Psychológ: jazdíme rýchlo, lebo sa ponáhľame za prácou a nevidíme značky

Neprimeraná rýchlosť patrí medzi najčastejšie dôvody dopravnej nehodovosti. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ak by sme na cestách nemali rýchlych vodičov, počet dopravných nehôd by mohol poklesnúť takmer o polovicu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Akí sú slovenskí vodiči? Podľa porovnávacích štúdii z roku 2010 , ktoré vykonala rakúska firma Schuhfried, rakúski, nemeckí a slovenskí vodiči majú veľmi podobné psychologické charakteristiky. Sú priemerne inteligentní, dokážu primerane a včas reagovať na blížiacu sa prekážku, majú dostatočnú kapacitu pozornosti a dokážu rozlíšiť 4-8 znakov alebo signálov počas jednej zrakovej fixácie.

Nemeckí a rakúski vodiči však spôsobujú dvakrát menej dopravných nehôd ako ich slovenskí kolegovia. V čom sú slovenskí vodiči iní, keď výkonové a osobnostné parametre majú veľmi podobné ako vodiči v okolitých štátoch? Je to kvalitnejšia cestná infraštruktúra alebo vyššiu disciplínu rakúskych a nemeckých vodičov? Na túto otázku daná štúdia neodpovedá.

Ponáhľanie sa za prácou - jedna z príčiny prekračovania rýchlosti

V čom teda tkvie dopravno-štatistická informácia, že na Slovensku sa jazdí rýchlo? Po preštudovaní viacerých sociologických a psychologických štúdii uvediem aspoň jeden dôvod: životný štýl slovenského obyvateľstva, na ktorý sa podpisuje súčasná sociálno-ekonomická situácia.

Akí majú slovenskí vodiči dôvod prekračovať rýchlosť? Zvyčajnou odpoveďou je "ponáhľam sa" a "nevšimol som si značku". Ale aj v okolitých štátoch sa vodiči ponáhľajú a relatívny počet prekročení rýchlosti nie je taký vysoký. Pochopiteľne, aj na Slovensku existuje skupina 15 až 20 % vodičov takzvane rizikových alebo neprispôsobivých, ktorí si však zasluhujú osobitnú kapitolu.

Jeden z dôvodov, prečo Slováci prekračujú rýchlosť, sú tradície bývania. Slovák radšej bude dlhé hodiny tráviť na ceste za prácou, ako by sa mal presťahovať do miesta, ktoré mu bude dlhé roky poskytovať obživu. Hustota premávky na komunikácii Bratislava - Trnava a Košice - Žilina cez pracovný deň a cez sviatky hovoria za všetko.

Ako sa dá nevyhnutný čas na ceste skrátiť? No predsa tým, že pôjdem rýchlejšie.

V aute vnímame rýchlosť polovične

Ak vodič povie, že si nevšimol značku, málokedy klame. Pri technicky dokonalých vozidlách a veľkých oknách vozidiel vnímame rýchlosť až dvojnásobne nižšie akou v skutočnosti jazdíme.

Pri rýchlosti nad 90 km/h sa znižuje počet podnetov, ktoré zachytí naše oko pri jednej zrakovej fixácii približne na 1 až 3 podnety a zúži sa periférne vnímanie takmer o 50 %. Husté dopravné značenie je potom kontraproduktívne bezpečnej jazde, lebo nerešpektuje základné psychologické poznatky o vnímaní dopravnej situácie vodičom.

Rakúšania a Nemci majú lepšie oči? Nie. Len majú dokonalejšiu a kvalitnejšiu dopravnú infraštruktúru a účinnejšie sankcie voči nedisciplinovaným vodičom.

Slovensko je pre cesty nedokrvené

O dopravnej štruktúre asi netreba veľa písať. Ak sa o komunikáciách hovorí ako o "cievnej sústave" krajiny, potom sme "nedokrvení" na mnohých častiach Slovenska.

A čo sankcie za porušovanie priestupkov? Tým, že sme neprijali odporúčaný bodový systém, ktorý má 17 štátov EÚ, znemožnili sme vodičovi prejaviť dobrú vôľu, aby si svoj priestupok prehodnotil a prakticky odčinil.

Bodový systém totiž nie je iba o trestaní vodiča tým, že sa mu odoberú trestné body. Vodič sa môže dobrovoľne zúčastňovať rôznych akcii, ako sú škola šmykov, defenzívna jazda, prednášky a poradenské akcie, za čo sú mu prideľované body, čím sám si určuje, či sa mu vodičský preukaz odoberie.

Autor je dopravný psychológ dopravnopsychologického centra Salvus a 1. viceprezident Slovenskej komory psychológov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  5. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  7. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  8. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  9. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 380
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 6 958
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 095
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 255
  5. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 674
  6. Kam do tepla v januári? 2 408
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 333
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 093
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 244
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 114

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Boli sme na Babišovom Čapím hnízde. Nikde nikto, len hotel takmer plný

Žiadny podvod, opakuje český premiér. Podvod naznačujú európski vyšetrovatelia.

DOMOV

Exekučná amnestia sa blíži, štát by odpúšťal dlhy

V poisťovni Dôvera chce dlhy odpustiť štyritisíc ľudí.

DOMOV

Európske centrum pre práva Rómov žaluje Kaliňákovo ministerstvo

Prekáža im zhromažďovanie štatistík.

Neprehliadnite tiež

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.

Diaľnica D1 pri Trenčíne je už prejazdná s obmedzením

Na ceste pod Strečnom sa skrížil kamión.

Hyundai odhalil nový Veloster. Zvláštne dvere ostali, pribudla ostrá verzia N

Druhá generácia sa už do Európy zrejme nedostane.