SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Vodiča neosvetleného vozidla môžte upozorniť

Zákon umožňuje použiť blikanie stretávacími alebo diaľkovými svetlami ako výstražné znamenie na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Vidieť na cestách autá, ktorým nesvieti stretávacie svetlo, nie je problém. Každá žiarovka má svoju životnosť a môže sa stať, že sa počas jazdy vypáli. Môžete vtedy dostať pokutu?

Neosvetlení

Peter: "Za posledný týždeň som v noci stretol dvoch vodičov, ktorí išli neosvetlení. Predpokladám, že chyba je vo vypálených žiarovkách. Predné si väčšinou vodič všimne, zadné nie. Málokto si ich pravidelne kontroluje. Ako postupovať v prípadoch, keď po ceste jazdia neosvetlené autá?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Tak, ako píše Peter, vodič si skôr všimne, že mu nesvietia svetlá vpredu ako vzadu. Ale stáva sa aj to, že si vodič nevšimne, ak sa mu počas jazdy vypáli žiarovka stretávacieho svetla. Ak sa vypália na oboch stranách vozidla, nevšimnúť si to sa dá len cez deň alebo v obci s dostatočne svietiacim pouličným osvetlením.

§ 31, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, a mimo obce aj na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla.

(2) Vodič smie namiesto zvukového výstražného znamenia dávať svetelné výstražné znamenie prerušovaným zapínaním stretávacích svetlometov alebo diaľkových svetlometov; na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla ho smie dávať aj v obci.

V každom prípade, vodiči často jazdia s vypálenými žiarovkami, aj keď o tomto probléme vedeli aj pred jazdou. Ako píše Peter, málokto si kontroluje pred jazdou technický stav vozidla.

Občas sa ale stane, že si vodič zabudne zapnúť svetlá.

V prípade, že sa na ceste za zníženej viditeľnosti objaví auto, ktorému nesvietia svetlá, je vhodné vodiča na tento fakt upozorniť. Zákon umožňuje použiť blikanie stretávacími alebo diaľkovými svetlami ako výstražné znamenie na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva.

Nesvietiace auto v tme znamená pre premávku nebezpečenstvo.

Ak ani potom auto svetlá nezapne, nič nepokazíte, ak zavoláte na políciu a upozorníte na neosvetlené vozidlo.

Čo s vypálenou žiarovkou?

Miroslav: "Čo spraví policajt, keď ma zastaví s vypálenou žiarovkou a ja nie som schopný si ju vymeniť (či už preto, lebo podľa vyhlášky je nemusím mať v aute náhradnú, alebo nie som technicky schopný si ju sám na mieste vymeniť)? Pustí ma ďalej s upozornením na výmenu? Čo v noci? Môžem pokračovať v ceste s jednou vypálenou žiarovkou? Dá mi na mieste pokutu, lebo som jazdil bez správneho osvetlenia a zakáže ďalšiu jazdu?"

Podľa zákona o cestnej premávke ak vodič počas jazdy zistí, že vozidlo nespĺňa ustanovené podmienky, je povinný chybu odstrániť na mieste. Ak to nemôže urobiť, smie v jazde pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť. Pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky a aby sa nepoškodila cesta.

Ak vás teda policajt zastaví pre vypálenú žiarovku, mal by vás požiadať o jej výmenu na mieste. Ak technicky nie je možné na mieste žiarovku vymeniť, môže vás pustiť ďalej s tým, že si žiarovku dáte vymeniť čo najskôr.

V prípade, že sa žiarovka vypálila počas jazdy (ťažko sa dokazuje iné), vám policajt nesmie dať pokutu za nesvietenie svetla. Nemusí vás však autom pustiť ďalej, ak by usúdil, že nesvietiace svetlo by mohlo ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Cez deň by to asi takto policajti neriešili, no v noci nie je vylúčené, že sa nezaobídete bez odťahu.

Koľko zadných hmloviek?

Vladimír: "Viete mi povedať, či má svietiť vzadu len ľavá hmlovka, alebo môžu svietiť obidve zadné hmlovky? Ak sú povolené obidve možnosti, čo je lepšie z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky?"

Predpisy umožňujú buď jedno alebo dve zadné hmlové svietidlá. Ak je montované len jedno, musí byť vzhľadom k pozdĺžnej strednej rovine vozidla umiestnené na opačnej strane vozidla, ako je smer cestnej premávky (bližšie k stredovej čiare).

Z hľadiska bezpečnosti premávky je lepšie, ak v čase hmly sú zapnuté dve hmlovky. Je väčšia pravdepodobnosť, že vás vodiči za vami uvidia skôr či lepšie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 355
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 4 591
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 377
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 331
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 598
  6. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 550
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 508
  8. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 500
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


16 h
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


21 h
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  2. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  3. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  4. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  5. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  6. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  7. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  8. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 479
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 217
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 026
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 939
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 735
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 725
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 699
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 396
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu