Psychológ: jazdíme rýchlo, lebo sa ponáhľame za prácou a nevidíme značky

Neprimeraná rýchlosť patrí medzi najčastejšie dôvody dopravnej nehodovosti. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ak by sme na cestách nemali rýchlych vodičov, počet dopravných nehôd by mohol poklesnúť takmer o polovicu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Akí sú slovenskí vodiči? Podľa porovnávacích štúdii z roku 2010 , ktoré vykonala rakúska firma Schuhfried, rakúski, nemeckí a slovenskí vodiči majú veľmi podobné psychologické charakteristiky. Sú priemerne inteligentní, dokážu primerane a včas reagovať na blížiacu sa prekážku, majú dostatočnú kapacitu pozornosti a dokážu rozlíšiť 4-8 znakov alebo signálov počas jednej zrakovej fixácie.

Nemeckí a rakúski vodiči však spôsobujú dvakrát menej dopravných nehôd ako ich slovenskí kolegovia. V čom sú slovenskí vodiči iní, keď výkonové a osobnostné parametre majú veľmi podobné ako vodiči v okolitých štátoch? Je to kvalitnejšia cestná infraštruktúra alebo vyššiu disciplínu rakúskych a nemeckých vodičov? Na túto otázku daná štúdia neodpovedá.

Ponáhľanie sa za prácou - jedna z príčiny prekračovania rýchlosti

V čom teda tkvie dopravno-štatistická informácia, že na Slovensku sa jazdí rýchlo? Po preštudovaní viacerých sociologických a psychologických štúdii uvediem aspoň jeden dôvod: životný štýl slovenského obyvateľstva, na ktorý sa podpisuje súčasná sociálno-ekonomická situácia.

Akí majú slovenskí vodiči dôvod prekračovať rýchlosť? Zvyčajnou odpoveďou je "ponáhľam sa" a "nevšimol som si značku". Ale aj v okolitých štátoch sa vodiči ponáhľajú a relatívny počet prekročení rýchlosti nie je taký vysoký. Pochopiteľne, aj na Slovensku existuje skupina 15 až 20 % vodičov takzvane rizikových alebo neprispôsobivých, ktorí si však zasluhujú osobitnú kapitolu.

Jeden z dôvodov, prečo Slováci prekračujú rýchlosť, sú tradície bývania. Slovák radšej bude dlhé hodiny tráviť na ceste za prácou, ako by sa mal presťahovať do miesta, ktoré mu bude dlhé roky poskytovať obživu. Hustota premávky na komunikácii Bratislava - Trnava a Košice - Žilina cez pracovný deň a cez sviatky hovoria za všetko.

Ako sa dá nevyhnutný čas na ceste skrátiť? No predsa tým, že pôjdem rýchlejšie.

V aute vnímame rýchlosť polovične

Ak vodič povie, že si nevšimol značku, málokedy klame. Pri technicky dokonalých vozidlách a veľkých oknách vozidiel vnímame rýchlosť až dvojnásobne nižšie akou v skutočnosti jazdíme.

Pri rýchlosti nad 90 km/h sa znižuje počet podnetov, ktoré zachytí naše oko pri jednej zrakovej fixácii približne na 1 až 3 podnety a zúži sa periférne vnímanie takmer o 50 %. Husté dopravné značenie je potom kontraproduktívne bezpečnej jazde, lebo nerešpektuje základné psychologické poznatky o vnímaní dopravnej situácie vodičom.

Rakúšania a Nemci majú lepšie oči? Nie. Len majú dokonalejšiu a kvalitnejšiu dopravnú infraštruktúru a účinnejšie sankcie voči nedisciplinovaným vodičom.

Slovensko je pre cesty nedokrvené

O dopravnej štruktúre asi netreba veľa písať. Ak sa o komunikáciách hovorí ako o "cievnej sústave" krajiny, potom sme "nedokrvení" na mnohých častiach Slovenska.

A čo sankcie za porušovanie priestupkov? Tým, že sme neprijali odporúčaný bodový systém, ktorý má 17 štátov EÚ, znemožnili sme vodičovi prejaviť dobrú vôľu, aby si svoj priestupok prehodnotil a prakticky odčinil.

Bodový systém totiž nie je iba o trestaní vodiča tým, že sa mu odoberú trestné body. Vodič sa môže dobrovoľne zúčastňovať rôznych akcii, ako sú škola šmykov, defenzívna jazda, prednášky a poradenské akcie, za čo sú mu prideľované body, čím sám si určuje, či sa mu vodičský preukaz odoberie.

Autor je dopravný psychológ dopravnopsychologického centra Salvus a 1. viceprezident Slovenskej komory psychológov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 047
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 644
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 131
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 765
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 282
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 274
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 185
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 391
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 289
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 182

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Akékoľvek súkromné peniaze do zdravotníctva sú vítané

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.