Kamión zakryl značku a predbiehanie sa skončilo takmer nehodou

Stačí, že vám kamión zakryje značku, ktorá hovorí konci jazdného pruhu za zákrutou a jeho predbiehanie sa môže skončiť tragédiou.

Vôbec, s jednoduchým vysvetlením významu a zrozumiteľnosťou dopravného značenia na viacerých miestach Slovenska je problém.

Jazdný pruh sa skončil krátko za zákrutou, skoro havaroval

Marek: "Mám otázku ohľadne značenia ukončenia trojpruhu na ceste zo Žiliny do Martina. Minulý týždeň som túto cestu prešiel prvýkrát a zažil som nemilé prekvapenie. Pri prvom rozšírení na dva pruhy, obieham kamión, nasleduje pravotočivá zákruta do ktorej nevidieť, spomalím cca na jeho rýchlosť s tým, že ho za zákrutou predbehnem. Ihneď za zákrutou však prichádza ukončenie môjho jazdného pruhu bez predcházdajúceho upozornenia a následná značne riziková kolízna situácia.

Cestou späť som si toto miesto prezrel ešte raz a našiel som značku na pravej strane informujúcu o ukončení ľavého jazdného pruhu. Túto značku mi však v spomínanej situácii zakryl kamión a nemal som šancu ju vidieť. Myslím, že v ľavom pruhu žiadne vodorovné ani zvislé značenie v dostatočnom predstihu na ceste nebolo. Je toto v poriadku? Alebo som niečo prehliadol?"

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Ísť deväťdesiatkou vedľa kamiónu a bez upozornenia sa za zákrutou dozvedieť, že o niekoľko metrov sa váš jazdný pruh končí, nie je nič príjemné. Jediným ako-tak bezpečným riešením je zabrzdiť a zaradiť sa späť za kamión.

Vtedy treba už len dúfať, že brzdením nespôsobíte haváriu s prípadným vozidlom za vami, ktorého vodič nestihne pre vaše prudké brzdenie včas spomaliť. A zároveň záleží aj na tom, či stihnete zabrzdiť dostatočne včas pred koncom jazdného pruhu.

Bez správneho dopravného značenia nie je vylúčené, že sa do podobnej situácie dostane ktokoľvek.

Vyhláška k zákonu o cestnej premávke uvádza, že použité zvislé dopravné značky musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad. Pre Mareka teda z hľadiska predpisov neexistovala dopravná značka upozorňujúca na zmenu počtu jazdných pruhov. Ak by sa preto stala nehoda, vinníkom by nemohol byť Marek, ale chýbajúca dopravná značka.

Predpisy totiž umožňujú na zlepšenie viditeľnosti, alebo ak si to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, umiestniť zvislú dopravnú značku na smerovo rozdelenej ceste opakovane aj pri ľavom okraji cesty približne na rovnakej úrovni oproti sebe.

Nezrozumiteľné dopravné značky

Zoltán: "Doprava sa zrýchľuje a preto by malo byť dopravné značenie jednoduché a zrozumiteľné. Veď počas jazdy nemá vodič čas analyzovať význam dopravného značenia. Jedným z takých ťažko pochopiteľných značení je aj v Štúrove pri pešej zóne.

DSC00433.JPG

Ako čítať kombináciu dopravných značiek: zákaz vjazdu a dve dodatkové? Keby bol dodatok umiestnený na jednej dodatkovej značke bolo to jednoznačné.

A čo s bicyklom? Zákaz vjazdu pre bicykle je od 10. do 19. h a čo potom? Veď dopravná značka zákaz vjazdu platí pre motorové aj nemotorové dopr. prostriedky. To znamená že jedna značka v noci síce povoľuje vjazd bicyklom, ale druhá zakazuje? Keby dopravnú značku zákaz vjazdu vymenili za zákaz vjazdu pre motorové vozidlá, motorky a traktory, bolo by to zrozumiteľnejšie."

Obe dodatkové tabuľky pod zákazovou značkou sú platné. Prvá hovorí o tom, že zákaz neplatí pre zásobovanie. Podľa druhej sa zákaz vzťahuje len na nákladné vozidlá do 7,5 tony. Na to, aby boli dodržané predpisy, musia byť splnené obe podmienky vyplývajúce z dodatkových tabuliek.

Ak by údaje na dodatkových tabuľkách boli umiestnené na jednej tabuľke, potom by výklad asi nespĺňal pravdepodobný úmysel správcu komunikácie. Zákaz by sa vtedy nevzťahoval iba na zásobovacie nákladné vozidlo do 7,5 tony. Osobné autá by za zákaz nesmeli, aj keby boli zásobovaním.

Keďže sú tam dve dodatkové tabuľky, do zákazu nesmú vojsť vozidlá, ktoré nie sú zásobovaním a ani nákladné vozidlá, ktoré majú menej ako 7,5 tony, či sú alebo nie sú zásobovaním. To znamená, že dodávka, aj keby bola zásobovaním, do zákazu podľa predpisov nesmie.

Zakázať vjazd dodávkam k prevádzkam firiem asi veľkú logiku nemá. Skôr sa zdá, že správca komunikácie chcel zakázať vjazd vozidlám nad 7,5 tony. To by ale dodatková tabuľka so siluetou nákladného auta musela mať napísané pred hmotnosťou namiesto slova "do" slovo "nad".

No a keďže prvý zákaz zakazuje vjazd aj cyklistom bez výnimiek, ďalšia zákazová značka stráca svoj význam. Ak by správca chcel povoliť vjazd cyklistom v uvedených časoch, mal to uviesť na dodatkovej tabuľke, ktorá umožňuje vjazd zásobovaniu. Možnosťou je aj to, čo uviedol Zoltán - vymeniť prvú zákazovú značku a druhú zrušiť.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  2. Noc architektúry 2018
  3. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  4. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  7. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  8. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  9. Billa pomáha slabozrakým a nevidiacim s nákupmi už aj v Nitre
  10. Svetový roaming v O2 výhodnejšie
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 584
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 127
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 411
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 760
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 638
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 169
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 784
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 741
  9. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 2 921
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 2 753

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Režisér filmu o Slovenských brancoch: Tí chlapci sú iní, ako si myslíme

Ukazuje, ako sa nebezpečná hra mení na politiku. Film o Slovensku je na Berlinale.

DOMOV

Na firmu u Maďariča padá podozrenie z nekalej súťaže

Centire mala informácie vždy ako prvá.

ŠPORT

Babráci. Fanúšikovia majú právo sa hnevať

Olympijská správa o stave slovenského hokeja.

Neprehliadnite tiež

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.

Opel si chce s novým Combom získať rodiny. Ponúkne veľa priestoru aj bohatú výbavu

Premiéru bude mať v marci na ženevskom autosalóne, do predaja pôjde až v druhej polovici roka.

Tesla Model 3 mala prvú vážnu nehodu, Musk prisľúbil vylepšenie bezpečnosti

Auto pri nehode obstálo dobre, posádka vyviazla bez väčších zranení.