Martin: "Zažil som odstavenie auta príslušníkom policajného zboru sediaceho v automobile súkromnej firmy BPS a.s. Vodička osobného automobilu odbočovala v Bratislave z Hollého ulice na Špitálsku vľavo. Predpokladám, že si nebola istá plynulým zaradením sa do jazdného pruhu, a tak dlhšie čakala.
Vodič automobilu BPS a.s. medzitým netrpezlivo zatrúbil. Následne vodičku po vyjdení z križovatky agresívnym spôsobom vozidlo BPS a.s. z ľavej strany obehlo a zastavilo výstražnými svetlami (parkovacie svetlá).
Môže policajt sediaci v aute súkromnej firmy odstaviť auto? Nie sú v zákone predpísané povinnosti policajta, ako môže odstaviť vozidlo ku kontrole? Môže kontrolovať vozidlo jeden policajt, alebo sú na úkon potrebný dvaja príslušníci policajného zboru (v aute sedel už iba zamestnanec BPS a.s.)?
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Porušila vodička predpisy?
Z Hollého ulice na Špitálsku sa smie odbočovať vľavo. Hollého je vedľajšia a vodičom tam dopravné značenie Stop, daj prednosť v jazde prikazuje zastaviť pred vjazdom do križovatky. Nevieme síce, či šoférka stála pri ľavom okraji Hollého ulice (jednosmerka) a ani to, čo ju viedlo dlhšie čakať pred odbočením.
Čo je to však "dlhšie"? Vodič pri odbočovaní vľavo musí splniť niekoľko povinností pred tým, než prejde križovatkou:
- Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.
- Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky.
- Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním.
- Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.
- Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.
Z opisu situácie nevieme, či dávala prednosť v jazde vodičom na hlavnej, električke alebo chodcom. Možno to bolo skutočne tak, že si nebola istá plynulým zaradením sa do jazdného pruhu, ako napísal Martin. V každom prípade, nezdá sa, že by niekoho ohrozila, práve naopak - vyzerá to tak, že dbala pri odbočovaní na zvýšenú opatrnosť. V takom prípade sa o prípadnom obmedzovaní plynulosti cestnej premávky nedá hovoriť.
Policajta musí vodič poslúchnuť
To, čo mal podľa Martina predviesť vodič vozidla súkromnej spoločnosti, v ktorom sedel policajt, vyzerá tak, ako keby si gangster vybavoval účty alebo sa stal nejaký závažný dopravný priestupok, či niečo ešte horšie.
V tomto prípade by sme pravdepodobne nemali obviňovať vodiča, keďže je veľmi pravdepodobné, že pokyn dostal od vedľa sediaceho policajta. Zákon stanovuje, že účastník cestnej premávky je povinný uposlúchnuť príkaz či pokyn policajta.
Policajt tiež mohol udeliť vodičovi v nevyhnutnej miere výnimku z dopravných predpisov, ktorá bola v cestnej premávke okamžite potrebná. Smelo to byť ale len za predpokladu, že sa tým neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. A tak vodič nemohol porušiť predpisy tým, že jazdil po električkovej trati, či prechádzal vozidlom cez plnú čiaru, ktorá tam oddeľuje trať od vozovky.
Čo musí spraviť policajt, aby bol vodič povinný zastaviť
Z idúceho vozidla môže policajt dávať znamenia na zastavenie kývaním ruky zvisle hore a dolu, vysunutým zastavovacím terčom alebo rozsvietením nápisu STOP umiestneného na vozidle. Keďže policajt nebol v služobnom vozidle s majákmi a sirénou, mohol z idúceho vozidla dávať pokyn len pred zastavovaným vozidlom.
Znamenie na zastavenie vozidla sa musí dávať včas, zreteľne a s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, aby vodič mohol bezpečne zastaviť vozidlo a aby sa neohrozila bezpečnosť cestnej premávky.
To, že auto, v ktorom sedel policajt, zaplo smerovky ako výstražné svetlá pri zastavovaní vozidla nič neznamená.
Ak platí to, čo napísal Martin, policajt nezastavil vodičku v súlade s predpismi. Už len preto, že nemohol dať znamenie na zastavenie vozidla včas a zreteľne pri opísanom manévri.
Čo spravila vodička, že ju musel policajt zastaviť?
Martin opísal situáciu tak, že sa zdá, akoby policajt násilne zastavil vozidlo (podľa zákona o policajnom zbore). To sa však smie iba vtedy, ak vodič po opakovanej výzve alebo na znamenie dané podľa predpisov nezastaví a ak je
- bezohľadnou jazdou vážne ohrozený život, zdravie alebo majetok,
- dôvodné podozrenie, že sa v dopravnom prostriedku prepravujú páchatelia úmyselných trestných činov, hľadané osoby, zbrane, strelivo, výbušniny, omamné a psychotropné látky a jedy, veci pochádzajúce z trestnej činnosti alebo súvisiace s trestnou činnosťou,
- zrejmé, že sa pokúsi o násilné vniknutie do strážených objektov lebo na miesta, kde je vstup zakázaný,
- dôvodné podozrenie, že sa pokúsi o násilný prechod štátnej hranice.
Spôsob jazdy vozidla, v ktorom sedel policajt, nenaznačuje, že by policajt zastavoval vodičku len pre kontrolu dokladov. Policajt musel zjavne usúdiť, že vodička urobila niečo protizákonné. Zdá sa ale, že v oblasti dopravných predpisov to nebolo. A ani pre ostatné dôvody, ktoré uvádza zákon o policajnom zbore, inak by auto vodičky asi nezastavoval policajt z vozidla súkromnej spoločnosti, ktorá v hlavnom meste zabezpečuje odťah nesprávne zaparkovaných vozidiel.
Bola to pomsta za zdržiavanie?
To, že bol na mieste len jeden policajt, z hľadiska predpisov o dopravnej kontrole nie je problém. Dokonca nepoznáme ani predpis, ktorý by policajtovi zakazoval sedieť v aute súkromnej spoločnosti a zastavovať z neho iné vozidlo.
Čo sa však ale nezdá byť v poriadku sú súvislosti, ktoré priviedli policajta k tomu, aby vodičku zastavil.
Podľa Martinovho opisu to totiž vyzerá tak, akoby mala vodička zdržiavať policajta vo vozidle za ňou. A akoby sa chcel policajt za toto zdržiavanie pomstiť. To by ale policajt pracujúci podľa hesla "Pomáhať a chrániť" nemal robiť.
Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.