SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Vyhol sa predbiehajúcemu na krajnicu, teraz mu hrozí pokuta

Stačí, že sa na vás z protismeru vyrúti auto a vy nemáte veľmi chuť vrátiť sa z krajnice do jazdného pruhu. Ako sa brániť pokute, ktorá sa zdá byť nespravodlivá?

Vodiči zažívajú na cestách rôzne nebezpečné situácie. Stačí, že sa na vás z protismeru vyrúti auto a vy nemáte veľmi chuť vrátiť sa z krajnice do jazdného pruhu.

V poradni Natankuj.sme.sk sa nedávno objavila otázka, ako sa brániť pokute, ktorá sa zdá byť nespravodlivá.

Behemot: "Jazdiť po krajnici, za čiarou, ktorá ohraničuje sprava jazdný pruh, sa jazdiť nesmie. Stala sa však takáto vec.

Roman šiel po známej "ceste smrti" do mierneho stúpania, za ktoré nebolo vidno. Keď bol asi 300-500 m pred vrcholom stúpania, oproti nemu sa vyrútilo auto, ktoré predbiehalo kolónu v protismere. Bolo zrejmé, že sa nestihne zaradiť, preto sa Roman stiahol na krajnicu a ubral plyn.

Následne, iste aj pod vplyvom preľaknutia, Romana napadlo, či za tým predbiehajúcim samovrahom nepôjde ďalší, a preto pokračoval jazdou po krajnici až na kopec, kde sa mu otvoril výhľad, a až vtedy sa zaradil späť do riadneho pruhu.

Krátko na to ho zastavil policajt a chcel ho pokutovať za jazdu po krajnici. Z diskusie vyplynulo, že síce sa správne uhol na kraj cesty, ale po pominutí nebezpečenstva sa mal okamžite (a nie až za kopcom) vrátiť. Pokutu odmietol zaplatiť. Ako sa môže Roman brániť?

Formálne síce predpis naozaj "bezdôvodne" porušil - ale bolo to naozaj bezdôvodne? Ako sa dá na správnom konaní obhájiť dôvod, že po prvom samovrahovi logicky očakával ďalšieho blbca v protismere? Veď istá pravdepodobnosť tam naozaj je, jeden blázon často povzbudí ďalších k podobnému riskovaniu. Navyše pod vplyvom bezprostrednej skúsenosti sa subjektívne vnímanie hrozby prirodzene zvyšuje, pričom naozaj nebol čas si to v kľude premyslieť. Nechajme bokom otázku, prečo vôbec policajti riešia človeka, čo zúfalo uhýba, a nie toho, ktorý nebezpečne predbieha."

V prvom rade treba uviesť, že jazda po krajnici je zakázaná, ak to nie potrebné pre zastavenie a státie, alebo pre obchádzanie prekážky cestnej premávky, či vyhýbanie sa jej. Kto poruší tento zákaz a policajti ho pritom prichytia, riskuje nielen pokutu do výšky 300 eur ale aj zákaz šoférovania až na dva roky.

Jazda po krajnici sa považuje za závažný dopravný priestupok.

Vodič, ktorý predchádzal, ohrozil Romana

Keď sa Roman vyhýbal vozidlu, ktoré predchádzalo iné auto na nebezpečnom mieste, urobil správnu vec. Zabránil dopravnej nehode jediným možným manévrom.

Vodič vozidla, ktoré predchádzalo, porušil predpisy o predchádzaní. Podľa nich sa nesmie predchádzať, ak vodič nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Pri predchádzaní pred vrcholom kopca rozhľad chýba. V opísanom prípade dokonca ohrozil a obmedzil Romana, vodiča jazdiaceho v protismere.

Za takéto predchádzanie hrozí takisto pokuta do 300 eur prípadne zákaz šoférovania až na dva roky.

Po krajnici šiel bezdôvodne

Je pochopiteľné, že ak sa proti vám niekto rúti, nebudete sa istý čas cítiť na ceste bezpečne. Pochopiteľné je aj to, že Roman prestal pod vplyvom momentálnej skúsenosti dôverovať vodičom jazdiacim v opačnom smere premávky. Dokonca je pochopiteľné aj to, že problém vyriešil tak, že sa stiahol na krajnicu, ktorá bola preňho záchranou pred čelnou zrážkou.

Z hľadiska dopravných predpisov však obava o svoju bezpečnosť bez skutočnej hrozby nie je dôvodom na jazdu po krajnici. Preto ho policajti obvinili z bezdôvodnej jazdy po krajnici.

To, čo spravil Roman, je v podstate to isté, ako keby odmietol prejsť cez križovatku na zelenú niekoľko cyklov z obavy, že sa z iného smeru niekto vyrúti na červenú. Za toto by ho mohli obviniť z obmedzovania plynulosti cestnej premávky.

Bez pokuty to neskončí

Predpisy sú síce dôležité a aj ich dodržiavanie, no pri rozhodovaní o sankcii by sa mali zohľadňovať okolnosti. Keďže Romanove konanie nikomu neublížilo a pravdepodobne ani nikoho neohrozil, kompetentní by pri určovaní výšky a druhu sankcie mohli "privrieť oči" nad priestupkom, ktorého závažnosť spočíva najmä v situácii, keď vodič vozidla zablokuje krajnicu záchranným zložkám.

Ak by to spravili policajti na mieste, Romana by pokuta obišla. Tí sa však buď rozhodli neveriť Romanovi alebo zobrali do úvahy fakt, že jeho jazda po krajnici by mohla ohroziť prípadných chodcov či cyklistov.

Na dopravnom inšpektoráte však nedostane pokutu nižšiu ako 60 eur. Predpisy to nedovoľujú. Roman však má možnosť odvolať sa na súd, ktorý môže celú situácia posúdiť inak ako dopravný inšpektorát.

Poradňa pre vás: Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v našej Poradni alebo nám píšte na magazin@natankuj.sk.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 786
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 055
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 589
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 862
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 849
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 784
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 309
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.