovacie nákladné vozidlo do 7,5 tony. Osobné autá by za zákaz nesmeli, aj keby boli zásobovaním.

Keďže sú tam dve dodatkové tabuľky, do zákazu nesmú vojsť vozidlá, ktoré nie sú zásobovaním a ani nákladné vozidlá, ktoré majú menej ako 7,5 tony, či sú alebo nie sú zásobovaním. To znamená, že dodávka, aj keby bola zásobovaním, do zákazu podľa predpisov nesmie.

Zakázať vjazd dodávkam k prevádzkam firiem asi veľkú logiku nemá. Skôr sa zdá, že správca komunikácie chcel zakázať vjazd vozidlám nad 7,5 tony. To by ale dodatková tabuľka so siluetou nákladného auta musela mať napísané pred hmotnosťou namiesto slova "do" slovo "nad".

No a keďže prvý zákaz zakazuje vjazd aj cyklistom bez výnimiek, ďalšia zákazová značka stráca svoj význam. Ak by správca chcel povoliť vjazd cyklistom v uvedených časoch, mal to uviesť na dodatkovej tabuľke, ktorá umožňuje vjazd zásobovaniu. Možnosťou je aj to, čo uviedol Zoltán - vymeniť prvú zákazovú značku a druhú zrušiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 697
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 731
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 8 751
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 289
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 827
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 493
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 488
  8. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 188
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 915
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 466

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

KOMENTÁRE

Na obranu bratislavskej kaviarne

Kaviareň je so svojím dešpektom k spiatočníctvu pre vidiek trvalou výzvou.

Neprehliadnite tiež

Nový Ford Fiesta ST dostal trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.

Ferrari predstavilo nový monopost pre nadchádzajúcu sezónu F1

Nové auto má v zadnej časti žraločiu plutvu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop