Moskva 18.júla (TASR) - Zavedenie jednotného cla vo výške 25 % na obdobie 7 rokov na všetky nové i ojazdené osobné automobily, autobusy a nákladné vozidlá, dovážené do Ruskej federácie, je jedným z konkrétnych krokov novej koncepcie rozvoja automobilového priemyslu do roku 2010, ktorú dnes schválila ruská vláda.
Kabinet Michaila Kasianova si od nového jednotného cla a ďalších krokov sľubuje zásadné zvýšenie kvality domácej automobilovej produkcie, príchod zahraničných investícií a postupnú integráciu ruského automobilového priemyslu do svetového trhu.
Z koncepcie ďalej vyplýva, že štát by privítal tak modernizáciu už vyrábaných ruských vozidiel z hľadiska ekologických predpisov a bezpečnosti, ako aj výstavbu nových závodov. Prednosť by mali dostať osobné autá s motormi malých kubatúr. Pre dovoz výrobných zariadení a liniek, ktoré sa v Rusku nevyrábajú, by mali platiť znížené colné sadzby.
Rozvoj konkurencie na ruskom automobilovom trhu a dopytu po nových autách chce vláda M. Kasianova docieliť aj postupným zvyšovaním sadzby zákonného poistenia vozidiel starších ako 7 rokov ruskej i zahraničnej výroby.
Prvé plány na podporu domácej automobilovej výroby sa v Rusku objavili ešte v marci. Ako vtedy informoval minister priemyslu, vedy a technológií Iľja Klebanov, vláda uvažovala o 25-% cle do roku 2005 a 35-% cle na ojazdené automobily do roku 2010. Neskôr malo colné zaťaženie dovozu ojazdených vozidiel do 7 rokov klesať ročne o 5 %. V oblasti automobilovej výroby je v Rusku zamestnaných asi 5 miliónov osôb. V krajine so 147 miliónmi obyvateľov sa ročné predá asi milión osobných áut domácej výroby - ruské džípy UAZ, Volgy s označením GAZ, málolitrážne mestské trojdverové automobily OKA, vozidlá Iž (ODA) z mesta Iževsk a predovšetkým autá značky Lada všemožných modifikácií. Výroba vozidiel Moskvič sa skončila v roku 2001.
Ruské automobilky sa po páde komunizmu vyrovnali s dedičstvom minulosti iba čiastočne. Napriek príchodu nových modelov na trh staré modely vozidiel naďalej opúšťajú výrobné linky, pretože medzi zákazníkmi je o lacné vozidla trvalý záujem. Kým cena ruských áut sa pohybuje v prepočte od necelých 4 000 do 10 000 dolárov, najlacnejšie verzie vozidiel Daewoo sa v Rusku predávajú za 6 500 USD a vozidiel Škoda za 8 500 USD. Práve nízke predajné ceny nových ruských áut a vysoký podiel dovozu ojazdených vozidiel zo zahraničia predstavovali doteraz najväčšie prekážky pre výstavbu nových závodov zahraničných automobiliek v Rusku.
Automobilovú revolúciu v bývalom Sovietskom zväze spôsobila v 70. rokoch licenčná výroba vozidla Fiat-123 pod názvom VAZ 2101 (Žiguli). Predchodca prvého žigulíku mal svetovú premiéru v Ženeve ešte v roku 1966 a neskôr bol v Európe vyhlásený za auto roka. Bývalý Volžský automobilový závod (VAZ), dnes podnik AvtoVAZ, začali stavať v roku 1967 a už v 1971 z jeho liniek zišli prvé žigulíky. Na projektovanú kapacitu 660 000 áut ročne sa vo VAZ-e dostali v roku 1974. Jeden z najmodernejších ruských podnikov začiatku 70. rokov je dnes opäť jednou z ukážok zaostávania. Verzie žigulíkov 2104, 2105 a 2107 vyvinuté na začiatku 80. rokov na báze svojho talianskeho predchodcu z roku 1966, sa majú v Rusku súbežne s novšími modelmi vyrábať až do roku 2006.
* (spravodajca TASR Bohdan Kopčák) gl