SME

Rusko chce aj pomocou cla oživiť svoj automobilový priemysel

Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, ...

Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, dovážené do Ruskej federácie, je jedným z konkrétnych krokov novej koncepcie rozvoja automobilového priemyslu do roku 2010, ktorú dnes schválila ruská vláda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kabinet Michaila Kasianova si od nového jednotného cla a ďalších krokov sľubuje zásadné zvýšenie kvality domácej automobilovej produkcie, príchod zahraničných investícií a postupnú integráciu ruského automobilového priemyslu do svetového trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Z koncepcie ďalej vyplýva, že štát by privítal tak modernizáciu už vyrábaných ruských vozidiel z hľadiska ekologických predpisov a bezpečnosti, ako aj výstavbu nových závodov. Prednosť by mali dostať osobné autá s motormi malých kubatúr. Pre dovoz výrobných zariadení a liniek, ktoré sa v Rusku nevyrábajú, by mali platiť znížené colné sadzby.

Rozvoj konkurencie na ruskom automobilovom trhu a dopytu po nových autách chce vláda M. Kasianova docieliť aj postupným zvyšovaním sadzby zákonného poistenia vozidiel starších ako 7 rokov ruskej i zahraničnej výroby.

Prvé plány na podporu domácej automobilovej výroby sa v Rusku objavili ešte v marci. Ako vtedy informoval minister priemyslu, vedy a technológií Iľja Klebanov, vláda uvažovala o 25-% cle do roku 2005 a 35-% cle na ojazdené automobily do roku 2010. Neskôr malo colné zaťaženie dovozu ojazdených vozidiel do 7 rokov klesať ročne o 5 %. V oblasti automobilovej výroby je v Rusku zamestnaných asi 5 miliónov osôb. V krajine so 147 miliónmi obyvateľov sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské trojdverové automobily OKA, vozidlá Iž (ODA) z mesta Iževsk a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií. Výroba vozidiel Moskvič sa skončila v roku 2001.

SkryťVypnúť reklamu

Ruské automobilky sa po páde komunizmu vyrovnali s dedičstvom minulosti iba čiastočne. Napriek príchodu nových modelov na trh staré modely vozidiel naďalej opúšťajú výrobné linky, pretože medzi zákazníkmi je o lacné vozidla trvalý záujem. Kým cena ruských áut sa pohybuje v prepočte od necelých 4 000 do 10 000 dolárov, najlacnejšie verzie vozidiel Daewoo sa v Rusku predávajú za 6 500 USD a vozidiel Škoda za 8 500 USD. Práve nízke predajné ceny nových ruských áut a vysoký podiel dovozu ojazdených vozidiel zo zahraničia predstavovali doteraz najväčšie prekážky pre výstavbu nových závodov zahraničných automobiliek v Rusku.

Automobilovú revolúciu v bývalom Sovietskom zväze spôsobila v 70. rokoch licenčná výroba vozidla Fiat-123 pod názvom VAZ 2101 (Žiguli). Predchodca prvého žigulíku mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZ-e dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107 vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa majú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu

* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 12 585
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 191
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 4 102
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 476
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 3 299
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 653
  7. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 508
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 220
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil
  2. Štefan Šturdzík: Každá bomba a každý dron , ktorý dopadne a ničí je ďalším klincom do sŕdc Ukrajincov.
  3. Jozef Sitko: U oboch blogoch bol už 3-krát dezinformačne navzájom zamenený PEREX.
  4. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali...
  5. Eva Bachletová: Presídlenci ne/prijatí vlasťou
  6. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  7. Jozef Sitko: Domovina strachu a mamonu? (4.)
  8. Tomáš Hrubý: Papier, nie baliace hlášky
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 167
  2. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 288
  3. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 18 158
  4. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 13 700
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 724
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 578
  7. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 256
  8. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 203
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu