SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Rusko chce aj pomocou cla oživiť svoj automobilový priemysel

Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, ...

Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, dovážené do Ruskej federácie, je jedným z konkrétnych krokov novej koncepcie rozvoja automobilového priemyslu do roku 2010, ktorú dnes schválila ruská vláda.

Kabinet Michaila Kasianova si od nového jednotného cla a ďalších krokov sľubuje zásadné zvýšenie kvality domácej automobilovej produkcie, príchod zahraničných investícií a postupnú integráciu ruského automobilového priemyslu do svetového trhu.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Z koncepcie ďalej vyplýva, že štát by privítal tak modernizáciu už vyrábaných ruských vozidiel z hľadiska ekologických predpisov a bezpečnosti, ako aj výstavbu nových závodov. Prednosť by mali dostať osobné autá s motormi malých kubatúr. Pre dovoz výrobných zariadení a liniek, ktoré sa v Rusku nevyrábajú, by mali platiť znížené colné sadzby.

Rozvoj konkurencie na ruskom automobilovom trhu a dopytu po nových autách chce vláda M. Kasianova docieliť aj postupným zvyšovaním sadzby zákonného poistenia vozidiel starších ako 7 rokov ruskej i zahraničnej výroby.

Prvé plány na podporu domácej automobilovej výroby sa v Rusku objavili ešte v marci. Ako vtedy informoval minister priemyslu, vedy a technológií Iľja Klebanov, vláda uvažovala o 25-% cle do roku 2005 a 35-% cle na ojazdené automobily do roku 2010. Neskôr malo colné zaťaženie dovozu ojazdených vozidiel do 7 rokov klesať ročne o 5 %. V oblasti automobilovej výroby je v Rusku zamestnaných asi 5 miliónov osôb. V krajine so 147 miliónmi obyvateľov sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské trojdverové automobily OKA, vozidlá Iž (ODA) z mesta Iževsk a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií. Výroba vozidiel Moskvič sa skončila v roku 2001.

Skryť Vypnúť reklamu

Ruské automobilky sa po páde komunizmu vyrovnali s dedičstvom minulosti iba čiastočne. Napriek príchodu nových modelov na trh staré modely vozidiel naďalej opúšťajú výrobné linky, pretože medzi zákazníkmi je o lacné vozidla trvalý záujem. Kým cena ruských áut sa pohybuje v prepočte od necelých 4 000 do 10 000 dolárov, najlacnejšie verzie vozidiel Daewoo sa v Rusku predávajú za 6 500 USD a vozidiel Škoda za 8 500 USD. Práve nízke predajné ceny nových ruských áut a vysoký podiel dovozu ojazdených vozidiel zo zahraničia predstavovali doteraz najväčšie prekážky pre výstavbu nových závodov zahraničných automobiliek v Rusku.

Automobilovú revolúciu v bývalom Sovietskom zväze spôsobila v 70. rokoch licenčná výroba vozidla Fiat-123 pod názvom VAZ 2101 (Žiguli). Predchodca prvého žigulíku mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZ-e dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107 vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa majú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.

Skryť Vypnúť reklamu

* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 690
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 138
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 686
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 712
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 085
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 437
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 407
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 076
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 071
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 023
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric