Stanislav, bývalý motoristický novinár, ktorý žije v Kalifornii (USA), nám napísal o tamojších dopravných predpisoch. Z toho, čo uviedol, sa zdá, že aj zámorské mestá majú vysoké príjmy z pokút.
Na ulici sa smie parkovať najviac 72 hodín
Zaujímavosťou je, že na ulici je tam povolené parkovať najviac 72 hodín. Po tomto termíne hrozí pokuta alebo odtiahnutie auta. "Mne sa to raz prihodilo. Moju dodávku, na ktorej až tak často nejazdím (asi ako Avia furgon), mi zmizla z ulice v meste Santa Monica. Telefonoval som na políciu, že nemám auto a oni mi povedali, že bolo odtiahnuté, lebo bolo - oni tomu hovoria opustené," napísal Stanislav.
Na polícii musel zaplatiť administratívny poplatok za vystavenie uvoľňovacieho dokladu, 80 dolárov (cca 60 eur). "Potom mi dali adresu firmy, kde je moja dodávka uskladnená. Keď som tam prišiel, tak tam mali vysoký plot, čo je tu nezvyk a kopu videokamier zo všetkých strán. Priviezla ma manželka svojím autom a tá firma okrem mňa nikoho do vnútra nechcela pustiť, ani moju manželku," doplnil Stanislav.
Za odtiahnutie musel zaplatiť 180 dolárov (cca 130 eur). Aj keď sa proti výške sumy ohradil, nepomohlo mu to. Dodávku mu odtiahli podľa Stanislava ani nie dva kilometre od miesta, kde s dodávkou parkoval. "Ukázali mi nejakú vyhlášku, že majú nárok účtovať pri odťahovaní maximálne túto cenu. Po zaplatení ma zaviedli k autu a mohol som odísť."
Dva poplatky a jedna pokuta
Tým to ale neskončilo. Za stieračom vozidla našiel obálku aj s pokutovým blokom na 36 dolárov (26 eur) za prekročenie parkovacieho limitu. Na polícii mu povedali, že nič z toho, čo platil doteraz, nebola pokuta. A tak za parkovanie dlhšie ako 72 hodín musel zaplatiť nielen administratívny poplatok a poplatok za odťah, ale aj pokutu.
"Samozrejme, je v tom aj kus buzerácie a tiež aj to, že každé mesto chce na pokutách zarobiť. Ešte pred 10 rokmi mesto Santa Monika uvádzalo, že ročne len na pokutách za parkovanie vyberie asi 10 miliónov dolárov. Teraz už svoje štatistiky neuvádzajú, ale odvtedy sa ich sadzby zvýšili niekoľkonásobne," uviedol Stanislav.
Najprísnejšie sankcie sú za parkovanie na miestach pre vozíčkarov
Ako príklad vyšších pokút uvádza kuriozitu: pred vozidlom, ktoré zametá cesty, jazdia dve policajné trojkolky. Policajti ukladajú pokuty tým, ktorí prehliadli značky o zákaze parkovania počas zametania. "Pred 20 rokmi bola pokuta za takéto parkovanie pri čistení len 5 dolárov. Dnes to stojí 64 dolárov," napísal Stanislav.
Najtvrdšie sankcie za nelegálne parkovanie sú na miestach vyhradených pre telesne postihnutých. Ak na takomto mieste niekto zaparkuje bez označenia, dostane pokutu 574 dolárov (417 eur). "Ak niekto kartu invalida zneužíva a používa ju, aj keď invalid nie je (povedzme, že si ju zoberie od niekoho z rodiny, alebo načierno kúpi, či sfalšuje), tak je tam pokuta 4 200 dolárov," dodal Stanislav.
Na Slovensku vás za parkovanie bez povolenia na vyhradenom mieste pre zdravotne postihnutých čaká najvyššia pokuta 300 eur s tým, že vám môžu zakázať šoférovať až na dva roky.
V piatok o týždeň sa dozviete aj to, prečo polícia v Kalifornii funguje ako taxík zadarmo.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk