SME
reklama

Psychológ: jazdíme rýchlo, lebo sa ponáhľame za prácou a nevidíme značky

Neprimeraná rýchlosť patrí medzi najčastejšie dôvody dopravnej nehodovosti. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ak by sme na cestách nemali rýchlych vodičov, počet dopravných nehôd by mohol poklesnúť takmer o polovicu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Akí sú slovenskí vodiči? Podľa porovnávacích štúdii z roku 2010 , ktoré vykonala rakúska firma Schuhfried, rakúski, nemeckí a slovenskí vodiči majú veľmi podobné psychologické charakteristiky. Sú priemerne inteligentní, dokážu primerane a včas reagovať na blížiacu sa prekážku, majú dostatočnú kapacitu pozornosti a dokážu rozlíšiť 4-8 znakov alebo signálov počas jednej zrakovej fixácie.

Nemeckí a rakúski vodiči však spôsobujú dvakrát menej dopravných nehôd ako ich slovenskí kolegovia. V čom sú slovenskí vodiči iní, keď výkonové a osobnostné parametre majú veľmi podobné ako vodiči v okolitých štátoch? Je to kvalitnejšia cestná infraštruktúra alebo vyššiu disciplínu rakúskych a nemeckých vodičov? Na túto otázku daná štúdia neodpovedá.

Ponáhľanie sa za prácou - jedna z príčiny prekračovania rýchlosti

V čom teda tkvie dopravno-štatistická informácia, že na Slovensku sa jazdí rýchlo? Po preštudovaní viacerých sociologických a psychologických štúdii uvediem aspoň jeden dôvod: životný štýl slovenského obyvateľstva, na ktorý sa podpisuje súčasná sociálno-ekonomická situácia.

Akí majú slovenskí vodiči dôvod prekračovať rýchlosť? Zvyčajnou odpoveďou je "ponáhľam sa" a "nevšimol som si značku". Ale aj v okolitých štátoch sa vodiči ponáhľajú a relatívny počet prekročení rýchlosti nie je taký vysoký. Pochopiteľne, aj na Slovensku existuje skupina 15 až 20 % vodičov takzvane rizikových alebo neprispôsobivých, ktorí si však zasluhujú osobitnú kapitolu.

Jeden z dôvodov, prečo Slováci prekračujú rýchlosť, sú tradície bývania. Slovák radšej bude dlhé hodiny tráviť na ceste za prácou, ako by sa mal presťahovať do miesta, ktoré mu bude dlhé roky poskytovať obživu. Hustota premávky na komunikácii Bratislava - Trnava a Košice - Žilina cez pracovný deň a cez sviatky hovoria za všetko.

Ako sa dá nevyhnutný čas na ceste skrátiť? No predsa tým, že pôjdem rýchlejšie.

V aute vnímame rýchlosť polovične

Ak vodič povie, že si nevšimol značku, málokedy klame. Pri technicky dokonalých vozidlách a veľkých oknách vozidiel vnímame rýchlosť až dvojnásobne nižšie akou v skutočnosti jazdíme.

Pri rýchlosti nad 90 km/h sa znižuje počet podnetov, ktoré zachytí naše oko pri jednej zrakovej fixácii približne na 1 až 3 podnety a zúži sa periférne vnímanie takmer o 50 %. Husté dopravné značenie je potom kontraproduktívne bezpečnej jazde, lebo nerešpektuje základné psychologické poznatky o vnímaní dopravnej situácie vodičom.

Rakúšania a Nemci majú lepšie oči? Nie. Len majú dokonalejšiu a kvalitnejšiu dopravnú infraštruktúru a účinnejšie sankcie voči nedisciplinovaným vodičom.

Slovensko je pre cesty nedokrvené

O dopravnej štruktúre asi netreba veľa písať. Ak sa o komunikáciách hovorí ako o "cievnej sústave" krajiny, potom sme "nedokrvení" na mnohých častiach Slovenska.

A čo sankcie za porušovanie priestupkov? Tým, že sme neprijali odporúčaný bodový systém, ktorý má 17 štátov EÚ, znemožnili sme vodičovi prejaviť dobrú vôľu, aby si svoj priestupok prehodnotil a prakticky odčinil.

Bodový systém totiž nie je iba o trestaní vodiča tým, že sa mu odoberú trestné body. Vodič sa môže dobrovoľne zúčastňovať rôznych akcii, ako sú škola šmykov, defenzívna jazda, prednášky a poradenské akcie, za čo sú mu prideľované body, čím sám si určuje, či sa mu vodičský preukaz odoberie.

Autor je dopravný psychológ dopravnopsychologického centra Salvus a 1. viceprezident Slovenskej komory psychológov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Autor: Karol Kleinmann

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 900
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 672
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 484
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 385
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 177
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu