SME

Rusko chce aj pomocou cla oživiť svoj automobilový priemysel

Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, ...

Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, dovážené do Ruskej federácie, je jedným z konkrétnych krokov novej koncepcie rozvoja automobilového priemyslu do roku 2010, ktorú dnes schválila ruská vláda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kabinet Michaila Kasianova si od nového jednotného cla a ďalších krokov sľubuje zásadné zvýšenie kvality domácej automobilovej produkcie, príchod zahraničných investícií a postupnú integráciu ruského automobilového priemyslu do svetového trhu.

SkryťVypnúť reklamu

Z koncepcie ďalej vyplýva, že štát by privítal tak modernizáciu už vyrábaných ruských vozidiel z hľadiska ekologických predpisov a bezpečnosti, ako aj výstavbu nových závodov. Prednosť by mali dostať osobné autá s motormi malých kubatúr. Pre dovoz výrobných zariadení a liniek, ktoré sa v Rusku nevyrábajú, by mali platiť znížené colné sadzby.

Rozvoj konkurencie na ruskom automobilovom trhu a dopytu po nových autách chce vláda M. Kasianova docieliť aj postupným zvyšovaním sadzby zákonného poistenia vozidiel starších ako 7 rokov ruskej i zahraničnej výroby.

Prvé plány na podporu domácej automobilovej výroby sa v Rusku objavili ešte v marci. Ako vtedy informoval minister priemyslu, vedy a technológií Iľja Klebanov, vláda uvažovala o 25-% cle do roku 2005 a 35-% cle na ojazdené automobily do roku 2010. Neskôr malo colné zaťaženie dovozu ojazdených vozidiel do 7 rokov klesať ročne o 5 %. V oblasti automobilovej výroby je v Rusku zamestnaných asi 5 miliónov osôb. V krajine so 147 miliónmi obyvateľov sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské trojdverové automobily OKA, vozidlá Iž (ODA) z mesta Iževsk a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií. Výroba vozidiel Moskvič sa skončila v roku 2001.

SkryťVypnúť reklamu

Ruské automobilky sa po páde komunizmu vyrovnali s dedičstvom minulosti iba čiastočne. Napriek príchodu nových modelov na trh staré modely vozidiel naďalej opúšťajú výrobné linky, pretože medzi zákazníkmi je o lacné vozidla trvalý záujem. Kým cena ruských áut sa pohybuje v prepočte od necelých 4 000 do 10 000 dolárov, najlacnejšie verzie vozidiel Daewoo sa v Rusku predávajú za 6 500 USD a vozidiel Škoda za 8 500 USD. Práve nízke predajné ceny nových ruských áut a vysoký podiel dovozu ojazdených vozidiel zo zahraničia predstavovali doteraz najväčšie prekážky pre výstavbu nových závodov zahraničných automobiliek v Rusku.

Automobilovú revolúciu v bývalom Sovietskom zväze spôsobila v 70. rokoch licenčná výroba vozidla Fiat-123 pod názvom VAZ 2101 (Žiguli). Predchodca prvého žigulíku mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZ-e dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107 vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa majú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu

* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 23 502
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 497
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 582
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 408
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 503
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 270
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 793
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 555
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 932
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 410
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 595
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 755
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 591
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 564
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 220
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 800
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu