Vymeniť si vizitky po nehode nestačí

Správu o nehode by mali mať vodiči pri každej jazde autom povinne od júna minulého roka. Stanovuje to zákon.

Škodu, ktorá sa na aute stane doma aj v zahraničí, treba poisťovni nahlásiť.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME – TIBOR SOMOGYI)

BRATISLAVA. Nabúralo do vás auto a vodič si nechce priznať vinu? Alebo vám po nehode ponúka peniaze na ruku? Prípadne čakáte na peniaze z poisťovne a napokon vysvitne, že vinník škodu nenahlásil?

Problematických situácií, ktoré môžu vzniknúť pri dopravnej nehode, býva mnoho. Väčšine z nich sa dá vyhnúť.

Väčšina nehôd na slovenských cestách sa skončí s rozbitými svetlami a pokrivenými plechmi a bez zranení. Zákon vtedy dáva účastníkom nehody možnosť, aby si problém vyriešili medzi sebou a nemuseli volať políciu, ktorá by im mohla napariť pokutu.

Podmienkou je dohoda

Pre poisťovňu to nie je dopravná nehoda, ale škodová udalosť. Odhadovaná škoda je pri nej nižšia ako 4000 eur. Podmienkou však je, aby sa účastníci nehody dohodli na vine. Ak sa dohodnú, ide už všetko pomerne hladko.

Kedy treba volať políciu
  • ak je niekto zranený,
  • ak vznikla škoda napríklad na dopravných značkách, semafore či zvodidlách,
  • ak je škoda na vozidlách značného rozsahu (nad 4000 eur),
  • ak ide o škodu menšieho rozsahu, ale účastníci sa nevedia dohodnúť, kto nehodu zavinil,
  • ak je škoda vyššia, ale neviete odhadnúť, či je to menej ako 4000 eur, alebo nie,
  • ak vinník z miesta nehody ušiel,
  • ak je páchateľ neznámy - napríklad ste si na parkovisku našli poškriabané auto,
  • ak vinník nemá uzatvorené povinné zmluvné poistenie,
  • ak autá havarovali, ale navzájom sa nezrazili.

Musia spísať Správu o nehode, ktorú sú povinní voziť v aute. Tento formulár dostávajú vodiči pri uzatvorení zákonného poistenia. Ak ho stratia, dostanú ďalší, prípadne si ho môžu stiahnuť z internetu. Tlačivo je univerzálne, vo všetkých poisťovniach rovnaké. Rovnaké je aj v zahraničí.

V tlačive sú všetky informácie, ktoré poisťovňa potrebuje na likvidáciu škody. „Obe strany musia formulár podpísať, čím potvrdia svoj súhlas s uvedenými údajmi,“ povedala Lucia Muthová z Allianz Slovenskej poisťovne.

Každý z účastníkov nehody si nechá jednu kópiu a jednu pošle do poisťovne. V tlačive treba jednoznačne označiť vinníka nehody. Ideálne je mať aj fotodokumentáciu (stačí aj mobilným telefónom), aj svedkov nehody.

Na čo si dať pozor

Ak nevoláte k nehode políciu, veľa vecí si s druhým účastníkom nehody musíte vydiskutovať sami. Mali by ste mu napríklad ukázať doklad totožnosti a to isté žiadať od neho. Predídete tak tomu, že si meno i ďalšie údaje vymyslí.

Poškodený má aj právo, overiť si v poisťovni, kde má vinník zákonnú poistku, či škodu naozaj nahlásil. V opačnom prípade by ste len čakali, a peniaze by nechodili. Nepríjemným problémom je poistná udalosť, keď vinník nehody nemá zákonnú poistku. Takých áut je podľa odhadov až vyše 150-tisíc.

Aby ste v takom prípade dostali peniaze, mali by ste zavolať políciu. Až potom sa treba obrátiť na Slovenskú kanceláriu poisťovateľov, ktorá vám škodu uhradí a následne si ju bude od vinníka vymáhať.

Nedajte sa nachytať

Časté je aj nahradenie škody za nabúrané auto v hotovosti. Bez polície, bez poisťovne, bez straty bonusov, vinník vyplatí peniaze na ruku. V prípade, že je poškodené auto dosť staré, škoda skutočne malá a suma, ktorú ponúka vinník v hotovosti lákavá, môže to viacerých presvedčiť.

Zvyčajne sa to však neodporúča. „Vyrovnanie v hotovosti často smrdí. Pokúšajú sa oň vinníci, ktorí sú pod vplyvom alkoholu, jazdia bez vodičského oprávnenia, nemajú platnú technickú kontrolu alebo nemajú uzatvorené povinné zmluvné poistenie,“ upozorňuje Peter Világi z Medical & Financial Consulting.

Pre poškodeného je takýto postup rizikom. Pretože aj pri zdanlivo malých nehodách sa môžu neskôr v servise objaviť skryté poškodenia, ktoré nie je možné na prvý pohľad zistiť.

Napríklad deformácie na spodku karosérie, poškodenie elektroniky. Ak ľudia nezvolia štandardný postup riešenia poistnej udalosti, neskôr môžu mať problém dokázať, ako sa poistná udalosť stala.

Čelné sklo za príplatok

Problematické býva aj poškodenie čelného skla. Ak sa zrazia dve vozidlá - vtedy sa dá neodškriepiteľne určiť, kto bol účastníkom nehody alebo škodovej udalosti. Ak však spod kolesa vyletí kamienok, ktorý poškodí okno iného auta, dokázať vodičovi iného vozidla vinu je v podstate nemožné.

Teda, kým sa neprizná. A aj keď sa prizná, poisťovne nechcú vyplatiť peniaze. Stále viac ich bude tvrdiť, že zavinenie nie je možné jednoznačne preukázať a odmietnu škodu uhradiť.

Rozdiel je tiež medzi opravou a výmenou skla. Opravu často preplácajú klientom z havarijného poistenia (dokonca aj z povinného zmluvného poistenia) ako benefit – bez spoluúčasti a bez siahnutia na bonus. Pri výmene to už nemusí ísť.

Najčastejšie problémy, ktoré vás môžu na ceste stretnúť. Ako ich riešiť?

1. Menšia nehoda

Možné situácie: Pri veľkej časti dopravných nehôd nie sú škody veľké a nikto sa pri nich nezraní. Ide o drobné ťukance na ceste, väčšinou v meste, pri nižšej rýchlosti, často spôsobené nepozornosťou, či nedodržaním pravidiel cestnej premávky. Nie je pri nich potrebné ani zavolať políciu, treba však vždy vyplniť Správu o nehode.

Povinné zmluvné poistenie: Vinník nehody hlási poistnú udalosť poisťovni, v ktorej má PZP. Poškodený si z uvedeného poistenia uplatňuje nárok na náhradu škody, za ktorú poistený zodpovedá. Zároveň sa musí objednať na obhliadku, prípadne sa dohodnúť na zmluvnom servise poisťovne, v ktorom škodu rýchlo opravia.

Havarijné poistenie: Ak má poškodený havarijné poistenie, môže si vybrať, či si náhradu škody uplatní z povinného poistenia auta vinníka nehody alebo zo svojho havarijného poistenia. To či je výhodnejšie využiť PZP alebo kasko sa paušálne nedá povedať. Závisí napríklad od veku vozidla, rozsahu škody, výšky dojednanej spoluúčasti a podobne. No je veľmi pravdepodobné, že auto bude mať opravené skôr, ak sa rozhodne ísť cestou havarijného poistenia a zároveň si z PZP vinníka uplatní náhradu spoluúčasti, ktorú mu strhne poisťovňa pri plnení z havarijného poistenia.

Náhradu škody na vlastnom aute si vinník môže uplatniť len z vlastného havarijného poistenia, v prípade, že ho má uzatvorené.

Na čo si dať pozor: Vinník nehody musí nahlásiť poistnú udalosť do 15 dní, inak si môže poisťovňa časť peňazí, ktoré vyplatí poškodenému žiadať späť. Dajte si pozor aj na to, aby vám po nehode ostala kópia správy o nehode. V poisťovni vinníka si máte právo skontrolovať, či škodu nahlásil.

2. Nehoda v zahraničí

Možné situácie: Havarujete v zahraničí, v miestnom jazyku však nerozumiete ani slovo.

Alebo spôsobíte v zahraničí nehodu, škoda však nie je veľká. Tak si s majiteľom druhého auta vymeníte kontakty, ale dohodnete sa, že to nebudete riešiť cez poisťovňu. Po čase dostanete vysokú faktúru za opravu.

Povinné zmluvné poistenie: Je jedno, či havarujete doma alebo v zahraničí, postup je rovnaký. Ak ste vinníkom, škoda na aute poškodeného sa bude hradiť z vášho povinného zmluvného poistenia. Ak nie je povinné zavolať políciu, treba vyplniť správu o nehode a po príchode domov (najneskôr do 30 dní) nahlásiť škodu vo svojej poisťovni. Formulár je medzinárodný, má všade rovnakú podobu.,

Havarijné poistenie: Z neho sa bude plniť škoda na vašom aute v prípade, že ho máte uzatvorené, bez ohľadu na to, či ste vinníkom alebo nie. Poisťovne často poskytujú rôzne asistenčné služby, najmä v zahraničí je dobré ich využiť, likvidácia poistnej udalosti tak prebehne zvyčajne rýchlejšie a ľahšie.

Na čo si dať pozor: Pri vypĺňaní formulára ukážte druhej strane doklad totožnosti, alebo aspoň vodičský preukaz, to isté požadujte od protistrany. Vyhnete sa tak tomu, že si niekto meno i osobné údaje vymyslí. Takisto nikdy nepodpisujte nič, čomu nerozumiete. To radšej žiadajte privolanie polície a tlmočníka. V niektorých krajinách je privolanie polície pri autách so zahraničnou značkou povinné a platí sa za to.

3. Vinník neznámy

Možné situácie: Auto ste nechali zaparkované pred obchodným domom a šli ste nakupovať. Keď ste sa vrátili, našli ste preliačené dvere. Nikde nikoho. Alebo sa ráno ponáhľate do práce a pri nastupovaní si všimnete, že vám nejaký „dobrák“ v noci obišiel auto kľúčom.

Povinné zmluvné poistenie: Toto poistenie je vám v takom prípade nanič, vinník totiž nie je známy, škoda sa teda nemôže zaplatiť z jeho poistenia. Nepomôže ani kancelária poistiteľov, tá zaplatí škody iba v prípade, že bola spôsobená škoda neznámym vozidlom, ale musí ísť o škodu na zdraví, prípadne o známeho vodiča bez poistenia.

Havarijné poistenie: Ak máte toto poistenie, poisťovňa škodu zaplatí. Ale pozor, odpočíta si dojednanú spoluúčasť a škoda tiež môže ovplyvniť výšku bonusov, ktoré poisťovňa priznáva, o rok zrejme za poistenie zaplatíte viac.

Na čo si dať pozor: Ak je škoda malá, treba si prepočítať, či spoluúčasť a strata bonusov nevyjdú drahšie, ako keby ste škodu uhradili sami. Takisto si treba dať pozor na to, aby ste k poškodenému autu, pri ktorom nie je známy vinník vždy zavolali políciu, inak poisťovňa môže krátiť poistné plnenie.

4. Rozbité čelné sklo

Možné situácie: Z auta pred vami sa odrazil kameň a urobil malú prasklinu na čelnom skle. Tá sa však zväčšuje. Značku auta pred vami ste si nestihli zapísať.

Povinné zmluvné poistenie: Aby ste dostali peniaze na opravu z povinného zmluvného poistenia vinníka, musíte ho najprv nájsť. Aj v prípade, že by ste si stihli zapísať značku auta, na polícii vám nepovedia, komu patrí. Možným riešením je, že si na stránke Slovenskej kancelárie poisťovateľov www.skp.sk zadáte značku auta. Podľa neho zistíte, v ktorej poisťovni je poistené. Môžete ju osloviť a popísať situáciu. Ona sa obráti na majiteľa auta a potom sa v prípade, že chybu uzná, peniaze vyplatia z jeho zákonnej poistky. V praxi sa to však nestáva, pre neho to totiž znamená, že príde o bonus. .

Havarijné poistenie: Ak ho máte, možno škodu na aute uhradiť z neho, ale pozor, poistenie čelného skla musí byť súčasťou poistky. V takom prípade si treba spočítať výšku spoluúčasti a prípadne stratu bonusu a zvážiť, či použitie poistky stojí za to.

Na čo si dať pozor: Nie vždy je pripoistenie čelného skla súčasťou poistky.

5. Vinník nehody bez poistenia

Možné situácie: Nabúra do vás majiteľ auta, ktorý nemá uzatvorené zákonné poistenie. Chce z miesta nehody ujsť alebo sa snaží ponúknuť vám hotovosť.

Povinné zmluvné poistenie: Obráťte sa na Slovenskú kanceláriu poisťovateľov. Pokiaľ je vinník známy, škodu vám preplatia z garančného fondu a potom ju budú od neho vymáhať.

Havarijné poistenie: Pokiaľ máte havarijnú poistku, môžete si dať auto opraviť z nej, zvyčajne je proces likvidácie rýchlejší. Na druhej strane však môžete dostať menej peňazí a prídete o bonus na vlastnej havarijnej poistke.

Na čo si dať pozor: Ak vám nepoistený vodič bude sľubovať, že za vás opravu zaplatí, keď nehodu nebudete hlásiť polícii alebo poisťovni, nemali by ste ho počúvať. Chce sa vyhnúť pokute. A vy neskôr nebudete mať v ruke nič, žiaden dôkaz, že škodu spôsobil on. Ak vám peniaze ponúka hneď a na mieste, mali by ste si byť viac než istí odhadom škody. Ak budú od vás v servise chcieť viac, máte smolu.

Nehoda krok za krokom

Ak ste vinníkom nehody, škody na vašom aute poisťovňa preplatí iba v prípade, že máte havarijnú poistku.

Ak ste vinníkom nehody

Pokiaľ je odhad vzniknutej škody nižší ako cca 4000 eur, nedošlo k zraneniu, nebola spôsobená škoda tretej osobe a ste si vedomí svojej viny, nie je nutné volať políciu. Vymeňte si s poškodeným údaje, vyplňte správu o nehode a škodu nahláste do 15 dní v poisťovni, v ktorej máte zákonnú poistku. Ak máte aj havarijnú, nahláste nehodu aj tejto poisťovni.

Ak ste poškodený

Ak sa na tom, kto je vinníkom nehody, neviete dohodnúť, musíte zavolať políciu. „Ak vinník nie je zrejmý, ide o dopravnú nehodu a jej účastníci sú povinní privolať políciu,“ upozornil Tomáš Vick, právnik AXA. Pokiaľ vinník svoje zavinenie nehody uzná a škoda podľa odhadu nepresahuje cca 4000 eur, nedošlo k zraneniu, ani nebola spôsobená škoda inej osobe, políciu volať nemusíte. V takom prípade spíšte správu o nehode, ktorú ste povinní mať v aute. Musí vám ostať aspoň jedna kópia. V poisťovni vinníka potom môžete skontrolovať, či nehodu nahlásil.

Ak máte zákonnú aj havarijnú poistku

Ak ste vinníkom nehody, v poisťovni, v ktorej máte uzatvorené povinné zmluvné poistenie, nahlásite škodovú udalosť. Zo zákonnej poistky sa vyplatí škoda poškodenému. V poisťovni, v ktorej máte havarijnú poistku, takisto nahlásite nehodu, z tejto poist〜ky sa zaplatí škoda na vašom aute. Ak nie ste vinníkom nehody, môžete si vybrať, či škodu uplatníte z povinného zmluvného poistenia vinníka, alebo z vášho havarijného. Zvyčajne je to rýchlejšie z havarijnej poistky. Z povinnej zmluvnej sa uhradí spoluúčasť, ktorú vám poisťovňa strhne z havarijnej poistky.

Ak máte iba zákonnú poistku

Ak ste spôsobili nehodu a chybu si uznáte, spíšete správu o nehode a škodovú udalosť v poisťovni nahlásite do 15 dní. Môžete to urobiť osobne, mailom i telefonicky. Z tejto poistky sa uhradí škoda tomu, komu ste ju spôsobili. Škody na svojom aute budete musieť zaplatiť sami. Ak nie ste vinníkom nehody, škody na vašom aute sa uhradia z povinného zmluvného poistenia vinníka nehody.

V cudzine volajte políciu vždy

Pri nehode v zahraničí nepodpisujte nič, čomu nerozumiete. Môže vás to vyjsť draho.

BRATISLAVA. Dopravné nehody v cudzine bývajú vždy komplikované. Riadia sa totiž pravidlami štátu, v ktorom sa práve nachádzate, a našincom nie sú vždy známe.

Najviac nehôd sa Slovákom stáva v Česku, Maďarsku, Rakúsku, Poľsku, Nemecku a Taliansku. Až na Česko majú pri nehodách najväčší problém s cudzím jazykom.

„Klientom odporúčame nepodpisovať nič, čomu nerozumejú, respektíve mali by žiadať o výpoveď na polícii s tlmočníkom,“ hovorí Judita Smatanová z Union poisťovne.

Hoci poisťovne tvrdia, že nehoda v zahraničí sa od tej na Slovensku nelíši, odporúčajú zavolať políciu. Keď budete mať nabúrané auto, nemusia vás napríklad pustiť cez hranice, ak nebudete mať potvrdenie od polície, že nehodu riešila.

„V Chorvátsku je povinnosť privolať políciu k dopravnej nehode vždy. Navyše za spáchanú nehodu žiadajú uhradiť pokutu v hotovosti alebo kartou,“ hovorí Smatanová.

V Rakúsku políciu volať nemusíte, pokiaľ nedošlo k zraneniu alebo usmrteniu osôb. Ak príde, môže si vyúčtovať poplatok 36 eur na účet toho, kto políciu privolal.

Kontaktovať asistenčnú službu poisťovne sa v zahraničí určite oplatí, jej číslo si treba uložiť do mobilného telefónu.

Nejde len o nahlásenie škody. Operátori vám môžu výrazne pomôcť. Rozprávajú po slovensky alebo po česky a usmernia vás, ako ďalej postupovať, prípadne vám pomôžu s niektorými ďalšími krokmi, ako je oprava auta na mieste či jeho odtiahnutie.

Po nehode budete za poistenie auta platiť viac

Zvýši mi na budúci rok poisťovňa poistné, ak som mal tento rok nehodu a bol som jej vinníkom?

V princípe áno. Za zavinenú dopravnú nehodu poisťovňa siahne v havarijnom poistení na bonus. Ale závisí to od konkrétnej poisťovne. „Napríklad Wüstenrot nemá bonusový systém vôbec. To znamená, že ani bezškodový priebeh, ani nehoda nemajú vplyv na výšku poistného,“ hovorí Peter Világi, manažér spoločnosti Medical & Financial Consulting. Proti permanentným účastníkom nehôd sa poisťovňa bráni výpoveďou zmluvy. Každá poisťovňa aj poistník totiž majú právo do jedného mesiaca od poistnej udalosti zmluvu vypovedať. Zvýšeniu poistného na ďalšie obdobie sa však stále dá vyhnúť prepoistením vozidla do inej poisťovne. Konkurencia je silná. A stále sa dajú nájsť poisťovne, ktoré klientovi pridelia maximálny vstupný bonus bez otázky na predchádzajúci bezškodový priebeh.

Budem za poistenie auta platiť viac, ak som mal nehodu, ale nebol som vinníkom?

Opäť to závisí od konkrétnej poisťovne. Štandardne za škody v plnej miere zavinené cudzou osobou poisťovne poistné nezvyšujú. „Podmienkou je, že mieru zavinenia a okolnosti škodovej udalosti potvrdí polícia,“ upozorňuje Világi. Ale napríklad v AXA poisťovni má akákoľvek škoda vplyv na výšku bonusu, dokonca aj živelná udalosť. V Union poisťovni vplyv na zmenu bezškodového priebehu nemajú škody spôsobené cudzím zavinením, ktoré boli šetrené políciou a pri ktorých výška poistného plnenia po odčítaní spoluúčasti nepresiahla tisíc eur.

Aké sú najčastejšie dôvody na zvýšenie poistného?

V podstate to nie je o tom, čo ste spôsobili, ale či vznikne poisťovni povinnosť plniť. Ak napríklad zrazíte jeleňa a poľovný zväz si uplatní náhradu škody, tak poisťovni vznikne povinnosť plniť a následne by mala siahnuť na bonus. „Ale opäť to závisí v reálnom živote od poisťovne,“ hovorí Világi. Wüstenrot ani v povinnom zmluvnom poistení nemá bonus – malus systém. Potom sú poisťovne, ktoré prvú škodu odpúšťajú. A opäť sa nájdu poisťovne, ktoré sa pri vstupe do poistenia na bezškodovosť nepýtajú, takže prinajhoršom sa vinník môže k výročiu zmluvy prepoistiť inde.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 946
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 700
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 268
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 813
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 773
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 552
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 461
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 900
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 642
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 873

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

EKONOMIKA

Daniari pripravili na Remetu trestné oznámenie, na políciu neodišlo

Firma buduje tunel za 410 miliónov eur.

Neprehliadnite tiež

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.