SME
reklama

Rusko chce aj pomocou cla oživiť svoj automobilový priemysel

Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, ...

Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, dovážené do Ruskej federácie, je jedným z konkrétnych krokov novej koncepcie rozvoja automobilového priemyslu do roku 2010, ktorú dnes schválila ruská vláda.

Kabinet Michaila Kasianova si od nového jednotného cla a ďalších krokov sľubuje zásadné zvýšenie kvality domácej automobilovej produkcie, príchod zahraničných investícií a postupnú integráciu ruského automobilového priemyslu do svetového trhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z koncepcie ďalej vyplýva, že štát by privítal tak modernizáciu už vyrábaných ruských vozidiel z hľadiska ekologických predpisov a bezpečnosti, ako aj výstavbu nových závodov. Prednosť by mali dostať osobné autá s motormi malých kubatúr. Pre dovoz výrobných zariadení a liniek, ktoré sa v Rusku nevyrábajú, by mali platiť znížené colné sadzby.

Rozvoj konkurencie na ruskom automobilovom trhu a dopytu po nových autách chce vláda M. Kasianova docieliť aj postupným zvyšovaním sadzby zákonného poistenia vozidiel starších ako 7 rokov ruskej i zahraničnej výroby.

Prvé plány na podporu domácej automobilovej výroby sa v Rusku objavili ešte v marci. Ako vtedy informoval minister priemyslu, vedy a technológií Iľja Klebanov, vláda uvažovala o 25-% cle do roku 2005 a 35-% cle na ojazdené automobily do roku 2010. Neskôr malo colné zaťaženie dovozu ojazdených vozidiel do 7 rokov klesať ročne o 5 %. V oblasti automobilovej výroby je v Rusku zamestnaných asi 5 miliónov osôb. V krajine so 147 miliónmi obyvateľov sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské trojdverové automobily OKA, vozidlá Iž (ODA) z mesta Iževsk a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií. Výroba vozidiel Moskvič sa skončila v roku 2001.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ruské automobilky sa po páde komunizmu vyrovnali s dedičstvom minulosti iba čiastočne. Napriek príchodu nových modelov na trh staré modely vozidiel naďalej opúšťajú výrobné linky, pretože medzi zákazníkmi je o lacné vozidla trvalý záujem. Kým cena ruských áut sa pohybuje v prepočte od necelých 4 000 do 10 000 dolárov, najlacnejšie verzie vozidiel Daewoo sa v Rusku predávajú za 6 500 USD a vozidiel Škoda za 8 500 USD. Práve nízke predajné ceny nových ruských áut a vysoký podiel dovozu ojazdených vozidiel zo zahraničia predstavovali doteraz najväčšie prekážky pre výstavbu nových závodov zahraničných automobiliek v Rusku.

Automobilovú revolúciu v bývalom Sovietskom zväze spôsobila v 70. rokoch licenčná výroba vozidla Fiat-123 pod názvom VAZ 2101 (Žiguli). Predchodca prvého žigulíku mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZ-e dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107 vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa majú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 117
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 296
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 156
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 863
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 726
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 121
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 276
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu