Európska komisia prijala prvé opatrenie s cieľom zaistiť do roku 2015, aby automobil v prípade vážnej dopravnej nehody mohol sám iniciovať volanie na tiesňovú linku. Zámerom komisie je, aby všetky nové modely osobných áut a ľahkých nákladných vozidiel boli od roku 2015 vybavené systémom eCall, ktorý dokáže zachrániť životy.
V prípade vážnej dopravnej nehody tento systém automaticky nadviaže spojenie s jednotným európskym číslom tiesňového volania 112 a postúpi záchrannej službe údaje o mieste, kde sa vozidlo práve nachádza.
Komisia vo svojom odporúčaní naliehavo vyzýva členské štáty, aby zabezpečili, že operátori mobilných telefónnych sietí inovujú svoju infraštruktúru spôsobom umožňujúcim nasmerovať volania v systéme eCall na záchranné služby.
"Spolu s kolegami zodpovednými za dopravu a priemysel, podpredsedami Siimom Kallasom a Antoniom Tajanim, som nadšená, že sme urobili prvý krok k zaisteniu toho, aby systém eCall, ktorý pomôže výrazne skrátiť čas, kým záchranné služby dorazia na miesto dopravnej nehody, prinášal úžitok miliónom občanov. Tento systém zachráni stovky životov a zmenší bolesť a utrpenie obetí dopravných nehôd," ocenila dnes prednosti zavádzaného systému Neelie Kroesová, podpredsedníčka Európskej komisie (EK) zodpovedná za digitálnu agendu.
V stanovisku EK sa uvádza, že keď záchranné služby zasahujú pri dopravnej nehode, každá minúta rozhoduje o záchrane života a zmiernení stupňa zranení. Ale sú ľudia, ktorí pri nehode utrpeli zranenie alebo nemajú vypestovaný reflex či nie sú fyzicky schopní okamžite volať záchrannú službu. Zariadenia eCall dokážu tento problém vyriešiť. Systém okamžite zalarmuje záchrannú službu, a to aj vtedy, ak je vodič či cestujúci v bezvedomí alebo nemôže volať pomoc z iných dôvodov.
Odhaduje sa, že vďaka tejto inovačnej technológii sa príchod záchrannej služby urýchli o 40 percent v mestských oblastiach a o 50 percent v oblastiach vidieckych. Len čo sa systém eCall rozšíri, každý rok sa vďaka nemu podarí v Európe zachrániť niekoľko stoviek životov a znížiť závažnosť zranení a traumatických stavov v desaťtisícoch prípadoch.
Cieľom Európskej komisie je do roku 2015 zaviesť úplne funkčný systém eCall v celej Európskej únii, ako aj v Chorvátsku, na Islande, v Nórsku a vo Švajčiarsku.