Kamión zakryl značku a predbiehanie sa skončilo takmer nehodou

Stačí, že vám kamión zakryje značku, ktorá hovorí konci jazdného pruhu za zákrutou a jeho predbiehanie sa môže skončiť tragédiou.

Vôbec, s jednoduchým vysvetlením významu a zrozumiteľnosťou dopravného značenia na viacerých miestach Slovenska je problém.

Jazdný pruh sa skončil krátko za zákrutou, skoro havaroval

Marek: "Mám otázku ohľadne značenia ukončenia trojpruhu na ceste zo Žiliny do Martina. Minulý týždeň som túto cestu prešiel prvýkrát a zažil som nemilé prekvapenie. Pri prvom rozšírení na dva pruhy, obieham kamión, nasleduje pravotočivá zákruta do ktorej nevidieť, spomalím cca na jeho rýchlosť s tým, že ho za zákrutou predbehnem. Ihneď za zákrutou však prichádza ukončenie môjho jazdného pruhu bez predcházdajúceho upozornenia a následná značne riziková kolízna situácia.

Cestou späť som si toto miesto prezrel ešte raz a našiel som značku na pravej strane informujúcu o ukončení ľavého jazdného pruhu. Túto značku mi však v spomínanej situácii zakryl kamión a nemal som šancu ju vidieť. Myslím, že v ľavom pruhu žiadne vodorovné ani zvislé značenie v dostatočnom predstihu na ceste nebolo. Je toto v poriadku? Alebo som niečo prehliadol?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ísť deväťdesiatkou vedľa kamiónu a bez upozornenia sa za zákrutou dozvedieť, že o niekoľko metrov sa váš jazdný pruh končí, nie je nič príjemné. Jediným ako-tak bezpečným riešením je zabrzdiť a zaradiť sa späť za kamión.

Vtedy treba už len dúfať, že brzdením nespôsobíte haváriu s prípadným vozidlom za vami, ktorého vodič nestihne pre vaše prudké brzdenie včas spomaliť. A zároveň záleží aj na tom, či stihnete zabrzdiť dostatočne včas pred koncom jazdného pruhu.

Bez správneho dopravného značenia nie je vylúčené, že sa do podobnej situácie dostane ktokoľvek.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke uvádza, že použité zvislé dopravné značky musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. Pre Mareka teda z hľadiska predpisov neexistovala dopravná značka upozorňujúca na zmenu počtu jazdných pruhov. Ak by sa preto stala nehoda, vinníkom by nemohol byť Marek, ale chýbajúca dopravná značka.

Predpisy totiž umožňujú na zlepšenie viditeľnosti, alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, umiestniť zvislú dopravnú značku na smerovo rozdelenej ceste opakovane aj pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Nezrozumiteľné dopravné značky

Zoltán: "Doprava sa zrýchľuje a preto by malo byť dopravné značenie jednoduché a zrozumiteľné. Veď počas jazdy nemá vodič čas analyzovať význam dopravného značenia. Jedným z takých ťažko pochopiteľných značení je aj v Štúrove pri pešej zóne.

DSC00433.JPG

Ako čítať kombináciu dopravných značiek: zákaz vjazdu a dve dodatkové? Keby bol dodatok umiestnený na jednej dodatkovej značke bolo to jednoznačné.

A čo s bicyklom? Zákaz vjazdu pre bicykle je od 10. do 19. h a čo potom? Veď dopravná značka zákaz vjazdu platí pre motorové aj nemotorové dopr. prostriedky. To znamená že jedna značka v noci síce povoľuje vjazd bicyklom, ale druhá zakazuje? Keby dopravnú značku zákaz vjazdu vymenili za zákaz vjazdu pre motorové vozidlá, motorky a traktory, bolo by to zrozumiteľnejšie."

Obe dodatkové tabuľky pod zákazovou značkou sú platné. Prvá hovorí o tom, že zákaz neplatí pre zásobovanie. Podľa druhej sa zákaz vzťahuje len na nákladné vozidlá do 7,5 tony. Na to, aby boli dodržané predpisy, musia byť splnené obe podmienky vyplývajúce z dodatkových tabuliek.

Ak by údaje na dodatkových tabuľkách boli umiestnené na jednej tabuľke, potom by výklad asi nespĺňal pravdepodobný úmysel správcu komunikácie. Zákaz by sa vtedy nevzťahoval iba na zásobovacie nákladné vozidlo do 7,5 tony. Osobné autá by za zákaz nesmeli, aj keby boli zásobovaním.

Keďže sú tam dve dodatkové tabuľky, do zákazu nesmú vojsť vozidlá, ktoré nie sú zásobovaním a ani nákladné vozidlá, ktoré majú menej ako 7,5 tony, či sú alebo nie sú zásobovaním. To znamená, že dodávka, aj keby bola zásobovaním, do zákazu podľa predpisov nesmie.

Zakázať vjazd dodávkam k prevádzkam firiem asi veľkú logiku nemá. Skôr sa zdá, že správca komunikácie chcel zakázať vjazd vozidlám nad 7,5 tony. To by ale dodatková tabuľka so siluetou nákladného auta musela mať napísané pred hmotnosťou namiesto slova "do" slovo "nad".

No a keďže prvý zákaz zakazuje vjazd aj cyklistom bez výnimiek, ďalšia zákazová značka stráca svoj význam. Ak by správca chcel povoliť vjazd cyklistom v uvedených časoch, mal to uviesť na dodatkovej tabuľke, ktorá umožňuje vjazd zásobovaniu. Možnosťou je aj to, čo uviedol Zoltán - vymeniť prvú zákazovú značku a druhú zrušiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Riešenia pre hnedú planétu
  4. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  5. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 18 363
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 852
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 818
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 137
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 446
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 962
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 891
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 703
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 570
  10. Slováci triedia lepšie 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy. Rozmýšľame, kde sme boli v 1989, komu sme v 1993 tlieskali a čoho sme sa v 1995 báli.

DOMOV

Dobré ráno: Privítajte nových pánov, singularita je tu

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

KOMENTÁRE

Mobilizácia Smeru. Kto ďalej dohodí kameňom

Kamene ako najlepšia formu sebaobrany.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.