TEST: Peugeot 508 GT robí dôstojnú náhradu

Označenie GT nešpecifikuje len výbavu modelu 508, ale aj jeho skutočný charakter. Znamená najvýkonnejší motor, podstatne kvalitnejšiu jazdu, dobré zladenie motora s prevodovkou a v konečnom dôsledku dôstojnú náhradu za Peugeot 607.

Najsilnejšia motorizácia GT prináša noblesnému dizajnu aj zodpovedajúce jazdné vlastnosti.(Zdroj: autor)

BREZNO. Biely Peugeot 508 GT vykrajuje posledné zákruty na novučkom asfalte horského priechodu Čertovica smerom do Liptovského Mikuláša. Nad Vyšnou Bocou však musíme zastaviť na odpočívadle, pretože túto spanilú jazdu si treba zopakovať. Charakter zákrut, automatickej prevodovky, naftového motora a prednej nápravy si jednoducho sadli tak, ako u Peugeotu nikdy predtým.

Nie, nejde o divočenie v premávke, ale lahodné vykrajovanie zákrut v sprievode veľmi kultivovaného prejavu naftového štvorvalca. Jediné, čo ruší radosť a pokoj z jazdy, je nedostatok odkladacích priestorov, pretože všetky drobnosti niet kam odložiť a ich presýpanie na sedadle je priam nevhodné.

Nedostatok odkladacích priestorov sme už kritizovali pri základnom modeli 508 a verzia GT je na tom pochopiteľne rovnako. To však nemožno povedať o kvalite jazdy, ktorá prekonáva štandardný model.

Jednoducho namiesto zdĺhavého opisu všetkých prvkov výbavy a licitovania systémov sa nám zdá pri GT najdôležitejšie zadefinovanie pocitu z jazdy, ktorá sa nám dostala pod kožu ako nôž do masla.

Väčšia pozornosť venovaná prednej náprave modelu GT priniesla svoje ovocie. S 508 GT je radosť vykrajovať zákruty a absolvovať dlhé služobné cesty.

Pasujú k sebe

Nemožno s určitosťou povedať, že za dobrým pocitom z jazdy je len nahradenie klasickej konštrukcie prednej nápravy McPherson dvojitými trojuholníkovými ramenami.

K vysokej kultúre jazdy prispelo zladenie šesťstupňovej automatickej prevodovky a charakteru naftového štvorvalca 2,2 HDi FAP.

Prevodovka presne reaguje na skutočnosť, že diesel dosahuje maximálny výkon 150 kW (204k) už pri 3500 otáčkach a zbytočne ho nenecháva vytáčať ani pri zrýchľovaní do kopca.

Skôr využíva danosti motora vyvinúť krútiaci moment 450 Nm pri 2000 otáčkach. Elektronika prevodovky si po adaptovaní na svižný režim jazdy dáva veľký pozor na otáčky pod dvojtisícovou hranicou, kde je motor trochu hluchý. Inak povedané, je nám jasné, že k pomerne úzkemu spektru otáčok s maximálnym krútiacim momentom a výkonom je lepší automat.

Madlo na zatváranie kufra má úplne zlú polohu – je príliš hlboko.

Aký šofér, taká spotreba

Automat s motorom veľmi ľahko vedia splniť výrobcom predpísanú spotrebu 5,7 litra, avšak s podmienkou pomerne ľahkej nohy vodiča. Za predpokladu, že majiteľ rýchleho sedanu nevychádza so zatajeným dychom a klesajúcou rýchlosťou na vrch kopca, aby sa vzápätí nechal dodola poháňať gravitačným zrýchlením, je možné jazdiť pod sedem litrov nafty. Náš najčastejší priemer osciloval okolo hodnoty 6,5 litra. No a na tej Čertovici to bolo …povedzme trochu viac.

Nemci lákajú

Nech má ktokoľvek akýkoľvek názor na nemecké autá, faktom je, že boli vzorom v konštrukcii a naladení podvozkov pre všetkých. Je síce príjemné nechať sa kolísať vo francúzsky mäkkom podvozku, avšak ešte lepšie ako tancovanie na nerovnostiach je presné vedenie stopy a odfiltrovanie nerovností.

Predná náprava so závesmi z dvoch trojuholníkových ramien v prvom rade zvláda nápor výkonu pri akcelerácii a v druhom rade dáva šoférovi pocit lepšieho zvládania nerovností. Peugeot 508 GT má nemecky naladený podvozok a veľmi mu to pasuje.

Citeľné prepruženie na vlnách cesty ostalo minulosťou. Odfiltrovanie nerovností a záplat na ceste zodpovedá nízkemu profilovému číslu pneumatík a prišlo nám podstatne lepšie ako v základnej verzii 508.

Akékoľvek nastavovanie počas jazdy odpútava pozornosť. Navigácia a palubný systém modelu 508 však v najnižšej možnej miere.

Nech radšej neprší

Ak zvládnu pomerne široké pneumatiky s rozmerom 235/40 R19 odvádzať vodu z našich nerovných ciest, užijete si aj jazdu v daždi. Vrásky na čele však môže spôsobiť otvorenie veka batožinového priestoru na mokrom aute. Kvapky padajú rovno dnu.

Nepasuje nám tiež zatváranie ťažkého veka pretože madlo je schované ďaleko od okraja a na zatvorenie treba výraznejší švih. Lenže netreba zabudnúť vytiahnuť rýchlo ruku. Chvíľu trvá, kým v tom získate prax.

Spomenuté negatíva prinášajú výhodu pretože obrovské veko znamená veľký vstupný otvor a ľahké nakladanie vecí do kufra. Podľa nás je to asi sedan strednej triedy s najväčším vstupným otvorom v strednej triede. Ani za miesto vzadu sa hanbiť nemusí.

Do takmer 500 litrového batožinového priestoru s dojazdovým rezervným kolesom pod dnom kufra je výborný prístup. Pri mokrom aute steká voda z otvoreného veka do kufra. Predstavte si, že tam máte oblečenie.

Mysleli na hlavu

Peugeot 508 SW nás už stihol presvedčiť o veľkom priestore vzadu a pomerne ľahkom nastupovaní. Od sedanu s rázvorom cez 2,8 metra (2817mm) sme miesto na nohy čakali viac či menej automaticky.

Zvedavé pohľady však smerovali k stropu nad hlavami. Tam je na dnešné pomery „coupé mánie“ vskutku dosť miesta. Dvaja dospelí na zadných sedadlách neostali bokom, čo Peugeot 508 favorizuje na služobné auto. Priestor vzadu je dedičstvo po modeloch 607 pretože sedenie vzadu nebolo silnou stránkou modelu 407.

Škriepka o volant

Vyvážené miesto pre spolujazdcov vpredu aj vzadu zrejme nedonúti pasažierov, aby sa pred jazdou pohádali o miesto za volantom, hoci sedieť v kokpite je veľmi príjemné. Najmä nové rozčlenenie ovládacích prvkov je zrozumiteľnejšie a modernejšie. Práca s navigáciou a palubným systémom spôsobuje radosť a v podstate odpútava pozornosť čo najmenej.

Volant verzie GT by mohol mať výraznejšie tvary a trochu lepšie sedenie sme čakali aj od predných sedadiel. Môže to byť však vec postavy , preto si pri záujme o 508 GT vyskúšajte, či vám sedadlá sadnú na zadok a chrbát. Nám 508 GT sadlo najmä do rúk.

Cestujúci vzadu nedoplatili na dizajnové kreácie, pretože majú dosť miesta nad hlavou. Miesto na kolená môžeme smelo porovnať s Mondeom a Subaru Legacy.

Splnili sľub

Nasadenie naftového štvorvalca ako vrcholnej verzie namiesto niekdajších vydarených motorov V6 je dôsledkom súčasných trendov v automobilovom priemysle. Vďaka zamatovosti chodu motora 2,2 HDi to značke dokážeme odpustiť.

Verzia GT je nad ostatné povýšená ako kedysi vybrané modely francúzskej značky (napríklad 406 coupé), ktoré jazdili predsa len trochu inak, než bežný Peugeot.

Automobilka uvedením modelu 508 deklarovala úmysel jedným autom zaplátať miesto pod dvoch modeloch. Na základe jazdného zážitku považujeme verziu GT za náplasť na vlajkovú loď 607.

Kupujem - nekupujem

Toto je v skutočnosti Peugeot, s ktorým sa výborne jazdí a konečne mi sadol do rúk. K tomu, aby som ho kupoval mu chýba už len presvedčivejšie riadenie. (Rasťo Chvála)
Sme spokojní Sme nespokojní
Pohodlie cestovania Odkladacie priestory okolo vodiča
Odhlučnenie kabíny Manipulácia s vekom kufra
Zladenie automatu s motorom -
Dobré naladenie podvozka -
Spotreba -


Technické parametre

Motor 2,2 HDi FAP
Zdvihový objem (cm3) 2179
Výkon (kw/k) 150/204
Pri otáčkach (ot./min.) 3500
Krútiaci moment (Nm) 450
Pri otáčkach (ot./min) 2000-2750
Emisie CO2 (g/km) 150
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2817
Dĺžka (mm) 4792
Šírka (mm) 1853
Výška (mm) 1456
Pohotovostná hmot (kg) 1736
Objem palivovej nádrže (l) 72
Objem batož. priestoru (l) 497/545
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 234
Spotreba mesto(l/100 km) 8,0
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,4
Kombinovaná spotreba 5,7
Cena skúš. verzie (eur) 37 800

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  2. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  3. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  6. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  7. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  8. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  9. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  10. HubHub spája sily s Neulogy
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 600
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 661
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 904
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 6 634
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 280
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 672
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 421
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 448
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 027
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 790

Téma: Peugeot


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Ľudia sa tu medzi sebou nerozprávajú a nepremýšľajú, čo stihnú zjesť, hovorí Talian Andrea Ena.

KOMENTÁRE

Ficov recept na pokoj v dome

Ktosi by mohol premiérovi poslať faktúru za prácu, ktorú jedným svojim vystúpením vyhodil do luftu.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.