Kamión zakryl značku a predbiehanie sa skončilo takmer nehodou

Stačí, že vám kamión zakryje značku, ktorá hovorí konci jazdného pruhu za zákrutou a jeho predbiehanie sa môže skončiť tragédiou.

Vôbec, s jednoduchým vysvetlením významu a zrozumiteľnosťou dopravného značenia na viacerých miestach Slovenska je problém.

Jazdný pruh sa skončil krátko za zákrutou, skoro havaroval

Marek: "Mám otázku ohľadne značenia ukončenia trojpruhu na ceste zo Žiliny do Martina. Minulý týždeň som túto cestu prešiel prvýkrát a zažil som nemilé prekvapenie. Pri prvom rozšírení na dva pruhy, obieham kamión, nasleduje pravotočivá zákruta do ktorej nevidieť, spomalím cca na jeho rýchlosť s tým, že ho za zákrutou predbehnem. Ihneď za zákrutou však prichádza ukončenie môjho jazdného pruhu bez predcházdajúceho upozornenia a následná značne riziková kolízna situácia.

Cestou späť som si toto miesto prezrel ešte raz a našiel som značku na pravej strane informujúcu o ukončení ľavého jazdného pruhu. Túto značku mi však v spomínanej situácii zakryl kamión a nemal som šancu ju vidieť. Myslím, že v ľavom pruhu žiadne vodorovné ani zvislé značenie v dostatočnom predstihu na ceste nebolo. Je toto v poriadku? Alebo som niečo prehliadol?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ísť deväťdesiatkou vedľa kamiónu a bez upozornenia sa za zákrutou dozvedieť, že o niekoľko metrov sa váš jazdný pruh končí, nie je nič príjemné. Jediným ako-tak bezpečným riešením je zabrzdiť a zaradiť sa späť za kamión.

Vtedy treba už len dúfať, že brzdením nespôsobíte haváriu s prípadným vozidlom za vami, ktorého vodič nestihne pre vaše prudké brzdenie včas spomaliť. A zároveň záleží aj na tom, či stihnete zabrzdiť dostatočne včas pred koncom jazdného pruhu.

Bez správneho dopravného značenia nie je vylúčené, že sa do podobnej situácie dostane ktokoľvek.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke uvádza, že použité zvislé dopravné značky musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. Pre Mareka teda z hľadiska predpisov neexistovala dopravná značka upozorňujúca na zmenu počtu jazdných pruhov. Ak by sa preto stala nehoda, vinníkom by nemohol byť Marek, ale chýbajúca dopravná značka.

Predpisy totiž umožňujú na zlepšenie viditeľnosti, alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, umiestniť zvislú dopravnú značku na smerovo rozdelenej ceste opakovane aj pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Nezrozumiteľné dopravné značky

Zoltán: "Doprava sa zrýchľuje a preto by malo byť dopravné značenie jednoduché a zrozumiteľné. Veď počas jazdy nemá vodič čas analyzovať význam dopravného značenia. Jedným z takých ťažko pochopiteľných značení je aj v Štúrove pri pešej zóne.

DSC00433.JPG

Ako čítať kombináciu dopravných značiek: zákaz vjazdu a dve dodatkové? Keby bol dodatok umiestnený na jednej dodatkovej značke bolo to jednoznačné.

A čo s bicyklom? Zákaz vjazdu pre bicykle je od 10. do 19. h a čo potom? Veď dopravná značka zákaz vjazdu platí pre motorové aj nemotorové dopr. prostriedky. To znamená že jedna značka v noci síce povoľuje vjazd bicyklom, ale druhá zakazuje? Keby dopravnú značku zákaz vjazdu vymenili za zákaz vjazdu pre motorové vozidlá, motorky a traktory, bolo by to zrozumiteľnejšie."

Obe dodatkové tabuľky pod zákazovou značkou sú platné. Prvá hovorí o tom, že zákaz neplatí pre zásobovanie. Podľa druhej sa zákaz vzťahuje len na nákladné vozidlá do 7,5 tony. Na to, aby boli dodržané predpisy, musia byť splnené obe podmienky vyplývajúce z dodatkových tabuliek.

Ak by údaje na dodatkových tabuľkách boli umiestnené na jednej tabuľke, potom by výklad asi nespĺňal pravdepodobný úmysel správcu komunikácie. Zákaz by sa vtedy nevzťahoval iba na zásobovacie nákladné vozidlo do 7,5 tony. Osobné autá by za zákaz nesmeli, aj keby boli zásobovaním.

Keďže sú tam dve dodatkové tabuľky, do zákazu nesmú vojsť vozidlá, ktoré nie sú zásobovaním a ani nákladné vozidlá, ktoré majú menej ako 7,5 tony, či sú alebo nie sú zásobovaním. To znamená, že dodávka, aj keby bola zásobovaním, do zákazu podľa predpisov nesmie.

Zakázať vjazd dodávkam k prevádzkam firiem asi veľkú logiku nemá. Skôr sa zdá, že správca komunikácie chcel zakázať vjazd vozidlám nad 7,5 tony. To by ale dodatková tabuľka so siluetou nákladného auta musela mať napísané pred hmotnosťou namiesto slova "do" slovo "nad".

No a keďže prvý zákaz zakazuje vjazd aj cyklistom bez výnimiek, ďalšia zákazová značka stráca svoj význam. Ak by správca chcel povoliť vjazd cyklistom v uvedených časoch, mal to uviesť na dodatkovej tabuľke, ktorá umožňuje vjazd zásobovaniu. Možnosťou je aj to, čo uviedol Zoltán - vymeniť prvú zákazovú značku a druhú zrušiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 236
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 639
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 803
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 050
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 777
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 504
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 399
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 186
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 748
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 378

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

KOMENTÁRE

Oprávnenie ústavnej väčšiny rušiť amnestie je mína do systému

To, že amnestie sú nezrušiteľné, platí.

Neprehliadnite tiež

Bratislavský VW up! dostane športovú verziu GTI

So 115 konskými silami má byť poctou pôvodnému Golfu GTI.

Ako cestovať autom do Chorvátska?

Najpohodlnejšia cesta je cez Maďarsko, najrýchlejšia cez Rakúsko.